Que estàs buscant?
Les presentacions orals a l'aula seran en llengua catalana.
B1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i es trobi en un nivell que, si es recolza amb llibres de text avançats, inclou també algun aspecte que impliqui coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi
B2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les comptències que es solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi
B5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
E20_Identificar els factors estructurals, fisiològics i biomecànics que condicionen la pràctica de l'activitat física i de l'esport
E22_Entendre els fonaments, estructures i funcions de les habilitats i patrons de la motricitat humana
T2_Demostrar capacitat d'organització i planificació
L’assignatura de farmacologia i nutrició, que engloba dues àrees específiques de coneixement (la farmacologia i la nutrició) té com a finalitat iniciar als estudiants de segon curs del Grau en Fisioteràpia en el coneixement i l’ús de les estratègies farmacològiques i el coneixement dels principis fonamentals de la nutrició humana aplicats a la fisioteràpia.
La perspectiva de gènere serà un aspecte que el professorat tindrà en compte fent un ús inclusiu i no sexista del llenguatge i afavorint la participació equitativa de tothom en un entorn respectuós i inclusiu tant en les classes magistrals com en les sessions de seminaris. Es faran visibles les diferents respostes nutricionals i farmacològiques tant en dones com en homes. Es proporcionaran referents bibliogràfics femenins dins l’aula en la mesura que la temàtica ho permeti i s’usarà el nom de pila sencer de les autores i autors. Pel que fa a les imatges del contingut en el material docent es fomentarà la no perpetuació d’estereotips.
RA1. Identifica el principals fets històrics de l'anatomia, fisiologia, bioquímica i biomecànica, així com saber reconèixer els mètodes d'estudi i tècniques de registre més utilitzades en aquestes disciplines i interpretar les seves dades i gràfics.
RA8. Aplica, basant-se en el coneixement, els efectes de l'activitat física i de les intervencions físiques, provocats sobre les reaccions bioquímiques dels diferents òrgans i sistemes humans.
RA10. Aplica, basant-se en el coneixement, els canvis i adaptacions que es produeixen per la variació d'edat, gènere i estrès ambiental.
RA19. Identifica els aspectes cineantropomètrics principals de l'individu, d'una dieta sana i equilibrada, d'una dieta adaptada als requeriments específics segons la disciplina esportiva i de les ajudes ergogèniques prescriptibles en cada cas.
Metodologies |
Hores |
Classes teòriques |
32,6 |
Seminaris |
17,5 |
Tutories |
4 |
Estudi i treball en grup |
20 |
Estudi i treball autònom, individual |
75,9 |
Total hores | 150 |
El primer dia es presentarà el programa i s’explicarà el funcionament de les activitats individuals i els seminaris.
Continguts de Farmacologia:
Tema 1. Farmacologia General
Tema 2. Farmacologia del sistema endocrí
Tema 3. Farmacologia del sistema respiratori
Tema 4. Farmacologia del sistema cardiovascular
Tema 5. Antiinflamatoris i analgèsics
Tema 6. Farmacologia sanguínia
Tema 7. Farnacologia múscul-esquelètica
Tema 8. Farmacologia del sistema nerviós
Tema 9. Farmacologia de l’exercici. Dopatge
Tema 10. Polimedicació
Seminari 1, 2 i 3. Resolució de problemes i casos plantejats a partir del temari teòric
Continguts de nutrició:
Tema 1. Introducció.
Tema 2. Energia i nutrients.
Tema 3. Grups alimentaris.
Tema 4. Alimentació equilibrada.
Tema 5. Alimentació, esport i activitat física.
Tema 6. Suplementació i ajuts ergogènics.
Seminaris 1, 2 i 3. Resolució de casos clínics o problemes.
Activitats d'aprenentatge |
Sessions presencials amb material audiovisual. |
Estudi de casos i resolució de problemes. |
Sessions presencials |
Treballs en grup a través d’activitats d’aprenentatge cooperatiu. |
Qüestionaris i treballs individuals |
Estudi personal i recerca bibliogràfica. |
L’avaluació de l’assignatura és continuada, a través de diferents eines per valorar les diferents competències necessàries per a superar la matèria.
L’avaluació de l'assignatura es farà mitjançant les següents activitats:
En l’avaluació de les competències es tindrà en compte la presència i la implicació durant els seminaris i les resolucions de problemes així com les intervencions individuals en els diferents exercicis a la plataforma Moodle.
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Competències avaluades |
Portafoli electrònic |
10% |
B1, B2, B5, T2, E20, E22 |
Exposició oral |
25% |
B1, B2, B5, T2, E20, E22 |
Autoevaluació |
15% | B1, B2, B5, T2, E20, E22 |
Coavaluació |
5% | B1, B2, B5, T2, E20, E22 |
Examen final individual (50% de farmacologia i 50% de nutrició) |
45% |
B1, B2, B5, E20, E22 |
Perquè la nota de l’examen faci mitjana amb la resta de notes obtingudes durant el transcurs de l’assignatura serà necessari obtenir una nota igual o superior a 5 punts sobre un total de 10 punts. A l’examen serà necessari aprovar tant la part corresponent als continguts de Nutrició com la corresponent als continguts de Farmacologia.
Segons estableix l’article 5 del Real Decreto 1125/2003, els resultats obtinguts per a l’alumne es qualificaran en funció de l’escala numèrica de 0 a 10, amb la corresponent qualificació qualitativa: suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d’honor.
0 – 4,9: suspens (SS)
5 – 6,9: aprovat (AP)
7 – 8,9: notable (NT)
9 – 10: excel·lent (SB)
Quan la qualificació de l’assignatura sigui d’Excel·lent (nota superior a 9 punts) els docents de l’assignatura podran considerar si l’alumne opta a obtenir la qualificació de matrícula d’honor (MH).
Activitat avaluadora en període de recuperació
Dins del mateix curs, existeix la possibilitat de recuperar competències no assolides durant l'assignatura. Es mantindrà la nota obtinguda en l’avaluació continuada i es podrà recuperar la part de l’examen.
Activitat avaluadora en període de recuperació |
Ponderació |
Competències avaluades |
Examen final individual (50% de farmacologia i 50% de nutrició) |
45% |
B1, B2, B5, E20, E22 |
Requisits per a superar l'avaluació continuada:
- Realització mínima obligatòria a l'assignatura i els seminaris del 83%, queden incloses les faltes per malaltia o lesió.
- Si no se supera l'avaluació continuada per l'incompliment d'algun dels requisits necessaris descrits anteriorment, l'alumne suspendrà l'assignatura.
D'acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació, si s'ha suspès l'assignatura. Si la qualificació és de No presentat/da, no es podrà optar a la recuperació.
La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.
Tots els treballs s'hauran d'entregar obligatòriament a través de l'Aula Virtual en la data indicada. No s'acceptarà cap treball fora de termini.
Ritter, James; Flower, Rod; Henderson, Graeme; Kong Loke, Yon; McEwan, David; Rang, Humphrey. Farmacología. 9ª edición. Elsevier 2020.
Zabalegui Yárnoz, Adelaida. Administración de fármacos y cálculos de dosis. 3ª edición. Masson, 2019.
Burke, Louise. Clinical Sports Nutrition. 4a edición. McGraw-Hill, 2010.
Contreras, Jesús; Gracia Arnaiz, Mabel. Alimentación y cultura: perspectivas antropológicas. Barcelona: Ariel, 2005.
Salas-Salvadó, Jordi; Bonada i Sanjaume, Anna; Trallero Casañas, Roser; Saló i Solà, M Engràcia; Burgos Pelàez, Roser. Nutrición y Dietética Clínica. 4a ed. Barcelona: Elsevier, 2019.
Betés Mariano, Duran Màrius, Mestres Concepció, Nogues Maria Rosa. Farmacología para Fisioterapeutas. Panamericana 2008.
Lorenzo, Pedro; Moreno, Alfonso; Lizasoain, Ignacio; Leza, Juan Carlos; Moro, María Angeles; Portolés, Antonio. Velázquez: Farmacología básica y clínica. 18ª edición. Panamericana, 2015.
Jeukendrup, Asker; Gleeson, Michael. Nutrición Deportiva. 1a edición. Editorial Tutor, 2019.