Que estàs buscant?
CB5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per empendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
CB1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements d'una àrea d'estudi que tingui la base en l'educació general, i s'acostuma a trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats.inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi
CE1_Conèixer i identificar l'estructura i funció del cos humà. Comprendre les bases mol-leculars i fisiològiques de les cèl.lules i els teixits
L'assignatura d'Estructura i Funció del Cos Humà s'imparteix a primer curs i està repartida en dos trimestres: el primer i el segon.
A la primera part de l’assignatura es tracten els conceptes bàsics, anatòmics i funcionals, i a la segona part s’integren aquests conceptes en els Sistemes o Aparells de l'Organisme.
La seva missió i objectiu fonamental és el coneixement del cos humà des d'una vessant descriptiva -anatomia- i funcional -fisiologia-.
Tots dos conceptes, exposats de forma escalonada però integrada, afavoreixen la comprensió i situen l'alumne en una situació idònia per a la comprensió de la malaltia -fisiopatologia-.
És doncs una assignatura que analitza l'organisme humà com un tot integrat d'òrgans i funcions, que de forma coordinada mantenen l'equilibri del mateix i la seva adaptació al seu entorn -homeòstasi-.
És un concepte bàsic en la tasca del professional de la infermeria, el vetllar per mantenir i/o restablir l'equilibri de la persona, tant en la seva vessant física com psíquica.
Per a això, és una condició indispensable conèixer la normalitat anatòmica i fisiològica, i, a partir de les mateixes, la seva disfunció, la malaltia.
RA 1- Identificar i diferenciar les diferents estructures cel·lulars.
RA 2- Ubicar les estructures cel·lulars segons les seves unitats funcionals.
RA 3- Identificar l'estructura macroscòpica del cos humà.
RA 6-Relacionar i diferenciar les estructures i funcionament dels diferents sistemes del cos humà.
RA 7- Interrelacionar els mecanismes fisiològics compensatoris i de feedback a partir de la fisiologia.
RA8 - Aprofundir els temes anatomo-fisiològics bàsics que permeten la comprensió de la disfunció orgànica
La metodologia de l’assignatura es durà a terme combinant temps presencials d’aula, amb temps de treball autònom, amb suport de l’entorn virtual d’aprenentatge.
El percentatge de temps que l’estudiant dedica es reparteix de la manera següent:A
Metodologies docents |
ECTS |
Metodologia |
Competències |
SESSIONS EXPOSITIVES PLENÀRIES |
2.0 |
Classes magistrals. Classes dirigides a debatre i a l'aclariment de continguts. Classes de discussió de lectures científiques. |
CB1, CB5, CE1 |
SEMINARIS |
0.3 |
Treball en grup destinat a l'estudi de casos. Anàlisi de problemes utilitzant l'aprenentatge basat en la resolució de problemes. Preparació i exposició de situacions simulades. Activitats cooperatives d'aprenentatge. |
CB1, CB5, CE1 |
ESTUDI I TREBALL AUTÒNOM |
3.7 |
Lectura dels textos recomanats, articles i guies. Estudi de continguts desenvolupats en l'assignatura. Preparació de les avaluacions. |
CB1, CB5, CE1 |
SESSIONS PLENÀRIES
1.- Conceptes Generals Bàsics: Nivells d´Organització Estructural del Cos Humà. Processos Vitals Bàsics.
2.- Homeòstasi. Concepte. Sistemes de Retroalimentació.
3.- Organització del Cos Humà. Atoms, Molècules. Reaccions químiques. Formes d´energía. Compostos orgànics i inorgànics.
4.- Metabolisme. Reaccions metabòliques. Transferencia d´energía. Balanç energètic
5.- Genètica. Acids Nucleics. Genotip i Fenotip. Estructura Cromosónica. Conceptes de Diasplàsia, Metaplàsia, Anaplàsia i de Displàsia.
6.- Estructura Cel.lular. .Nivells dórganització cel.lular. Estructura i Fisiología cel.lular. Síntesi proteica. Divisió celular: fases.
7.- Histología (I). Classificació dels teixits. Mecanismes de repració tissular
8.- Histología (II). Teixit Tegumentar. Epidermis, Dermis, Glandules i i Anexes.. Funcions
9.- Histología (III). Teixit Connectiu. Classificació. Estructura i Funcions. Concepte de Matriu Extra Cel.lular (MEC)
10.- Histología (IV). Teixit Muscular. Classificació. Estructura i Funcions. Teixit Nerviós. Classificació, Estructura i Funcions
11.- Histología (V). Teixit Ossi. Classificació. Estructura i Funcions. Osteogèsi. Sistema Esquelètic.
12.- Sistema Nerviós (I). Sistema Nerviós Central (SNC). Estructura i Funcions. Neurotransmissors. Parells craneals
13.- Sistema Nerviós (II). Sistema Nerviós Perifèric (SNP).
14.- Sistema Nervión (III). Sistema Nerviós Autònom (SNA)
15.- Sistema Nerviós (IV). Modalitats Sensorials: Tàctil, Térmica, Dolorosa, Propioceptiva.
16.- Sistema Muscul Esquelètic (I). Crani.
17.- Sistema Muscul Esquelètic (II). Cintura Escapular. Extremitat Superior
18.- Sistema Muscul Esquelètic (III). Tórax. Abdomen
19.- Sistema Muscul Esquelètic (IV). Cintuta Pèlvica. Extremitat Inferior.
20.- Sistema Muscul Esquelètic (V). Columna Vertebral
21.- Sistema Endocrí (I). Eix Dièncefal-Hipofisàri. Glándula Tiroidea i Paratiroidea
22.- Sistema Endocrí (II). Glàndula Pancreàtica, Tímica i Pineal
23.- Sistema Endocrí (III). Glàndula Suprarrenal, Ovàrica i Testicular
24.- Organs Sensorials (I). Olfacte, Gust, Tacte
25.- Organs Sensorials (II). Vista, Oìda i Equilibri.
SEMINARIS
1.- Homeostasi. Presentació i Discussió de situacions clìniques
2.- Diagnòstic per l´Imatge
Les activitats de l’assignatura segueixen el sistema d’avaluació contínua, és a dir, que al llarg del trimestre els professors plantejaran diverses activitats, que els estudiants hauran de resoldre, exposar o entregar.
El treball de cada una de les activitats permet valorar a l’estudiant el seguiment que fa a l’assignatura i els elements de millora, a partir dels comentaris i notes que els professors faran de les activitats.
Les activitats que es plantegen poden ser individuals o en grups de treball. Els professors donaran les indicacions pertinents per tal que els estudiants les puguin elaborar i entregar.
ACTIVITATS FORMATIVES:
TIPOLOGÍA ACTIVITAT | ECTS | HORES |
AF1. Clase Magistral | 2 | 50 |
AF2. Tutories Presencials | 0,1 | 2 |
AF6. Treball en Grup | 0,2 | 5 |
AF7. Treball Individual | 0 | 0 |
AF9.Estudi Personal | 3,7 | 92,5 |
L'avaluació de les competències es realitzarà de forma continuada i mitjançant les sessions per grups i la qualitat del treball individual. Per a això i durant el trimestre es sol·licitaran diferents activitats com a font d'avaluació, de tal manera que l'alumne podrà conèixer, i també de forma continuada, la seva pròpia evolució. Amb aquest mateix objectiu, es realitzarà una prova escrita a mitjans de trimestre i una prova escrita a finals de trimestre.
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Competències avaluades |
Qüestionaris i activitats al Moodle |
10% |
CB1, CB3, CB5, CE1 |
Avaluació dels treballs dels seminaris |
20% |
CB1, CB3, CB5, CE1 |
Prova parcial a meitat del trimestre |
20% |
CB1, CB3, CB5, CE1 |
Examen final a final de trimestre |
50% |
CB1, CB3, CB5, CE1 |
Per superar i alliberar matèria en la prova parcial eliminatòria, la nota de l'examen haurà de ser igual o superior a 6.
Per a superar l’assignatura caldrà obtenir una nota mínima de 5 punts sobre 10 en l’examen final de l’assignatura.
Segons estableix l’article 5 del Real Decreto 1125/2003, els resultats obtinguts per a l’alumne es qualificaran en funció de l’escala numèrica de 0 a 10, amb la corresponent qualificació qualitativa: (0 – 4,9) suspens; (5 – 6,9) aprovat; (7 – 8,9) notable; (9 – 10) excel·lent.
Quan la qualificació de l’assignatura sigui d’Excel·lent (nota superior a 9 punts) els docents de l’assignatura podran considerar si l’alumne opta a obtenir la qualificació de matrícula d’honor (MH).
Activitat avaluadora en període de recuperació |
Ponderació |
Competències avaluades |
Examen |
50% |
CB1, CB3, CB5, CE1 |
D'acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació, si s'ha suspès l'assignatura. Si la qualificació és de No presentat/da, no s'hi podrà optar a la recuperació.
"Principios de Anatomía y Fisiología". 11 Edic. GJ Tortora y BH Derrikson. Edit Med Panamericana. Madrid 2011
-"Tratado de Fisiología Médica". 12 Edic. JE Hall y WE Guyton. Edit Elsevier. Barcelona 2011
-"Atlas de Anatomía Humana". 5 Edic. FH Netter. Edit Elsevier Masson. Barcelona 2011