Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Carolina Chabrera Sanz

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Carme Planas Campmany
Aida Fortuny Borsot 
Ana Maria Codina Bassa 
Cristina Tirado Soriano 
Cristina Vellido Garcia 
Esther Moral Roldan 
Eva Diago Balart 
Gemma Garreta Parés 
Gemma Pérez Giménez 
Juan Francisco Domínguez Rebato 
Marta Del Moral Pairada 
Miquel Perea Garcia 
Mª Isabel Maestre Santamaría 
Rosa Maria Sedano Hidalgo 

Competències


Competències bàsiques
  • CB4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic, tant especialitzat com no especialitzat

  • CB5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per empendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

  • CB2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les competències que cal demostrar per mitjà d'una elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi

  • CB1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements d'una àrea d'estudi que tingui la base en l'educació general, i s'acostuma a trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats.inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi

  • CB3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir o interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic

Competències específiques
  • CE22_Conèixer el Sistema Sanitari Espanyol. Identificar les característiques de la funció directiva dels serveis d'infermeria i la gestió de les cures. Conèixer i ser capaç d'aplicar les tècniques de direcció de grups

  • CE23_Conèixer la legislació aplicable i el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola, inspirant en el codi europeu d'ètica i deontologia de infermeria. Proporcionar cures, garantitzant el dret a la dignitat,privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i familia. Individualitzar la curs considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i els valors.

Competències generals
  • CG10_Protegir la salut i el benestar de les persones, familia o grups atesos, garantint la seva seguretat

  • CG4_Comprendre el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat, dins del seu context social i multicultural

  • CG11_Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys i fomentar l'educació per la salut

  • CG15_Treballar amb l'equip de professionals com a una unitat bàsica en la que s'estructuren de forma uni i multidisciplinar i interdisciplinar els professionals i altre personal de les organitzacions assitencials

  • CG1_Ser capaç, en l'àmbit de la infermeria, de donar una atenció tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones que atenen, d'acord amb el seu estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen en les normes legals i deontològiques aplicables

  • CG2_Planificar i donar cures d'infermeria dirigits a les persones, familia o grups, orientats als resultats de salut, avaluant el seu impacte, a través de guies de pràctica clínica i assistencial, que descriuen els processos pels quals es diagnostica, tracta o cura un problema de salut

  • CG7_Comprendre sense prejudicis a les persones, considerant els seus aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creències i valors, garantitzant el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional

  • CG8_Promoure i respectar el dret a la participació, informació, autonomia i el consentiment informat en la presa de decisions de les persones ateses, segon la forma en com viuen el seu procés de salut-malaltia

  • CG17_Realitzar les cures d'infermeria basant-se en l'atenció integral de salut, que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuitat assistencial

Competències transversals
  • CT 1 Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions

Descripció


Infermeria Integrada II és una assignatura obligatòria complexa, però un espai ideal per tal de que l’estudiant en grups reduïts integri horitzontal i verticalment les competències específiques d’infermeria i les competències genèriques de les matèries de primer curs.

Per a la simulació dels coneixements de les diferents àrees curriculars del primer curs del grau, s'utilitzen principalment la combinació de dos tècniques de cooperativa d’aprenentatge tant a Integrada I com a Integrada II: L’aprenentatge basat en problemes (ABP) en la qual el professor actua com a element facilitador d’aquest d'aprenentatge; la tècnica “buzz group” on mitjançant la discussió de petits grups d’alumnes en les diferents funcions proposades consensuen les seves idees sobre un tema. Aquestes metodologies d’aprenentatge  permeten el desenvolupament de la totalitat de les competències que seran complexes de gestionar i avaluar des d’una metodologia docent. 

Degut al caràcter de la pròpia assignatura i la metodologia utilitzada, la docència es realitza en petits  grups de no més de 25 estudiants en els seminaris i no més de 10 en les sessions de simulació. 

L’estructura de l’assignatura és:

  1. Seminari: treball grupal de casos  mitjançant ABP, amb seguiment tant del contingut del treball com de la participació de l’estudiant. 

  2. Diari Reflexiu: Treball individual d’observació que realitza l’estudiant amb una tutoria grupal amb assessorament pel desenvolupament del mateix. 

  3. Simulació: Les classes en el Centre de Simulació e Innovació en Salut (CSIS) es realitzen en grups reduïts on es treballa les habilitats tècniques o procediments, la discussió, l’anàlisis de casos , els coneixements teòrics, la resolució de problemes, la presa de decisions, el treball en equip i totes les activitats bàsiques que realitza la infermera assistencial. Consta de 9 sessions  de 2 hores cada una. 

 

Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.

El TecnoCampus posarà a l’abast del professorat i l’alumnat les eines digitals necessàries per poder dur a terme l’assignatura, així com guies i recomanacions que facilitin l’adaptació a la modalitat no presencial)

Resultats d'aprenentatge


Bloc de seminari:

RA 1. Desenvolupar actituds i habilitats que afavoreixen la comprensió de les situacions pràctiques de cures.

RA 2. Desenvolupar actituds i habilitats cognitives, psicomotrius, relacionals i comunicatives.

RA 3. Argumentar de forma estructurada, concisa i contrastada.

RA 4. Comprendre la bibliografia consultada i enquadrar-la en la perspectiva d’infermeria.

RA 5. Desenvolupar el raonament crític: habilitats per a l’anàlisi, l’avaluació i la formulació reflexiva d’arguments.

RA 6. Relacionar-se positivament amb altres persones.

RA 7 Utilitzar el diàleg reflexiu i l’autoavaluació de les pròpies esperiències d’aprenentatges com a mitjans per al desenvolupament continu del coneixement professional.

RA17 Conèixer els principis teòrics i metodològics de la infermeria

 

Bloc de Simulació:

RA 1. Desenvolupar actituds i habilitats que afavoreixen la comprensió de les situacions pràctiques de cures.

RA 2. Desenvolupar actituds i habilitats cognitives, psicomotrius, relacionals i comunicatives.

RA 5. Desenvolupar el raonament crític: habilitats per a l’anàlisi, l’avaluació i la formulació reflexiva d’arguments.

RA 16. Transferir les aportacions teòriques a realitats de la infermeria en situacions simulades.

 

Metodologia de treball


MD2. Seminaris.

MD3. Treball en grup

MD4. Treball individual.

MD5. Presentacions de temes per part dels alumnes.

MD6. Tutories presencials en grup o individuals.

MD9. Pràctica dirigida.

MD 10. Simulació

MD 11. Treball autònom

MD 12. Aprenentatge col·laboratiu

MD 13. Lectura crítica

Continguts


L’assignatura s’estructura en seminaris que es treballen a l’aula i pràctiques clíniques simulades en les intal.lacions del CSIS  de l’ESCST, en les que s’imparteixen sessions de simulació.

En les seminaris es treballen casos en grups reduïts.

En les sessions de simulació es treballen els següents continguts: 

Bloc 5: Exploració física i valoració de la persona 

5.1. Anamnesis 

5.2. Exploració física

5.3. Exploració de cap i coll 

5.4. Exploració neurològica 

5.5. Exploració pulmonar i toràcica 

5.6. Exploració mamària 

5.7. Exploració abdominal 

5.8. Exploració d’extremitats 

5.9. Constants Vitals (TA, FC, Tª, FR, Sat02, dolor) 

5.10. Glicèmia capil·lar 

 

Bloc 6: Preparació i administració de medicació i oxigenoteràpia 

6.1.Càlcul de medicació 

6.2. Medicació oral, SNG, tòpica, oftàlmica, òtica, intradèrmica, subcutània e intramuscular 

6.3. Medicació endovenosa I: Bolus, microgoter i macrogoter 

6.4. Medicació endovenosa II: Seroteràpia, utilització del dialaflow i bombes de perfussió

6.5.Oxigenoteràpia 

6.6. Teràpia inhalatòria 

6.7.Recollida de mostres d’esput

Activitats d'aprenentatge


En quant a les activitats formatives i la metodologia utilitzada en les mateixes, la següent taula les resumeix incloent els crèdits assignats en cada una de les activitats i les competències en les que en les mateixes es treballen. En aquesta combinació d’activitats es pretén que l’alumne tingui un paper actiu dins del seu cicle educatiu i que interaccioni amb la resta dels seus companys mitjançant activitats d’aprenentatge cooperatiu, fomentant-se el pensament crític.

 

 

Activitats

ECTS

Metodologia

Competències





 

AF6 Seminaris





 

1

MD2. Seminaris

MD3. Treball en grup

MD5. Presentacions de temes per part del alumnes

MD6. Tutories presencials en grup o individuals

MD9. Pràctica dirigida

MD10. Simulació

MD12. Aprenentatge col.laboratiu

MD13. Lectura crítica



 

CB1, CB4, CG1, CG2, CG4, CG7, CG8, CG10, CG11, CG15, CG17, CE22, CE23, CT1

AF9 Estudi personal

3

MD4. Treball individual

MD11. Treball autònom

CB1, CB2, CB3, CB4, CB5

Sistema d'avaluació


Tal com acorda el Pla Bolonya l’avaluació es realitzarà a través de l’avaluació de competències. Les ponderacions de l’avaluació es realitzaran de forma coherent amb les activitats formatives i metodològiques docents utilitzades en l’assignatura:

 

Avaluació

Ponderació Activitat avaluada

SE3 Seminaris

30%

25 % Avaluació dels casos (seminaris)

5% Avaluació de seguiment (seminaris)

SE2 Treball individual

30%

20% Diari Reflexiu

10% Registres clínics

SE7 Prova pràctica

30%

Examen del treball desenvolupat en les sessions de simulació

SE8 Seguiment individual (sessions de simulació)

10%

Participació, actitud, etc.

 

S’utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, excel.lent, matrícula d’honor) segons RD 1125/2003. 

L’avaluació dels casos realitzats en grup, es realitza mitjançant rúbriques d'avaluació que l'estudiant tindrà disponible en el dossier de l'alumne.

L'assistència als seminaris i a les sessions de simulació es recull en la normativa disponible en els dossiers específics de simulació i dels seminaris. 

 

És necessari obtenir una qualificació mínima de 6 en el diari reflexiu, de 7 en la mitjana dels seminaris i de 4 en la prova pràctica per aprovar l’assignatura. 

Recuperació:

Les activitats avaluadores amb possibilitat de recuperació són: el treball en grup, el diari reflexiu i la prova pràctica.

  • La recuperació dels treballs en grup dels seminaris es realitzarà en el període de recuperació corresponent a cada trimestre de forma individual.
  • La recuperació del diari reflexiu es realitzarà en el període de recuperació a cada trimestre.
  • La recuperació de simulació de la prova pràctica d'Infermeria Integrada I i II es realitzarà al 3r trimestre amb superació del escenari corresponent en l'Avaluació Objectiva Estructurada d'Habilitats Tècniques- (AOEHT).
  • En l'assignatura de Infermeria Integrada III, en cas de suspendre la prova pràctica, aquesta serà susceptible d'aprovar en el període de recuperació del 3r
    trimestre.

NOTA: Segons normativa UPF, els estudiants que tenen opció a realitzar la recuperació de l’assignatura són aquells que hagin obtingut una qualificació de “suspens”, que són les úniques susceptibles de modificació en el procés de recuperació. 

L’assistència tant als seminaris com a les sessions de simulació, són obligatòries. És molt important que l’estudiant consulti els documents: 

  • Dossier del alumne Infermería Integrada II
  • Guia del CSIS: Que es troben en el aula virtual Moodle de la assignatura de la mateixa, per la repercussió que pot tenir el incompliment en l'avaluació. 

La còpia parcial o total en qualsevol de les activitats d’aprenentatge significarà un “No presentat” en l’assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense  perjudici de l’obertura d’un expedient sancionador per aquest motiu.

Bibliografia


Bàsic

Fernández, G., González, I. Garcia,P. La diversidad frente al espejo, salud, interculturalidad y contexto migratorio. Ed. Abya-yala:Quito. 2008.

Jamieson EM. Procedimientos de enfermería clínica. 5ª ed. Madrid: Elsevier, 2008.

Kozier B, Erg G, Blais K, Jonson JY, Temple JS. Técnicas en enfermería clínica. 4ªed. Madrid: McGraw-Hill Interamericana, 1998.

Martín-Zurro A, Jodar G. Atención familiar y Salud Comunitaria. Barcelona: Elsevier, 2011.

Pagana KD, Pagana TJ. Guía de pruebas diagnósticas y de laboratorio. 8ªed. Barcelona: Elsevier, 2008.

Perry AG, Potter PA. Técnicas y procedimientos en enfermería. 7ª ed.Barcelona: Elsevier, 2011.

Base de datos de Enfermería: http://teledoc.urv.es/cuidatge

Biblioteca Nacional de Ciencias de la Salud: http://bvsalud.isciii.es/

Base de datos de ciencias: http://www.ncbi.nlm.gov/pubmed

Complementary

Leininger, M. “Cuidar a los que son de culturas diferentes requiere el conocimiento y las aptitudes de la enfermería transcultural”, Cultura de los cuidados, 1999, no 6, Alicante: 5-8. http://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/5126/1/CC_06_01.pdf

Ngo de la Cruz J. Alimentacio´n en otras culturas y dietas no convencionales. En AEPap ed. Curso de Actualizacio´n Pediatri´a 2012. Madrid: Exlibris Ediciones; 2012. p. 355-67. Disponible:http://cursosaepap.exlibrisediciones.com/files/49-128- fichero/9%C2%BA%20Curso_Alimentaci%C3%B3n%20en%20otras%20culturas.pdf

American Nurses Association www.nursingworld.org

Real decreto 1302/2018, de 22 de octubre, por el que se modifica el Real Decreto 954/2015, de 23 de octubre, por el que se regula la indicacio´n, uso y autorizacio´n de dispensacio´n de medicamentos y productos sanitarios de uso humano por parte de los enfermeros. Disponible en: https://www.boe.es/boe/dias/2018/10/23/pdfs/BOE-A-2018-14474.pdf

Iatrogenic traumas by nasogastric tube in very Premature infants: our cases and literature review. Gasparella M, Schiavon G, Bordignon L, Buffo M, Benetton C, Zanatta C, Hierro M, Zoppellaro F, Perrino G. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22111291

Moreno Preciado, M. La relacio´n con el paciente inmigrante. Perspectivas investigadoras. Index Enferm v.14 n.50 Granada nov. 2005. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962005000200005

Drennan, V. et al. Establishing new nursing roles: a case study of the English community matron initiative. J Clin Nurs. 2011; 20 (1): 2948-2957.

Cateterismo venoso central de inserción periférica en recién nacidos de cuidado intensiva. Peripherically-inserted Central Venous Catheter in Newborn Intensive Care Unit. Mauricio Barra P.1 *, Gema Santander M.1 ** http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0370-41062006000200003

Creación de empresas. Disponible en: http://www.creatuempresa.org/es- ES/Paginas/CEHome.aspx