Que estàs buscant?
L'assignatura s'imparteix en català amb continguts en castellà i angles.
B3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científica o ètica
B4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
EFB6_Coneixement adequat del concepte d'empresa, marc institucional i jurídic de l'empresa. Organització i gestió d'empreses
ESI1_Capacitat per integrar solucions de Tecnologies de la Informació i de les Comunicacions i processos empresarials per a satisfer les necessitats d'informació de les organitzacions, permetent arribar als seus objectius de forma efectiva i eficient, aconseguint així avantatges competitives
ESI4_Capacitat per comprendre i aplicar els principis i pràctiques de les organitzacions, de manera que puguin exercir com a enllaç entre les comunitats tècniques i de gestió d'una organització i participar activament en la formació dels usuaris
T1_Que els estudiants coneixin un tercer idioma, que serà preferentment l'anglès, amb un nivell adequat de forma oral i per escrit, d'acord amb les necessitats que tindran les graduades i els graduats a cada titulació
T2_Que els estudiants tinguin capacitat per a treballar com a membres d'un equip interidisciplinar ja sigui com un membres més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles
És una assignatura de formació eminentment pràctica que parteix de la disciplina de l'emprenedoria i la innovació. En l'acabar l'estudiant ha d'assolir la competència de l'emprenedoria i la innovació la qual al seu torn es treballa a partir de 3 capacitats: i) La alertividad (capacitat de detecció d'oportunitats), ii) la capacitat creativa (capacitat per donar resposta a oportunitats de forma original) iii) la iniciativa personal (capacitat per dur a terme la solució mobilitzant els recursos necessaris)
La competència emprenedora / innovadora és essencial en la formació d'un titulat superior de qui s'espera que tingui iniciativa, visió i autonomia dins d'una organització
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D'aquesta forma s'assegurarà l'assoliment dels mateixos coneixements i competències que s'especifiquen en aquest pla docent.
A l'acabar l'estudiant ha de ser capaç de:
La metodologia de l'assignatura combina les classes magistrals (classe de teoria a l'aula o no presencials però amb simultaneïtat segons planificació horària) i les classes de pràctiques. L'emprenedoria i la innovació és una disciplina i com a tal parteixen d'un cos teòric ampli. No obstant això es tracta d'una disciplina d'aplicació pràctica i per això les pràctiques en laboratori d'empresa són un pilar fonamental per aconseguir els objectius d'aprenentatge.
Els formats docents són:
Planificació |
|
||||||
Aprenentatge dirigit |
|
Aprenentatge autònom |
|||||
Hores |
Contingut |
Hores |
Pràctiques |
Activitats: Fòrums/exercicis/test |
|
Lliurement pràctiques |
|
Setmana 1 (introductòria) |
4 |
Fonaments I: Conceptes d’ emprenedoria i innovació (E&I) |
2 |
|
A1. Exercici individual 1: Targeta de presentació personal |
|
|
Setmana 2 |
4 |
Fonaments II: Talent. Actitud. Personalitat. Motivació. Equip emprenedor Fonaments III: Design Thinking. |
2 |
P0: Equips d’ alt rendiment |
|
A1 |
|
Setmana 3 (fase investigació)
|
4 |
Fase de Investigació en E&I: Enquadrament del Repte: Stakeholders. Tendències. Tecnologia. Industria. Innovació
|
2 |
P1: Mapa mental del repte |
|
|
|
Setmana 4
|
4 |
Fase de Investigació en E&I: Descobriment de problema. Síntesis i marco de oportunitat |
2 |
P2: Mural d´observacions |
|
|
P0+P1 |
Setmana 5 |
4 |
Fase Investigació en E&I: Síntesis d’ oportunitat. |
2 |
P3: Síntesis de problema Mapa de empatia |
1er TEST |
||
Setmana 6 (fase ideació) |
4 |
Fase Ideació en E&I: Idees de solució. Proposta de valor |
2 |
P4: Mapa de idees |
A2. Fòrum de classe: Les necessitats les crea el mercat o existeixen en la persona? |
|
P2+P3 |
Setmana 7 |
4 |
Fase Ideació en E&I: Idea de negocio
|
2 |
P5: Canvas del model de negoci |
Visita Incubadora |
|
|
Setmana 8 |
4 |
Fase Ideació en E&I: Prototipus i Test.
|
2 |
P6/7: Prototipus i test de validació |
|
A2 |
P4+P5 |
Setmana 9 (fase validació) |
4 |
Fase de Validació en E &I: Lean StartUp. Mètriques. Experiments i mesures Pla Financer.
|
2 |
P8: Full de ruta financer |
2do TEST |
||
Setmana 10 |
4 |
Fase de Validació en E &I: Disseny del cas de negoci Pitch.
|
2 |
P9: Defensa pública / PITCH |
|
|
P6/7+P8+P9 |
|
|
|
|
|
Examen final |
|
|
Plantilla de dedicació
1 ECTS = 10 hores d'aprenentatge dirigit + 15 d'aprenentatge autònom = 25 hores de dedicació
Organització de la Dedicació: 4 ECTS |
Dedicació |
||
Hores |
% |
||
Aprenentatge dirigit |
Classe magistral |
20 |
|
Pràctiques Laboratori |
20 |
|
|
|
|
|
|
Total |
40 |
40% |
|
Aprenentatge autònom |
Participació (fòrums online / en classes o videoconferència o exercicis lliurables o preparació test de control periòdics) |
30 |
|
Pràctiques en grup de treball (x 3 persones) |
30 |
|
|
|
Total |
60 |
60% |
Total |
|
100% |
El contingut part de la metodologia d'emprenedoria i Innovació amb Design Thinking desenvolupada pel professor Jaume Teodoro i denominada ToolBoad ©. S'estructura a partir de l'esquema següent:
Bloc A: Repte d'emprenedoria i innovació
Conceptes d'emprenedoria i innovació. Investigació i estat de l'art. Competències emprenedores.
Design Thinking. Disseny Centrat en la Persona. Disseny de Serveis. metodologies àgils
Motivació. Actitud. Talent. Autoconeixement. Equip eclèctic
Mapa de l'equip emprenedor
Bloc B: Disseny d'emprenedoria i innovació
1. Fase d'Investigació en E & I
1.1. Repte de partida.
Conceptes: Tendències. Tecnologies.
Mètodes: Cadena de valor. Anàlisi de Stakeholders
Eina: Mapa mental d'enquadrament de l'repte
2.2. Recerca en zona de problema
Concepte: Problema. Necessitat.
Mètode: Entrevista. Etnografia.
Eina de desenvolupament: Mural d'observacions.
2.3. Definició i marc d'oportunitat
Concepte: Empatia. Insight. Innovació.
Mètode: Síntesi de problema. Persona.
Eina de desenvolupament: Mapa d'empatia
2. Fase d'Ideació en E & I
2.1. Proposta de valor
Concepte: Valor. Idea.
Mètode: Pluja d'idees. Co-creació. Selecció / valoració d'idees
Eina de desenvolupament: Mapa d'idees
2.2. Idea de Negoci
Concepte: Model de negoci. Variables de negoci
Mètode: Generació de valor.
Eina de desenvolupament: Canvas de model de negoci
2.3. oferta única
Concepte: Experiència de client. Producte mínim viable.
Mètode. Prototip conceptual. Prototip funcional.
Eina de desenvolupament: Mapa de viatge de client
3. Fase de Validació en E & I
3.1. clients
Concepte: Generació de Client. Mercat. Escalabilitat.
Mètode: Lean start up.
Eina clau: Canvas de validació
3.2. Cas de negoci
Concepte. Compte de resultats. Balanç. Tresoreria. Inversió
Mètode: Mètriques. PEF
Eina clau: Full de ruta financera
3.3. iniciativa
Concepte: Capital llavor. Fòrum d'inversió. StartUp
Mètode: DAFO.
Eina clau: Mapa mental del pitch
Activitat 1 |
Casos de negoci del sector |
Descripció |
Es busca la immersió en un cas pràctic que l'estudiant identifica amb el seu sector de futura activitat professional. El mètode del cas consisteix en un treball cooperatiu on a partir del procés de guiatge del professor es resolt el cas de forma creativa
|
Resultats d’aprenentatge als quals contribueix |
RA1, RA2, RA4, RA6 |
Avaluació |
Treball individual |
Activitat 2 |
Fòrums de debat |
Descripció |
Es busca tractar un tema d’actualitat o generador de diferents punts de vista i opinions
|
Resultats d’aprenentatge als quals contribueix |
RA1, RA4, RA8 |
Avaluació |
Treball de pràctiques en grup |
Activitat 3 |
Visita a la incubadora Tecnocampus |
Descripció |
Es tracta d’aprofitar l’oportunitat del ecosistema TecnoCampus per conèixer de primera ma en que consisteix la fase d’incubació, que cal per aplicar i quines facilitats es poden tenir a l’abast
|
Resultats d’aprenentatge als quals contribueix |
RA2, RA5 |
Avaluació |
Activitats individuals |
Activitat 4 |
Videoteca / links e-campus |
Descripció |
Es crea a e-campus una carpeta amb vídeos i referències rellevants del món de la innovació i l’emprenedoria per tal que els estudiants puguin ampliar coneixements i aquells que ho desitgin puguin anar més enllà . els diferents elements contenen preguntes d’auto-test a nivell individual |
Resultats d’aprenentatge als quals contribueix |
RA4 |
Avaluació |
Totes les anteriors |
Activitat 5 |
Eines On-line d’ emprenedoria i innovació |
Descripció |
Al llard del curs es fan servir les eines i mètodes més actuals del moment (Business Canvas, Lean Startup, Customer Development, Service Design, Design Thinking Service Blueprint, Pitch, User Story, Empthy Map, Ideation,...)
Les eines es treballen fons al llarg dels deu elements lliurables de les pràctiques (que van des de P0 a P9 com es pot consultar al Planning general de l’assignatura)
|
Resultats d’aprenentatge als quals contribueix |
RA3, RA4, RA5, R6, RA7 |
Avaluació |
Treball de pràctiques en grup |
Activitat 6 |
Us de plataformes de treball col·laboratiu |
Descripció |
Es fa un ús intensiu de plataformes de treball col.laboratiu (Miro, Mural, Figma, Google Forms, Survey Monkey, DirectPoll, , ...) Les pràctiques es desenvolupen i es lliuren en format electrònic a partir d’aquestes plataformes. |
Resultats d’aprenentatge als quals contribueix |
RA3, RA4 |
Avaluació |
Treball de pràctiques en grup |
Activitat 7 |
Defensa pública del treball pràctic en grup |
Descripció |
Com a compendi final de pràctiques es fa la defensa pública del treball en grup a partir d’un Pitch. A partir del PITCH el professor avalua i el conjunt d’estudiants fan una valoració crítica emulant el rol d’un inversor fent ús d’una rúbrica adhoc. |
Resultats d’aprenentatge als quals contribueix |
RA8 |
Avaluació |
Treball de pràctiques en grup |
L'avaluació ordinària es porta a terme mitjançant avaluació continuada a partir de l'esquema següent (tots els tres grups de notes han de ser qualificats amb nota més gran o igual a 4 per optar a ser qualificat en avaluació continuada) :
La recuperació es porta a terme quan alguna de les notes es menor a cinc i es fa mitjançant examen en període de recuperació partint de l'esquema següent:
Sistema d’ Avaluació
|
||
|
Avaluació ordinària (continuada) |
Avaluació extraordinària (recuperació) |
Treball individual. (Via Test + lliurables ) |
20% |
0 |
Pràctiques en grup via rúbrica (Sii>=4) |
40% |
0
|
Examen final (Sii >=4) |
40% |
100%
|
TOTAL: |
<=10 |
<= 5 |
Idris Mootee. Design thinking for strategic innovation. Ed. Empresa Activa
Eric Ries, The Lean Startup. How Constant Innovation Creates Radically Successful Businesses. Portfolio Penguin, 2011.
Alexander Osterwalder, Yves Pigneur, Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Ghangers, and Challengers. John Wiley & Sons. 2010.
Steve Blank & Bob Dorf, The Startup Owner’s Manul. The Step-by-Step Guide for Building a Great Company. K&S Ranch, Inc. 2012.
Open Innovation. William Chesbrought
The innovators dilemma. Clayton Christensen
The Four steps to the epiphany. Steve Blanck