Que estàs buscant?
Les classes són en català o castellà, mentre que el material docent (articles, presentacions, etc) poden ser en castellà o anglès
CB5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per empendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
CB1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements d'una àrea d'estudi que tingui la base en l'educació general, i s'acostuma a trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats.inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi
CB3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir o interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic
CE13_Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantitzar el benestar, la qualitat i la seguretat a les persones ateses
CE14_Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria
CE15_Dirigir, avaluar i fer les cures integrals d'infermeria, a l'individu, la familia i la comunitat
CE16_Capacitat per descriure els fonaments del nivell primari de salut i les activitats a desenvolupar per proporcionar una atenció integral d'infermeria a l'individu, la familia i la comunitat. Comprendre la funció i activitats i actitut cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'Atenció Primaria de Salut. Promoure la participació de les persones, familia i grups en el seu procés de salut-enfermetat. Identificar i analitzat la influència de factors interns i externs en el nivell de salut d'individus i grups. Aplicar els mètodes i procediments necessàris en el seu àmbit per identificar els problemes de salut més rellevants en una comunitat. Analitzar les dades estadístiques referides a estudis poblacionals, identificant les possibles causes de problemes i salut. Educar, facilitar i recolzar la salut i el benestar dels membres de la comunitat, les vides dels quals estan afectades per problemes de salut, risc, patiment, enfermetat, icapacitat o mort.
CE25_Conèixer les cures paliatives i control del dolor per proporcionar cures que alleugereixin la situació dels malalts avançats i terminals
CG3_Conèixer i aplicar els fonaments i principis teòrics i metodològics de la infermeria
CG4_Comprendre el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat, dins del seu context social i multicultural
CG6_Basar les intervencions de la infermeria en l'evidència científica i en els medis disponibles
CG1_Ser capaç, en l'àmbit de la infermeria, de donar una atenció tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones que atenen, d'acord amb el seu estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen en les normes legals i deontològiques aplicables
CG2_Planificar i donar cures d'infermeria dirigits a les persones, familia o grups, orientats als resultats de salut, avaluant el seu impacte, a través de guies de pràctica clínica i assistencial, que descriuen els processos pels quals es diagnostica, tracta o cura un problema de salut
CG7_Comprendre sense prejudicis a les persones, considerant els seus aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creències i valors, garantitzant el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional
CG8_Promoure i respectar el dret a la participació, informació, autonomia i el consentiment informat en la presa de decisions de les persones ateses, segon la forma en com viuen el seu procés de salut-malaltia
CG18_Conèixer les estratègies per pendre les mesures de confortabilitat i atenció de simptomes, adreçades al pacient i familia, en l'aplicació de cures palitatives que contribueixin a alleugerir la situació de malalts avançats i terminals
CT 1 Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions
L’assignatura de Cures en els processos de mort i dol pretén capacitar al estudiant per desenvolupar una atenció específica i qualificada en situació de malaltia avançada i greu o
que aboca al final de la vida.
L’objectiu de l’assignatura és que l'estudiant d’infermeria assoleixi coneixements i habilitats per valorar, atendre i comprendre els aspectes físics, emocionals i
espirituals de les persones que es troben en aquesta situació i el seu entorn socio-familiar. Així mateix posar-lo en contacte amb la capacitat per proporcionar
cures especifiques en l’acompanyament a la situació d’últims dies de manera respectuosa, digna i compassiva.
RA9. Establir una relació terapèutica empàtica i respectuosa.
RA10. Utilitzar estratègies i habilitats que permetin una comunicació efectiva.
RA11. Conèixer els principis bàsics d'identificació i actuació en situacions de risc vital i situacions terminals.
RA19. Aplicar el procés d'atenció infermer des d'un model de cures integrador i holístic.
RA 26. Conèixer les estratègies de treball en equip així com l'aportació específica infermera.
RA 38. Desenvolupar una visió global i integradora del procés de mort i dol a partir de les diferents teories infermeres.
RA 41. Identificar els aspectes principals de les cures pal·liatives.
RA 42. Aplicar el procés de cures infermeres a persones aen procés de mort i dol.
RA 43. Diferenciar els diversos recursos d'atenció a les persones en processos de mort i dol.
RA 44. Reconèixer els processos patològics del dol.
RA 45. Sap fer un ús inclusiu i no sexista de el llenguatge.
RA 46. És capaç de realitzar una història clínica, examen físic, psicològic, o diagnòstic d'infermeria, o activitat diagnòstica pròpia d'altres professions de la salut de forma específica per a homes i dones.
RA 47. Es comunica de manera eficaç amb els / les pacients, demostrant consciència de la diferència de poder professional-pacient, incloent l'ús d'un llenguatge que minimitzi els desequilibris de poder, validi les experiències de les persones que pateixen i elimini els estereotips de gènere.
Metodologies docents
MD1. Sessions de classes expositives
MD 2, Seminaris
MD3. Treball en grup
MD5. Presentacions
MD10. Simulacions
MD11. Treball autònom.
1. La mort a la nostre societat actual
2. Les cures pal·liatives
3. El dret a una mort digna
4. Valoració integral del control de símptomes en les cures pal·liatives
5. Problemes físics i psicològics en les persones en un procés de final de vida i control de símptomes:
6. El dolor
7. La comunicació al final de la vida
8. Cures infermeres a les persones en un procés de final de vida
9. Cures postmorten
10. El dol. Recolzament psicosocial i acompanyament a la família
Activitats formatives |
Tipologia de l’activitat |
ECTS |
Descripció |
AF1. Classe magistral |
1 |
Classes dirigides a exposició de continguts teòrics, fomentant el debat participatiu. |
|
AF2. Tutories presencials |
0,4 |
Activitats formatives per orientar sobre l’aprenentatge de conceptes, habilitats i actituds. |
|
AF5. Seminaris |
0,2 |
Estudi de casos per l’elaboració de Plans de Cures individualitzats, |
|
AF6. Treball en grup |
0,4 |
Orientacions pedagògiques per orientar l’aprenentatge cooperatiu. Cerca bibliogràfica. Exposició oral de treballs |
|
AF9. Estudi personal |
2 |
Lectures de textos recomanats, articles, guies de pràctica clínica, etc. Estudi dels continguts treballats en la matèria |
L'avaluació de les competències genèriques i específiques en aquest període d’excepcionalitat per la situació de pandèmia actual es realitzarà amb les següents activitats:
Qualificacions | Ponderació | Competències avaluades |
SE1. Examen | 20% | CB1, CB3, CG18, CE16, CE25 |
SE3. Treball en grup | 35% |
CB1, CB3, CG1, CG2, CG3, CG6, CG8, CG18, CE14, CE13, CE15, CE16,CE25 |
SE8. Seguiment individual: - Activitats derivades dels seminaris 25% - Tutories presencials 5% (simulació) |
30% | CT1, CB5, CG1, CG4, CG7, CE15, CE25 |
SE 4. Participació a l'aula (simulació) | 15% | CT1, CG1, CG6, CG8, CE13,CE14, CE15, CE25 |
És obligatori superar la prova avaluadora de l’examen final i el treball en grup amb un mínim de 5 per poder fer la ponderació amb la resta de qualificacions.
S’utilitza el sistema de qualificació quantitativa (0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d’honor) segons RD 1125/2003.
Període de recuperació |
L’activitat avaluadora amb possibilitat de recuperació es l’examen final. Es mantindran les qualificacions de l’avaluació continuada. NOTA: Segons normativa UPF, els estudiants que tenen opció a realitzar la recuperació de l’assignatura són aquells que hagin obtingut una qualificació de “suspens”, que són les úniques susceptibles de modificació en el procés de recuperació. |
Manual de atención integral de personas con enfermedades crónicas avanzadas: aspectos clínicos
Xavier Gómez Batiste-Alentorn, Jordi Amblàs Novellas, Cristina Lasmarías Martínez, Agnès Calsina-Berna
Fecha de publicación: 11/2017
Editorial Elsevier
ISBN 9788490224991
Manual de control de síntomas en pacientes con cáncer
Joaquim Julià-Torras, Gala Serrano Bermúdez
4ª edición
En imprenta Ediciones Aran 2019
Oxfort textbook of Palliative Medicine (5th edition)
Edited by Nathan Cherny, Marie Fallon, Stein Kaasa, Russell K. Portenoy, and David C. Currow
Publication date: Mar 2015
Oxford University Press
ISBN-13: 9780199656097