Que estàs buscant?
Català / Castellà /Anglés
CP3: Coneixement en matèries bàsiques i tecnològiques, que els capaciten per l'aprenentatge de nous mètodes i teories, i els dotin de versatibilitat per adaptar-se a noves situacions.
CP4: Capacitat de resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, creativitat, raonament crític i de comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses en el camp de l'Enginyeria d'Organització Industrial.
CP11: Coneixement, comprensió i capacitat per aplicar la legislació necessària en l'exercici de la professió d'Enginyer d'organització industrial.
L’assignatura d’emprenedoria i innovació, juntament amb la d’Administració d’Empreses, formen una matèria compacta que té per objectiu capacitat l’estudiant per treballar en l’entorn empresarial actual caracteritzat per un alt nivell competitiu, una forta innovació i una necessitat de professionals amb iniciativa i empenta.
És una assignatura de formació eminentment pràctica que s’orienta a les competències centrals de l’emprenedor/innovador segons allò que recull la recerca i la pràctica actual en aquest camp.
En l'acabar l'estudiant ha d'assolir un bon nivell en competències com ara: : i) La alertividad (capacitat per detectar i identificar oportunitats), ii) creativitat (capacitat per donar resposta a oportunitats de forma original) iii) la iniciativa personal (capacitat per portar a terme la solució, mesurant els riscos necessaris per passar a l’acció i mobilitzant els recursos necessaris per aconseguir-ho).
La competència emprenedora / innovadora és essencial en la formació d'un titulat superior segons el que estableix el vigent Marc Europeu Universitari (Entrecomp Framework/ EU) i el que regula el nivell MECES2 (Ministeri d’Universitats). En aquest sentit s'espera del futur agressat que tingui iniciativa, creativitat i autonomia per desenvolupar-se sigui de de dins d'una organització ja establerta (com intraemprendedor) o creant una iniciativa pròpia (com emprenedor convencional o com emprenedor social).
Planificación Emprendimiento e Innovación (4 ECTS) /Eng. Industriales | ||||
# | TEORIA 1 (semanal) | PRACTICAS (quincenal en semanas IMPARES o PARES) | TEORIA 2 (quincenal semanas pares) | Entregas (final de semana) |
1 | Presentación asignatura | Sesión 1: Introducción ToolBoard, al MIRO y al trabjo en equipo (Tool 0 y 1) (ver manual de prácticas) | A1: tarjetas presentación | |
2 | Design Thinking (DT) | Sesión 1: Introducción ToolBoard, al MIRO y al trabjo en equipo (Tool 0 y 1) (ver manual de prácticas) | Conceptos de emprendimiento e innovación y de trabajo en equipo | A2: Actividad Individual Video Design Thinking |
3 | Métodos de investigación en el diseño I (Tentativa y Observaciones) | Sesión 2 (Tools 2 y 3) o (Festividad jueves 12 de octubre) | Entrega 1 de prácticas (Tool 0 y reto identificado) | |
4 | Métodos de investigación en el diseño II (Oportunidad) | Sesión 2: Tools 2 y 3 | Métodos de Ideación (creatividad) | |
5 | Prueba 1 | Sesión 3: Tool 4 | ||
6 | Modelos de negocio | Sesión 3: Tool 4 | Festividad miercoles 1 de noviembre | A3: Actividad individual 3: Análisis de modelos de negocio |
7 | Taller de modelos de negocio | Sesión 4: Tool 5 y 6 | Entrega2 de prácticas (Tool 1, 2 y 3) | |
8 | Métodos de ideación (prototipado) | Sesión 4: Tool 5 y 6 | Mértodos de prototipado y Lean / MVP | |
9 | Métodos de validación (test / métricas financieras/ Pitch) | Sesión 5: Dosier del inversor y preparación de un Pitch (Tools 7, 8 y 9) | ||
10 | Visita de un emprendedor | Sesión 5: Dosier del inversor y preparación de un Pitch (Tools 7, 8 y 9) | Pitch público en clase de teoria de todos los proyectos | Entrega 3 de prácticas (Tool 4, 5 y 6) + Powerpoint pitch |
Exam. | Examen (Prueba 2) |
Bloc A: Fonaments en emprenedoria i innovació (30%)
Conceptes en Emprenedoria i innovació. Història. Investigació i estat de l'art en la matèria. Casos d’èxit en el sector. Innovació incremental i innovació disruptiva. Innovació oberta. Cadena de valor de les Indústries creatives. Gestió de la innovació. Finançament i inversió en emprenedoria. Capital llavor i capital risc. Competències emprenedores. Creativitat. Pensament en el disseny (Design Thinking). Disseny Centrat en la Persona. Disseny de Serveis. Metodologies àgils. Lean StartUp. Eines en emprenedoria i innovació. Equip emprenedor. Motivació, actitud i talent en emprenedoria i innovació. Equip eclèctic.
Bloc B: Disseny del projecte d’emprenedoria i innovació (70%)
En emprenedoria i innovació el fil conductor del projecte està en la creació de valor. La creació de valor es basa en la cerca del encaix problema-solució i l’encaix oferta- demanda. En base a aquesta assumpció l’emprenedor/innovador es aquell que converteix en demanda un problema o una necessitat (no coberta, mal solucionada o que es pot solucionar millor amb noves tecnologies o nou coneixement).
Per tirar endavant un projecte innovador des de la filosofia Agile es poden diferenciar tres fases: investigació (oportunitat), ideació (solució) i validació/implementació (demanda). En cada fase om desenvolupa les competències d’emprenedoria/innovació del pla d’estudis en un aprenentatge per acció: en investigació la competència d’identificar oportunitats, en ideació la competència de la creativitat i en validació la competència de la iniciativa / passar a l’acció.
1. Fase d'Investigació (del problema/necessitat per identificar l’oportunitat)
1.1. Repte de partida.
Conceptes: Tendències. Tecnologies. Entorn. Cadena de valor. Anàlisi de Stakeholders
Mètodes: Anàlisis de dades. DAFO.PESTEL. 5 forces.
Eina: Mapa mental d'enquadrament del repte
2.2. Recerca en zona de problema
Concepte: Problema. Necessitat.
Mètodes: Entrevista qualitativa. Etnografia.
Eina de desenvolupament: Mural d'observacions.
2.3. Definició i marc d'oportunitat
Concepte: Empatia. Insight. Innovació.
Mètodes: Síntesi de problema. Persona.
Eina de desenvolupament: Mapa de síntesis per empatia
2. Fase d'Ideació en E & I (de l’oportunitat identificada a la solució a partir de la ideació)
2.1. Proposta de valor
Concepte: Valor. Idea.
Mètodes: Pluja d'idees. Co-creació. Selecció / valoració d'idees
Eina de desenvolupament: Mapa d'idees
2.2. Idea de Negoci
Concepte: Model de negoci. Variables de negoci
Mètodes: Generació de valor.
Eina de desenvolupament: Canvas de model de negoci
2.3. Oferta única de valor
Concepte: Experiència de client. Producte mínim viable.
Mètodes. Prototip conceptual. Prototip funcional.
Eina de desenvolupament: Mapa de viatge de client (service blueprint)
3. Fase de Validació en E & I (de la solució delimitada en una primera iteració a una oferta de mercat competitiva i capaç de captar demanda)
3.1. Generació de clients
Concepte: Generació de Client. Mercat. Escalabilitat.
Mètodes: Lean Startup. MVP.
Eina de desenvolupament: Canvas de validació
3.2. Full de ruta financer.
Concepte. Compte de resultats. Balanç. Tresoreria. Inversió
Mètodes: Mètriques. Experiments. Pla Econòmic i financer.
Eina de desenvolupament: Full de ruta financer
3.3. Llançament de la Iniciativa /demanda
Concepte: Capital llavor. Fòrum d'inversió. StartUp
Mètodes: Cas de negoci.
Eina de desenvolupament: Mapa mental del pitch
Evaluación | ||
Concepto | Ponderación | Observación |
Actividades individuales | 20% | Se entregan desde ecampus en fecha indicada (actividades en casa o talleres en clase) |
Prácticas | 40% | Hay 3 entregas a lo largo del curso. Ver rúbrica de evaluación. Asistencia obligatoria (solo se permite una falta sin justificación oficial). |
Teoría | 40% | Prueba 1 de tipo test (40% nota de teoria) |
Prueba 2 tipo test +ejercicio (60% nota de teoria) | ||
Nota final | 100% | Para aprovar asignatura la nota media de teoría ha de ser mayor a 5 y la de prácticas mayor a 4. En evaluación extraordinaria (recuperación en siguiente trimestre) la nota final máxima posible es de 5. |
Lean Startup. Eric Ries
Apuntes del Prof. Jaume Teodoro (manual de prácticas ToolBoard Canvas)
Business Model generation. Alexandre Osterwalder