Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Carolina Chabrera Sanz

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Josep Marinel·lo Roure
Xavier Viñals Alvarez 

Competències


Competències bàsiques
  • CB5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per empendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

  • CB1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements d'una àrea d'estudi que tingui la base en l'educació general, i s'acostuma a trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats.inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi

Competències específiques
  • CE1_Conèixer i identificar l'estructura i funció del cos humà. Comprendre les bases mol-leculars i fisiològiques de les cèl.lules i els teixits

Competències generals
  • CG6_Basar les intervencions de la infermeria en l'evidència científica i en els medis disponibles

Competències transversals
  • CT 1 Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions

Descripció


L'assignatura d'Estructura i Funció del Cos Humà s'imparteix a primer curs i està repartida en dos trimestres: el primer i el segon.

A la primera part de l’assignatura es tracten els conceptes bàsics, anatòmics i funcionals, i a la segona part s’integren aquests conceptes en els Sistemes o Aparells de l'Organisme.

La seva missió i objectiu fonamental és el coneixement del cos humà des d'una vessant descriptiva -anatomia- i funcional -fisiologia-.

Tots dos conceptes, exposats de forma escalonada però integrada, afavoreixen la comprensió i situen l'alumne en una situació idònia per a la comprensió de la malaltia -fisiopatologia-.

És doncs una assignatura que analitza l'organisme humà com un tot integrat d'òrgans i funcions, que de forma coordinada mantenen l'equilibri del mateix i la seva adaptació al seu entorn -homeòstasi-.

És un concepte bàsic en la tasca del professional de la infermeria, el vetllar per mantenir i/o restablir l'equilibri de la persona, tant en la seva vessant física com psíquica.
Per a això, és una condició indispensable conèixer la normalitat anatòmica i fisiològica, i, a partir de les mateixes, la seva disfunció, la malaltia.

Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.

Resultats d'aprenentatge


RA 1.- Identificar i diferenciar les diferents estructures cel·lulars.

RA 2.- Ubicar les estructures cel·lulars segons les seves unitats funcionals.

RA 3.- Identificar l'estructura macroscòpica del cos humà.

RA 6.- Relacionar i diferenciar les estructures i funcionament dels diferents sistemes del cos humà.

RA 7.- Interrelacionar els mecanismes fisiològics compensatoris i de feedback a partir de la fisiologia.

RA 8.- Aprofundir els temes anatomo-fisiològics bàsics que permeten la comprensió de la disfunció orgànica

RA 26.- Identifica les desviacions de gènere en el coneixement existent sobre els processos de salut-malaltia

RA 29.- Analitza les diferencies per sexe i les desigualtats per gènere en l’etiologia, anatomia, fisiologia i les patologies; en el diagnòstic diferencial, les opcions terapèutiques i la resposta farmacològica i en el pronòstic; en les cures a les persones, així com en altres tipus de diagnòstics i intervencions en salut.

Metodologia de treball


La metodologia de l’assignatura es durà a terme combinant temps presencials d’aula, amb temps de treball autònom, amb suport de l’entorn virtual d’aprenentatge.

El percentatge de temps que l’estudiant dedica es reparteix de la manera següent:

Metodologies docents

Metodologia

Competències

SESSIONS EXPOSITIVES PLENÀRIES

Classes magistrals. Classes dirigides a debatre i a l'aclariment de continguts. Classes de discussió de lectures científiques.

CB1, CB5, CG6 CE1, CT1

SEMINARIS

Treball en grup destinat a l'anàlisi de problemes utilitzant l'aprenentatge basat en la resolució de problemes. Preparació i exposició de situacions o casos pràctics. Activitats cooperatives d'aprenentatge.

CB1, CB5, CG6, CE1, CT! 

ESTUDI I TREBALL AUTÒNOM

Lectura dels textos recomanats, articles i guies. Estudi de continguts desenvolupats en l'assignatura. Preparació de les avaluacions.

CB1, CB5, CG6, CE1, CT1

 

Continguts


BLOC 1 – CONCEPTES GENERALS:

Conceptes Generals Bàsics: Nivells d´Organització Estructural del Cos Humà. Processos Vitals Bàsics.

Homeòstasi. Concepte. Sistemes de Retroalimentació.

Organització del Cos Humà. Àtoms, Molècules. Reaccions químiques. Formes d’energia. Compostos orgànics i inorgànics.

Metabolisme. Reaccions metabòliques. Transferència d’energia. Balanç energètic

Genètica. Àcids Nucleics. Genotip i Fenotip. Estructura Cromosòmica. Conceptes de Displàsia, Metaplàsia, Anaplàsia i de Displàsia.

Estructura Cel·lular. Nivells d’organització cel·lular. Estructura i Fisiologia cel·lular. Síntesi proteica. Divisió cel·lular: fases.

BLOC 2 – HISTOLOGIA:

Classificació dels teixits. Mecanismes de reparació tissular

Teixit Tegumentari. Epidermis, Dermis, Glàndules i Annexes. Funcions

Teixit Connectiu. Classificació. Estructura i Funcions. Concepte de Matriu Extra Cel·lular (MEC)

Teixit Muscular. Classificació. Estructura i Funcions.

Teixit Nerviós. Classificació, Estructura i Funcions

Teixit Ossi. Classificació. Estructura i Funcions. Osteogènesi. Sistema Esquelètic.

BLOC 3 – SISTEMA NERVIÓS:

Sistema Nerviós. Neurones, sinapsi, neurotransmissors

Sistema Nerviós Central (SNC)

Sistema Nerviós Perifèric (SNP)

Sistema Nerviós Autònom (SNA)

Sistema Nerviós Simpàtic i Parasimpàtic

BLOC 4 – SISTEMA MUSCULESQUELÈTIC:

Cap i coll

Cintura Escapular

Extremitat Superior

Tòrax i Abdomen

Cintura Pèlvica

Extremitat Inferior.

Columna Vertebral

BLOC 5 – SISTEMA ENDOCRÍ:

Eix Diencèfal - Hipofisiari.

Glàndula Tiroides i Paratiroides

Glàndula Pancreàtica, Tímica i Pineal

Glàndula Suprarenal, Ovàrica i Testicular

BLOC 6 – ÒRGANS SENSORIALS:

Olfacte

Gust

Tacte i Dolor

Vista

Oïda i Equilibri.

 

SEMINARIS

Homeòstasi i conceptes bàsics

Sistema Musculesquelètic

Sistema Endocrí

 

Activitats d'aprenentatge


Les activitats de l’assignatura segueixen el sistema d’avaluació contínua, és a dir, que al llarg del trimestre els professors plantejaran diverses activitats, que els estudiants hauran de resoldre, exposar o entregar.

El treball de cada una de les activitats permet valorar a l’estudiant el seguiment que fa a l’assignatura i els elements de millora, a partir dels comentaris i notes que els professors faran de les activitats.

Les activitats que es plantegen poden ser individuals o en grups de treball. Els professors donaran les indicacions pertinents per tal que els estudiants les puguin elaborar i entregar.

ACTIVITATS  FORMATIVES:

TIPOLOGÍA ACTIVITAT ECTS HORES
AF1. Classe Magistral 2 50
AF2. Tutories Presencials 0,1 2,5
AF6. Treball en Grup 0,2 5
AF9.Estudi Personal 3,7 92,5

Sistema d'avaluació


L'avaluació de les competències es realitzarà de forma continuada i mitjançant les sessions per grups i els qüestionaris individuals. Durant el trimestre es sol·licitaran diferents activitats com a font d'avaluació, de tal manera que l'alumne podrà conèixer la seva pròpia evolució. Amb aquest mateix objectiu, es realitzarà una prova escrita a mitjans de trimestre i una prova escrita a finals de trimestre.

Activitat avaluadora

Ponderació

Competències avaluades

Qüestionaris i activitats al Moodle

15%

CB1, CB5, CG6, CE1, CT1

Avaluació dels treballs dels seminaris

25%

CB1, CB5, CG6, CE1, CT1

Prova parcial a meitat del trimestre

30%

CB1, CB5, CG6, CE1, CT1

Examen final a final de trimestre

30% (60%)

CB1, CB5, CG6, CE1, CT1

Per superar i alliberar matèria en la prova parcial eliminatòria, la nota de l'examen haurà de ser igual o superior a 7. En cas de suspendre l'examen parcial, la nota corresponent a l'examen final valdrà un 60% de la nota total.

Per a superar l’assignatura caldrà obtenir una nota mínima de 5 punts sobre 10 en l’examen final de l’assignatura.

Segons estableix l’article 5 del Real Decreto 1125/2003, els resultats obtinguts per a l’alumne es qualificaran en funció de l’escala numèrica de 0 a 10, amb la corresponent qualificació qualitativa: (0 – 4,9) suspens; (5 – 6,9) aprovat; (7 – 8,9) notable; (9 – 10) excel·lent.

Quan la qualificació de l’assignatura sigui d’Excel·lent (nota superior a 9 punts) els docents de l’assignatura podran considerar si l’alumne opta a obtenir la qualificació de matrícula d’honor (MH).

Activitat avaluadora en període de recuperació

Ponderació

Competències avaluades

Examen

60%

CB1, CB5, CG6, CE1, CT1

D'acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació, si s'ha suspès l'assignatura. Si la qualificació és de No presentat/da, no s'hi podrà optar a la recuperació.

La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.

Bibliografia


Bàsic

- "Principios de Anatomía y Fisiología". 15 Edic. GJ Tortora y BH Derrikson. Edit Med  Panamericana. Madrid 2018

- "Tratado de Fisiología Médica". 14 Edic. JE Hall y WE Guyton. Edit Elsevier. Barcelona 2021

- "Atlas de Anatomía Humana". 7 Edic. FH Netter. Edit Elsevier Masson. Barcelona 2019