Que estàs buscant?
Aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació, d'una forma professional per obtenir competènices que es demostren per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi
Tenir la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment en la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que inclouen una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic
Desenvolupar aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
Poder transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat
Realitzar els processos d'ensenyament-aprenentatge relatiu a l'activitat física i de l'esport, amb atenció a les característiques individuals, col.lectives i contextuals de les persones
Identificar l'objecte d'estudi de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
Adquirir la formació científica bàsica aplicada a l'activitat física i a l'esport en les seves diferents manifestacions
Comprendre la literatura científica de l'àmbit de l'activitat física i l'esport en llengua anglesa i en altres llengues de presència significativa en l'àmbit científic
Utilitzar les fonts del coneixement científic certificat en l'àmbit de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
Incorporar hàbits de l'excel.lència i de qualitat per a l'exercici professional
L’assignatura de Metodologia de la Investigació i Estadística en l’Activitat Física i l’Esport està inclosa en la formació bàsica del Grau en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport (CAFE).
Aquesta assignatura permetrà als estudiants adquirir els coneixements necessaris per dur a terme estudis de recerca en l'àmbit de la prevenció de la salut, el benestar de les persones, l'educació física, el rendiment esportiu, així com a la planificació, organització i gestió esportiva que els permeti obtenir evidències científiques que assegurin uns resultats òptims quan aquests coneixements siguin aplicats a la població general.
En aquest procés, l'alumne es familiaritzarà amb els principals dissenys d'estudis en recerca, així com també amb les tècniques estadístiques bàsiques, que li permetran llegir i interpretar de forma crítica els resultats evidenciats en les diferents formes de divulgació científica en el seu àmbit. L'estadística permetrà als alumnes descriure els factors socials, fisiològics i/o biomecànics que condicionen la pràctica de l'activitat física i l'esport.
L'alumne estarà capacitat per preparar treballs científics senzills i realitzar recerques seguint els estàndards internacionals. Així com, una millora de la seva pràctica professional amb la presa de decisions basades en l’evidència científica
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent
Al finalitzar l’assignatura l’estudiant serà capaç de:
La modalitat d’aquesta assignatura és semi-presencial. La part no presencial es realitzarà utilitzant l’aula virtual, recursos en streaming i eines com Nearpod. Totes les eines estaran referenciades i/o vinculades a l’aula virtual.
La metodologia de treball es fomentarà en tres models, la classe invertida, l’aprenentatge basat en problemes i l’aprenentatge cooperatiu. Totes tres, tan en les sessions presencials com en les no presencials.
Activitat formativa |
Activitats |
ECTS |
Sessions presencials |
Exposicions teòriques, resolució de casos i/o problemes (ABP) i elaboració d’activitats a través de l’aprenentatge cooperatiu |
1.2 |
Sessions No presencials (Treball autònom) |
Desenvolupament continguts (Classe invertida), debat sobre la solució de problemes, elaboració de treballs grupals (Aprenentatge cooperatiu) i activitats d’autoavaluació |
1.2 |
Estudi Independent |
Estudi personal, resolució dels problemes i treballs guiats, elaboració dels materials, reproducció de models, visualització dels materials, participació en fòrums virtuals etc.. |
3.6 |
Total |
150 |
6 |
Cada ECTS equival a 25 hores de dedicació de l’estudiant, considerant el temps invertit al total de les activitats relacionades amb el temps presencial i el temps de treball autònom, que el professor de l’assignatura guia, així com els temps de lectura, cerca d’informació, connexió a l’Aula Virtual, elaboració de treballs
L’assignatura de metodologia de la investigació i bioestadística està dividida en tres blocs:
BLOC I: Cerca bibliogràfica i ús d’informació Científica
Tema 1.Cerca bibliogràfica i ús de la informació
Tema 2.Bases de dades bibliogràfiques: Funcionament, operadors i tipus de cerques
Tema 3.Citació Bibliogràfica: APA i Vancouver
Tema 4.Gestors de referències bibliogràfiques: Conceptes bàsics, Mendeley
BLOC II: El mètode científic
Tema 5.Introducció a la recerca en CAFE. Mètode científic. Tipus d’investigació
Tema 6.El procés científic. Fases d’investigació.
Tema 7.Introducció a la literatura crítica d’articles científics
Tema 8.L’ètica en la investigació
BLOC III: Bioestadística
Tema 9.Introducció a l’estadística
Tema 10.Estadística descriptiva
Tema 11.Distribucions de Probabilitat
Tema 12.Estadística de Inferència
Al llarg el trimestre es plantegen diferents metodologies formatives i activitats d’aprenentatge que permeten a l’estudiant la millora continua i adquirir les competències i resultats d’aprenentatge de l’assignatura.
Totes les activitats que es plantegen estan pensades perquè els estudiant tinguin una perspectiva pràctica dels temes que es desenvolupen a llarg del trimestre. Aquestes es concreten en els següents tipus d’activitat:
Una part de sessió es presenten i descriuen d'una forma estructurada i sistemàtica els conceptes i continguts fonamentals del programa. En l’altre part es treballen casos, que es posen a debat i es ressolen. Per algunes sessions s’utilitza la metodologia de classe invertida.
A través de l’aula virtual, es presenten algunes materials escrits o gràfics (vídeos, recursos de xarxes socials, presentacions, jocs, etc...) als alumnes que els permetin a través de la metodologia de la classe invertida fer un aprenentatge autònom d’alguns continguts del programa.
També, en aquestes sessions es plantegen diferents activitats virtuals (en grup o individuals) que permetin a l’alumne posar a la pràctica l’aprenentatge adquirit de forma autònoma. Totes aquestes activitats tenen posteriorment un feedback ja sigui en format debat, resolució del cas, qüestionari d’autoavaluació, etc...
Tenen com a finalitat, a través de l’aprenentatge basat en problemes i/o de l’aprenentatge cooperatiu, la discussió i anàlisi en profunditat de diferents aspectes metodològics del temari, la correcció i el debat d'exercicis proposats a l'alumne.
Son sessions que de forma grupal amb grups reduïts o individual, els alumnes plantegen les seves consultes, dubtes d’aquells aspectes que necessiten aclarir, reforçar, etc. Aquestes sessions es podran fer, bé sigui en sessions presencials, correu, streaming o Fòrum de l’aula.
Nota: tota la informació i material estarà a disposició de l’alumne a l’aula virtual de l’assignatura
La modalitat de Streaming té vigència mentre duri l’estat de l’Alerta i per tant el confinament degut al COVID-19 (31/03/2020)
A través de les diferents activitats d’avaluació es pretén conèixer si l’alumne ha adquirit els coneixements, habilitats i actituds descrits en el pla docent de l'assignatura. L’avaluació tindrà una component eminentment pràctica tant a través de les activitats d’avaluació continuada com en la prova escrita.
Es valorarà
A la següent taula es descriuen les diferents activats d’avaluació i les corresponents competències que s’estan avaluant. Així mateix, es detalla el pes de cada activitat en el càlcul de la nota final de l’assignatura.
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Competències avaluades |
Activitats on-line : Anàlisi i resolució de problemes. Participació als fòrums, debats, ... |
30% |
CB2, CB3, CB4, G1, G2, T1, T3, T7 i E1 |
Treball grupal : Gestió i anàlisis d’una base de dades |
10% |
CB2, CB3, CB4, G1, G2, T1, T3, T7 i E1 |
Prova de síntesi (opció múltiple) |
60% |
CB3, CB4, G1, G2, T1, T3 i T7 |
Per aprovar l’assignatura és obligatori aprovar la prova de síntesi amb un mínim de 5/10
La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu
Recuperació:
D’acord a la normativa vigent, només es podran presentar al examen de recuperació aquells alumnes que hagin obtingut una qualificació de suspens a la prova de síntesis durant el període ordinari.
La nota final de recuperació serà la nota de la prova de síntesi de recuperació,
Activitat avaluadora en període de recuperació |
Ponderació |
Competències avaluades |
Prova de síntesi (opció múltiple) |
100% |
CB3, CB4, G1, G2, T1, T3 i T7 |
Per aprovar la recuperació és obligatori aprovar la prova de síntesi amb un mínim de 5/10.
Nota: El sistema de qualificació d’aquesta assignatura seguirà el sistema europeu per a les titulacions universitàries que s’estableix al RD 1125/2003 de 5 de setembre
Pacios Lozano, Ana Reyes (2013). Técnicas de búsqueda y uso de la información. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces.
Argimon Pallàs, Josep Maria i Jiménez Villa, Josep (2012). Métodos de Investigación Clínica y Epidemiológica (4ª ed.). Madrid: Elsevier.
Torres Huertas, José (2016). Bioestadística. Madrid: Dextra Editorial.
Thomas, J. R., Nelson, J. K., & Mata, M. J. (2007). Métodos de investigación en actividad física. Paidotribo.
Martínez González MA, Sánchez-Villegas A, Toledo Atucha EA, Faulin Fajardo J (2014). Bioestadística amigable (3ª edición). Barcelona Elsevier
De Larrucea, J. R. (2017). Introducción a la investigación. In Cómo investigar: trabajo de final de grado, tesis de máster, tesis doctoral y otros trabajos de investigación. (pp. 11-26). Profit.
Heinemann, K. (2003). Introducción a la metodología de la investigación empírica en las ciencias de la actividad física y del Deporte. Barcelona: Editorial Paidotribo
Universitat Pompeu Fabra. (n.d.). Com elaborar un treball acadèmic: Treball fi de grau. https://guiesbibtic.upf.edu/treball-academic/formats/tfg
Programa de lectura crítica CASPe (varias herramientas). Disponible en http://www.redcaspe.org
Lluch, Gemma i Nicolás, Miquel (2015). Escriptura acadèmica. Planificació, documentació, redacció, citació i models. Barcelona: Editorial UOC.
Universitat Pompeu Fabra. (n.d.). Mendeley: Gestor de bibliografies. Recuperat de http://guiesbibtic.upf.edu/mendeley