Que estàs buscant?
E10_Aplicar processos, mètodes i tècniques per a desenvolupar la creativitat i la innovació en la realització audiovisual, en el desenvolupament multimèdia i en la programació de videojocs
E12_Planificar estratègies empresarials relacionades amb els fenòmens econòmics i socials típics de la societat del benestar i la industria de l'entreteniment digital. Convertir idees en actes de forma creativa i innovadora
E19_Creació, administració i gestió d'empreses audiovisuals en la seva estructura industrial de producció, distribució i exhibició
T2_Que els estudiants tinguin capacitat per treballar com a membres d'un equip interdisciplinar ja sigui com a un membre més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles
És una assignatura de formació eminentment pràctica que parteix de la disciplina de l'emprenedoria i la innovació. En l'acabar l'estudiant ha d'assolir la competència de l'emprenedoria i la innovació la qual al seu torn es treballa a partir de 3 capacitats: i) La alertividad (capacitat de detecció d'oportunitats), ii) la capacitat creativa (capacitat per donar resposta a oportunitats de forma original) iii) la iniciativa personal (capacitat per dur a terme la solució mobilitzant els recursos necessaris). La competència emprenedora / innovadora és essencial en la formació d'un titulat superior de qui s'espera que tingui iniciativa, visió i autonomia dins d'una organització
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19.
D'aquesta manera s'assegurarà la consecució dels mateixos coneixements i competències que s'especifiquen en aquest pla docent.
A l'acabar l'estudiant ha de ser capaç de:
- Entendre els reptes d'emprendre i saber avaluar una decisió d'emprenedoria personal
- Comprendre el marc d'innovació i gestió de la innovació en una empresa
- Utilitzar la metodologia Design Thinking per dur a terme una activitat innovadora , com emprenedor o com agent de canvi en una organització ja establerta.
- Analitzar problemes / necessitats i detectar oportunitats d'emprenedoria / innovació
- Dissenyar el model de negoci d'un projecte
- Validar projectes d'emprenedoria i innovació (prototipar i testejar)
- Aixecar iniciatives a partir de la planificació econòmica financera del projecte d'emprenedoria o innovació
- Defensar el projecte d'emprenedoria davant fòrums d'inversió (StartUp) o comitès interns d'inversió (Intra emprenedoria)
La metodologia de l'assignatura combina les classes magistrals (classe de teoria a l'aula o no presencials però amb simultaneïtat segons planificació horària) i les classes de pràctiques. L'emprenedoria i la innovació és una disciplina i com a tal parteixen d'un cos teòric ampli. No obstant això es tracta d'una disciplina d'aplicació pràctica i per això les pràctiques en laboratori d'empresa són un pilar fonamental per aconseguir els objectius d'aprenentatge.
Els formats docents són:
• Classes: El professor explica els conceptes a l’aula (o en videoconferència no presencial amb simultaneïtat). Durant la classe es busca la participació de l'estudiant obrint temes de discussió i compartint continguts de referència (articles, vídeos, casos del sector, actualitat, ...).
• Exercicis. El professor proposa des de campus virtual exercicis per treballar conceptes concrets.
• Fòrums. El professor obre fòrums en línia on cada estudiant ha d'aportar un mínim de 2 entrades comentades. A més a en classes de teoria s'obren debats
• Métodos. L’aprenentatge es conduit per mètodes propis de l’entorn emprenedor: Design Thinkimg, Canvas Business Model, Lean StartUp.
• Projecte pràctic en grup: Al llarg de el curs es desenvolupa un projecte d'emprenedoria / innovació en grup (3-4 estudiants). Es parteix d'identificar un repte, convertir el repte en un problema a tractar en forma d'oportunitat, buscar una solució i validar la solució. Per dur a terme el treball es treballa en format de pràctiques amb horari diferenciat. El treball pràctic requereix un esforç rellevant per part del grup de treball
Plantilla de dedicació
Càrrega: 6 ECTS (crèdits europeus) de l'EEES (Espai Europeu d'Educació Superior)
1 ECTS = 10 hores d'aprenentatge dirigit + 15 d'aprenentatge autònom = 25 hores de dedicació
Organització de la Dedicació: 4 ECTS |
Dedicació |
||
Hores |
% |
||
Aprenentatge dirigit |
Classe magistral |
40 |
|
Pràctiques Laboratori |
20 |
|
|
|
|
|
|
Total |
60 |
40% |
|
Aprenentatge autònom |
Participació (fòrums online / en classes o videoconferència o exercicis lliurables o preparació test de control periòdics) |
45 |
|
Pràctiques en grup de treball (x 3 persones) |
45 |
|
|
|
Total |
90 |
60% |
Total |
|
100% |
El contingut parteix de la metodologia d'emprenedoria i Innovació amb Design Thinking desenvolupada pel professor Jaume Teodoro i denominada ToolBoad ©. S'estructura a partir de l'esquema següenteix
Bloc A: Repte d'emprenedoria i innovació
Conceptes d'emprenedoria i innovació. Investigació i estat de l'art. Competències emprenedores.
Design Thinking. Disseny Centrat en la Persona. Disseny de Serveis. Metodologies àgils
Fases. Escenes. Mètodes i eines
Motivació. Actitud. Talent. Autoconeixement. Equip eclèctic
Mapa de l'equip emprenedor
Bloc B: Disseny d'emprenedoria i innovació
1. Fase d'Investigació en E & I
1.1. Repte de partida.
Conceptes: Tendències. Tecnologies.
Mètodes: Cadena de valor. Anàlisi de Stakeholders
Eina: Mapa mental d'enquadrament del repte
2.2. Recerca en zona de problema
Concepte: Problema. Necessitat.
Mètode: Entrevista. Etnografia.
Eina de desenvolupament: Mural d'observacions.
2.3. Definició i marc d'oportunitat
Concepte: Empatia. Insight. Innovació.
Mètode: Síntesi de problema. Persona.
Eina de desenvolupament: Mapa d'empatia
2. Fase d'Ideació en E & I
2.1. Proposta de valor
Concepte: Valor. Idea.
Mètode: Pluja d'idees. Co-creació. Selecció / valoració d'idees
Eina de desenvolupament: Mapa d'idees
2.2. Idea de Negoci
Concepte: Model de negoci. Variables de negoci
Mètode: Generació de valor.
Eina de desenvolupament: Canvas de model de negoci
2.3. oferta única
Concepte: Experiència de client. Producte mínim viable.
Mètode. Prototip conceptual. Prototip funcional.
Eina de desenvolupament: Mapa de viatge de client
3. Fase de Validació en E & I
3.1. clients
Concepte: Generació de Client. Mercat. Escalabilitat.
Mètode: Lean start up.
Eina clau: Canvas de validació
3.2. Cas de negoci
Concepte. Compte de resultats. Balanç. Tresoreria. Inversió
Mètode: Mètriques. PEF
Eina clau: Full de ruta financera
3.3. iniciativa
Concepte: Capital llavor. Fòrum d'inversió. StartUp
Mètode: DAFO.
Eina clau: Mapa mental del pitch
• Exercicis amb casos de el sector. Es busca la immersió en un cas pràctic que l'estudiant identifica amb el seu sector de futura activitat professional
• Fòrums. Al llarg de el curs s'obren fòrums per convidar a la reflexió i aprofundir. A alguns casos els fòrums part d'un article o contingut audiovisual o d'actualitat
• Visites. Es visita la incubadora d'empreses. Es reben visites d'emprenedors que compta el seu projecte i la seva vivència
• Audiovisual. Es desenvolupa una videoteca on s'il·lustren temes tractats al llarg de el curs
• Eines Online. Es presenten recursos i eines online al llarg de les sessions de pràctiques perquè l'estudiant s'habituï a treballar de forma professional
• Treball pràctic real. El treball pràctic és un compendi de tota l'assignatura i es desenvolupa a mesura que aquesta discorre
Planificació |
10 setmanes de curs de 6 hores per setmana presencials o no presencials sempre amb simultaneïtat (caso covid-19) Distribuïdes en 4 hores de Teoria per setmana i 2 hores de Pràctiques
|
|||||||
Aprenentatge dirigit |
|
Aprenentatge autònom |
||||||
Hores Teoria |
Contingut / temari |
Hores P’s |
Pràctiques |
Activitats: Fòrum/exercici/test |
Entrega Activ’s |
Entrega Pract’s |
Hores personals |
|
Setmana 0 |
|
Presentació temari i metodologia ToolBoard © de E&I |
|
|
|
|
|
|
Setmana 1 (introductòria) |
4 |
Introducció: i)Conceptes d’ emprenedoria i innovació (E&I) |
2 |
P1: Equips d’ alto rendiment |
E1. Exercici individual 1: Targeta de presentació personal |
|
|
8 |
Setmana 2 |
4 |
ii)Design Thinking: Fases i mètodes. Eines de DT. Exemples. Metodología Toolboard© |
2 |
P2: Mapa mental d’enquadrament del repte |
F1. 1er Fòrum classe: El emprenedor: competències i rol en la economia i la societat
|
E1 |
P1 |
8 |
Setmana 3 (fase d’ investigació) |
4 |
Fase d’ Investigació en E&I: Enquadrament del Repte: Stakeholders. Tendències. Tecnologia. Indústria
|
2 |
P3: Mural d’observacions |
E2. Exercici individual 2: Comentari del text “Mantras de la innovación” |
E2 |
|
8 |
Setmana 4 |
4 |
Fase de Investigació en E&I: Descoberta de problema. Síntesis y marco de oportunitat |
2 |
P4: Síntesis de problema amb Mapa d’empatia |
1er Test |
F1 |
P2 |
8 |
Setmana 5 |
4 |
Fase de Investigació en E&I: Eines. Insights. Exemples |
2 |
P5: Mapa d’idees |
F2. 2do Fòrum de classe: Les necessitats las crea el mercat o existeixen a la persona? Insight vs. Idea? |
|
|
8 |
Setmana 6 (fase d’ideació) |
4 |
Fase d’ Ideació en E&I: Ideació. Proposta de valor Model de negoci |
2 |
P6: Canvas del model de negoci |
2do TEST |
F2 |
P3 |
8 |
Setmana 7 |
4 |
Fase d’ Ideació en E&I: Idea de negocio Exemples i casos |
2 |
P7: Model de Negoci |
E3. Exercici individual 3: Anàlisi d’ un modelo de negoci amb un cas del sector |
|
|
8 |
Setmana 8 |
4 |
Fase d’ Ideació en E&I: Prototipus i Test Eines. Exemples |
2 |
P8: Prototipus i test de validació |
F3. 3er Fòrum de classe: Com d’ important es la innovació disruptiva en la empresa o en emprenedoria?
|
E3 |
P4 |
8 |
Setmana 9 (fase de validació) |
4 |
Fase de Validació en E &I: Lean StartUp. Hipòtesis. Mètriques. Experiments i medició.
|
2 |
P9: Full de ruta pla financer |
E4. Exercici 4: Exercici de finances |
F3 |
|
8 |
Setmana 10 |
4 |
Fase de Validació en E &I: Disseny del cas de negoci Pitch. Defensa pública de projectes |
2 |
P10: Defensa pública amb PITCH |
3er Test |
E4 |
P5 |
8 |
|
|
|
|
|
Examen final |
|
|
10 |
Total |
40 |
|
20 |
|
|
|
|
90 |
L'avaluació ordinària es porta a terme mitjançant avaluació continuada a partir de l'esquema següent (tots els tres grups de notes han de ser qualificats amb nota més gran o igual a 4 per optar a ser qualificat en avaluació continuada) :
i) Examen final: 35% Demostrant la comprensió dels aspectes teòrics i pràctics (l'examen es resol a partir de contingut de classes de teoria i classes de pràctiques). Es tracta de desenvolupar un cas pràctic d'emprenedoria / innovació de principi a fi, planificar el seu desenvolupament, seleccionar mètodes i eines i desenvolupar-lo.
ii) Activitats via campus: 35%
a. Test: 20%
b. Exercicis i fòrums / participació: 15%
iii) Treball pràctiques (en grup): 30%
a. L’ assistència a pràctiques és obligatòria. Si l’ assistència es menor del 70 es considera no superat / no presentat
b. El seguiment de las pràctiques i la participació activa en equip és obligatori per ser qualificat. Si la nota de pràctiques individual es menor a 4 es considera no superat / no presentat
La recuperació es porta a terme quan alguna de les notes es menor a cinc i es fa mitjançant examen en període de recuperació partint de l'esquema següent:
• Han d'acudir tots els estudiants suspesos que vulguin ser avaluats (sempre i quan tinguin superades les pràctiques)
• L'examen és de tipus test i inclou un exercici pràctic
• La nota final màxima en recuperació és Aprovat (5)
Osterwalder, A., Pigneur, Y., In Clark, T., & Smith, A. (2010). Business model generation: A handbook for visionaries, game changers, and challengers.
Ries, E. (2011). The lean startup: How today's entrepreneurs use continuous innovation to create radically successful businesses. New York: Crown Business.
Teodoro, Jaume. 2017. Col.lecció d'apunts de clase
Teodoro, Jaume . 2018. Col.lecció de casos pràctics (business cases)
Blank, S. G., & Dorf, B. (2012). The startup owner's manual: The step-by-step guide for building a great company. Pescadero, Calif: K & S Ranch, Inc.