Informació general


Tipus d'assignatura: Optativa

Coordinador: Jesus Ezequiel Martínez Marín

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 5

Professorat: 

Carlos Par

Idiomes d'impartició


 

 

Competències


Competències específiques
  • Establir projectes de negocis marítims i de l'àmbit de la logística que permetin la creació de noves empreses o la millora de les ja existents, adoptant idees innovadores i creatives

  • Demostrar capacitat per comunicar de manera fluida en llengua espanyola, catalana i anglesa de forma oral i escrita en l'entorn de la logística i els negocis marítims

  • Mostrar coneixements i habilitats per a la coordinació dels departaments de compres, aprovisionament, producció i distribució d'un producte a qualsevol empresa, analitzant diferents tipus de tècniques

  • Operacionalitzar l'emmagatzematge de mercaderies, mitjançant aplicacions informàtiques pròpies de la gestió logística

  • Mostrar coneixements sobre l'organització del transport marítim, terrestre, aeri i multimodal, la gestió aduanera i el comerç internacional per a poder gestionar i/o contractar el transport

Descripció


Con esta formación se pretende orientar a los alumnos hacia las funciones existentes en una empresa del sector textil relacionadas con el aprovisionamiento, fabricación, almacenaje y distribución física de las materias primas y los productos acabados, así como los procesos de la logística inversa.

Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.

El TecnoCampus posarà a l’abast del professorat i l’alumnat les eines digitals necessàries per poder dur a terme l’assignatura, així com guies i recomanacions que facilitin l’adaptació a la modalitat no presencial.

 L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Resultats d'aprenentatge


Al acabar la formación se pretende obtener una visión del conjunto para comprender bien la esencia del concepto de Logística Integral, así como la interrelación existente entre los diferentes eslabones de la cadena operativa de la empresa atendiendo a todos los procesos productivos del sector textil.

L'objectiu d'aquesta assignatura és la d’obtenir una visió de conjunt per comprendre bé l’essència del concepte de logística integral axis com la interrelació entre els diferents eslavons de la cadena operativa de l'empresa atenent a tots els processos productius del sector tèxtil

Metodologia de treball


La metodología a utilizar será teórica-práctica. Se trata de que a partir de una base teórica fundamentada con una base práctica los alumnos consigan destinar los conceptos aprendidos durante las clases magistrales a casos relacionados directamente con la realidad. De esta forma se facilita la aplicación del curso al futuro desempeño de la actividad en la empresa. Para ello se utilizarán distintos métodos didácticos como resolución de casos, trabajos grupales y métodos visuales a través de los sistemas informáticos de que disponga el aula.

Esta asignatura dispone de recursos metodológicos y digitales para hacer posible su continuidad en modalidad no presencial en el caso de ser necesario por motivos relacionados con la Covid-19. De esta forma se asegurará el logro de los mismos conocimientos y competencias que se especifican en este plan docente.

El TecnoCampus pondrá al alcance del profesorado y el alumnado las herramientas digitales necesarias para poder llevar a cabo la asignatura, así como guías y recomendaciones que faciliten la adaptación a la modalidad no presencial.

El/la estudiante tendrá acceso a bibliografía específica del sector y se compartirán artículos de interés para ampliar el conocimiento sectorial.

  • Power Point
  • Bibliografía recomendada
  • Otros....

El/ la estudiante participará activamente a las sesiones en streaming (clases en directo) a través de la plataforma que proporcione el Tecnocampus.

 

La metodologia a emprar serà teòric-pràctica. Es tracta de que a partir d’una base teòrica fonamentada amb una base pràctica els / les alumnes aconsegueixen adreçar els conceptes apressos al llarg del curs a les classes magistrals a casos relacionats directament amb la realitat. D’aquesta manera es facilita l’aplicació del curs al futur desenvolupament de l’activitat a l’empresa. Per això s’utilitzaran diferents mètodes didàctics com resolució de casos, treballs grupals i mètodes visuals a través dels sistemes informàtics de disposa l’aula.

Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible el seguiment en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’obtenció dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.

El TecnoCampus posarà a l’abast del professorat i de l’alumnat les eines digitals necessàries per poder portar a terme la assignatura, axis com guies i recomanacions que facilitin la adaptació a la modalitat no presencial.

El/la estudiant tindrà accés a bibliografia específica del sector i es compartiran articles d’interès per ampliar el coneixement sectorial:

  • Power Point
  • Bibliografia recomanada
  • Altres

El la estudiant participarà activament a les sessions en streaming (classes en directe) a traves de la plataforma que proporciona el TecnoCampus

 

Continguts


• Logística del proceso textil: historia y actualidad (3 sesiones)

• Procesos logísticos asociados al comercio textil: Productor, Fabricante, Distribuidor, Detallista y Consumidor final. (4 sesiones)

• Agentes y Entidades intervinientes en los diferentes procesos (1-2 sesiones)

• Costes (2 3 sesiones)

• Ferias Textiles, pasarelas de Moda y Prêt à Porter (1-2 sesiones)

• La logística inversa como a parte de la cadena de suministro:

o Recogida, desmontaje y procesado de los productos utilizados o partes de productos o materiales sobrantes. (3-4 sesiones)

• Presentación trabajos (2 sesiones)

• Evaluación (1 sesión)

• Atención y consultas (1 sesión)

Activitats d'aprenentatge


El objetivo de la formación es el de sistematizar de una forma didáctica las diferentes filosofías, métodos y procedimientos aplicables en la industria textil desde un punto de vista práctico, en todo lo relativo al control del flujo de materiales, desde la óptica de la Logística Integral. De esta manera se pretende que el alumno encuentre los elementos de juicio necesarios para una eficaz comprensión de la operativa logística en la empresa.

L'objectiu de la formació es el de sistematitzar d'una forma didàctica les diferents filosofies, mètodes i procediments aplicables en l'industria tèxtil des d'un punt de vista pràctic, en tot lo relatiu al control del flux de materials, de de l'òptica de la Logística Integral. D'aquesta manera es pretén que l'alumne trobi els elements de judici necessaris per una efectiva comprensió de l'operativa a l'empresa

Sistema d'avaluació


El sistema de evaluación será progresivo y promediado a lo largo de las 10 semanas del curso:

  • Cuestionario inicial (5%),
  • Un trabajo de investigación grupal que se expondrá en clase (35%),
  • Participación en las actividades i foros virtuales (10%)
  • Evaluación final (50%).

La nota para aprobar la asignatura es de un 5

Para poder configurar la nota con el seguimiento de la evaluación si no se obtiene un aprobado en ninguno de los ítems anteriores y /o la media de los 4 ítems es inferior a 5 puntos, se tendrá que realizar la recuperación que se realizará después del periodo de exámenes finales.

Los estudiantes que no se presenten al examen final no tendrán derecho al examen de recuperación. La nota del examen de recuperación mediará con el resto de las notas obtenidas durante el curso.

El sistema d’avaluació serà progressiu i es farà mitjana al llarg de les 10 setmanes del curs d’acord amb:

  • Qüestionari inicial (5%)
  • Un treball d’investigació grupal que s’exposarà a classe (35%)
  • Participació en les activitats i foros virtuals (10%)
  • Avaluació final (50%)

La nota per aprovar la assignatura es d’un 5.

Per poder configurar la nota amb el seguiment de la avaluació si no s’obté un aprovat en cap dels items anteriors i/o la mitjana dels 4 items es inferior a 5 punts, es tindrà que realitzar la recuperació que es realitzarà després del període d’exàmens finals.

Els estudiants que no es presentin a l’examen final no tindran dret a l’examen de recuperació. La nota de l’examen de recuperació farà mitjana amb el resta de les notes obtingudes al llarg del curs.

 

Bibliografia


Bàsic

CASTAN FARRERO, J. & NUÑES CARBALLOSA, A. La Logística en la Empresa. Barcelona, Ed. Pirámide, 2012

Libro Rojo de la Logística. Edita: AECOC. ISBN 9788460817062, 487 páginas.

Hernández Barrueco, L.  Técnicas logísticas para innovar, planificar y gestionar. Editorial Marge Books. 2016  ISBN: 9788416171125

Martínez Marín, Jesús. (2021) Fundamentos de Logística y Operatividad Portuaria. Ediciones JMM. ISBN13-978-8409278633 (Disponible via. https://n9.cl/xnvdo )

Dolores Tous Zamora, Vanesa Francisca Guzmán Parra, Manule Codero Tous, Eva María Sánchez Teva. SISTEMAS DE PRODUCCIÓN. Análisis de las actividades primarias de la cadena de valor. Ed. ESIC Libros profesionales de empresa. 2019

Complementary

OBSERVATORIO INDUSTRIAL DEL SECTOR TEXTIL ...www.agrupaciontextil.org › active

SISTEMAS DE PRODUCCIÓN. Análisis de las actividades primarias de la cadena de valor.  Dolores Tous Zamora, Vanesa Francisca Guzmán Parra, Manule Codero Tous, Eva María Sánchez Teva. Ed. ESIC Libros profesionales de empresa. 2019

LOGÍSTICA Y COSTOS. Mikel Mauleón. Ed. Diaz de Santos. 2006

Mauleón Mikel , LOGÍSTICA Y COSTOS. Mikel Mauleón. Ed. Diaz de Santos. 2006