Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Jorge Oter González

Trimestre: Tercer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Ariadna Vázquez García
Daniel Rissech Roig 

Idiomes d'impartició


  • Català
  • Castellano

Tant les pràctiques com la teoria utilitzaran indistintament els idiomes català i castellà.

Competències


Competències específiques
  • E5_Dissenyar i realitzar un producte audiovisual (format per imatges fixes o en moviment), atenent tant als seus aspectes tècnics com artístics, en tots els seus components

  • E10_Aplicar processos, mètodes i tècniques per a desenvolupar la creativitat i la innovació en la realització audiovisual, en el desenvolupament multimèdia i en la programació de videojocs

  • E16_Idear, dissenyar, planificar i realitzar una peça audiovisual publicitària des de la conceptualització del seu missatge, l'elaboració del guió, l'estratègia de comunicació i la seva difusió

Descripció


L'assignatura de Guionatge audiovisual forma part del grup d'assignatures de formació bàsica i constitueix una primera aproximació a l'escriptura de guions (principalment de ficció) i a la seva comprensió estructural i narrativa. S'estudien, doncs, les eines bàsiques d'escriptura per a l'audiovisual, la dramatització i s'aprofundeix en la teoria de la narrativa audiovisual. Tot amb la intenció que l'alumne pugui escriure i analitzar productes audiovisuals des d'un punt de vista de la trama i de la història que es pretén explicar.

Continguts


Temari

Tema 1: El guió i els mitjans.

1.1. Què és un guió.

1.2. Tipus de guions.

1.3. Característiques dels guions en funció del mitjà i ús.

1.4. Fases en la construcció del guió.

1.5. Guió literari

1.6. Guió tècnic.

Tema 2: Principis bàsics de la narrativa audiovisual.

2.1. Narrar amb imatges.

2.2. Principis bàsics de l'escriptura dramàtica

2.3. El concepte de gènere.

2.4  L'estructura mítica:

- El viatge de l'heroi.

- Les trames mestres.

- Els arguments universals.

Tema 3: Estructura i construcció narrativa.

3.1 La dramatització.

- El conflicte.

- La trama: mestra i secundàries.

3.2. El disseny argumental.

3.3 L'estructura clàssica en tres actes.

3.4. Recursos i dosificació d'informació.

3.5. Punt de vista i narrador.

Tema 4: Construcció de personatges.

4.1. Tipus de personatges.

4.2. La caracterització.

4.3. Com donar-los a conèixer.

- La identificació.

- L'arc de transformació.

Tema 5: Diàlegs

5.1. Principis bàsics del diàleg.

5.2 Text i subtext.

5.3 Caracterització a través del diàleg.

Sistema d'avaluació


L'apartat teòric de l'assignatura (60% de la nota final) serà avaluat mitjançant un examen teòric, que constitueix el 50% de la nota final, i dels seminaris, que constitueixen el 10%.

L’apartat pràctic de l’assignatura (40% de la nota final) serà avaluat mitjançant la presentació del dossier de guió de curtmetratge (entrega parcial 10% + entrega final 25%), i el pitching corresponent, que constitueix el 5% de la nota de pràctiques. L'assistència a les classes de pràctiques és obligatòria en un 80%. Si l'assistència a pràctiques és inferior al 80%, la part pràctica de l'assignatura queda automàticament suspesa.

La identificació de plagi es considera una circumstància greu que pot comportar una qualificació de suspens a l’assignatura. En cas de detecció de plagi s’informarà a la coordinació del grau per tal que es puguin prendre les mesures disciplinàries corresponents.

Sistema de qualificació (avaluació)

1/ Qualificació ordinària

Requisits mínims: Cal aprovar tant l'apartat teòric com l'apartat pràctic de l'assignatura per poder accedir a la qualificació ordinària. Es dóna l'oportunitat a la recuperació d'anar només amb la part suspesa.

La Nota final s'obté de la següent ponderació de les qualificacions parcials (en el cas d'haver aprovat pràctiques i teoria):

NFinal =  NTeoria 60% + NPràctiques 40%
NTeoria = NExamen 50%+ NSeminaris 10%
NPràctiques = Entrega parcial dossier 10% + Entrega dossier final 25% +  Pitching 5%

NPràctiques s'obté de la mitjana ponderada de les activitats de caràcter pràctic realitzades durant el curs (entrega parcial i final d'un dossier i guió d'un curtmetratge i pitching grupal)

NSeminaris consisteix en l'avaluació de dues activitats individuals realitzades durant el curs a l'aula. 

Per tal d'aplicar el 60-40 de la NFinal cal aprovar obligatòriament l'examen teòric.

2/ Qualificació de Recuperació

En cas de no superar els requisits mínims per a una qualificació ordinària, l’alumne podrà recuperar la nota de la part no superada (NTeoria o NPràctiques).

És necessari haver obtingut una qualificació diferent a No Presentat en la part a recuperar. 

Els seminaris no es podran recuperar. La prova de recuperació de la part teòrica (60%) consistirà en un examen teòric que contindrà qüestions relatives a la teoria, els visionats fets a l'aula i els seminaris. La prova de recuperació de la part pràctica (40%) farà referència a qüestions relatives a la part pràctica de l’assignatura. Per recuperar la part pràctica es demanarà a l'alumne l'elaboració i correcció del dossier suspès o una prova individual concreta que es donarà a conèixer abans de la data de recuperació.

La nota vàlida per a calcular la NFinal serà sempre la obtinguda en aquesta Recuperació que serà màxim un 7.  

Bibliografia


Bàsic

- Field, Syd. (1987). El Libro del Guión: Fundamentos de la escritura de guiones. Plot Ediciones.

- McKee, Robert. (1997). El guión. Alba Editorial.

- Seger, Linda (2000). Cómo crear personajes inolvidables: guía práctica para el desarrollo de personajes en cine, televisión, publicidad, novelas y narraciones cortas. Paidós.

Complementary

- Davis, Rib. (2004). Escribir guiones: desarrollo de personajes. Paidós.

- Vogler, Cristopher. (2002). El viaje del escritor. Ma Non Troppo.

- Chion, Michel. (1989). Cómo se escribe un guión. Cátedra.

- Mamet, David. (2016). Los tres usos del cuchillo. Sobre la naturaleza y la función del drama. Alba Editorial.

- Aranda, Daniel, De Felipe, Fernando, Icart, Pau, Pujol, Cristina. (2006). Cómo construir un buen guion audiovisual. Ed. UOC. 

- Comparato, Doc. (2002). De la creación al guión. Ed. RTVE.

- Campbell, Joseph. (2020). El héroe de las mil caras. Atalanta.

- Balló, Jordi; Pérez, Xavier. (1995). La llavor immortal: els arguments universals en el cinema. Empúries. 

- McKee, Robert. (2018). El diálogo: El arte de hablar en la página, la escena y la pantalla. Alba Editorial.