Informació general


Tipus d'assignatura: Optativa

Coordinador: Rafael Suárez Gómez

Trimestre: All quarters

Crèdits: 6

Professorat: 

Daniel Torras Segura

Competències


Competències específiques
  • E9_Aplicar els principis mecànics, electrònics i digitals de la captació, amplificació i gravació de so per a la seva aplicació a diferents plataformes: espectacles, ràdio, televisió, audiovisual i multimèdia. Postproduir l'audio i afegir els efectes sonors d'una producció audiovisual

  • E10_Aplicar processos, mètodes i tècniques per a desenvolupar la creativitat i la innovació en la realització audiovisual, en el desenvolupament multimèdia i en la programació de videojocs

  • E13_Aplicar els principis de disseny visual i sonor per a la creació dels elements de presentació que s'utilitzen en productes sonors, audiovisuals, televisió i espectacles

  • E18_Analitzar les estructures, els continguts i els estils de programació televisiva i radiofònica atenent a les característiques tècniques de la seva realització. Idear, produir i realitzar programes per a la televisió i ràdio en la part tècnica: sala de realització o control de ràdio, respectivament

Competències transversals
  • T2_Que els estudiants tinguin capacitat per treballar com a membres d'un equip interdisciplinar ja sigui com a un membre més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles

Descripció


El curs de Creació de Ràdio Ficció aplica tècniques i eines per tal de proposar, dissenyar i realitzar programes radiofònics originals i innovadors basats en la narració d’històries i continguts creatius de ficció.

En el curs parteix, des del primer dia, del treball continuat en un equip creatiu dins del qual s’elabora el guió, es configuren els recursos sonors i es prepara l’equip necessari per a enregistrar la proposta d’edició de cada grup d’estudiants, la qual es mantindrà en antena durant un curs sencer.

Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D'aquesta forma s'assegurarà l'assoliment dels mateixos coneixements i competències que s'especifiquen en aquest pla docent.

Resultats d'aprenentatge


En acabar l’assignatura l’estudiant o estudianta ha de ser capaç de:

Saber concebre i planificar la producció d’un nou espai radiofònic de ficció.

Aplicar les tècniques de guionització de productes de ficció a la ràdio.

Experimentar noves narratives i expressions amb els components del llenguatge radiofònic.

Innovar formats i estructures dels programes narratius radiofònics de teatre i ficció.

Crear nous recursos sonors originals, funcionals i atractius.

Gestionar els arxius d’àudio d’un programa radiofònic.

Metodologia de treball


Es fomenta la participació de l’estudiant en l’anàlisi creativa de productes i formats de ficció radiofònica perquè, juntament amb el professor, es planifiqui i s’impulsi l’elaboració en grup d’un producte original i propi.

Es treballa en equip des del primer dia, dissenyant i elaborant una producció que s’emetrà en una ràdio real durant tot un curs acadèmic. Els grups són autònoms i fixen el seu propi tema d’interès, format, calendari i metodologia de treball, amb la supervisió del professor.

Aquest curs, a causa de la situació generada per la COVID, potser algunes de les sessions de grup gran es faran en format híbrid: presencial i en línia (via streaming). Això permetria que els estudiants puguin anar rotativament a les classes presencials, respectant el màxim d'estudiants per aula que imposen les mesures de distanciament. Quan no els toqui sessió presencial podran seguir la classe en línia des de casa.

Pel que fa a les sessions de pràctiques a espais més reduïts (com laboratoris, estudis o plató), si s'escau i si els recursos ho permeten, es treballarà simultàniament en diversos espais per tal de garantir que es compleixen les condicions establertes pels protocols de seguretat.

Continguts


El programa d’aquesta assignatura s’estructura en sis blocs de contingut que fan referència als diferents aspectes tractats en el curs. 

Contingut 1:  Les característiques del drama i la ficció a la ràdio

Descripció

En aquesta unitat es tenen en compte les característiques pròpies dels formats dramàtics i de ficció radiofònics. S’adapten les produccions de ficció als elements distintius i a les necessitats que imposa un mitjà unisensorial com la ràdio.

Activitats vinculades

1 i 2

 

Contingut 2: El llenguatge radiofònic aplicat a la ficció

Descripció

Es practiquen als elements narratius i als recursos sonors característics del llenguatge radiofònic en un context de narració dramàtica. Es treballen les tècniques concretes d’expressivitat per a cadascun dels components. En aquest contingut es practica:

  • La locució
  • La paraula
  • La música
  • Els efectes de so
  • El silenci

Activitats vinculades

1, 2, 3 i 4

 

Contingut 3: El guió radiofònic per al drama i la ficció

Descripció

Aquest bloc treballa les tècniques de redacció per a cada gènere i format de ficció radiofònica. S’apliquen els símbols i les convencions narratives per al guió de ficció.

Activitats vinculades

1, 2, 3 i 4

 

Contingut 4: Formats i gèneres de la ficció radiofònica

Descripció

Es practiquen i s’analitzen diferents formats i gèneres existents i aplicats en el drama i la ficció radiofònica.

Activitats vinculades

1, 2, 3 i 4

 

Contingut 5: Direcció d’actors i de programes de ficció radiofònica

Descripció

S’apliquen els principis i les directrius de la direcció d’actors en un context radiofònic i es practiquen els elements a tenir en compte en la direcció d’un espai dramàtic o de ficció radiofònica.

Activitats vinculades

3 i 4

 

Contingut 6: Realització i postproducció de productes de ficció

Descripció

Es materialitza i es realitza als estudis de ràdio l’espai radiofònic de ficció. Es treballa amb softwares específics la seva adaptació i postproducció a uns estàndards de qualitat d’emissió.

S’apliquen tècniques de difusió i distribució de continguts d’àudio.

Activitats vinculades

3 i 4

 

Activitats d'aprenentatge


Activitat 1: Anàlisi d’un programa de radioteatre o ficció

(Contingut 1, 2, 3, 4 i 5)

 

Descripció general

Pràctica individual per reflexionar sobre els components, recursos i formats d’un espai radiofònic concret de ficció.

Material de suport

Enunciat de l’activitat.

Bibliografia bàsica i complementària.

Lliurable i vincles amb l’avaluació

Lliurar el treball d’anàlisi.

10% de la nota final.

Objectius específics

Conèixer les tècniques d’expressió narrativa

Identificar els formats radiofònics de ficció

Ser capaços d’argumentar una crítica analítica d’un producte

 

Activitat 2: Projecte de programa de ficció

(Contingut 1, 2, 3, 4 i  5)

 

Descripció general

Dissenyar i redactar un projecte per a la promoció o venda d’un programa de ficció. Activitat en grups de 2 persones.

Material de suport

Enunciat de l’activitat.

Bibliografia bàsica i complementària.

Lliurable i vincles amb l’avaluació

Lliurar l’arxiu del projecte.

15% de la nota final del bloc de pràctiques.

Objectius específics

Identificar els factors de programació d’un contingut radiofònic

Valorar els aspectes econòmics i de producció d’un programa de ràdio

Definir els elements creatius al voltant de l’objectiu del producte

 

Activitat 3: Guió per a un programa radiofònic dramàtic o de ficció

(Contingut 2, 3, 4 i 5)

 

Descripció general

Redactar un guió per a un programa radiofònic dramàtic o de ficció d’entre 15 minuts i 20 minuts de duració. Activitat en grup de 4 o 5 persones

Material de suport

Enunciat de l’activitat.

Bibliografia bàsica i complementària.

Lliurable i vincles amb l’avaluació

Lliurar el guió tècnico-literari final.

30% de la nota final.

Objectius específics

Ser capaços de confeccionar i entendre un guió radiofònic

Practicar la comunicació entre els components de l’equip a l’estudi

Ser capaços de realitzar un producte radiofònic

 

Activitat 4: Enregistrament i realització d’un programa de ficció

(Contingut 3, 4, 5 i 6)

 

Descripció general

Traslladar un guió radiofònic de drama o ficció a un programa real editat i preparat per a ser emès.

Material de suport

Enunciat de la prova.

Bibliografia bàsica i complementària.

Lliurable i vincles amb l’avaluació

Lliurar l’arxiu sonor del programa enregistrat.

45% de la nota final.

Objectius específics

Practicar la lectura i interpretació del guió radiofònic de dramàtics

Experimentar la interpretació i la direcció d’actors

Aplicar els principis de realització radiofònica

Realitzar efectes especials adequats per a la ficció radiofònica

 

Sistema d'avaluació


Per poder avaluar les activitats pràctiques cal haver realitzat totes les activitats i haver assistit a totes les sessions, amb un marge de dues faltes d’assistència. L’avaluació es composa d’un treball d’anàlisi (10%), el projecte d’un programa (15%), l’escriptura d’un guió radiofònic dramàtic o de ficció (30%) i la realització i enregistrament d’un espai de ficció (45%).

 

En resum, l’avaluació es realitza comptant els següents elements i treballs:

Anàlisi d’un programa                                         10%

Projecte de programa                                         15%                                  

Guió d’un programa de ficció                              30%                             

Realització i enregistrament                                45%                             

El plagi en qualsevol activitat o treball representa un zero immediat en l’avaluació.

 

RECUPERACIÓ

Segons la normativa vigent, tan sols podran fer la recuperació aquells estudiants que no hagin arribat al 5 de la mitja del curs. Es realitzarà una prova proporcional per recuperar aquelles activitats no aprovades.

Bibliografia


Bàsic

ASH, W. The way to write Radio Drama. Londres: Elm Tree Books, 1985

CROOK, T. Radio Drama. Theory and practice. London: Routledge, 1999.

RATTIGAN, D. Theatre of sound: radio and the dramatic imagination. Dublin: Carysfort Press, 2001.

RODERO, E.; SOENGAS, X. Ficción radiofònica. Cómo contar una historia en la radio. Madrid: IORTV, 2010.

RODERO, E. “Recuperar la creatividad radiofònica. Razones para apostar por la radio de ficción”. Análisis, 32, 2005, 133-14

https://www.freesound.org/

http://www.findsounds.com/

http://www.purple-planet.com/

Complementary

RODGER, I. Radio Drama. London: MacMillan Press, 1982.

CRISELL, A. Understanding radio. London: Meuthen, 1986.

HILLIARD, R. L. Writing for Television, Radio and New Media. London: Thomson Learning, 1999.

NIQUI, C. Disseny i creativitat sonora. Barcelona: Editorial UOC, 2007.

WILLIAM, C. Writing for radio. Londres: Bloomsbury Academic, 2015.