Que estàs buscant?
CB1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements d'una àrea d'estudi que tingui la base en l'educació general, i s'acostuma a trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats.inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi
CB5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per empendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
CE1_Conèixer i identificar l'estructura i funció del cos humà. Comprendre les bases mol-leculars i fisiològiques de les cèl.lules i els teixits
Els objectius de l'assignatura és el coneixement de l'organisme humà, d'una manera descriptiva -anatómica --- i funcional -fisiología--.
La EFCH I, cursada en el segon trimestre del Curs, ha situat a l'alumne en la comprensió de les característiques de l'organisme humà, mitjançant la descripció dels processos vitals bàsics.
En la EFCH II es descriu la seva integració en els sistemes o aparells.
Tots dos conceptes, de manera integrada, afavoreixen el seu estudi i comprensió: l'organisme com un tot integrat en les seves estructures, que es coordinen en les seves funcions i mantenen l'equilibri intern -homeostasis--.
L'ésser humà com a individu que es relaciona i que s'adapta al seu entorn.
Un concepte bàsic en el desenvolupament professional de la Infermeria és el de vetllar per mantenir i / o restablir l'equilibri, tant físic com psíquic de l'individu.
Per a això, el coneixement de la normalitat anatòmica i fisiològica és indispensable, amb l'objectiu de prevenir les disfuncions i estar en disposició d'ajudar a les persones que les pateixen.
En el curs de l'assignatura, l'alumne, mitjançant la incursió en el cos humà, realitzarà la seva dissecció i anàlisi mitjançant el qual comprendrà com aquest es relaciona i s'adapta al seu medi extern.
RA 1 . Identificar i diferenciar les diferents estructures cel·lulars.
RA 2. Ubicar les estructures cel·lulars segons les seves unitats funcionals.
RA 3. Identificar l'estructura macroscòpica del cos humà.
RA 6. Relacionar i diferenciar les estructures i funcionament dels diferents sistemes del cos humà.
RA 7. Interrelacionar els mecanismes fisiològics compensatoris i de feedback a partir de la fisiologia.
RA 8. Aprofundir els temes anatomo-fisiològics bàsics que permeten la comprensió de la disfunció orgànica
-Emprar un lèxic cientific-tècnic relacionat amb els processos patològics
-Identificar i diferenciar les diferents estructures cel·lulars.
- Ubicar les estructures cel·lulars segons les seves unitats funcionals.
- Identificar l'estructura macroscòpica del cos humà.
-Conèixer i identificar els nutrients i els aliments en què es troben.
-Identificar i valorar les necessitats nutricionals de les persones en situació de salut i malaltia.
- Relacionar i diferenciar les estructures i funcionament dels diferents sistemes del cos humà.
- Interrelacionar els mecanismes fisiològics compensatoris i de feedback a partir de la fisiologia.
- Aprofundir els temes anatomo-fisiològics bàsics que permeten la comprensió de la disfunció orgànica.
- Comprendre les mesures terapèutiques i instrumentals.
-Aplicar els coneixements adquirits en situacions de laboratori i resolució de casos.
MD1. Sessions de classes expositives
MD2. Seminaris
MD3. Treball en grup
MD5. Presentacions de temes per part dels alumnes
MD6. Tutories presencials en grup o individuals
MD11. Treball autònom
1.- SESSIONS PLENARIES.- Metodología:
Classes expositives. Classes dirigides al debat i dubtes sobre els continguts. Classes de discussió de lectures científiques
2.- SEMINARIS.- Metodología:
Treball en grup destinat a l'estudi de casos. Anàlisi de problemes utilitzant l'aprenentatge basat en problemes. Preparació i exposició de situacions simulades. Activitats cooperatives d'aprenentatge
3.- ESTUDI TREBALL AUTÒNOM.- Metodología:Lectures de textos recomanats; artículoses i guies. Preparació dels temes per al treball en equip i per a la seva exposició. Estudi dels continguts elaborats en l'assignatura. Preparació de les avaluacions
SESSIONS PLENÀRIES
Sessió 1: Aparell Cardiovascular (I)
Cor: anatomia i funcions
funcionalisme valvular
Circulació coronària.
Circulació pulmonar.
Artèria aorta toràcica i abdominal: anatomia.
Artèries del tòrax i abdomen: anatomia.
Troncs supra-aòrtics
Sessió 2: Aparell Cardiovascular (II)
Artèries de l'extremitat superior
Artèries de l'extremitat inferior
Sistema venós de l'extremitat superior
Sistema venós de l'extremitat inferior
Sistema Ilio-Cavo
Sistema limfàtic
Sessió 3: Aparell Cardiovascular (III)
Sistema d'estimulació i conducció cardíaca
potencials
cicle cardíac
Corbes de pressió i volum.
Despesa cardíaca
Sessió 4: Aparell Cardiovascular (IV)
Electrofisiologia cardíaca
Electrocardiograma
Sessió 5: Aparell Cardiovascular (V)
Pressió i Volum. Gasto Cardíac
Sessió 6: Aparell Respiratori (I)
Estructura anatòmica de l'aparell respiratori
Vies respiratòries: nas, faringe, laringe, tràquea, bronquis, pulmons
Dinàmica ventilatòria.
Fisiologia de l'intercanvi gasós
Sessió 7: Aparell Respiratori (II)
Volums pulmonars
Patrons radiològics pulmonars
Sessió 8: Metabolisme i Nutrició (I)
Vies metabòliques
Balanç energètic i nutricional
Sessió 9: Metabolisme i Nutrició (II)
Metabolisme dels hidrats de carboni.
Metabolisme dels lípids.
Metabolisme de les proteïnes
Criteris bàsics de la nutrició enteral i parenteral
Sessió 10: Compartiment Sanguini i Plasmàtic (I)
Funcions i propietats de la sang i del plasma
Eritropoesi, leucopoiesis. hemograma
.Sessió 11: Compartiment Sanguini i plasmàtic (II)
Hematies
Leucòcits
Plaquetes
Hemostàsia
Grups sanguinis
Rh
Criteris de compatibilitat transfusional
Sessió 12: Immunologia (I)
Òrgans limfàtics primaris
Òrgans limfàtics secundaris
Sistema reticle endotelial
Funcions del sistema limfàtic
Nivells d'immunitat
Sessió 13: Immunologia (II)
Inmunitat adaptativa: tipus
Cèl·lules T i B
histocompatibilitat
Concepte d'antigen i anticòs
Sessió 14: Aparell Digestiu (I)
Cavitat bucal: anatomia i funcions
Faringe: anatomia i funcions
Esòfag: anatomia i funcions
Estómac: anatomia i funcions
Sessió 15: Aparell Digestiu (II)
Duodè, jejú i ili. Anatomia i funcions
Colon: anatomia i funcions
Sigma i recte. Anatomia i funcions
Sessió 16: Aparell Digestiu (III)
Pàncrees: anatomia i funcions
Vies bilares. Anatomia i funcions.
Sessió 17: Aparell Digestiu (IV)
Fetge: Anatomía i Funcions
Sessió 18: Aparell Renal (I)
Ronyó: anatomia i funcions.
filtració glomerular
vies urinàries
Urèter: anatomia i funció
Bufeta urinària: anatomia i funció
Uretra: anatomia i funció
Producció de l'orina. Excreció i reabsorció
Balanç renal.
Funció endocrina renal
Sessió 19: Aparell Renal (II)
Filtració glomerular
Producció de l'orina. Excreció i reabsorció
Balanç renal.
Funció endocrina renal
Sessió 20: Aparell Reproductor (I)
Aparell reprodutor femení
Anatomia de l'ovari
Cicle ovàric
Regulació hormonal
Anatomia i funcions dels annexos
Anatomia i funció de l'úter
Anatomia i funció dels genitals externs
Sessió 21: Aparell Reproductor (II)
Aparell reproductor masculí
Anatomia del testicle
Espermatogènesi.
Anatomia del penis
Anatomia i funció de la pròstata
Sessió 22: Gestació
Fecundació
Fisiologia hormonal en la gestació
Implantació. Fases del període embrionari
Repercussions físic-somàtiques.
Sessió 23: Gestació (II)
Fases del període fetal
Sessió 24: Part
Part i post-part
Sessió 25: Creixement i Envelliment (I)
Bases genètiques
Bases hormonals de la pubertat: adrenarquia i gonarquia.
Períodes del creixement
Envelliment: primari, secundari i patològic
Teories sobre el procés d´ envelliment
SEMINARIS
Seminari I: Fisiologia cardíaca i respiratòria
-Seminari II: Immunologia
-Seminari III: Radiologia toràcica i digestiva
-Seminari IV: Metabolisme i bases nutricionals
Tipologia Activitat |
ECTS |
HORES |
AF1. Classe magistral |
2 |
50 |
AF2. Tutories presencials |
0,1 |
2 |
AF6. Treball en grup |
0,2 |
5 |
AF7. Treball individual |
0 |
0 |
AF9. Estudi personal |
3,7 |
92,5 |
1.- SESSIONS PLENARIES.- Metodología:
Classes expositives. Classes dirigides al debat i dubtes sobre els continguts. Classes de discussió de lectures científiques.3,5 ECTS.
Competencies: G3, G4, G5, G8, G9, G21, G24, G26, P3, P6, E1, E2, E7
2.- SEMINARIS.- Metodología:
Treball en grup destinat a l'estudi de casos. Anàlisi de problemes utilitzant l'aprenentatge basat en problemes. Preparació i exposició de situacions simulades. Activitats cooperatives d'aprenentatge.1,5 ECTS.
Competencies: G3, G4, G5, G8, G9, G12, G13, G18, G21, G24, G26, P3, P6, E1, E2, E7
3.- ESTUDI TREBALL AUTÒNOM.- Metodología:Lectures de textos recomanats; artículoses i guies. Preparació dels temes per al treball en equip i per a la seva exposició. Estudi dels continguts elaborats en l'assignatura. Preparació de les avaluacions 2,5 ECTS.
Caompetencies: G3, G4, G5, G8, G9, G12, G13, G18, G21, G24, G26, P3, P6, E1, E2, E7
Sistema d'avaluació |
Ponderació mínima |
Ponderació màxima |
SE1. Examen |
30% |
60% |
SE2. Treballs individuals |
5% |
40% |
SE3. Treballs en grup |
5% |
40% |
SE4. Participació a l'aula |
5% |
20% |
L'avaluació de les competències genèriques es realitzarà d'una forma continuada, mitjançant les sessions grupals i la qüalitat del treball individual.
Es sol·licitaran, al llarg del trimestre, diferents activitats com a referents i fonts d'avaluació, amb l'objectiu que l'alumne pogui coneixer, de forma continuada, la seva pròpia avaluació.
A.- Avaluació Parcial: Prova escrita eliminatòria de la materia impartida fins al moment. Nota requerida per eliminar la materia: igual o superior a sis.
B.- Avaluació Final - Convocatòria Primera: Prova escrita sobre la totalitat del temari del Curs per aquells alumnes que no hagin superat l' Avaluació Parcial i sobre la materia impartida a partir de la data de l'Avaluació Parcial per aquells que l' hagin superat. Nota requerida per superar el curs: igual o superior a cinc.
C.- Avaluació de Recuperació. Aquells alumnes que no hagin assolit l' esmentat en el punt B, dispossarán de la mateixa, i en tot cas per accedir-hi es condició indispensable que s' hagin presentat a l' Avaluació Final. Nota requerida: igual o superior a cinc,
D.- Les qualificacions obtingudes les Avaluacions continuades i en els Seminaris, ponderaran sobre la qüalificació final en ambdues convocatòries sempre i qüan la nota obtinguda sigui igual o superior a cinc.
-Gerard J. Tortora & Bryan H. Derrickson. Principis de Anatomía i Fisiología, 11ª
edición. Editorial Médica Panamericana. Madrid 2011
-Thibodeau-Patton. Introducció al cos huma. Fonaments d´ anatomía i
fisiología. Evolve editorial. 2011
-John. E Hall. GUYTON & HALL. Tractat de fisiología mèdica, 12ª edició. E
Elsevier. Barcelona 2011
-Frank H Netter. Atles de Anatomía Humana 5ª edició. Editoral ELSEVIER MASSON
Barcelona 2011
-Sobotta. Atlas d'anatomia. Editorial Médica Panamericana. 21ª edició