Informació general


Tipus d'assignatura: Optativa

Coordinador: Lluís Albesa Albiol

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Maria Carmen Rubinat Masot

Curs acadèmic: 2024

Curs d'impartició: 4

Llengües d'impartició


  • Català

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències bàsiques
  • Aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació, d'una forma professional per obtenir competènices que es demostren per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi

     

Competències específiques
  • Promoure la formació d'hàbits perdurables i autònoms de pràctica de l'activitat física i de l'esport

  • Aplicar els principis fisiològics, biomecànics, comportamentals i socials, als diferents camps de l'activitat física i de l'esport

  • Identificar els riscos que es deriven per a la salut, de la pràctica d'activitats físiques i esportives inadequades i proposar alternatives 

  • Avaluar la condició física, preescriure i desenvolupar els exercicis físics orientats a la salut i en condicions de seguretat per aquests practicants 

Competències generals
  • Identificar l'objecte d'estudi de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport

  • Reconèixer els fonaments epistemològics, històrics i educatius de l'activitat i de l'esport

  • Descriure els factors fisiològics i biomecànics que condicionen la pràctica de l'activitat física i l'esport

  • Reconèixer els efectes de la pràctica de l'exercici físic sobre l'estructura i funció del cos humà

  • Entendre els fonaments de l'acondicionament físic per a la pràctica de l'activitat física i de l'esport

Competències transversals
  • Comprendre la literatura científica de l'àmbit de l'activitat física i l'esport en llengua anglesa i en altres llengues de presència significativa en l'àmbit científic

  • Utilitzar les fonts del coneixement científic certificat en l'àmbit de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport

  • Comunicar-se en anglès fluidament, tant oralment como per escrit, en contextos professionals i acadèmics

Presentació de l'assignatura


L'objectiu principal d'aquesta assignatura és que l'alumnat adquireixi les competències necessàries per promoure i prescriure estils de vida actius i saludables a tota la població i en totes les franges d'edat, amb la finalitat de millorar la qualitat de vida de les persones i disminuir els riscos de patir malalties no transmissibles.

Aquesta assignatura optativa proposa aprofundir en la promoció i la prescripció de l'activitat física per a la salut , incorporant-la com un hàbit  que determinarà un estil de vida actiu i saludable. Això es farà tenint en compte les actuals tendències i guies mundials per a la promoció de la salut i la millora de la qualitat de vida de les persones, en totes les edats i condicions.

Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.

 L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres. 

Continguts


  1. La salut i els seus determinants socials. Conceptes bàsics i contextualització.
  2. Beneficis i riscos. Directrius de la OMS sobre AF i comportament sedentari.
  3. Competències de l'agent promotor del canvi, en l'estil de vida.
  4. La Salutogènesis. Metodologia i eines d'identificació dels Actius en salut.
  5. Promoció d'activitat física a l'entorn laboral. Eines i recursos per ser empresa promotora de la salut. Avaluació de programes.
  6. Arquitectura i urbanisme actiu i saludable. Aprendre a generar i dissenyar accions sobre entorns urbans per afavorir la pràctica de l'activitat física i esportiva.
  7. Promoció d'activitat física i l'esport en l'àmbit educatiu. Disseny i planificació d'accions per incrementar la salut física en entorns educatius (escoles, instituts, universitats, biblioteques, etc.). Mètodes d'avaluació.
  8. Envelliment Actiu i Saludable. La prescripció d'AF amb gent gran. Dissenyar i planificar accions de promoció de l'activitat física en l'àmbit comunitari. 
  9. Plans, programes i projectes de promoció de l'activitat física i la prescripció d'exercici físic per a la salut en l'àmbit sanitari. Principals indicadors i mètodes d'avaluació.
  10. Les tecnologies (TIC) aplicades a la salut. Com a través dels dispositius intel·ligents, aplicacions mòbils, wearables, etc. s'afavoreix l'adherència a l'activitat física. Ús saludable de les tecnologies.
  11. Disseny de campanyes de promoció d'AF com estil de vida actiu i saludable en l'àmbit comunitari.

 

Activitats i sistema d'avaluació


Sistema de qualificació (Reial decret 1125/2003, de 5 de setembre, pel qual s'estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions en les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa en tot el territori estatal):
0 - 4,9: Suspens (SS)
5,0 - 6,9: Aprovat (AP)
7,0 - 8,9: Notable (NT)
9,0 - 10: Excel·lent (SB)
La qualificació final de l'alumne és el resultat d'una avaluació contínua a través de diferents activitats avaluatives. L'aprovat de l'assignatura s'obté amb una qualificació igual o superior a 5 punts (sobre 10 punts) d'acord amb la següent taula de ponderació:

Activitat avaluadora

Ponderació

Competencies avaluadas

 Tasques

 40%

 B3; G4; G6; T3; T7; E7; E9; E13

 Treball grupal

 30%

 B3; G4; G6; T3; T7; E7; E9; E13

 Treball individual

30%

  B3; G4; G6; T3; T7; E7; E9; E13

Criteris NECESSARIS per fer la mitjana entre les activitats avaluadores:

Activitat avaluadora

Criteri per fer la mitjana

Tasques

igual o més  3/10

Treball grupal

igual o més   5/10

Treball individual

igual o més 3/10

REQUISITS PER SUPERAR L'AVALUACIÓ CONTÍNUA:
- Assistència mínima obligatòria a les sessions presencials del 65%. En aquesta forqueta de faltes permeses ja estaran incloses les faltes per malaltia o lesió.
IMPORTANT:
Si no se supera l'avaluació contínua per incompliment d'algun dels requisits necessaris descrits anteriorment, l'alumne suspendrà l'assignatura.
Recuperació:
Es podrà optar a recuperar el treball individual i el grupal.

D'acord amb la normativa vigent, en l'activitat avaluadora del treball individual, només es podrà optar a la recuperació, si s'ha suspès. En cas de No Presentat, no es podrà optar a la recuperació.

Activitat avaluadora en període de recuperació

Ponderació

Competències avaluades

Tasques

No recuperables

No recuperables

 Treball grupal

30% Recuperable

 Treball individual

30%

Recuperable

 

 

Bibliografia


Bàsic

American College of Sports Medicine (2017). ACSM’s Guidelines for Exercise Testing and Prescription (10th ed). Baltimore: Lippincot Williams and Wilkins.

Guia de Prescripció d'exercici físic per a la salut (Guia PEFS). 2a edició. Generalitat de Catalunya 2022.

https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/50904/9789275320600_spa.pdf

Complementària

American College od Sports Medicine (2009). ACSM's Exercise management for persons with chronic diseases and disabilities

Dement JM , Epling C, Joyner J, Cavanaugh K. Impacts of Workplace Health Promotion and Wellness Programs on Health Care Utilization and Costs: Results From an Academic Workplace. J Occup Environ Med. 2015 Nov; 57(11):1159- 69.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26539763

Directrices de la OMS sobre actividad física y hábitos sedentarios. 2020.

Organización Mundial de la Salud (OMS). Ambientes de trabajo saludables. Un modelo para la acción: para empleadores, trabajadores, autoridades normativas y profesionales, 2010. http://www.who.int/phe/publications/healthy_workplaces/es/

Physical Activity Guidelines 2nd edition. U.S. Department of Health and Human Services, 2018

Planning healthy and sustainable meetings (WHO, 2018)

https://www.who.int/es/publications/i/item/9789240014886