Un total de quatre startups inicien un període d’impuls dels seus projectes amb solucions de mobilitat innovadores.  Renfe, l’Ajuntament de Mataró i el TecnoCampus col·laboren en el foment de la innovació oberta, la creació de nous models de mobilitat i d’ocupació local.

El director general d’Estratègia i Desenvolupament de Renfe, Manel Villalante, acompanyat per l’alcalde de Mataró, David Bote, i pel director general de la Fundació TecnoCampus, Lluís Checa, han visitat aquest matí les instal·lacions d’Antena TrenLab, on aquesta setmana comença un complet programa d’acceleració de sis mesos de projectes innovadors al servei de la mobilitat.

Villalante, Bote i Checa han recorregut les instal·lacions de l’espai d’Antena TrenLab que ja estan preparades per acollir les diverses startups que, el passat mes de novembre, van ser guanyadores dels primers premis Antena TrenLab. Aquest espai constitueix la primera antena de Renfe o punt de trobada de la innovació oberta i l’emprenedoria, amb un important caràcter social i educador per a la transmissió de tot el coneixement i valores generats.

Amb aquesta primera antena, Renfe, en col·laboració amb diferents entitats locals i regionals, ha iniciat la creació d’una xarxa a nivell estatal d’Antenes TrenLab. En aquest context, els emprenedors comptaran amb experts i mentors especialitzats que els acompanyaran en el creixement de la seva solució, no només per al sector ferroviari, sinó amb impacte en l’àmbit de la mobilitat i, en aquest cas, de la comarca del Maresme.

Aquesta iniciativa respon a l’afany de Renfe de continuar apostant per la creació de nous coneixements, amb l’objectiu d’impulsar la creació de solucions innovadores que contribueixen a la transformació digital de la companyia ferroviària. Aquest propòsit és compartit per les altres dues entitats que formen part de la primera antena TrenLab, l’Ajuntament de Mataró i el TecnoCampus, al qual s’afegeix la creació d’ocupació local i la implicació de la ciutadania de la comarca en la creació de nous models de mobilitat i de valors orientats a les millores mediambientals associades al transport.

Amb l’inici del programa d’acceleració de les startups, també a partir d’avui i durant tot el 2023, es desenvoluparà un conjunt d’activitats per involucrar les entitats locals i regionals en el projecte, que permeti una major permeabilitat dels avanços que s’aconsegueixin en l’àmbit de la mobilitat i el transport, incorporant-hi més actors a l’ecosistema d’innovació.

Amb una dotació de 150.000 euros per edició, la convocatòria té com a objectiu impulsar solucions innovadores que resolguin els desafiaments del sector ferroviari. Cada any s'escullen quatre projectes emprenedors que entren en un programa d'acceleració de sis mesos que inclou la possibilitat de testejar la solució al territori de Mataró i el Maresme. Aquesta iniciativa neix de l’experiència de Renfe amb l’acceleradora de starups TrenLab on durant les quatre convocatòries, s’han accelerat un total de 15 startups, de les quals 4 eren catalanes, una xifra que representa que el 26% de l’impuls neix i s’activa a Catalunya.

Reptes i startups seleccionades:

  • Repte Smarts Railway Station, pensada per impulsar solucions tecnològiques a les estacions que permetin oferir als clients de Renfe Rodalies més informació de valor sobre l'entorn dels seus desplaçaments. Projecte seleccionat: CACTUS.  El projecte proposa una xarxa de dispositius IoT i una plataforma tecnològica sostenibles amb la capacitat de proporcionar informació d’interès en temps real als passatgers com ara les característiques ambientals (CO2, temperatura, humitat, PMs per determinar qualitat de l’aire, VOC…), ocupació dels trens i posició en temps real d’aquests que donin informació de valor tant a l’operador del servei com als usuaris.
  • Repte Customer Hapiness, destinat a la cerca de startups que ajudin a millorar la interacció constant amb el client i permetin implementar millores en el servei i en l'operativa diària de Renfe Rodalies. Projecte seleccionat: WIPASS. Wipass proposa unificar la digitalització i acompanyar l'usuari des de l'inici fins al final del seu trajecte oferint una experiència única i connectada amb Renfe. I, alhora, Renfe podrà obtenir informació rellevant sobre l'experiència, interacció i satisfacció dels viatgers, un cop finalitza el servei, així com oferir informació de valor sobre l'entorn dels seus desplaçaments, com ofertes destacades segons la seva destinació, informació turística del voltant i fins i tot oferir altres serveis. A més, durant el trajecte, l'usuari podrà rebre informació d'interès com deficiències, dades sobre la destinació o temps d'arribada mitjançant les notificacions push sense necessitat de descarregar-se una aplicació.
  • Repte 3Drail Solucions per explorar com introduir la tecnologia d'impressió 3D per a la seva adopció en el sector ferroviari com a alternativa competitiva i sostenible als mètodes de fabricació tradicionals. Projecte seleccionat: DRUKATT. Es tracta d'un projecte d'integració de tots els actors necessaris perquè l'adopció de la tecnologia sigui el més ajustat a les necessitats de l'empresa, els seus serveis i el territori, i en el menor temps possible, ha presentat un projecte innovador en la fabricació de recanvis industrials a través del disseny i fabricació additiva en el menor temps possible. Vol integrar a tots els actors necessaris a través de formacions i tallers que permetin generar un procés d’aprenentatge en relació a la impressió 3D.
  • Repte Keep it open!, per a startups disruptives que desenvolupin solucions encara no implementades àmpliament en el sector ferroviari basades en noves tecnologies (metavers, realitat virtual, robòtica etc.) o tendències (computació quàntica, drons, etc.). Repte seleccionat: HYPERVISOUL. Proposa un sistema de gestió de trànsit per a vehicles connectats per operar flotes de vehicles ferroviaris lleugers i automatitzats en línies ferroviàries rurals per tal d'operar serveis de transport a la demanda per a viatgers i mercaderies.
Galeria d'imatges

Anterior

L'empresa amb seu al TecnoCampus Biel Glasses presenta a Las Vegas unes ulleres especials

Següent

El professor Eloi Serrano defensa una tesi doctoral sobre economia social