Que estàs buscant?
B5_F Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
B1 Demostrar posseir coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda de el seu camp d'estudi.
E15_F Participar en l'elaboració de protocols assistencials de fisioteràpia basada en l'evidència científica, fomentant activitats professionals que dinamitzin la investigació en fisioteràpia
E17_F Comprendre la importància d'actualitzar els coneixements, habilitats i destreses i actituds que integren les competències professionals del fisioterapeuta
El ràpid desenvolupament i creixement dels distintes àmbits de les ciències de la salut ha desembocat en la necessitat de sustentar la nosa feina en la evidencia científica. Actualment ja no es suficient con justificar la toma de decisions amb la observació sinó que és preciso objectivar i mesurar la eficàcia i validesa de les nostres intervencions i tractaments.
Perquè els resultats d'un estudi de recerca siguin fiables i es puguin extrapolar al àmbit clínic, es necessari que tot el procés de investigació es desenvolupi d'acord a una determinada metodologia i sistemàtica. Així mateix, la bioestadística ha d'encarregar-se de definir, sintetitzar i interrelacionar els dades obtinguts amb l'investigació con el objectiu de proporcionar una mesura objectiva sobre l'objecte a estudi.
Per tant, el objectiu d’aquesta assignatura es por una banda, ensenyar al estudiant las bases del mètode científic i proporcionar les bases i eines bàsiques de treball per poder dissenyar, analitzar i interpretar un projecte de recerca.
Activitat formativa |
Hores |
Classe magistral |
60 |
Treball grupal |
14 |
Tutoria grupal |
2 |
Treball individual |
8 |
Estudi personal |
66 |
Total |
150 |
L’assignatura de metodologia de la investigació i bioestadística esta dividida en tres blocs:
BLOC I: El mètode científic
Tema 1: Introducció a la recerca en ciències de la salut
Tema 2: El mètode científic. Tipus de investigació.
Tema 3: Les fases de la investigació en ciències de la salut
Tema 4: Introducció a la lectura crítica d'articles científics
Tema 5: L’ètica en investigació clínica
BLOC II: Cerca i ús d'informació científica
Tema 6: Conceptes introductoris
Tema 7: Introducció a les fonts d'informació
Tema 8. Revisió de la literatura
Tema 9: Fonts d'informació Fisioteràpia, Activitat Física i Esports, i Ciències de la Salut
Tema 10: Citacions bibliogràfiques
Tema 11: Gestors de referències bibliogràfiques
BLOC III: Bioestadística
Tema 12: Introducció a l’estadística
Tema 13: Estadística descriptiva
Tema 14: Distribucions de Probabilitat
Tema 15: Estadística Inferencial
Sessions plenàries: Classes magistrals amb l’ajuda de suport multimèdia i plataformes interactives, dirigides al debat i aclariment de continus al debat-discussió i a la presentació de cases.
Exercicis i activitats a l'aula: Treball a l'aula en parelles o en petits grups amb l'ordinador per la resolució de exercicis i cas clínics
Treball autònom: Lectures de textos recomanats, articles, resolució de problemes, etc. Autoaprenentatge (activitats a moodle). Estudi personal
Aquesta assignatura s’avaluarà de la següent forma:
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Competències avaluades |
Examen teòric |
50% |
B5, E15, E17, E19, T1 |
Treball grupal |
20% |
B5, E15, E17, E19, T1 |
Participació avaluació treball grupal |
10% |
B5, E15, E17, E19, T1 |
Treball individual |
20% | B5, E15, E17, E19, T1 |
Activitat avaluadora en període de recuperació |
Ponderació |
Competències avaluades |
Examen de recuperació |
50% |
B5, E15, E17, E19, T1 |
Per aprovar l’assignatura es necessari obtenir una qualificació de 5/10 a l'examen teòric.
D’acord a la normativa vigent, només es podran presentar al examen de recuperació aquells alumnes que hagin obtingut una qualificació de suspens al examen teòric durant el període ordinari.
Salamanca Castro AB (2013). El aeiou de la investigación en enfermería. Fuden, Madrid.
Fletcher, R.H.; Fletcher, S.W. Fletcher G.S, Epidemiología clínica. 5ª ed. Hospitalet de Llobregat. (Barcelona). Ed. Wolkers Kluwer, 2016.
METODOS DE INVESTIGACION CLINICA Y EPIDEMIOLOGICA (4ª ED.) (EN PAPEL). JOSEP Mª ARGIMON PALLAS; JOSEP JIMENEZ VILLA , 2012.
Te´cnicas de bu´squeda y uso de la informacio´n. (2013). Madrid¿: Editorial Universitaria Ramo´n Areces.
Análisis de datos en ciencias sociales y de la salud I, 2.ª ed. Pardo, A; Ruiz, San Martín, R.. Editorial: Síntesis.
Piédrola Gil. Medicina Preventiva y Salud Pública. 12ª Edición. Editores: by Joaquín Fernández-Crehuet Navajas, Juan Jesús Gestal Otero, Miguel Delgado Rodríguez, Francisco Bolúmar Montrull, Rafael Herruzo Cabrera and Lluís Serra Majem. Barcelona. Ed. Elsevier
Martínez González MA, Sánchez-Villegas A, Toledo Atucha EA, Faulin Fajardo J (2014). Bioestadística amigable (3ª edición). Barcelona Elsevier
Estrada, J. M. (2007). Capítulo 2: La búsqueda bibliográfica y su aplicación en PubMed-MEDLINE. SEMERGEN - Medicina de Familia, 33(4), 193–199. https://doi.org/10.1016/S1138-3593(07)73875-3
Turull, A., Ardanuy Baró, J., Arroyo i Amayuelas, E., & Arroyo i Amayuelas, E. (2017). Tècniques de treball i de comunicació¿: instrumentàrium per a les ciències jurídiques i socials. Barcelona¿: Huygens Editorial
FUNDAMENTOS DE BIOESTADISTICA (2ª ED.) (EN PAPEL). MARCELLO PAGANO; KIMBERLEE GAUVREAU , 2001.
Cueva Marti´n, A. de la., Aleixandre Benavent, R., Rodri´guez i Gairi´n, J. M., & Universitat de Vale`ncia. (2001). Fonts d’informacio´ en cie`ncies de la salut. Valencia¿: Universitat de Vale`ncia.
Gonzalez de Dios Javier, B. Á. J. C. (2006). Búsqueda eficiente de las mejores pruebas científicas disponibles en la literatura: fuentes de información primarias y secundarias. Evidencias En Pediatríaca, 2, 1–10.
Amat Salas, O., Rodrigo de Larrucea, J., & Rocafort Nicolau, A. (2017). Com fer recerca¿: treball de final de grau, tesi de màster, tesi doctoral i altres projectes de recerca (Primera ed). Barcelona¿: Profit Editorial.
Lluch, G., & Nicolás, M. (2015). Escriptura acadèmica¿: planificació, documentació, redacció, citació i models. Barcelona¿: Editorial UOC.