Que estàs buscant?
B1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que tingui la seva base en l'educació secundaria general, i s'acostumi a trobar a un nivell que, tot i que amb el suport de llibre de text avançats, inclogui també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi
B4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
V1. Demostrar coneixements de la història dels videojocs i analitzar els videojocs referents amb arguments fonamentats en base a criteris d'avaluació contextualitzats en el marc històric i cultural.
V2. Dissenyar les mecàniques, regles, estructura i narrativa de videojocs seguint els criteris de jugabilitat i balanceig per oferir la millor experiència de joc possible.
V3. Identificar el tipus de jugador i dissenyar l'experiència de joc segons les característiques psicològiques del mateix.
T2_Que els estudiants tinguin capacitat per a treballar com a membres d'un equip interidisciplinar ja sigui com un membres més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles
Aquesta assignatura persegueix proporcionar els coneixements teòrics i pràctics fonamentals per dotar de so de qualitat qualsevol producció de videojoc. S’estudiaran les característiques fonamentals del so i la manera de descriure’l, breu repàs per la història del so en audiovisuals, la tecnologia necessària per enregistrar i crear so, els elements sonors principals dels videojocs i també coneixements relacionats amb el copyright i drets d’ús.
L'assignatura consta de sessions teòriques i sessions pràctiques al laboratori d'informàtica i a l'estudi d'audio. Per assolir els coneixements l'assignatura s'avalua amb els treballs sorgits de les sessions pràctiques, les proves individuals fetes durant el curs i l'examen final.
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.
El Tecnocampus posarà a l’abast del professorat i l’alumnat les eines digitals necessàries per poder dur a terme l’assignatura, així com guies i recomanacions que facilitin l’adaptació a la modalitat no presencial.
En acabar l'assignatura l'estudiant serà capaç de:
E1.1. Descriure la història dels productes interactius i els videojocs, així com la tipologia i estètica dels mateixos.
E2.4. Balancejar un joc o un nivell de joc considerant tots els paràmetres i variables disponibles i així oferir una experiència de joc satisfactòria al nivell de dificultat requerit d'aquest nivell, part o totalitat del joc.
E2.5. Dissenyar so i música per al joc.
E3.3. Dissenyar el joc tenint en compte les característiques psicològiques de l'usuari.
L'assignatura utilitza les següents metodologies de treball:
Classe magistral, pràctiques de laboratori en grup reduït, càpsules de vídeo, treball en grup, visionat i lectura de continguts online.
1.1 Física bàsica: com descrivim el so
1.2 La tecnología essencial: el so analògic
1.3 Mono, estéreo i multicanal
1.4 Equalització
1.5 Reverberació
1.6 Retards i eco
1.7 Problemàtiques principals: soroll, distorsió
1.8 Introducció a l’àudio digital
2. El so com element inmersiu i interactiu
2.1 Realitat i percepció
2.2 Els inicis del so en audiovisuals
2.3 Els primers videojocs i la seva arquitectura sonora
2.4 Estètica sonora dels videojocs del S. XXI
3. Tecnologia bàsica
3.1 Hardware i software essencials
3.2 Fonaments d’edició i manipulació d’àudio digital
3.3 Interfícies audio
3.4 Sintetitzadors i samplers
3.5 Limitacions tècniques en l’aplicació
4. Els elements sonors fonamentals
4.1 Diàlegs
4.2 Efectes sonors (SFX)
4.2 Ambients (Backgrounds)
4.4 Música
5. Integració del so en la programació de videojocs
5.1 Tècniques bàsiques amb Unity
5.2 Limitacions i solucions
6. Aspectes legals
6.1 Propietat de l’obra, propietat dels elements
6.2 El cas de la música: drets de sincronització, drets d’autor, drets fonogràfics, drets mecànics. Editorials musicals
6.3 Registre de propietat
6.4 Contractes
Amb l’objectiu de recollir evidència de l’assoliment dels resultats d’aprenentatge esperats es realitzaran les següents activitats de caràcter avaluatiu:
A1. Pràctica de laboratori: Introducció a la creació d’efectes sonors. Evidència del resultat d’aprenentatge E2.5
Realització d'un exercici amb el programari DAW per proporcionar sons a una seqüencia animada. Es podrà realitzar de forma individual o en grups de dues persones.
A2. Pràctica de laboratori: Introducció a l’enregistrament de diàlegs. Evidència del resultat d’aprenentatge E3.3
Exercici d'enregistrament de diàlegs i doblatge d'una seqüència de vídeo. S'haurà de realitzar en grup de màxim 5 persones.
A3. Pràctica de laboratori: Introducció a l’edició musical. Evidència del resultat d’aprenentatge E2.5
Exercici de composició musical básica sobre un software de composició assistida. Es podrà realitzar de forma individual o en grups de dues persones.
A4. Treball en grup: Integració de sons en un projecte. Evidència del resultat d’aprenentatge E2.4
Treball d'anàlisi i desenvolupament de solucions per crear l'entorn sonor i musical d'un prototipus de joc.
A5. Examen parcial: qüestionaris d'avaluació per a cada capítol del temari (Evidència de tots els resultats d’aprenentatge)
Prova avaluativa realitzada de forma online i totalment individual, al finalitzar cada capítol del temari.
A6. Examen final (Evidència de tots els resultats d’aprenentatge)
Criteris generals de les activitats:
El professor presentarà un enunciat per cada activitat i els criteris d’avaluació i/o rúbriques.
El professor informarà de les dates i format del lliurament de l’activitat.
Aquest curs, degut a la situació generada per la Covid-19, totes les activitats seran adaptades.
El professor presentarà les activitats de forma online i donarà les indicacions i eines necessàries per a que l'alumne pugui realitzar-la amb els mitjans disponibles.
La nota de cada alumne es calcularà seguint els següents percentatges:
A1. Pràctica de laboratori: Introducció a la creació d’efectes sonors. 5%
A2. Pràctica de laboratori: Introducció a l’enregistrament de diàlegs. 10%
A3. Pràctica de laboratori: Introducció a l’edició musical. 10%
A4. Treball en grup: Integració de sons en un projecte. 25%
A5. Examen parcial: qüestionaris d'avaluació per a cada capítol del temari 10%
A6. Examen final 40%
Nota final: A1 0,05 + A2 0,1+ A3 0,1 + A4 0,25 + A5 0,1 + A6 0,4
Consideracions:
Recuperació:
Marks, Aaaron (2017). "The Complete Guide to Game Audio". A K Peters/CRC Press
Phillips, Winifred (2017) "A Composer's Guide to Game Music". MIT Press
Horowitz, Steve, Looney, Scott R (2014). “The Essential Guide to Game Audio: The Theory and Practice of Sound for Games”. Focal Press
Sweet, Michael (2014). “Writing Interactive Music for Video Games:A Composer's Guide”. ADDISON WESLEY
AVID. "Protools 101 v12". AVID
Rose, Jay. (2009). “Audio postproduction for film and vídeo 2nd ed.”. Elsevier.