Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Jesus Ezequiel Martínez Marín

Trimestre: Tercer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Maria Teresa Gomez-valades Gonzalez

Idiomes d'impartició


  • Castellano

L'ús del castellà possibilita la participació i mobilitat d'alumnat estranger al grau de Logística i Negocis Marítims. 

Competències


Competències específiques
  • Establir projectes de negocis marítims i de l'àmbit de la logística que permetin la creació de noves empreses o la millora de les ja existents, adoptant idees innovadores i creatives

  • Demostrar capacitat per comunicar de manera fluida en llengua espanyola, catalana i anglesa de forma oral i escrita en l'entorn de la logística i els negocis marítims

  • Mostrar coneixements i habilitats per a la coordinació dels departaments de compres, aprovisionament, producció i distribució d'un producte a qualsevol empresa, analitzant diferents tipus de tècniques

Descripció


Aquesta assignatura, centrada en la direcció i gestió empresarial, constitueix una oportunitat per assolir els reptes que el futur professional els exigirà, en haver de treballar en un sector en què cada cop més es demana personal més qualificat i especialitzat.

Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.

El TecnoCampus posarà a l’abast del professorat i l’alumnat les eines digitals necessàries per poder dur a terme l’assignatura, així com guies i recomanacions que facilitin l’adaptació a la modalitat no presencial. 

 

Esta asignatura dispone de recursos metodológicos y digitales para hacer posible su continuidad en modalidad no presencial en el caso de ser necesario por motivos relacionados con la Covid-19. De esta forma se asegurará el logro de los mismos conocimientos y competencias que se especifican en este plan docente.
El TecnoCampus posará al alcance del profesorado y el alumnado las herramientas digitales necesarias para poder llevar a cabo la asignatura, así como guías y recomendaciones que faciliten la adaptación a la modalidad no presencial. 

 

This subject has methodological and digital resources to make possible its continuity with online teaching if necessary, for reasons related to Covid-19. In this way, we will make sure the achievement of the same knowledge and competences as specified in this teaching plan. 

TecnoCampus will provide the teaching staff and students with the digital tools necessary to carry out the subject, as well as guides and recommendations that facilitate adaptation to online teaching and learning.

Resultats d'aprenentatge


L'adquisició de les competències directives que els permetin gestionar oportuna i convenientment els recursos humans disponibles en els àmbits relacionats amo la logística i negocis marítims que hagin de dirigir.

Metodologia de treball


Sessions teòriques

  • Classes magistrals: sessions de classe expositives presencials o online basades en l’explicació del professor, a la qual assisteixen tots els estudiants matriculats a l’assignatura.
  • Conferències: sessions presencials en las quals un o diversos especialistes exposen les seves experiències o projectes davant altres estudiants.
  • Presentacions: formats multimèdia que serveixen de recolzament a les classes presencials.

Aprenentatge dirigit

Seminaris en els quals es potencien dinàmiques en petits grups tipus debats, gammificacions, estudis de casos, comentari d’articles, exposicions orals o teatralitzacions.

Aprenentatge autònom

 

Continguts


Tema 1

El comportament organitzatiu: 

El nou paradigma socio-econòmic mundial impacta directament en el disseny de les organizacions actuals. Entendre aquest canvi  ajudarà els líders del futur a avançar-se en les seves estratègies  per tal d'adaptar-se a futurs escenaris incerts, situant la gestió de les persones, com a valor afegit i nuclear de toda organizació.

  1. Concepte d’organizació
  2. La importància del capital humà en les organitzacions
  3. La interrelació individu-organització

Tema 2

Motivació i satisfacció laboral

Els diners ja no són el principal propulsor laboral. En aquest nou paradigma, la gestió es basa en el compromís i la confiança. En fer allí que un s'ha compromès a fer.  La fidelització del talent és qüestió de motivació interna, de projecte, flexibiltat i de motivació i satisfacció laboral.

  1. Les actituds i la satisfacció a la feina
  2. La motivació

Tema 3

Lideratge a l’àmbit laboral

Els nous models organitzatius cada vegada presenten una estructura entorn d'una col·laboració entre tots els seus membres, més centrada en l'autogestió i la inteligencia col·lectiva, que exigeix repensar la figura del líder. 

  1. Del cap al líder: evolució del concepte de  lideratge
  2. Lideratge al segle XXI
  3. Self-Management
  4. Lideratge, gestió i  desenvolupament del talent: el líder coach i el líder mentor
  5. Ètica i lideratge
  6. Lideratge i conflicte
  7. El lideratge en femení

Tema 4

Gestió de persones

La nova era digital afavoreix el desenvolupament d'equips més eficients, innovador i transformacionals. Un nou paradigma d'organització de persones, amb equips més conscients, responsables i autònoms.

  1. De l'individu al grup: propietats i processos grupals
  2. La formació d'equips de treball: creació, tipus i processos dels equips
  3. La gestió de persones en temps de canvi.  Aprendre, compartir i generar en xarxa.

Tema 5

Avaluació de persones

L'avaluació com a oportunitat de millora, més enllà de l'avaluació per a la promoció interna. 

  1. Avaluació de l’acompliment i estimació del potencial
  2. La importància del feed-back

Tema 6

La Comunicació en les organitzacions

La comunicació és la base de la relació interpersonal, que reflecteix la manera com l'organització entén i es relaciona amb el món. Actualment és la metacompetència laboral del segle XXI.

  1. Importància de la comunicació en les organitzacions
  2. La comunicació organitzativa: comunicació interna
  3. La comunicació organitzativa: clima i cultura organitzacional

Tema 7

Competències comunicatives i lideratge

  1. Competencia comunicativa oral: comunicació verbal i no verbal
  2. Competència comunicativa estratègica.  El llenguatge VAK i el rapport. Diamant Zeig.
  3. Competència comunicativa interpersonal: l'assertivitat i l'escolta activa
  4. Competència comunicativa digital: gestió de les reunions on line

Activitats d'aprenentatge


Sessions teòriques

  • Classes magistrals: sessions de classe expositives basades en l’explicació del professor, a la qual assisteixen tots els estudiants matriculats a l’assignatura.
  • Conferències: sessions presencials en las quals un o diversos especialistes exposen les seves experiències o projectes davant altres estudiants.
  • Presentacions: formats multimèdia que serveixen de recolzament a les classes presencials.

 

Aprenentatge dirigit

Seminaris en els quals es potencien dinàmiques en petits grups tipus debats, gammificacions, estudis de casos, comentari d’articles, exposicions orals o teatralitzacions.

  • Debats i fòrums: converses presenciales o en línia. Els debats tenen una data d’inici i fi i estan dinamizats pel docent.
  • Estudi de casos: dinàmica que parteix de l’estudi d’un cas, el qual serveix per a contextualitzar l’estudiant en una situació en concret. El docent pot proposar diverses activitats, tant a nivell individual com en grup, entre els estudiants.
  • Jocs de rol: dinàmica de simulació en la qual cada estudiant figura un paper especificat pel docent. Com a “rol”, tindrà accés a una informació específica i haurà de “jugar” les seves cartes, segons les regles del joc, per a resoldre o viure la situació de referència de la dinàmica.

Aprenentatge autònom

  • Resolució d’exercicis: activitat no presencial dedicada a la resolució d’exercicis pràctics a partir de les dades subministrades pel docent.
  • Lectura crítica d’articles: els estudiants parteixen d’una hipòtesi de treball que desenvoluparan, tot seguint les fases de la metodologia d’investigació, entre les quals, la lectura crítica d’articles.
  • Tutories: presencials i online. En les darreres, l’alumnat disposarà de recursos telemàtics, com el correu electrònic i els recursos digitals de l’ESCSET.

Sistema d'avaluació


Consistirà en l’avaluació contínua, amb els següents percentatges:

30%: participació en activitats plantejades dins de l’aula. Haurà d’assistir a un 80% de les sessions. No recuperable.

10%: treball en equip

10%: presentació oral del treball escrit. No recuperable. 

50%: examen final.

Per poder realitzar aquestes ponderacions, és requisit indispensable la presentació a l'exposició oral del treball i superar tant l’examen final com el treball escrit amb una nota mínima de 5

Si obté una qualificació inferior a 5 a l’examen final o al treball escrit, la qualificació a la convocatòria ordinària serà de suspès, amb una nota final de l'assignatura igual a la de la part suspesa, sense opció a establir cap percentatge. En el cas de suspendre ambdues parts -examen i treball- la nota final de l'assignatura suspesa serà la de l'examen final. 

Quan el resultat final a la convocatòria ordinària no arribi a 5, producte d'haver aplicat  les ponderacions i haver obtingut una nota inferior a 5, o bé producte d'haver suspès l'examen i/o el treball escrit , l'alumne té l'opció de presentar-se a recuperació.

En el període de recuperació,  ha de recuperar la part o parts suspeses:

Part escrita del treball en equip: 10%

             Examen final: 50%

No podran realizar la recuperació aquells estudiants que no s’hagin presentat a la convocatòria ordinària, amb l'excepció extraordinària dels casos comptemplats en el punt 2.3 de la Normativa per a l'avaluació i qualificació dels aprenentatges de l'Escola Superior de Ciències Socials i de l'Empresa-Tecnocampus. 

Bibliografia


Bàsic

Robbins, Stephen P.; Judge, Timothy A. Comportamiento organizacional. Naucalpan de Juárez: Pearson, 2013. 13ª edición

Laloux, Frederic. Reinventar las organizaciones. Barcelona: Arpa y Alfil Editores, 2017. 4a ed.

Alcaide, Francisco. Aprendiendo de los mejores I - 21ª edición. Barcelona: Alienta, 2020.

Lencioni, Patrick. Las cinco disfunciones de un equipo: un inteligente modelo para formar un equipo cohesionado y eficaz. Madrid: Empresa activa. 2003. 14ª edición

Complementary

http://www.rrhhmagazine.com/inicio.asp?url=/secciones/gescon.asp

http://www.factorhuma.org/index.php?lang=es

Csikszentmihalyi,  Mihaly.  Aprender  a  fluir.  Barcelona:  Kairós,  2007.  

Pink,   Daniel.   La   sorprendente   verdad   sobre   lo   que   nos   motiva.   Barcelona:   Gestión  2000,  2010.  

Blog de Francisco Alcaide

https://www.franciscoalcaide.com/blog/208-lo-mejor-de-2019-articulos-entrevistas-libros-y-mas

Bock, Laszlo, La nueva fórmula del trabajo. Barcelona: Conecta. 2018

 

Covey, Stephen, Los 7 hábitos de la gente altamente efectiva. Barcelona: Planeta. Última edición. 

García, Santi. El arte de dirigir personas. Barcelona: Libros de cabecera. 2016. 2ª edición

Guarnieri, Silvia. Distinciones de coaching. LID Editorial. 2020