Que estàs buscant?
B3 Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incorporin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic i ètic
E6 Aplicar els principis fisiològics, biomecànics, comportamentals i socials, als diferents camps de l'activitat física i l'esport
E7 Identificar els riscos que es deriven per a la salut, de la pràctica d'activitats físiques i esportives inadequades i proposar alternatives
G2 Adquirir la formació científica bàsica aplicada a l'activitat física i l'esport en les seves diferents manifestacions
G4 Descriure els factors fisiològics i biomecànics que condicionen la pràctica de l'activitat física i l'esport
G6 Reconèixer els efectes de la pràctica de l'exercici físic sobre l'estructura i funció del cos humà
T6 Generar recursos para la adaptación a nuevas situaciones y resolución de problemas, y para el aprendizaje autónomo y la creatividad
El terme biomecànica sorgeix de la combinació de les paraules biologia i mecànica. Segons la seva etimologia, el terme biologia prové de les arrels gregues "bios" (vida), i "logos" o "logía" (ciencia). Així, la biomecànica es defineix de manera genérica, com l'estudi del moviment dels éssers vius aplicant la ciència de la mecànica. Aquesta assignatura se centrarà doncs, en l'estudi del moviment del cos humà associat a la pràctica d'exercici físic i esport, analitzant i explicant aquest moviment mitjançant l'aplicació de les lleis bàsiques de la física i la mecànica, i les competències adquirides en matèria d'anatomia i fisiología.
L'objectiu d'aquesta assignatura és introduir a l'alumnat de CAFE en l'especialitat de biomecànica aplicada a l'activitat física i l'esport, aportant el coneixement requerit per a abordar, analitzar i explicar les causes que provoquen el moviment del cos humà, així com els efectes del moviment i del medi en el qual es desenvolupen les accions esportives. L'aprenentatge i comprensió d'aquests coneixements s'obtindrà a través d'un procés d'ensenyament basat en els principis i fonaments bàsics en cinètica i cinemàtica, així com en les propietats físiques de diferents teixits biològics del cos humà.
Per al professional de les CAFE resulta fonamental conèixer aquells factors relacionats amb la mecànica bioestructural i del moviment, que puguin o no provocar benefici o perjudici en el cos humà durant la pràctica d'exercici físic i esport. De la mateixa manera és necessària l'adquisició de competències que permetin al professional de les CAFE realitzar valoracions qualitatives i quantitatives, amb la finalitat de desenvolupar models predictius que aportin un coneixement anticipat sobre l'efecte de l'aplicació de forces i del moviment sobre el cos humà.
La metodologia de l’assignatura es durà a terme combinant temps presencials d’aula, amb temps de treball autònom, amb suport de l’entorn virtual d’aprenentatge. El percentatge de temps que l’estudiant dedica es reparteix de la manera següent:
Activitats | ECTS | |
---|---|---|
Sesiones presenciales en el aula (exposición de teoría, seminarios, tutorías personalizadas) | Exposicions teòriques amb suport audiovisual, simulacions, jocs de rol, treball en grups, aplicació de la pràctica a la teoria, aprenentatge basat en problemes (ABP), presentacions per part dels estudiants. | 2.4 |
Estudi autónomo |
Estudi personal, solució de problemes, cerques d’informació (bibliografia, webgrafia),treballs guiats (qüestionaris, wikis, debats, fórums, etc.), reproducció de models, càpsules de vídeo, solució de problemas. |
3.6 |
Tant en les sessions presencials com en el treball autònom, l’estudiant treballarà de forma individual i en grups de treball.
Cada ECTS equival a 25 hores de dedicació de l’estudiant, considerant el temps invertit al total de les activitats relacionades amb el temps presencial i el temps de treball autònom, que el professor de l’assignatura guia, així com els temps de lectura, cerca d’informació, connexió a l’Aula Virtual, elaboració de treballs.
Tema 1: Conceptualització, bases històriques i fonaments.
Tema 2: Bases matemàtiques.
Tema 3: Fonaments físics: mecánica aplicada al cos humà.
Tema 4: Treball, energia i potència.
Tema 5: Dinàmica de fluids.
Tema 6: Carga i resistència.
Tema 7: Palanques i politges.
Tema 8: Mecànica dels teixits biològics.
Tema 9: Principis biomecànics.
Tema 10: Eines i tècniques de valoració i anàlisi.
A més de les classes de contingut teòric, durant el període lectiu comprès per aquesta assignatura, el/la professor/a plantejarà diferents activitats que hauran de ser resoltes i lliurades pels estudiants a través de la plataforma 'moodle'. És a dir, s'aplicarà un sistema d'avaluació contínua. El contingut presentat mitjançant la realització d'aquestes activitats permetrà valorar la progressió de l'alumnat respecte a la integració del contingut teòric-pràctic de l'assignatura, així com supervisar el seguiment que realitza cada alumne sobre l'assignatura. Aquestes tasques es veuran complementades mitjançant les retroaccions oportunes per part del professorat, sobre les activitats desenvolupades pels alumnes.
Les activitats que propostes durant l'avaluació contínua, suposaran la realització de treball, tant individual com a cooperatiu. El professor/a aportarà les indicacions i/o instruccions necessàries perquè l'alumnat pugui desenvolupar, elaborar i realitzar el lliurament dels seus treballs de manera autònoma.
Totes les activitats estaran basades en casos pràctics que permetran l'aplicació dels continguts impartits en format de classe magistral.
L’avaluació de l’assignatura es realitzarà mitjançant un sistema d'avaluació continuada (entrega de treballs individuals i col·lectius), juntament amb la realització d'un examen final:
Evaluació | Activitat avaluadora | Criteri de superació de aptituds | Ponderació | Competències avaluades |
---|---|---|---|---|
Contínua | Seminaris i/o pràctiques, i treball individual | Igual o superior a 5/10 | 25% | B3, G4, G8, T6, E6, E7 |
Seminaris i/o pràctiques, y treball col·lectiu | Igual o superior a 5/10 | 25% | B3, G4, G8, T6, E6, E7 | |
Final | Examen final | Igual o superior a 5/10 | 50% | B3, G4, G8, T6, E6, E7 |
REQUISITS PER SUPERAR L'AVALUACIÓ CONTINUADA:
L'assistència mínima obligatòria a les pràctiques és del 80%. Si existís falta justificada a una pràctica, s'haurà d'aportar justificant i només es podrà optar a la qualificació mínima per aprobar (5/10 punts). En el cas de no aprovar l'apartat de treballs individuals i/o col·lectius, no es podrà optar a realitzar l'examen.
Les faltes justificades computen com a falta d'assistència, i per tant, afecten al percentatge d'assistència mínima obligatòria de cada estudiant.
Les faltes no justificades a les sessions teòrico-pràctiques, a més de computar com a falta d'assistència, inhabiliten a l'estudiant per fer l'entrega de l'activitat relacionada amb aquella sessió en què es produeixi la falta. Per tant, l'activitat constarà com suspesa.
IMPORTANT:
Si no se supera l'avaluació continua per incompliment d'algun dels requisits necessaris descrits anteriorment, l'alumne suspendrà l'assignatura.
RECUPERACIÓ
D'acord amb la normativa vigent, durant l'avaluació en període de recuperació, només es podran presentar a la convocatòria extraordinària d'examen aquells/es estudiants que s'hagin presentat a l'examen d'avaluació en primera convocatòria i hagin suspés. En cas de No Presentat, no es podrà optar a la recuperació.
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Competències avaluades |
---|---|---|
Examen |
50 % |
B3, G4, G8, T6, E6, E7 |
Segons el sistema de qualificació (Real decret 1125/2003, de 5 de setembre, pel que s’estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions en les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa en tot el territori estatal):
0 – 4,9: Suspens (SS)
5,0 – 6,9: Aprovat (AP)
7,0 – 8,9: Notable (NT)
9,0 – 10,0: Excel·lent (SB)
Gutiérrez Dávila, M. (1998). Biomecánica deportiva. Ed. Síntesis: Madrid.
Hochmuth, G. (1973). Biomecánica de los movimientos deportivos. INEF Madrid: Madrid.
Leal, L., Martínez, D. i Sieso, E. (2012). Fundamentos de la mecánica del ejercicio. Ed. Especializadas Europeas: Barcelona.