Informació general


Tipus d'assignatura: Optativa

Coordinador: Mònica Juliana Oviedo León

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Zahaira Fabiola González Romo

Competències


Competències bàsiques
  • CB2. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi.

  • CB4. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

  • CB5. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

Competències específiques
  • CE9. Aplicar les eines tecnològiques per a l'aprofitament dels recursos del negoci a través del Màrqueting.

  • CE11. Aplicar els coneixements per emprendre projectes de negocis que permetin la creació de noves empreses o la millora de les ja existents, aplicant idees innovadores i creatives.

  • CE15. Reunir i interpretar dades  significatives per a emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'àmbit empresarial i ser capaç d'elaborar un document que permeti transmetre informació o una proposta empresarial innovadora.

  • CE7. Gestionar oportuna i convenientment els recursos disponibles en els ambients de treball en els que toqui dirigir.

Competències generals
  • CG1. Ser capaç de treballar en equip, participant activament en les tasques i negociant davant opinions discrepants fins arribar a posicions de consens, adquirint així l'habilitat per aprendre conjuntament amb altres membres de l'equip i crear nous coneixements.

  • CG2. Ser capaç d'innovar desenvolupant una actitud oberta davant el canvi i estar disposats a re-avaluar els vells models mentals que limiten el pensament.

Descripció


El dissenyador gràfic és un creador que té per objecte la utilització de l'llenguatge gràfic per a generar missatges i comunicar continguts de naturalesa diversa amb diferents mitjans i per als diferents canals de comunicació. La finalitat de l'assignatura és proporcionar una formació especialitzada per a la realització de projectes de disseny i maquetació.

Resultats d'aprenentatge


1. Conèixer la forma de seleccionar, organitzar i enfocar el contingut.

2. Assentar les bases conceptuals per poder desenvolupar projectes de disseny gràfic.

3. Manejar els principis i recursos per al disseny de presentacions visuals

4. Saber organitzar, dissenyar i exposar la presentació d'un projecte de disseny.

5. Prendre les decisions de disseny més adequades per a la solució de projectes.

6. Dominar el llenguatge gràfic i els codis més utilitzats en la indústria de el disseny.

7. Aprendre a crear des de zero un disseny coherent amb la identitat i els valors de cada marca

Metodologia de treball


La metodologia d'ensenyament i aprenentatge està vinculada a les modalitats organitzatives següents:

Seminaris tutoritzats pel professor per orientar els estudiants en tècniques i tecnologies concretes i en l'aplicació en els processos de creació. Exercicis pràctics amb l'objectiu d'obtenir els coneixements i les habilitats necessàries per aplicar-los a el projecte de creació. Estudis de casos aplicats a problemes i aspectes concrets en relació amb l'ús dels instruments i materials. Les activitats i la metodologia descrites estan orientades a conèixer les tècniques i tecnologies que es poden desenvolupar en matèria de l' disseny gràfic.

 

Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent. El TecnoCampus posarà a l’abast del professorat i l’alumnat les eines digitals necessàries per poder dur a terme l’assignatura, així com guies i recomanacions que facilitin l’adaptació a la modalitat no presencial.

 L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

 

Continguts


1. Introducció a la Comunicació Visual

2. Elements del Disseny Gràfic

2.1.Composició de textes

2.2. La imatge

3. La regla dels terços i la Proporció Àuria

4. Retícules

5. Els principis de la composició artística

5.1. La divisió de l'espai

5.2. Unitat

5.3. Èmfasi

5.4. Equilibri

5.5. Direcció

5.6. Continuïtat

5.7. Ritme

5.8. Transicions

5.9. Moviment

5.10. Relació entre fons i figura

Activitats d'aprenentatge


- Pràctiques relatives a l'aplicació dels conceptes descrits

- Desenvolupament de projectes i solució de problemes de comunicació visual

- Aplicació pràctica basada en briefings proporcionats pel professor

Sistema d'avaluació


Treballs individuals i / o en grup (realitzats tant a l'aula com fora d'ella) 40%

Projecte final 30%

Avaluació final 30%

Bibliografia


Bàsic

ARNHEIM, R. Arte y percepción visual. Alianza Editorial, 2000

DONDIS, A. La sintaxis de la imagen. Introducción al alfabeto visual. Colección GG Diseño, 2014.

HELLER, S. 100 ideas que cambiaron el diseño gráfico. Blume, 2012.

WONG. W. Fundamentos del Diseño. Gustavo Gili, 2004.