Que estàs buscant?
Malgrat que les classes seran en català, pot haver-hi materials en castellà i en anglès.
Aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació, d'una forma professional per obtenir competènices que es demostren per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi
Tenir la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment en la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que inclouen una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic
Desenvolupar aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
Poder transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat
Realitzar els processos d'ensenyament-aprenentatge relatiu a l'activitat física i de l'esport, amb atenció a les característiques individuals, col.lectives i contextuals de les persones
Identificar l'objecte d'estudi de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
Adquirir la formació científica bàsica aplicada a l'activitat física i a l'esport en les seves diferents manifestacions
Comprendre la literatura científica de l'àmbit de l'activitat física i l'esport en llengua anglesa i en altres llengues de presència significativa en l'àmbit científic
Utilitzar les fonts del coneixement científic certificat en l'àmbit de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
Incorporar hàbits de l'excel.lència i de qualitat per a l'exercici professional
L’assignatura de Metodologia de la Investigació i Estadística en l’Activitat Física i l’Esport està inclosa en la formació bàsica del Grau en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport (CAFE).
Aquesta assignatura permetrà als estudiants adquirir els coneixements necessaris per dur a terme estudis de recerca en l'àmbit de la prevenció de la salut, el benestar de les persones, l'educació física, el rendiment esportiu, així com a la planificació, organització i gestió esportiva que els permeti obtenir evidències científiques que assegurin uns resultats òptims quan aquests coneixements siguin aplicats a la població general.
En aquest procés, l'alumne es familiaritzarà amb els principals dissenys d'estudis en recerca, així com també amb les tècniques estadístiques bàsiques, que li permetran llegir i interpretar de forma crítica els resultats evidenciats en les diferents formes de divulgació científica en el seu àmbit. L'estadística permetrà als alumnes descriure els factors socials, fisiològics i/o biomecànics que condicionen la pràctica de l'activitat física i l'esport.
L'alumne estarà capacitat per preparar treballs científics senzills i realitzar recerques seguint els estàndards internacionals. Així com, una millora de la seva pràctica professional amb la presa de decisions basades en l’evidència científica
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent
Al finalitzar l’assignatura l’estudiant serà capaç de:
La modalitat d’aquesta assignatura és semi-presencial. La part no presencial es realitzarà utilitzant l’aula virtual, recursos en streaming i eines com Nearpod. Totes les eines estaran referenciades i/o vinculades a l’aula virtual.
La metodologia de treball es fomentarà en tres models, la classe invertida, l’aprenentatge basat en problemes i l’aprenentatge cooperatiu. Totes tres, tan en les sessions presencials com en les no presencials.
Activitat formativa |
Activitats |
ECTS |
Sessions presencials |
Exposicions teòriques, resolució de casos i/o problemes (ABP) i elaboració d’activitats a través de l’aprenentatge cooperatiu |
1.2 |
Sessions No presencials (Treball autònom) |
Desenvolupament continguts (Classe invertida), debat sobre la solució de problemes, elaboració de treballs grupals (Aprenentatge cooperatiu) i activitats d’autoavaluació |
1.2 |
Estudi Independent |
Estudi personal, resolució dels problemes i treballs guiats, elaboració dels materials, reproducció de models, visualització dels materials, participació en fòrums virtuals etc.. |
3.6 |
Total |
150 |
6 |
Cada ECTS equival a 25 hores de dedicació de l’estudiant, considerant el temps invertit al total de les activitats relacionades amb el temps presencial i el temps de treball autònom, que el professor de l’assignatura guia, així com els temps de lectura, cerca d’informació, connexió a l’Aula Virtual, elaboració de treballs
L’assignatura de metodologia de la investigació i bioestadística està dividida en tres blocs:
BLOC I: Cerca bibliogràfica i ús d’informació Científica
Tema 1.Cerca bibliogràfica i ús de la informació
Tema 2.Bases de dades bibliogràfiques: Funcionament, operadors i tipus de cerques
Tema 3.Citació Bibliogràfica: APA i Vancouver
Tema 4.Gestors de referències bibliogràfiques: Conceptes bàsics, Mendeley
BLOC II: El mètode científic
Tema 5.Introducció a la recerca en CAFE. Mètode científic. Tipus d’investigació
Tema 6.El procés científic. Fases d’investigació.
Tema 7.Introducció a la literatura crítica d’articles científics
Tema 8.L’ètica en la investigació
BLOC III: Bioestadística
Tema 9.Introducció a l’estadística
Tema 10.Estadística descriptiva
Tema 11.Distribucions de Probabilitat
Tema 12.Estadística de Inferència
Al llarg el trimestre es plantegen diferents metodologies formatives i activitats d’aprenentatge que permeten a l’estudiant la millora continua i adquirir les competències i resultats d’aprenentatge de l’assignatura.
Totes les activitats que es plantegen estan pensades perquè els estudiant tinguin una perspectiva pràctica dels temes que es desenvolupen a llarg del trimestre. Aquestes es concreten en els següents tipus d’activitat:
Aquestes son sessions, de les que el 50% son presencials i l’altre 50% virtuals. Ambdues s’imparteixen al grup sencer. En les presencials s’utilitzen metodologies docents de classe magistral mentre que en les virtuals els coneixements s’adquireixen a través de la classe invertida.
Aquestes son sessions, de les que el 50% son presencials i l’altre 50% virtuals. Ambdues s’imparteixen en grups reduïts. A les sessions presencials es debatran casos pràctics per portar a l’aplicació real els coneixements teòrics adquirits a les sessions plenàries. Es farà èmfasi a l’aprenentatge entre iguals i basat en la resolució de problemes, que permetin a l’alumne evidenciar els resultats d’aprenentatge adquirits de forma autònoma. Finalitzant així la roda del procés d’aprenentatge de la part de classes invertides que es dur a terme en les sessions magistrals online. Per altre banda, a les sessions online es plantejarà als alumnes l’execució de casos que posen a la pràctica aquells coneixements impartits a les sessions plenàries presencials. L’alumne disposarà de una guia d’execució dels casos que permeti potenciar la seva autonomia a l’hora de l’aplicació pràctica i treballar les competències de presa de decisions de forma independent (Estudi independent). Aquestes sessions seran online si bé, cada un dels grups tindrà un horari establert en el que l’alumne, ja sigui de forma individual o grupal, podrà connectar de forma sincrònica i voluntària amb el professor.
Son sessions que de forma grupal amb grups reduïts o individual, els alumnes plantegen les seves consultes, dubtes d’aquells aspectes que necessiten aclarir, reforçar, etc.
Aquestes tutories es planegen de dos tipus:
A través de les diferents activitats d’avaluació es pretén conèixer si l’alumne ha adquirit els coneixements, habilitats i actituds descrits en el pla docent de l'assignatura. L’avaluació tindrà una component eminentment pràctica tant a través de les activitats d’avaluació continuada com en la prova escrita.
Es valorarà
A la següent taula es descriuen les diferents activats d’avaluació i les corresponents competències que s’estan avaluant. Així mateix, es detalla el pes de cada activitat en el càlcul de la nota final de l’assignatura.
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Competències avaluades |
Participació i realització d’activitats formatives (Portafoli: Recull activitats en aula i entregables. Individuals i grupals) |
15% |
CB2, CB3, CB4, G1, G2, T1, T3, T7 i E1 |
Elaboració i resolució de casos pràctics (us de recursos i software). Individuals i Grupals |
35% |
CB2, CB3, CB4, G1, G2, T1, T3, T7 i E1 |
Examen teòric-pràctic (opció múltiple) |
50% |
CB3, CB4, G1, G2, T1, T3 i T7 |
Per aprovar l’assignatura és obligatori aprovar la prova de síntesi amb un mínim de 5/10
La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu
Recuperació:
D’acord a la normativa vigent, només es podran presentar al examen de recuperació aquells alumnes que hagin obtingut una qualificació de suspens a la prova de síntesis durant el període ordinari.
La nota final de recuperació serà la nota de la prova de síntesi de recuperació,
Activitat avaluadora en període de recuperació |
Ponderació |
Competències avaluades |
Prova de síntesi (opció múltiple) |
50% |
CB3, CB4, G1, G2, T1, T3 i T7 |
Per aprovar la recuperació és obligatori aprovar la prova de síntesi amb un mínim de 5/10.
Nota: El sistema de qualificació d’aquesta assignatura seguirà el sistema europeu per a les titulacions universitàries que s’estableix al RD 1125/2003 de 5 de setembre
Pacios Lozano, Ana Reyes (2013). Técnicas de búsqueda y uso de la información. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces.
Argimon Pallàs, Josep Maria i Jiménez Villa, Josep (2012). Métodos de Investigación Clínica y Epidemiológica (4ª ed.). Madrid: Elsevier.
Torres Huertas, José (2016). Bioestadística. Madrid: Dextra Editorial.
Thomas, J. R., Nelson, J. K., & Mata, M. J. (2007). Métodos de investigación en actividad física. Paidotribo.
Martínez González MA, Sánchez-Villegas A, Toledo Atucha EA, Faulin Fajardo J (2014). Bioestadística amigable (3ª edición). Barcelona Elsevier
De Larrucea, J. R. (2017). Introducción a la investigación. In Cómo investigar: trabajo de final de grado, tesis de máster, tesis doctoral y otros trabajos de investigación. (pp. 11-26). Profit.
Heinemann, K. (2003). Introducción a la metodología de la investigación empírica en las ciencias de la actividad física y del Deporte. Barcelona: Editorial Paidotribo
Universitat Pompeu Fabra. (n.d.). Com elaborar un treball acadèmic: Treball fi de grau. https://guiesbibtic.upf.edu/treball-academic/formats/tfg
Programa de lectura crítica CASPe (varias herramientas). Disponible en http://www.redcaspe.org
Lluch, Gemma i Nicolás, Miquel (2015). Escriptura acadèmica. Planificació, documentació, redacció, citació i models. Barcelona: Editorial UOC.
Universitat Pompeu Fabra. (n.d.). Mendeley: Gestor de bibliografies. Recuperat de http://guiesbibtic.upf.edu/mendeley