Que estàs buscant?
B2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les comptències que es solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi
B4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especilitzat
E5_Valorar l'estat funcional del pacient, considerant els aspectes físics, psicològics i socials
E6_Valorar el diagnòstic de cures de fisioteràpia segons les normes i amb els instruments de validació reconeguts internacionalment
E7_Dissenyar el pla d'intervenció de fisioteràpia atenent a criteris d'adequació, validesa i eficiència
E8_Executar, dirigir i coordinar el pla d'intervenció de fisioteràpia, utilitzant les eines terapèutiques propies i atenent a la individualitat de l'usuari
E9_Avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament en relació amb els objectius marcats
E10_Elaborar l'informe d'alta de les cures de fisioteràpia una vegada coberts els objectius proposats
E13_Capacitat per treballar en equips professionals com a unitat bàsica en la que s'estructuren de forma uni o multidisciplinar i interdisciplinar els professionals i altra personal de les organitzacions assistencials
E16_Capacitat per portar a terme intervencions fisioterapèutiques basant-se en l'atenció integral de la salut que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuitat assistencial
T2_Demostrar capacitat d'organització i planificació
T3_L'estudiant ha de ser capaç de desenvolupar habilitats en les relacions interpersonals i siguin capaços de treballar dins d'un equip intra i interdisciplinar
Cada vegada és més l'evidència científica que avala la prescripció d'activitat física terapèutica per a la prevenció i tractament de diferents malalties, especialment d'origen no transmissible. Els beneficis de la pràctica d'exercici són múltiples i abasten tots els sistemes incloent el cardiovascular, l'endocrí, el respiratori, el musculoesquelètic i el neurològic, a més de millorar altres aspectes de la vida diaria dels malalts com la qüalitat del somni, l'estat d'ànim i la qüalitat de vida en general.
Tot i aquests beneficis, la prescripció d'activitat física terapèutica encara és una assignatura pendent per diferents motius incloent la manca de recursos, la desinformació i les barreres físiques i psicològiques dels pacients. En aquesta assignatura abordarem els aspectes generals de com fer la prescripció d'activitat física terapèutica en diferents malalties i poblacions clíniques especials, des de com fer l'avaluació de les capacitats físiques per la identificació de les deficiències i alteracions fins a com prescriure l'exercici en diferents tipus de malalts tenint en compte les seves necessitats específiques i possibles precaucions i/o recomanacions. També s'abordaran aspectes relacionats amb el canvi de conducta necessari per millorar l'adherència i manteniment dels beneficis obtinguts amb la pràctica d'activitat física.
- RA29. Analitza els efectes produïts per les intervencions. Avalua beneficis i riscs i estableix un criteri d'intervenció en funció de les prioritats i efectes perseguits.
- RA22. Estableix el protocol d'intervenció en funció de la negociació conjunta entre terapeuta i pacient.
- RA31. Avalua l'estat físic i mental del pacient. Determina el nivell de seguretat, disfuncions, minusvalideses i limitacions tant en l'àmbit individual com social.
- RA32. Aplica tecnologies per a l'avaluació del pacient. Incorpora nous instruments de mesura que faciliten l'objectivació de les intervencions. Participa en la validació d'eines d'avaluació per a la seva incorporació en la pràctica clínica.
- RA52. Interactua amb altres professionals de la salut i de l'activitat física per fonamentar un pla d'intervenció basada en els diagnòstics clínics específics de cadascuna de les professions.
- RA27. Interactua amb els professionals mèdics per al guany d'eficàcia terapèutica. Estableix objectius conjunts d'intervenció.
Tipus | Hores | % Presencialitat |
AF1. Classes teòriques | 35 | 100% |
AF3. Classes pràctiques | 23 | 100% |
AF5. Tutories | 3 | 40% |
AF6. Estudi i treball en grup | 8 | 10% |
AF7. Estudi i treball autònom, individual | 81 | 0% |
Total | 150 |
Els contingunts d'aquesta assignatura es dividiran en tres blocs:
1. Mètodes d'avaluació per a la prescripció de l'activitat física terapèutica
2. Prescripció d'activitat física terapèutica en poblacions especials
3. Consideracions pràctiques per l'abordatge del pacient des de l'activitat física terapèutica
Activitat avaluadora Ponderació
Examen teòric 45%
Exposició oral 20%
Porafoli electrònic 25%
Avaluació entre iguals 10%
Per aprovar l'assignatura és obligatori assistir al menys al 80% de les classes pràctiques (les faltes justificades estan incloses el 20% d'absències) i obtenir una qualificació de 5/10 a l'examen teòric i a l'examen pràctic.
Activitat avaluadora en període de recuperació Ponderació
Examen teòric 45%
D’acord a la normativa vigent, només es podran presentar al examen de recuperació aquells alumnes que hagin obtingut una qualificació de suspens durant el període ordinari. El treball grupal (avaluació continuada) no es pot recuperar.
Kisner, C. - Colby, L. (2005). Ejercicio Terapéutico. Fundamentos y Técnicas. Editorial Panamericana
Gary Liguouri (2021). ACSM Guidelines for exercise testing and prescription (11th Edition)
Carlos Balsalobre-Fernández, Pedro Jiménez-Reyes. (2014) Entrenamiento de fuerza. Nuevas Perspectivas Metodológicas. ISBN-13: 978-84-616-7687-3. Disponible en: http://www.carlos-balsalobre.com/ Entrenamiento_de_Fuerza_Balsalobre&Jimenez.pdf
Kathryn H. Schmitz (2020). Exercise Oncology. Prescribing Physical Activity Before and After a Cancer Diagnosis. Editorial Springer
Brad Schoenfeld (2016). Science and Development of Muscle Hypertrophy. Editorial Human Kinetics