Que estàs buscant?
CB5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per empendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
CB1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements d'una àrea d'estudi que tingui la base en l'educació general, i s'acostuma a trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats.inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi
CE1_Conèixer i identificar l'estructura i funció del cos humà. Comprendre les bases mol-leculars i fisiològiques de les cèl.lules i els teixits
CG6_Basar les intervencions de la infermeria en l'evidència científica i en els medis disponibles
CT 1 Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions
L'assignatura d'Estructura i Funció del Cos Humà s'imparteix a primer curs i està repartida en dos trimestres: el primer i el segon.
A la primera part de l’assignatura es tracten els conceptes bàsics, anatòmics i funcionals, i a la segona part s’integren aquests conceptes en els Sistemes o Aparells de l'Organisme.
La seva missió i objectiu fonamental és el coneixement del cos humà des d'una vessant descriptiva -anatomia- i funcional -fisiologia-.
Tots dos conceptes, exposats de forma escalonada però integrada, afavoreixen la comprensió i situen l'alumne en una situació idònia per a la comprensió de la malaltia -fisiopatologia-.
És doncs una assignatura que analitza l'organisme humà com un tot integrat d'òrgans i funcions, que de forma coordinada mantenen l'equilibri del mateix i la seva adaptació al seu entorn -homeòstasi-.
És un concepte bàsic en la tasca del professional de la infermeria, el vetllar per mantenir i/o restablir l'equilibri de la persona, tant en la seva vessant física com psíquica.
Per a això, és una condició indispensable conèixer la normalitat anatòmica i fisiològica, i, a partir de les mateixes, la seva disfunció, la malaltia.
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.
RA 1.- Identificar i diferenciar les diferents estructures cel·lulars.
RA 2.- Ubicar les estructures cel·lulars segons les seves unitats funcionals.
RA 3.- Identificar l'estructura macroscòpica del cos humà.
RA 6.- Relacionar i diferenciar les estructures i funcionament dels diferents sistemes del cos humà.
RA 7.- Interrelacionar els mecanismes fisiològics compensatoris i de feedback a partir de la fisiologia.
RA 8.- Aprofundir els temes anatomo-fisiològics bàsics que permeten la comprensió de la disfunció orgànica
RA 26.- Identifica les desviacions de gènere en el coneixement existent sobre els processos de salut-malaltia
RA 29.- Analitza les diferencies per sexe i les desigualtats per gènere en l’etiologia, anatomia, fisiologia i les patologies; en el diagnòstic diferencial, les opcions terapèutiques i la resposta farmacològica i en el pronòstic; en les cures a les persones, així com en altres tipus de diagnòstics i intervencions en salut.
La metodologia de l’assignatura es durà a terme combinant temps presencials d’aula, amb temps de treball autònom, amb suport de l’entorn virtual d’aprenentatge.
El percentatge de temps que l’estudiant dedica es reparteix de la manera següent:
Metodologies docents |
Metodologia |
Competències |
SESSIONS EXPOSITIVES PLENÀRIES |
Classes magistrals. Classes dirigides a debatre i a l'aclariment de continguts. Classes de discussió de lectures científiques. |
CB1, CB5, CG6 CE1, CT1 |
SEMINARIS |
Treball en grup destinat a l'anàlisi de problemes utilitzant l'aprenentatge basat en la resolució de problemes. Preparació i exposició de situacions o casos pràctics. Activitats cooperatives d'aprenentatge. |
CB1, CB5, CG6, CE1, CT! |
ESTUDI I TREBALL AUTÒNOM |
Lectura dels textos recomanats, articles i guies. Estudi de continguts desenvolupats en l'assignatura. Preparació de les avaluacions. |
CB1, CB5, CG6, CE1, CT1 |
BLOC 1 – CONCEPTES GENERALS:
Conceptes Generals Bàsics: Nivells d´Organització Estructural del Cos Humà. Processos Vitals Bàsics.
Homeòstasi. Concepte. Sistemes de Retroalimentació.
Organització del Cos Humà. Àtoms, Molècules. Reaccions químiques. Formes d’energia. Compostos orgànics i inorgànics.
Metabolisme. Reaccions metabòliques. Transferència d’energia. Balanç energètic
Genètica. Àcids Nucleics. Genotip i Fenotip. Estructura Cromosòmica. Conceptes de Displàsia, Metaplàsia, Anaplàsia i de Displàsia.
Estructura Cel·lular. Nivells d’organització cel·lular. Estructura i Fisiologia cel·lular. Síntesi proteica. Divisió cel·lular: fases.
BLOC 2 – HISTOLOGIA:
Classificació dels teixits. Mecanismes de reparació tissular
Teixit Tegumentari. Epidermis, Dermis, Glàndules i Annexes. Funcions
Teixit Connectiu. Classificació. Estructura i Funcions. Concepte de Matriu Extra Cel·lular (MEC)
Teixit Muscular. Classificació. Estructura i Funcions.
Teixit Nerviós. Classificació, Estructura i Funcions
Teixit Ossi. Classificació. Estructura i Funcions. Osteogènesi. Sistema Esquelètic.
BLOC 3 – SISTEMA NERVIÓS:
Sistema Nerviós. Neurones, sinapsi, neurotransmissors
Sistema Nerviós Central (SNC)
Sistema Nerviós Perifèric (SNP)
Sistema Nerviós Autònom (SNA)
Sistema Nerviós Simpàtic i Parasimpàtic
BLOC 4 – SISTEMA MUSCULESQUELÈTIC:
Cap i coll
Cintura Escapular
Extremitat Superior
Tòrax i Abdomen
Cintura Pèlvica
Extremitat Inferior.
Columna Vertebral
BLOC 5 – SISTEMA ENDOCRÍ:
Eix Diencèfal - Hipofisiari.
Glàndula Tiroides i Paratiroides
Glàndula Pancreàtica, Tímica i Pineal
Glàndula Suprarenal, Ovàrica i Testicular
BLOC 6 – ÒRGANS SENSORIALS:
Olfacte
Gust
Tacte i Dolor
Vista
Oïda i Equilibri.
SEMINARIS
Homeòstasi i conceptes bàsics
Sistema Musculesquelètic
Sistema Endocrí
Les activitats de l’assignatura segueixen el sistema d’avaluació contínua, és a dir, que al llarg del trimestre els professors plantejaran diverses activitats, que els estudiants hauran de resoldre, exposar o entregar.
El treball de cada una de les activitats permet valorar a l’estudiant el seguiment que fa a l’assignatura i els elements de millora, a partir dels comentaris i notes que els professors faran de les activitats.
Les activitats que es plantegen poden ser individuals o en grups de treball. Els professors donaran les indicacions pertinents per tal que els estudiants les puguin elaborar i entregar.
ACTIVITATS FORMATIVES:
TIPOLOGÍA ACTIVITAT | ECTS | HORES |
AF1. Classe Magistral | 2 | 50 |
AF2. Tutories Presencials | 0,1 | 2,5 |
AF6. Treball en Grup | 0,2 | 5 |
AF9.Estudi Personal | 3,7 | 92,5 |
L'avaluació de les competències es realitzarà de forma continuada i mitjançant les sessions per grups i els qüestionaris individuals. Durant el trimestre es sol·licitaran diferents activitats com a font d'avaluació, de tal manera que l'alumne podrà conèixer la seva pròpia evolució. Amb aquest mateix objectiu, es realitzarà una prova escrita a mitjans de trimestre i una prova escrita a finals de trimestre.
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Competències avaluades |
Qüestionaris i activitats al Moodle |
15% |
CB1, CB5, CG6, CE1, CT1 |
Avaluació dels treballs dels seminaris |
25% |
CB1, CB5, CG6, CE1, CT1 |
Prova parcial a meitat del trimestre |
30% |
CB1, CB5, CG6, CE1, CT1 |
Examen final a final de trimestre |
30% (60%) |
CB1, CB5, CG6, CE1, CT1 |
Per superar i alliberar matèria en la prova parcial eliminatòria, la nota de l'examen haurà de ser igual o superior a 7. En cas de suspendre l'examen parcial, la nota corresponent a l'examen final valdrà un 60% de la nota total.
Per a superar l’assignatura caldrà obtenir una nota mínima de 5 punts sobre 10 en l’examen final de l’assignatura.
Segons estableix l’article 5 del Real Decreto 1125/2003, els resultats obtinguts per a l’alumne es qualificaran en funció de l’escala numèrica de 0 a 10, amb la corresponent qualificació qualitativa: (0 – 4,9) suspens; (5 – 6,9) aprovat; (7 – 8,9) notable; (9 – 10) excel·lent.
Quan la qualificació de l’assignatura sigui d’Excel·lent (nota superior a 9 punts) els docents de l’assignatura podran considerar si l’alumne opta a obtenir la qualificació de matrícula d’honor (MH).
Activitat avaluadora en període de recuperació |
Ponderació |
Competències avaluades |
Examen |
60% |
CB1, CB5, CG6, CE1, CT1 |
D'acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació, si s'ha suspès l'assignatura. Si la qualificació és de No presentat/da, no s'hi podrà optar a la recuperació.
La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.
- "Principios de Anatomía y Fisiología". 15 Edic. GJ Tortora y BH Derrikson. Edit Med Panamericana. Madrid 2018
- "Tratado de Fisiología Médica". 14 Edic. JE Hall y WE Guyton. Edit Elsevier. Barcelona 2021
- "Atlas de Anatomía Humana". 7 Edic. FH Netter. Edit Elsevier Masson. Barcelona 2019