Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Carolina Chabrera Sanz

Trimestre: Tercer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Gemma Garreta Parés
Marlene María Moreno Martínez 

Competències


Competències bàsiques
  • CB4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic, tant especialitzat com no especialitzat

  • CB5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per empendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

  • CB2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les competències que cal demostrar per mitjà d'una elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi

  • CB3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir o interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic

Competències generals
  • CG4_Comprendre el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat, dins del seu context social i multicultural

  • CG12_Conèixer el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola, entenent les implicacions ètiques de la salut en un context social de transformació

  • CG7_Comprendre sense prejudicis a les persones, considerant els seus aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creències i valors, garantitzant el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional

  • CG8_Promoure i respectar el dret a la participació, informació, autonomia i el consentiment informat en la presa de decisions de les persones ateses, segon la forma en com viuen el seu procés de salut-malaltia

Competències transversals
  • CT 1 Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions

Descripció


L’escenari de l’exercici de les professions assistencials ha sofert en els últims anys ràpids i profunds canvis que han vingut a canviar la naturalesa i els objectius de la seva activitat. Algunes de les causes han estat l’actual proliferació de normatives reguladores dels drets de l’usuari/a del sistema sanitari, la diversitat d'activitats assistencials, la voluntat de transversalitzar el gènere com a fonament ètic en la pràctica assistencial, l'augment de col.lectius vulnerables que requereixen d'una visibilització per part del sistema de salut, l'aplicació de les TIC's a les ciències de la salut, els nous reptes professionals davant situacions pandèmiques, així com els requisits i disponibilitat de recursos i mitjans entre d’altres, fets que impliquen un exercici professional cada vegada més complex i exigent.

Aquesta responsabilitat professional no implica tan sols el seguiment i compliment de la legislació vigent, sinó també responsabilitat ètica i moral, donades les diverses situacions i/o conflictes ètico-legals que es produeixen en la pràctica assistencial.

Són aquests motius els que exigeixen d'una reflexió profunda i interdisciplinària de les professions sanitàries per tal de donar respostes en la cerca de l’excel·lència professional.

La Bioètica i Legislació sanitària com a disciplines ofereixen eines i recursos per propiciar i fomentar la reflexió, el diàleg i gestió de possibles respostes als dilemes ètico-legals que se’n deriven de l’exercici professional i del moment social, sempre tenint en compte aquells col.lectius més vulnerables de la nostra societat.

Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.

El TecnoCampus posarà a l’abast del professorat i l’alumnat les eines digitals necessàries per poder dur a terme l’assignatura, així com guies i recomanacions que facilitin l’adaptació a la modalitat no presencial.

Resultats d'aprenentatge


RA 12 Relacionar conceptes i valors personals i professionals.

RA 13 Analitzar el procés de judici moral.

RA 14 Identificar les característiques i finalitat de l'activitat professional.

RA 15 Argumentar les diferents aproximacions ètiques del tenir cura.

RA 16 Establir relacions entre les normes deontològiques i els principis bioètics.

RA 17 Reflexionar sobre els dilemes ètics que es generin en la pràctica de cures.

RA 18 Analitzar la carta dels drets dels pacients en el marc del respecte al principi d'autonomia i el deure professional.

RA 19 Identificar les aportacions del Codi d'Ètica a l'anàlisi i presa de decisions.

RA 20 Saber fer un ús inclusiu i no sexista del llenguatge.

RA23 Identificar l'articulació de les desigualtats de gènere amb altres desigualtats d'edat, classe social, d'origen, ètnico-cultirals, d'orientació sexual, de diferents capacitats i la seva plasmació a la salut de les persones.

RA 24 Saber analitzar l'impacte del gènere individual i poblacional en el tipus de sistema d'atenció a la salut.

RA25 Conèixer i utilitzar les aportacions de les dones i dels estudis de gènere de la disciplina.

Metodologia de treball


MD1. Sessions de classes expositives.

MD2. Seminaris.

MD3. Treball en grup.

MD 6. Tutories presencials en grups o individuals.

MD11. Treball autònom.

MD12. Aprenentatge cooperatiu.

Continguts


Els continguts de l’assignatura de Bioètica i Legislació són:

Tema 1. Introducció a la Bioètica en Infermeria.

Tema 2. Responsabilitat penal i imprudència professional.

Tema 3. Normopraxis assistencial i aportació de les TIC.

Tema 4. La recerca en infermeria. Procediments ètics i legislació.

Tema 5. Ètica i valors professionals en la infermeria  envers els col.lectius invisibilitzats.

Tema 6. Perspectiva de gènere en relació a l’ètica en la infermeria.

Activitats d'aprenentatge


 

ACTIVITAT

ECTS

HORES

METODOLOGIA

AF1. Classe magistral

1

25

MD1. Sessions de classes expositives

AF2. Tutories presencials

0,1

2.5

MD 6. Tutories presencials en grups o individuals.

AF5. Seminaris

0,6

15

MD 2. Seminaris

MD3. Treball en grup

MD11. Treball autònom

MD 12. Aprenentatge cooperatiu.

AF9. Estudi personal

2,3

57.5

MD 11. Treball autònom

Sistema d'avaluació


L'avaluació de les competències es realitzarà de forma continuada amb les següents activitats:

Activitat d’avaluació

ECTS

SE2. Treball Individual 10%

SE4. Participació a l'aula

10%

SE3. Treball en grup

40%

SE1. Examen

40%

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.

Important:

Per aprovar l’assignatura, és necessari obtenir una nota de 5 en el examen i una nota de 5 en el treball final.

Pel que fa als seminaris  per tal que ponderin en la nota final cal haver assistit a 4 dels 6 seminaris (s'avaluarà la participació a l'aula i el treball) tenint en compte que els seminaris no assistits comptabilitzaran com a 0.

D'acord amb la normativa UPF vigent, només es pot optar a la recuperació, si s'ha suspès l'assignatura. Si la qualificació és de No presentat/da, no es podrà optar a la recuperació.

L’activitat avaluadora amb possibilitat de recuperació és l’examen. L’avaluació continuada no és susceptible a recuperar.

En el cas de suspendre l’assignatura, aquesta s’haurà de recuperar l’any vinent (no es guardarà cap nota).

La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significa un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu. 

Bibliografia


Bàsic

Barnes, M., Busquests, M., Cuxart, N., Domínguez-Alcón, C., Ramió, A. (2019). NUEVAS POLÍTICAS DEL CUIDAR. ALIANZAS Y REDES EN LA ÉTICA DEL CUIDADO. Barcelona: Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de BCN. Ediciones COIB.

Domínguez C., Kohlen H., Tronto J. (2018). EL FUTURO DEL CUIDADO. COMPRENSIÓN DE LA ÉTICA DEL CUIDADO Y PRACTICA ENFERMERA. Barcelona: Ediciones San Juan de Dios.

López M.J. (2016). EL ORIGEN DE LA BIOÉTICA COMO PROBLEMA. Barcelona: Ediciones Observatorio de Bioética y Derecho de la UB.

Royes, A. (2016). MORIR EN LIBERTAD. Barcelona: Edicions de la Universitat de Barcelona.

Solinís, G. (2015). ¿POR QUÉ UNA BIOÉTICA GLOBAL? UNESCO: Ed. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Cabré Pericas, L. (2012). BIOÉTICA Y MEDICINA INTENSIVA. Barcelona: Ediciones Observatorio de Bioética y Derecho de la UB.

Delgado Bandres, S. (2011). DERECHO SANITARIO Y MEDICINA LEGAL DEL TRABAJO. Barcelona: Editorial Bosch.

Pons M. (2011). DERECHO PARA EL PERSONAL SANITARIO. Barcelona: Editorial Bosch.

Complementary

Casado, M. (2009). SOBRE LA DIGNIDAD Y LOS PRINCIPIOS. Barcelona: Ediciones Observatorio de Bioética y Derecho de la UB.

Gracia, D. (2007). FUNDAMENTOS DE BIOÉTICA. Madrid: Ed. Triacastela.

Martínez Montauti J. (2018). LA RELACIÓN MÉDICO-PACIENTE. Barcelona: Ediciones Observatorio de Bioética y Derecho de la UB.