Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Esther Mur Gimeno

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

JAUME MARTÍ MORA

Curs acadèmic: 2021

Curs d'impartició: 1

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències bàsiques
  • B4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especilitzat

     

  • B5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia

     

Competències específiques
  • E5_Valorar l'estat funcional del pacient, considerant els aspectes físics, psicològics i socials

     

  • E23_Identificar els efectes de la pràctica de l'exercici físic sobre els aspectes psicològics i socials de l'ésser humà

     

  • E24_Entendre els fonametns del condicionament físic per la pràctica de l'activitat física i l'esport

     

Competències transversals
  • T2_Demostrar capacitat d'organització i planificació

     

  • T3_L'estudiant ha de ser capaç de desenvolupar habilitats en les relacions interpersonals i siguin capaços de treballar dins d'un equip intra i interdisciplinar

     

Presentació de l'assignatura


Aquesta assignatura forma part de la formació obligatòria del grau en Fisioteràpia, la qual pretén que l’estudiant obtingui uns coneixements bàsics sobre els fonaments psicològics que sustenten el comportament humà. El/la futur/a professional de Fisioteràpia, necessita comptar amb aquests coneixements per comprendre millor la complexitat de la relació assistencial i poder utilitzar estratègies i habilitats que li permetin realitzar intervencions efectives i humanes. L’objectiu fonamental de l’assignatura és ajudar a l’estudiant a adquirir els coneixements bàsics que estableixen la base de la conducta humana, de manera que sigui capaç de reconèixer les funcions psicològiques i assolir una major comprensió de l’ésser humà en la seva totalitat.

Resultats d'aprenentatge


Respecte als resultats d'aprenentatge esperats, l'estudiant al final de la matèria haurà de:

  • Aplicar, basant-se en el coneixement, els canvis i adaptacions que es produeixen per la variació d’edat, gènere i estrès ambiental.
  • Aplicar el mètode científic als diversos àmbits de les ciències de l’activitat física i de l’esport: disseny metodològic, registres, bases de dades i anàlisi estadística.
  • Comprendre problemes substancials de les ciències de l’activitat física i l’esport i proposar hipòtesis per dissenyar l’estratègia empírica per a la seva demostració teòrica, que portaria a la millor resolució dels problemes identificats.
  • Aplicar, basant-se en el coneixement, els principis conductuals en el context educatiu, recreatiu, de l’activitat física i la salut i de l’entrenament esportiu.
  • Realitzar l’anàlisi de les conductes específiques en els diversos contextos d’intervenció professional.
  • Triar tècniques de modificació de conducta que es poden utilitzar en els diferents àmbits d’actuació professional.

Metodologia de treball


 

 

Hores 

Magistral

50 hores

Treball en grup

15 hores

Tutoria grupal

2 hores

Treball individual

8 hores

Estudi personal

75 hores

Continguts


 

 

TEMARI DE L'ASSIGNATURA

UNITAT 1: PSICOLOGIA DE L’ESPORT

Tema 1. Què és la psicologia de l’esport?

  1. Introducció a la psicologia general: diferents paradigmes.
  2. Antecedents i evolució de la psicologia de l’esport.
  3. Paper del psicòleg de l’esport: qui, què i com.
  4. Àmbits d’aplicació i diferents rols.

 

Tema 2. Principis psicològics bàsics del rendiment esportiu.

  1. Concentració i atenció:
    • Teories i tipus.
    • Avaluació i entrenament.
  2. Motivació:
    • Teories principals.
    • Components.
    • Establiment d’objectius com a tècnica de motivació.
  3. Activació:
    • Teories.
    • Tècniques i aplicació.
    • Ansietat i estrès.

 

Tema 3.  L’equip esportiu

  1. Dinàmica de grups. Cohesió grupal.
  2. Lideratge i comunicació. Teoria de rols.
  3. Resolució de conflictes.

 

Tema 4. Valors, fortaleses i esport

  1. La Teoria dels valors (Sxhwartz), Teoria de les fortaleses (Peterson I Seligman)
  2. La socialització a través de l’esport
  • Desenvolupament d’actituds i conductes d’esportivitat
  • Estratègies per desenvolupar l’esportivitat
  • Agents en el procés de socialització a través de l’esport
  1. Les discriminacions i les violències en l’esport.
  2. Doping

Tema 5. Comunicació

  1. Que és comunicar?
  2. Objectius de la comunicació. Intencionalitat
  3. Components de la comunicació. Verbal i no verbal
  4. Millora de l’empatia i l’assertivitat.
  5. Tècniques per escoltar
  6. Conflictes en la comunicació
  7. Comunicació i interacció amb el pacient i familiars

 

Tema 6. Atenció psicològica a pacients crònics i pal·liatius

  1. Factors psicosocials i malaltia crònica
  2. Factors psicosocials i cures pal·liatives
  3. Necessitats dels familiars.

 

Tema 7. El dolor

  1. Concepte de dolor
  2. Factors cognitiu-conductuals implicats en l'experiència de dolor
  3. Característiques psicològiques i implicacions socials de les principals situacions de malaltia amb implicació del dolor.

Tema 8. Impactes psicològics en l’esport

  1. La lesió en esportistes
  2. La retirada esportiva

 

Tema 9. El procés d’adaptació a la discapacitat.

  1. Concepte de discapacitat
  2. Concepte de pèrdua
  3. Fases del procés d’adaptació a la discapacitat
  4. Manifestacions del dol adaptatiu
  5. Activitat física, esport i discapacitat

 

 

Activitats d'aprenentatge


 

Activitats d'aprenentatge

Classe Magistral

Classes magistrals, dirigides al debat i aclariment de continguts, i a discussió sobre lectures.

Treball grupal

Sessions presencials amb material audiovisual. Preparació i exposició de situacions simulades. Activitats d'aprenentatge cooperatiu. Role-playings

Treball autònom

Lectures d'articles i llibres recomanats.

Activitats i sistema d'avaluació


L'adquisició de competències per part de l'alumne/a serà valorada a través del sistema d'avaluació contínua i a través d’un examen final escrit. 

Avaluació Continua

Té una ponderació total del 50% de la nota global de l’assignatura. Per tal de tenir dret a l’examen final, l’estudiant ha d’aprovar l’avaluació continuada (nota mínima un 5). Si es suspèn l’avaluació continuada, automàticament es suspèn l’assignatura.

Activitat avaluadora

Ponderació

Treballs en grup després de cada classe.

10%

Treball individual (lideratge i treball en equip)

20%

Treball individual. Gestió de la por

20%

Examen final

50%

 

Activitat avaluadora en període de recuperació

Ponderació

 Examen

50%

D'acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació, si s'ha suspès l'assignatura. Si la qualificació és de No presentat/da, no es podrà optar a la recuperació.

Es guardaran les notes de seminaris, treballs per fer mitja amb l'examen de recuperació. En el cas de suspendre hauran de cursar l'assignatura al següent any i no es guardarà cap nota.

Bibliografia


Bàsic

Martí, J. (1994). Vida i desenvolupament del grup esportiu. Apunts d’Educació Física, 35 (21-25).

Arbinaga, F. i Cantón, E. (2013). Psicología del deporte y la salud: una relación compleja. Madrid: Editorial EOS.

Valdés, H.M. (1998). Personalidad y deporte. Barcelona: INDE Publicaciones.

Weinberg, R. S., i Gould, D. (1996). Fundamentos de psicología del deporte y el ejercicio físico. Barcelona: Ariel Psicología.

Weinberg, R. S., i Gould, D. (1996). Fundamentos de psicología del deporte y el ejercicio físico. Barcelona: Ariel Psicología.

Balaguer, I. (1994). Entrenamiento Psicológico en el Deporte. Valencia: Albatros Educación.

Cruz, J. (1997). Psicología del deporte. Madrid: Sintesis Psicología.

Dosil, J.(2008). Psicologia de la actividad física y del deporte. Segunda edición. Madrid: McGraw-Hill/Interamericana de España.

Buceta, J. M. (1998). Psicología del entrenamiento deportivo. Madrid: Dykinson-Psicología.

Balaguer , I. (2002). Estilos de vida en la adolescencia. Valencia: Promolibro.

 

Márquez, Sara. (2004). Ansiedad, estrés y deporte. Madrid: Editorial EOS

Williams, J. (1991). Psicologia aplicada al deporte. Madrid: Biblioteca nueva.

Complementària

Renom, J., i Violan, J.A. (2002). Entrenamiento Psicologico en Vela. Barcelona: Paidotribo.

Riera, J. (1985). Introducción a la psicología del deporte. Barcelona: Martinez Roca.

Vilanou, C. (2004). Emili Mira i els orígens de la psicologia de l’esport. Esplugues de Ll.: Consell Català de l’Esport.

Clèries, X. (2006). La comunicación. Una competencia esencial para los profesionales de la salud. Barcelona: Elsevier.

Garfield, C., i Benet, D. (1987). Rendimiento máximo. Barcelona: Martinez Roca.

Glyn, C.R. (1992). Motivation in sport and exercise. Illinois: Champaigns.

Remor, E., Arranz, P. i  Ulla, S. (Editores). (2003). El psicólogo en el ámbito hospitalario. Bilbao: Desclée De Brouwer, Biblioteca de Psicología.

Martens, R., Christina, R.W., Harvey, J.S., i Sharkey, B.J. (1989). El entrenador. Barcelona: Hispano Europea.

Vives, J. (2011). Entrenando al entrenador: Ideas y trucos para una comunicación constructiva y eficaz. Madrid: Bubok.

Munné, F., i Codina, N. (1996). Psicología social del ocio y del tiempo libre. En A. Garrido, J.L. Pérez, G. Cruz, J., i Roca, J. (1995). Psicología y deporte. Alianza: Madrid.

Pastor, Y., Balaguer,I., i Garcia-Merita, M.L. (1999). Estilos de vida y salud. Valencia: Albatros Educación.

Gil, J. (2004). Psicología de la Salud. Aproximación histórica, conceptual y aplicaciones. Pirámide: Madrid.

Harris, D. V., i Harris, B.L. (1992). Psicologia del deporte. Barcelona: Hispano Europea.

Marí, P. (2011). Aprender de los campeones. Barcelona: Plataforma editorial.

Miangolarra, J.C. (2003). Rehabilitación clínica integral. Funcionamiento y discapacidad. Masson: Barcelona.

Stebbins, R. A. (1992). Amateurs, professionals, and serious leisure. Montreal: McGill-queen's Univ. Press.

Tenenbaum, G., i  Eklund, R. (2007). Handbook of sport pychology. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc.

Vázquez, C. i Hervás, G. (Coordinadores). (1999). La ciencia del bienestar. Fundamentos de una psicología positiva. Madrid: Alianza Editorial.

Caballo, V. (Director) (2005). Manual para la evaluación clínica de los trastornos psicológicos. Estrategia de evaluación, problemas infantiles y trastornos de ansiedad. Madrid: Psicología Pirámide.