Que estàs buscant?
B4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especilitzat
B5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
E6_Valorar el diagnòstic de cures de fisioteràpia segons les normes i amb els instruments de validació reconeguts internacionalment
E8_Executar, dirigir i coordinar el pla d'intervenció de fisioteràpia, utilitzant les eines terapèutiques propies i atenent a la individualitat de l'usuari
E11_Proporcionar una atenció de fisioteràpia eficaç, oferint una assistència integral als pacients
T2_Demostrar capacitat d'organització i planificació
La postura corporal equilibrada consisteix en l'alineació del cos amb una eficiència fisiològica, biomecànica, la qual cosa redueix a l'estrès i sobrecàrregues exercides sobre el sistema de sustentació, pels efectes de la gravetat. La integritat d'aquesta alineació corporal juga un paper rellevant en el benestar físic i emocional de les persones. Un desajustament significatiu de la postura es considera un factor de risc en les disfuncions múscul-esquelètiques.
Tal com es contemplen en les directrius marcades per la American Medical Association, l'avaluació postural ha de formar part del procediment habitual en l'anàlisi dels nostres pacients. És freqüent en l'àmbit clínic, realitzar valoracions visuals de la postura (inspecció visual) saben que tant la fiabilitat intra com inter-observador sol ser baixa. Gràcies al desenvolupament de noves tecnologies en l'àmbit de la salut, l'activitat física i l'esport, disposem de sistemes econòmics i de fàcil aplicació per a avaluar la posició corporal de manera objectiva i fiable, tant en 2D com en 3D.
El fisioterapeuta ha de tenir coneixements d'avaluar la postura de manera clínica i també utilitzant la tecnologia disponible amb la finalitat de detectar els desequilibris clínicament significatius i proposar un pla de tractament basat en el raonament clínic. En aquest sentit, la reeducació postural basada en el reequilibri de les cadenes miofascials i articulars està indicada pel tractaments de les patologies associades al desequilibri postural, siguin del raquis o dels membres.
L'objectiu principal d'aquesta assignatura teoricopràctica consistirà a integrar una sistemàtica d'avaluació de la postura ortostàtica, tan clínica com usant tecnologia 3D, que permeti oferir un diagnòstic basat en el raonament clínic. Aprendre els exercicis terapèutics, en l'àmbit d'una fisioteràpia global miofascial, per a millorar els trastorns múscul-esquelètics més habituals en el raquis.
L'assignatura no requereix cap requisit previ de superació de matèries per part de l'estudiant.
“Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D'aquesta forma es facilitarà l'assoliment dels coneixements i competències que s'especifiquen en aquest pla docent. No obstant i això, en relació amb aquells continguts pràctics de l'assignatura en què resulti imprescindible l'adquisició de competències procedimentals i actitudinals per part dels alumnes, es pot considerar, si la situació sanitària ho requereix, la suspensió parcial i temporal d'aquesta amb el consegüent ajornament en la seva continuïtat fins que la situació de salut ho permeti.
RA13. Incorporar les noves tecnologies d'obtenció de registres i de processament de la informació i de la imatge a la fisioteràpia: formular projectes que integrin les diverses operacions.
RA21. Analitza les expectatives del pacient respecte a la seva evolució, demanda i necessitats.
RA22. Estableix el protocol d'intervenció en funció de la negociació conjunta entre terapeuta i pacient.
RA23. Realitza el diagnòstic fisioterapèutic per determinar les disfuncions i minusvalideses que requeriran d'una intervenció específica de fisioteràpia.
RA29. Analitza els efectes produïts per les intervencions. Avalua beneficis i riscos i establir un criteri d'intervenció en funció de les prioritats i efectes perseguits.
RA58. Aplicar el mètode científic als diversos àmbits de la fisioteràpia: disseny metodològic, registres, bases de dades i anàlisi estadística.
RA59. Comprendre problemes substancials de la fisioteràpia i proposar hipòtesis per dissenyar l'estratègia metodològica per a la seva demostració científica, que portaria a la millor resolució dels problemes identificats.
MD1.Mètode expositiu o lliçó magistral: transmetre coneixements i activar els processos cognitius de l'estudiant mitjançant un aprenentatge unidireccional
MD2.Estudi de casos: adquirir aprenentatge mitjançant l'anàlisi de casos reals o simulats
MD3.Resolució d'exercicis i problemes: exercitar, assajar i posar en pràctica els coneixements previs
MD4.Aprenentatge basat en problemes (ABP): desenvolupar coneixements actius a través de la resolució de problemes
MD5.Aprenentatge orientat a projectes: realització d'un projecte per a la resolució d'un problema, aplicant habilitats i coneixements adquirits
MD6.Aprenentatge cooperatiu: fomentar coneixements actius i significatius de manera cooperativa
Activitats formatives
|
TIPOLOGIA ACTIVIDAT |
HORES
|
AF1. Classes teòriques |
8,25 hores |
|
AF2. Seminaris / Tallers |
3 hores |
|
AF3. Clases pràctiques |
26,25 hores |
|
AF6. Estudi i treball en grup |
2 hores |
|
AF7. Estudi i treball autònom, individual |
60,5 hores |
|
Total |
100 hores |
Sistemes d’avaluació |
Sistema d’avaluació |
Ponderació |
SE1. Portafoli electrònic |
40% |
|
SE2. Exposició oral |
30% |
|
SE3. Examen |
30% |
En aquesta asignatura es seguirá el següent procès d’avaluació:
SE1. Durant el transcurs de l’assignatura es valorarà la realització de quatre activitats individuals relacionades amb l’anàlisi de la postura. La ponderació d’aquestes activitats serà del 40% sobre la nota final (consultar cronograma de l’assignatura).
SE2. L’últim dia de classe es realitzarà una exposició oral pràctica individual. Aquesta avaluació correspondrà amb el 30% de la nota final de l’assignatura.
SE3: L’avaluació teòrica també es realitzarà l’últim dia de classe del seminari. Aquesta consistirà en una prova escrita amb 10 preguntes tipus test. Aquest examen tindrà una ponderació del 30%.
Per aprovar l’assignatura és necessari obtenir una qualificació de 5/10 en la mitjana final de l'avaluació.
S'haurà de considerar que la còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.
D’acord a la normativa vigent, només es podran presentar a l’examen de recuperació aquells alumnes que hagin obtingut una qualificació de suspens durant l'avaluació del període ordinari.
L’avaluació de la recuperació, consistirà en una prova final escrita sobre aspectes conceptuals de la teoría i de la pràctida desenvolupats a classe.
D'acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació, si s'ha suspès l'assignatura. Si la qualificació és de No presentat/da, no s'hi podrà optar a la recuperació.
Assistència
Assistència Considerant la situació sanitària actual, l'assistència a les classes teòric-pràctiques serà molt recomanable i l'absentisme per raons de salut no impedirà la possibilitat superar l'assignatura.
Normes de conducta
L'assistència a classe sense respectar les normes bàsiques d'higiene i d'uniformitat en el vestit podrà ser sancionada. Donada la situació produïda per la pandèmia, s'hauran de contemplar i respectar les indicacions relacionades amb la seguretat i protecció en els espais pràctics, recollides en un document de l'Escola i que estarà a disposició dels alumnes en l'aula virtual. Tot el professorat serà coneixedor d'aquesta informació i vetllarà pel seu compliment.
Durant les pràctiques en classe i especialment, durant les proves d'avaluació, els alumnes no podran dur objectes que puguin interferir en l'execució de les tècniques, com a anells, rellotges, braçalets, pendents llargs, etc. Així mateix, la higiene de les mans serà fonamental, amb unes ungles tallades curtes i netes sense pintar. Donat el caràcter pràctic de les classes i per a facilitar i realitzar d’una manera correcta els procediments pràctics i d’observació postural, serà necessari portar roba adequada com a pantaló curt i top, així també com una tovallola.
Criteris específics de la nota No Presentat
Es considerarà aquesta situació quan l’alumne/a no s’hagi presentat a la prova teòrica i/o l’exposició oral pràctica.
La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu
Mézières F. Originalité de la Méthode Mézières. Paris: Éd. Maloine; 1984.
Patté J. La méthode Mézières, une approche globale du corps. París: Ed. Chiron; 2009.
Patté J. Le grand livre de la méthode Mézières. Paris : Ed. Eyrolles; 2018.
Sider F. La Méthode Mézières, protocole, examen traitement. Tome 1 et 2. Paris: Éd.Format; 2013.
Revilla JR, Ramírez-Moreno J. Tratamiento global de los desequilibrios sagitales del raquis por el Método Mézières. Rev. Cient. Iberoam. Fisioglobal 2009;2: 15-23.
Reyes M, Clapés A, Ramírez J, Revilla J. Automatic digital biometry analysis based on depth maps. Comput Ind. 2013;64(9):1316–25.
Reyes M, Clapés A, Escalera S, Ramírez J, Revilla JR. Posture Analysis and Range of Movement Estimation Using Depth Maps. In: Advances in Depth Image Analysis and Applications. Springer. Berlin; 2013. p. 97–105.
Ségui, Y., Ramírez-Moreno J. Global physiotherapy approach to thoracolumbar junction syndrome. A case report. Journal of Bodywork and Movement Therapies 2021;25: 6-15.
Ramírez-Moreno J., Revilla-Gutiérrez JR. Nouvelle définition académique de la Méthode Mézières. Kinésithér Scient 2018;598: 35-45.
Ramírez-Moreno J, Revilla JR. Equilibre sagital du rachis. Analyse et traitement par la Méthode Mézières. Mains Libres, mai 2009; 3: 5-13.
Ramírez-Moreno J, Revilla JR. La pathogénèse de la scoliose idiopathique et la méthode Mézières. Kinésithér Scient 2013,0546:21-32.
Struyf Denys G. Le manuel du méziériste (Tome 1 et 2). Paris: Éd Frison Roche;. 1995.
Roussouly P, Gollogly S, Berthonnaud E, Dimnet J. Classification of the normal variation in the sagittal alignment of the human lumbar spine and pelvis in the standing position. Spine (Phila Pa 1976). 2005 Feb 1; 30(3):346-353.
Legaye J, Duval-Beaupere G. Gravitational forces and sagittal shape of the spine. Clinical estimation of their relations. Int Orthop. 2008 Dec; 32(6):809-816.
Mac-Thiong JM, Roussouly P, Berthonnaud E, Guigui P. Sagittal parameters of global spinal balance: normative values from a prospective cohort of seven hundred nine Caucasian asymptomatic adults. Spine (Phila Pa 1976). 2010 Oct 15;35(22):E1193-8.
Ferreira EA, Duarte M, Maldonado EP, Bersanetti AA, Marques AP. Quantitative assessment of postural alignment in young adults based on photographs of anterior, posterior, and lateral views. J Manipulative Physiol Ther. 2011 Jul-Aug;34(6):371-380
Software ADIBAS http://physicaltech.com
Método Mézières AMIK (Association Méziériste Internationale de Kinésithérapie) http://www.methode-mezieres.fr
IFGM (Instituto Fisioterapia Global Mézières) http://www.ifgm.es et http://www.metodo-mezieres.com
Dutta, T. Evaluation of the Kinect sensor for 3-D kinematic measurement in the workplace. Appl.Ergon. 2012 Jul; 43(4):645-9.
Ramírez-Moreno J, Revilla JR. Análisis, evaluación morfoestática y de la extensibilidad muscular mediante fotometría digital. Actualitzacions en Fisioteràpia 2008; 3: 11-18.
Struyf Denys G. Les chaînes musculaires et articulaires. Bruxelles: Ictgds; 1979.
Campignon Ph. Respir-actions. Bruxelles: Éd. Philippe Campignion; 1996.
Busquet L. Les Châines musculaires. Éd. Busquet, 1992.
Keleman S. Anatomie emotionelle. Éd. Guilbot; 1996.
Alexander, G. Le corps retrouvé par l’eutonie. Éd. Tchou; 1981.
Rolf Ida P. Rolfing: The Integration of Human structures. Harper Collins Editions; 1987.
Calais-Germain B. Anatomie pour le mouvement. Éd. Desiris; 1989.
Dunk NM, Lalonde J, Callaghan JP. Implications for the use of postural analysis as a clinical diagnostic tool: reliability of quantifying upright standing spinal postures from photographic images. J Manipulative Physiol Ther. 2005 Jul-Aug; 28(6):386-392.