Que estàs buscant?
Els materials podran proporcionar-se tant en castellà com en anglès.
E2_Idear, dissenyar, planificar i realitzar curtmetratges i videojocs d'animació 2D
L'animació 2D té, actualment, múltiples aplicacions en camps diversos com la publicitat, el cinema, la televisió, Internet, els videojocs, l'educació ... Conèixer i posar en pràctica els principis bàsics de l'animació aportarà major qualitat, espontaneïtat i expressivitat al nostre treball, ja sigui aquest un producte final d'animació 2D o una fase preparatòria d'altres tècniques digitals, com animació 3D, motion graphics o videojocs.
L'assignatura de Dibuix i Animació 2D té com a objectiu que l'estudiant adquireixi les competències bàsiques necessàries per a conceptualitzar, dissenyar i produir una petita pel·lícula d'animació 2D, utilitzant tècniques i eines digitals. Al llarg del curs, també s'estudiaran i aplicaran conceptes de dibuix artístic que permetin a l'estudiant fer servir el dibuix a mà alçada com a mitjà per expressar i explicar les seves idees. S'analitzaran pel·lícules i autors claus que permetin entendre l'evolució de les tècniques i estils de l'animació 2D. També s'estudiaran i aplicaran els processos i procediments bàsics que requereix la producció d'animació 2D.
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19.
D'aquesta manera s'assegurarà la consecució dels mateixos coneixements i competències que s'especifiquen en aquest pla docent.
En acabar l’assignatura l’estudiant o estudianta ha de ser capaç de:
Classes de tipus magistral per a l'exposició de conceptes teòrics, acompanyats d'exemples i demostracions.
L’assignatura s’estructura en 4h/setmana de sessions de teoria i 2h/setmana de sessions pràctiques de laboratori.
Les activitats de Sketchbook (SB) es realitzaran, generalment, a les sessions de teoria, encara que l'estudiant o estudianta podran donar continuïtat a aquesta activitat com a aprenentatge autònom.
Les activitats Pràctica P02 y Pràctica P03 es realitzaran en grups de treball de dos estudiants, en les sessions de laboratori.
1. Animació 2D. Definició i state-of-the-art.
1.1 Definició. Antecedents, principals fites de l'animació 2D i state-of-the-art.
1.2 De les tècniques tradicionals a les tècniques digitals: Stop-motion, cel animation, cut-out, rotoscopia, pixilation.
1.3 L'animació 2D en la indústria audiovisual. Estudis, artistes i fonts de documentació.
1.4 Fases de la producció d'animació 2D.
1.5 Eines i equip per a la creació d'animació 2D.
2. Dibuix i creació artística.
2.1 El llenguatge expressiu del dibuix. Referències i fonts d'inspiració. Estils de representació.
2.2 La línia, el pla, la taca. Encaix, equilibri i proporció.
2.3 Anàlisi morfològica de la figura humana. Proporcions i cànon.
2.4 Esquelet estructural. Línia d'acció. Figura en moviment. poses.
2.5 Disseny de personatges:
2.6 Sistemes de representació de l'espai. Fonaments de perspectiva.
2.7 Llum i ombra. Composició i disseny d'escenaris.
2.8 Sketches d'inspiració. Concept art. Colour scripts.
3. Narració visual. Storyboard.
3.1 El storyboard per a animació 2D. Formats. Enquadraments. Continuïtat. Simplicitat i claredat. Concepte espacial. Indicacions i signes convencionals. Pose. Moviments de càmera. Efectes. Ambient i il·luminació. Timing. Diàlegs.
4. Principis i tècniques d'animació 2D.
4.1 Conceptes bàsics de stop-motion: animació fotograma a fotograma. Timing & spacing.
4.2 Animació tradicional, tradigital i cut-out. Stop-motion. Full animation. Pose to pose. Keyposes / extreme, breakdown, inbetween.
4.3 Lleis de moviment i la seva interpretació mitjançant les tècniques d'animació 2D.
4.4 Principis d'animació.
4.5 Expressió del pes i velocitat. Flexibilitat.
4.6 Anàlisi de moviment
4.7 Efectes especials d’animació 2D: splats, solarització, stagger, cicles d'aigua i fum.
5. Procediments d'animació 2D.
5.1 Introducció al programari d'animació 2D. Demostració i àmbits d'ús.
5.2 Eines de dibuix. Propietats de les eines. Edició de vectors.
5.3 El color. Gestió de paletes. Tècniques ink & paint.
5.4 Disseny i construcció de personatges per animació cut-out.
5.5 So i LipSync. Anàlisi de la pista d'àudio. Breakdown d'àudio. Importa so. Automatic LipSync Detection.
5.6 Composició de l'escena.
5.7 Animació cut-out.
5.8 Moviments de càmera en animació 2D.
5.9 Aplicar, previsualitzar i animar efectes.
5.10 Previsualitzar l'escena i exportar a vídeo. Exportar seqüència de fotogrames.
P01. Conceptes bàsics d'animació 2D.
Descripció
Aquesta activitat consisteix en l'animació d'accions i moviments amb una forma o personatge simple, de manera que permeti assimilar els aspectes bàsics del dibuix animat.
Aquest exercici és evidència dels resultats d'aprenentatge RA01, RA02, RAC02, RAC05.
Aquesta activitat es realitzarà de manera individual.
Lliurable i vincles amb l’avaluació
Els lliurables previstos per a aquesta activitat són:
El resultat de l'activitat s'incorporarà a l'avaluació amb un valor del 10% de la nota final de l'assignatura.
Objectius específics
En finalitzar l’activitat l’estudiant o estudianta ha de ser capaç de:
P02. Creació de personatges, escenaris i props.
Descripció
Aquesta activitat consisteix en la creació i producció dels elements necessaris per a la realització d'un projecte d'animació 2D i la seva integració amb l'eina d'animació 2D.
Aquest exercici és evidència dels resultats d'aprenentatge RA01, RAC01, RAC03, RAC05.
Aquesta activitat es realitzarà en grup. Cada estudiant definirà i desenvoluparà el seu propi disseny de personatges, escenaris i/o props com a part del treball en equip.
Lliurable i vincles amb l’avaluació
El lliurables prevists per a aquesta activitat són:
El resultat de l'activitat s'incorporarà a l'avaluació amb un valor del 10% de la nota final de l'assignatura.
Objectius específics
En finalitzar l’activitat l’estudiant o estudianta ha de ser capaç de:
P03. Animació i composició de les escenes.
Descripció
Aquesta activitat consisteix en la producció de l'animació de les escenes, la seva composició i la seva integració amb l'eina d'animació 2D.
Aquest exercici és evidència dels resultats d'aprenentatge RA01, RA02, RA03, RAC03, RAC04, RAC05.
Aquesta activitat es realitzarà en grup. Cada estudiant desenvoluparà l'animació i composició de les seves pròpies escenes com a part del treball en equip.
Lliurable i vincles amb l’avaluació
Aquesta activitat està composta dels següents entregables:
El resultat de l'activitat s'incorporarà a l'avaluació amb un valor del 20% de la nota final de l'assignatura.
Objectius específics
En finalitzar l’activitat l’estudiant o estudianta ha de ser capaç de:
SB. Sketchbook.
Descripció
Consisteix en l'elaboració d'esbossos a mà alçada que seran realitzats pels estudiants al llarg de les sessions de l'assignatura.
Es tracta d'una activitat individual, desenvolupada en les sessions de grup gran/teoria, com a exercici d'aplicació i assimilació dels conceptes treballats a classe.
Cada estudiant ha de portar a classe el material de dibuix necessari per realitzar els esbossos.
Els lliurables proposats per a aquesta activitat són:
Aquesta activitat és evidència dels resultats d'aprenentatge RA01, RAC01, RAC02.
Lliurable i vincles amb l’avaluació
El sketchbook es realitzarà de manera individual.
Els dibuixos es realitzaran en paper mida DIN A4. Materials recomanats: portamines o llapis de color blau, portamines o llapis de grafit (HB, 2B ...), goma d'esborrar, maquineta, carpeta B4, fulls de paper A4 (80 o 90g). Cada estudiant ha de portar a classe el material de dibuix necessari per realitzar els esbossos.
El lliurament final d'aquesta activitat consistirà en un únic arxiu PDF que contindrà tots els dibuixos realitzats. L'arxiu haurà d'estar anomenat seguint el següent patró: SB_Grup_COGNOM1_COGNOM2_Nom.pdf
Es proporcionaran les pautes i condicions específiques de realització i lliurament. El document de lliurament que no compleixi amb aquestes pautes tindrà una qualificació de 0.
El resultat de l'activitat s'incorporarà a l'avaluació amb un valor del 15% de la nota final de l'assignatura.
Objectius específics
En finalitzar l’activitat l’estudiant o estudianta ha de ser capaç de:
Prova de control
Descripció
Prova individual. Consisteix en un examen teòric sobre els continguts tractats en l'assignatura.
Aquesta activitat és evidència dels resultats d'aprenentatge. RAC02, RAC03,
Lliurable i vincles amb l’avaluació
Resultat de la prova.
La prova tindrà una ponderació del 10% de la nota final de l'assignatura.
Aquesta activitat és evidència de tots els resultats d'aprenentatge.
Examen Final
Descripció
Examen final individual. Consisteix en un examen teòric sobre tots els continguts 1, 2, 3, 4, 5 tractats en l'assignatura.
Aquesta activitat és evidència de tots els resultats d'aprenentatge.
Lliurable i vincles amb l’avaluació
Resultat de la prova.
L'examen final tindrà una ponderació del 35% de la nota final de l'assignatura.
Normes de realització de les activitats
L'assistència a classe de laboratori (grup petit) es considera obligatòria. Qualsevol falta, haurà de quedar degudament justificada.
Les activitats denominades "Sketchbook" (SB) es realitzaran individualment.
Per a cada activitat, es proporcionaran les pautes i condicions específiques de realització i lliurament.
El lliurament s'haurà de realitzar dins del termini (data i hora) indicat a l'enunciat de cada exercici, enviant els fitxers al campus virtual. En cas de còpia d'una pràctica lliurada, la nota final de l'apartat de pràctiques serà suspens (NPrácticas = 0), sense opció a recuperació.
Les pràctiques no presentades tindran una qualificació de 0, respecte del còmput global de NPrácticas.
Si hi ha 2 o més pràctiques no presentades, s'obtindrà una ponderació de NFinal=No presentat/da.
Les pràctiques lliurades fora de termini o que no es corresponguin amb les condicions de lliurament, tindran una qualificació de 0.
A l'efecte de qualificació, es tindrà en compte un únic lliurament de cada pràctica.
L'avaluació sumativa i final de l'assignatura s'obtindrà de la següent ponderació:
Presentación Pitching competitivo |
GMA104221.1 |
20.00% |
Rotoscopia |
GMA104221.2 |
20.00% |
Cortometraje de animación |
GMA104221.3 |
40.00% |
Examen |
GMA104221.4 |
20.00% |
White, Tony (1988). The Animator’s Workbook. Nueva York: Watson-Guptill Publications.
Manual d'usuari de l'eina d'animació 2D
http://docs.toonboom.com/help/harmony-12/advanced/Content/book/index.html
Halas, John; Whitaker, Harold; Sito, Tom (2009). Timing for animation. Focal Press
Johnston, O.; Thomas, F. (1984). Disney Animation: The Illusion of Life. New York: Abbeville Press.
Williams, Richard (2012). The Animator's Survival Kit: a manual of methods, principles and formulas for classical, computer, games, stop motion and internet animators. 2nd ed. London: Faber and Faber.
Mattesi, Mike (2006). Force: Dynamic Life Drawing for Animators (Force Drawing Series). 2ª Edición. Focal Press.
Cavalier, S. (2011). The World History of Animation. Los Angeles: University of California Press
Bancroft, Tom (2012). Character Mentor. Focal Press
Muybridge, Eadweard (2000). Human figure in motion. New York: Dover Publications.
Muybridge, Eadweard (2000). Animals in motion. New York: Dover Publications.