Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Núria Masferrer Llabinés

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Núria Masferrer Llabinés
Sergi Serrano Regol 
Marc Oliveras Villanueva 
Mònica Juliana Oviedo León 

Idiomes d'impartició


  • Català
  • English

Consulta els horaris dels diferents grups per saber l'idioma d'impartició de classes. Tot i que el material pot estar en qualsevol dels tres idiomes.

Competències


Competències bàsiques
  • B2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les competències que cal demostrar per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi

  • B3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic

     

  • B5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia

Competències específiques
  • E3_Analitzar i valorar la informació dels estats comptables, aplicant criteris legals o definits per l'empresa, avaluar el rendiment econòmic i elaborar informes financers que serveixin per a la presa de decisions

     

  • E6_Interpretar normativa legal i d'organització institucional i gestionar informació d'àmbit empresarial.

     

Competències generals
  • G2_Ser capaç d'innovar desenvolupant una actitud oberta davant del canvi i estar disposats a reavaluar els vells models mentals que limiten el pensament

Competències transversals
  • T2_Mostrar disposició per conèixer noves cultures, experimentar noves metodologies i fomentar l'intercanvi internacional

  • T5_Desenvolupar tasques aplicant, amb flexibilitat i creativitat, els coneixements adquirits i adaptant-los a contextes i situacions noves

     

Descripció


L’estudiant ha de saber analitzar la situació del negoci, interpretar els estats comptables de l’empresa per tal de diagnosticar els problemes, i a través de la planificació financera proposar possibles solucions. A mes a mes s'analitzarant els elements del circulant, fent èmfasi en cash de l'empresa i la seva forma de finançar-lo

Resultats d'aprenentatge


  • Analitzar, dissenyar i implantar el pressupost d'una empresa i avaluar-ne la seva implementació.
  • Determinar la situació econòmic-financera d'una empresa.
  • Establir els estats financers d'una empresa d'acord amb les normes comptables vigents tenint en
  • compte les distintes normatives en funció de la grandaria de l'empresa, formats i models.
  • Proposar i aplicar un sistema d'informació financera- comptable que estudiï la formació interna de valor a l'empresa. 
  • Raonar i opinar sobre la informació que proporcionen els estats financers.

Metodologia de treball


Sessions teòriques

MD1. Classe magistral: Sessions de classe expositives basades en l'explicació del professor en la qual assisteixen tots els estudiants matriculats en l'assignatura

Aprenentatge dirigit

MD5. Seminaris: Format presencial en petits grups de treball (entre 14 i 40). Són sessions lligades a les sessions presencials de l'assignatura que permeten oferir una perspectiva pràctica de l'assignatura i en la qual la participació de l'estudiant és clau.

MD7. Estudi de casos: Dinàmica que parteix de l’estudi d’un cas, que serveix per contextualitzar a l’estudiant en una situació en concret, el professor pot proposar diferents activitats, tant a nivell individual com en grup, entre els seus estudiants.

Aprenentatge autònom

MD9. Resolució d'exercicis i problemes: Activitat no presencial dedicada a la resolució d'exercicis pràctics a partir de les dades subministrades pel professor.

MD10. Investigació i lectura crítica d’articles: Els estudiants parteixen d’una hipòtesis de treball que van desenvolupant, seguint les fades de la metodologia d’investigació, entre les quals la lectura crítica d’articles.

MD11. Tutories no presencials: per a les quals l'alumne disposarà de recursos telemàtics com el correu electrònic i els recursos de la intranet de l'ESCSET.

Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.

El Tecnocampus posarà a l’abast del professorat i l’alumnat les eines digitals necessàries per poder dur a terme l’assignatura, així com guies i recomanacions que facilitin l’adaptació a la modalitat no presencial.

Continguts


Tema 1: Finances Operatives: Anàlisi  i diagnòstic

  • Anàlisi del Negoci
  • El balanç: Estructura Econòmica i Estructura financera
  • El compte de resultats
  • Instruments d’anàlisi financer: els ratis
  • NOF versus El Fons de Maniobra
  • Diagnosi econòmic-financera
  • La gestió del circulant i la liquiditat
  • Inversió i finançament a curt termini
  • El circulant empresarial

 

Tema 2: Planificació Financera

  • Objectius de la planificació
  • Balanç de situació previsional
  • Compte de resultats previsional
  • Anàlisi de sensibilitat
  • Pla d’acció

 

Tema 3: Gestió de tresoreria: El cash management

  • El EFE. Estat de Fluxe d’efectiu
  • Principis i objectius del cash management
  • La gestió de cobraments
  • La gestió de pagaments
  • El pressupost de tresoreria
  • Les relacions bancàries

 

Tema 4: Finançament i gestió de dèficits a curt termini

  • Identificació del dèficit
  • Instruments de finançament a curt termini
    • Finançament no bancari
    • Finançament bancari
    • Factoring
  • Selecció d’instruments de finançament a curt termini.

Activitats d'aprenentatge


-Activitats individuals: Es faran i entregaran activitats/exercicis per cada tema, ja sigui mentre es desenvolupa el tema o al finalitzar-lo

-Activitats grupals: Realització d'un treball grupal al finalitzar l'assignatura

- Es treballarà amb suport informàtic amb el programa EXCEL

Sistema d'avaluació


L'avaluació de l'estudiant es fonamentarà en tres punts o activitats.

1. Prova parcial (20% de la nota total). El parcial serà eliminatori per aquells estudiants que tinguin una nota igual o superior a 5 sobre 10

2. Treball en equip: informe analític d'una empresa real, realitzat en equip de 3 a 5 alumnes. (30% de la nota total).

3. Prova final (50% de la nota total). La nota mínima exigida per fer promig será 4,5 sobre 10

La recuperació de l’assignatura només es farà sobre el 50% de la nota final corresponent a la nota de l’examen 

Sistema

Percentatge

Treball en grup

30%

Examen parcial

20%

Examen final

50%

Un alumne que no s'hagi presentat a la primera convocatòria NO pot presentar-se a la recuperació

 

Bibliografia


Bàsic

AMAT, Oriol. (2013). Análisis integral de empresas. Barcelona. Profit

MARTÍNEZ ABASCAL, Eduardo (2012): Finanzas  para directivos, Mc Graw Hill, IESE Business School, 2a edició, Madrid.

Carmen Ruíz Moya, Teresa Noguera Vidal y MªLuz Esteve Crespo (2017). Gestión Financiera. McGrawHill