Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Ana Beatriz Pérez Zapata

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Eduard Anglada Ruiz

Curs acadèmic: 2024

Curs d'impartició: 2

Llengües d'impartició


  • Català

Les classes s'impatiran en català, amb possible documentació en castellà i anglès.

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències bàsiques
  • B3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científica o ètica

     

  • B4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat

     

  • B5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia

     

Competències específiques
  • V8. Representar de forma visual conceptes i/o dades per a la ideació i creació de videojocs.

Competències transversals
  • T2_Que els estudiants tinguin capacitat per a treballar com a membres d'un equip interidisciplinar ja sigui com un membres més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles

     

Presentació de l'assignatura


El disseny gràfic és un àmbit creatiu que connecta, des de l'expressió artística i visual, amb un ampli ventall de disciplines i formats de projecte. En la seva concepció clàssica és una disciplina vinculada a la comunicació, la creació de marca i la configuració de missatges a través de l'expressió gràfica. En un context actual podem entendre a més el disseny gràfic com una eina per a constituir narratives visuals i discursos complexos i transformadors, amb un potencial d'incisió sobre la realitat política, social i cultural.

Des del perfil de (video)jocs, el disseny gràfic es configura com a eina d'expressió amb un ampli marge d'aplicació en diferents línies, com ara el disseny i art visual del joc, el branding els motion graphics i la comunicació visual entre joc i jugadora a través del disseny d'interfícies gràfiques d'usuari, a més de la seva rellevància com a eina per al desenvolupament i ideació de qualsevol proposta visual en les seves fases de conceptualització.

L'assignatura planteja un recorregut sobre conceptes teòrics clau entorn al disseny, els fonaments de la comunicació gràfica, la composició i l'ús de recursos visuals com la tipografia o el color. Així mateix, aborda un recorregut i aprofundiment en les eines de disseny estàndard de mercat en composició gràfica, il·lustració digital i disseny editorial (Adobe Photoshop, Adobe Illustrator i Adobe Indesign).

En resum, es duu a terme un recorregut pels fonaments del disseny gràfic, la comunicació i les aplicacions i formats propis del disseny digital i audiovisual, dotant a l'alumna de les eines i competències bàsiques (teòriques i pràctiques) per a desenvolupar projectes de comunicació visual i representació gràfica dins del mercat dels (video)jocs.

 

Informació relativa a l'aula:

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al
professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


1. PRINCIPIS BÀSICS DEL DISSENY GRÀFIC

Dedicació: 46h. Grup gran/teoria: 12h; Grup petit/laboratori: 8h;
Activitats dirigides: 4h; Aprenentatge autònom: 22h

Descripció.

En aquest contingut es treballa:

  • 1.1. Introducció al disseny gràfic.
  • 1.2. Breu recorregut històric.
  • 1.3. Composició
  • 1.4. Teoria de la forma, color i textura.
  • 1.5. Tipografia.

Activitats vinculades a les classes d'explicació teòrica amb exemples pràctics a analitzar.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………

2. DISSENY I CREATIVITAT

Dedicació: 7h. Grup gran/teoria: 2h; Grup petit/laboratori: 1h;
Activitats dirigides: 1h; Aprenentatge autònom: 3h

Descripció.

En aquest contingut es treballa:

  • 2.1. Introducció a la creativitat.
  • 2.2. Definició del projecte: "briefing".
  • 2.3. Elaboració gràfica d'idees.
  • 2.4. Tècniques i mètodes creatius.

Activitats vinculades a les classes d'explicació teòrica amb exemples pràctics a analitzar.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………

3. DISSENY D'INTERFÍCIES GRÀFIQUES (UI)

Dedicació: 7h. Grup gran/teoria: 2h; Grup petit/laboratori: 1h;
Activitats dirigides: 1h; Aprenentatge autònom: 3h

Descripció.

En aquest contingut es treballa:

  • 3.1. Definició d'UI.
  • 3.2. Tipologies d'interfície gràfica d'usuari.
  • 3.3. El concepte de diègesis.

Activitats vinculades a les classes d'explicació teòrica amb exemples pràctics a analitzar.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………

4. IL·LUSTRACIÓ DIGITAL

Dedicació: 30h. Grup gran/teoria: 8h; Grup petit/laboratori: 4h;
Activitats dirigides: 2h; Aprenentatge autònom: 16h.

Descripció.

En aquest contingut es treballa:

  • 4.1. Tècniques i tipologies d'il·lustració digital
  • 4.2. Vector VS Bitmap.
  • 4.3. Eines de traçat.
  • 4.4. Color i Tipografia en Illustrator.
  • 4.5. Formats de treball i exportació.

Activitats vinculades a les classes d'explicació teòrica amb exemples pràctics a analitzar.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………

5. FOTOCOMPOSICIÓ DIGITAL

Dedicació: 30h. Grup gran/teoria: 8h; Grup petit/laboratori: 4h;
Activitats dirigides: 2h; Aprenentatge autònom: 16h.

Descripció.

En aquest contingut es treballa:

  • 5.1. Introducció a la foto-composició digital.
  • 5.2. Eines de transformació en Photoshop.
  • 5.3. Seleccions i màscares.
  • 5.4. Maquetació i composició en Photoshop.


Activitats vinculades a les classes d'explicació teòrica amb exemples pràctics a analitzar.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
 

6. TILESET I TILEMAPS AMB PHOTOSHOP I UNITY

Dedicació: 30h. Grup gran/teoria:8h; Grup petit/laboratori: 4h;
Activitats dirigides: 2h; Aprenentatge autònom: 16h.

Descripció.

En aquest contingut es treballa:

  • 6.1. Definició de tileset i tilemap.
  • 6.2. Creació de retícules, patrons i pixel art en Photoshop.
  • 6.3. Jerarquia i preparació del tileset.
  • 6.4. Importació de tilesets en Unity.
  • 6.5. Creació de tilemaps: jerarquia de capes i tile palette.
  • 6.6. Animació de tiles.

Activitats vinculades a les classes d'explicació teòrica amb exemples pràctics a analitzar.

 

Activitats i sistema d'avaluació


L'assignatura s'avalua a partir de l'avaluació continuada de les pràctiques d'aprenentatge, l'assistència i implicació en les sessions de laboratori i el desenvolupament d'un examen de continguts a final de curs.

Les pràctiques de l'assignatura comporten una avaluació continuada que es correspon amb un total del 70% de la nota final. El 30% restant correspon amb l'examen de teoria i anàlisi. Les pràctiques es divideixen segons el següent criteri:

  • Pràctica 1: Ideació, branding i disseny del logotip d'un joc (treball individual) (15% de la nota final).
  • Pràctica 2: Creació d'iconografia i disseny de interfícies gràfiques d'usuari (UI) (treball individual) (25% de la nota final).
  • Práctica 3: Disseny de tileset i tilemap per a un videojoc 2D (treball en parelles) (30% de la nota final).

Cada pràctica d'avaluació comptarà amb un brífing general amb l'explicació dels objectius, metodologia de treball i el cronograma de lliurament.

Normes de realització de les activitats pràctiques.

A cada activitat, s'informarà de la normativa a seguir, i de les condicions particulars que les regeixin. La realització de les pràctiques és obligatòria. Es valorarà la puntualitat i el rigor en el lliurament de les diferents activitats de la següent manera:

  • No s'acceptaran formats diferents del requerit.
  • No s'acceptaran treballs fora de termini.
  • No s'acceptaran treballs no lliurats a través del campus de l'assignatura.

Qualsevol d'aquestes tres incidències, repercutirà automàticament en la qualificació NO PRESENTAT, (és a dir, comptabilització 0 respecte a la qualificació final de la suma de les diferents activitats). Si no es realitza alguna de les activitats de pràctiques o de seguiment, es considerarà NO PRESENTADA.


Donat el contingut de l'assignatura, es valorarà la creativitat a partir d'una comprensió dels aspectes teòrics i pràctics concretats en la metodologia de treball, la correcta organització de la informació, els esbossos preparatius, la recerca de solucions innovadores, la netedat i la claredat gràfica en el resultat de les activitats.


Descripció general de l'examen.


L'examen es correspon amb una prova de coneixements teòrics i analítics en relació als temes tractats en l'assignatura. El percentatge de la nota final corresponent a l'examen de continguts és del 30%. El desenvolupament de l'examen haurà de dur-se a terme durant el temps proposat durant la setmana establerta a aquest efecte per la secretaria acadèmica del Tecnocampus.


Aquesta informació s'aplica a l'examen en la seva versió de primera convocatòria i de recuperació.


És necessari obtenir una qualificació mínima de 5 a l'examen de continguts per a poder fer mitjana ponderada amb la resta d'activitats del curs. Una nota inferior a 5 comportarà la necessitat de tornar a realitzar l'examen a la convocatòria de recuperació.


Activitat avaluadora en període de recuperació.


Per als casos que suspenguin l'avaluació continuada de les pràctiques i/o l'examen de continguts, serà necessària la recuperació de l'assignatura en segona convocatòria, amb el conseqüent lliurament de les pràctiques suspeses o no presentades i/o la repetició de l'examen.


Respecte a les pràctiques NO PRESENTADES en la dates proposades durant l'avaluació contínua, hauran de presentar-se en la convocatòria de recuperació. Com a penalització per estar fora del termini de l'avaluació ordinària, els lliuraments en període de recuperació s'avaluaran sobre un 70% del valor total. Les pràctiques presentades durant l'avaluació ordinària, però suspeses amb una nota inferior a 4, també s'hauran de tornar a lliurar sota aquesta penalització. Les pràctiques suspeses entre el 4 i el 4,9 hauran de tornar a lliurar-se en la convocatòria de recuperacions, sense penalització sobre la nota màxima, corregint les qüestions pactades amb el professor.

La qualificació de NO PRESENTAT a la convocatòria ordinària per falta d'activitats i examen, comporta la impossibilitat de presentar-se a segona convocatòria.

Assistència i implicació
L'assistència a les sessions pràctiques de laboratori és obligatòria, seguint els criteris i normativa del centre. Una assistència inferior al mínim imposat a la normativa comportarà la pèrdua al dret d'avaluació de l'assignatura.

Informació relativa al plagi
La identificació de plagi es considera una circumstància greu que pot comportar una qualificació de suspens a una activitat. En cas de detecció de plagi s’informarà a la coordinació del grau per tal que es puguin prendre les mesures disciplinàries corresponents.

Bibliografia


Bàsic

BEIRUT, Michael. (2001). Fundamentos del Diseño Gráfico. infinito.

LUPTON, Ellen y COLE PHILLIPS, Jennifer. (2016). Diseño gráfico: Nuevos fundamentos. Gustavo Gili.

Satué, E. (2012). Graphic design: From the Origins to the Present Day. Madrid: Alianza Editorial

Complementària

BAINES, Phil i HASLAM, Andrew. (2002). Tipografía. Función, Forma y Diseño. Gustavo Gili.

BRARDA, Maria. (2016). Motion Graphics Design: la dirección creativa de branding de TV. Gustavo Gili.

DONDIS, Donis A. (2011). La sintaxis de la imagen: Introduccion al alfabeto visual. Gustavo Gili.

FRUTIGER, Adrian. (2007). El libro de la tipografía. Gustavo Gili.

LUPTON, Ellen. (2011). Pensar con tipos. Una guía clave para estudiantes, diseñadores, editores y escultores. Gustavo Gili.

MAEDA, John. (2006). Las leyes de la simplicidad. Gedisa Editorial.

MUNARI, Bruno (1987). Diseño y Comunicación Visual. Gustavo Gili.

WONG, Wucius (2008). Principios del diseño en ccolor. Gustavo Gili.

WONG, Wucius. (2012). Fundamentos del diseño. Gustavo Gili.