Que estàs buscant?
Segons els darrers estudis, la presència de dones en el sector tecnològic a Catalunya i Espanya continua sent limitada, suposant una infrarepresentació femenina en el sector TIC. A Catalunya, només el 8,6% dels professionals tecnològics són dones, segons el primer baròmetre DonaTIC del Cercle Tecnològic. Aquest informe també destaca que les dones ocupen un 25,4% dels rols tècnics en empreses tecnològiques catalanes, principalment en gestió de projectes i desenvolupament de programari. Aquesta desigualtat és encara més marcada en rols tècnics i de lideratge. Pel que fa a les startups, a Espanya, només el 10% estan fundades exclusivament per dones, tot i que aquesta xifra ha augmentat lleugerament respecte al 6% de 2022. Les emprenedores solen centrar-se en sectors com la salut, l'educació, l'impacte social i la indústria.
D'altra banda, falta visibilitat de referents femenins. L’absència de models a seguir dificulta l’interès de les nenes i joves per estudiar carreres STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques), i això es trasllada posteriorment al món professional i de l'empresa, produint-se una bretxa d’oportunitats laborals. Tot i que moltes dones disposen de talent i capacitats per accedir al sector digital, sovint es troben amb barreres estructurals, culturals i de manca de xarxes de suport professional.
La necessitat d’intensificar la participació de les dones en les àrees de ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques està en el centre del debat públic. Cada vegada més, les professions requereixen tota una sèrie de coneixements tècnics, per la qual cosa la baixa participació de les dones a les STEM les pot deixar en una situació de desigualtat respecte als homes. A Espanya, només el 16% dels professionals de l’àrea de les STEM són dones, i molt poques adolescents, el 0,7%, s’interessen per estudiar un grau relacionat amb les tecnologies digitals, enfront del 7% dels homes. Així mateix, és significatiu el baix percentatge de dones interessades a cursar un grau relacionat amb aquest àmbit. La fractura de gènere relacionada amb els estudis científics i tecnològics, doncs, continua representant un problema en l’educació universitària. Malgrat que diverses administracions, tant estatals com internacionals, promouen l’augment d’aquestes vocacions, observem una pèrdua de talent STEM a la qual caldria posar remei. Per això, resulta fonamental vincular les dones a les STEM des dels primers cursos de l’etapa escolar (Observatori Social de la Fundació "la Caixa").
Davant d’aquesta situació, el primer bloc d’aquest projecte ofereix una resposta per abordar-la amb accions concretes orientades a visibilitzar el talent digital femení: Organitzar jornades, trobades i activitats per destacar l’impacte de les dones en el sector TIC i inspirar altres a seguir l’exemple; Fomentar la connexió i l’empoderament, oferint espais de networking i col·laboració per establir vincles entre dones professionals, estudiants i empreses del Maresme, facilitant oportunitats de negoci i desenvolupament professional; i Transformar l’ecosistema local, impulsant un canvi cultural i estructural a les empreses i institucions del territori per avançar cap a la igualtat efectiva, promovent la diversitat com a valor estratègic. Aquesta proposta no només busca impactar a curt termini, sinó també consolidar una base per al futur d’un sector TIC inclusiu i innovador al Maresme.
Per altra banda, les accions del TecnoGirl, que conformen el segon bloc del projecte, han estat dissenyades per trencar amb els estereotips de gènere, crear sensació de pertinença social i per donar visibilitat a la finalitat i dotar de sentit l'elecció de carreres STEM mitjançant accions de visibilització: creació d'una exposició de Dones i Tecnologia referents del sector d'àmbit internacional i territorial. Xerrades divulgatives de ciència i tecnologia de la mà de referents del territori; acci d'entrenament: impartició de tallers tecnològics i científics per desenvolupar les habilitats tècniques de les noies i donar-les-hi la possibilitat d'explorar tots els vessants de les STEM; i accions de co-creació: resolució col·laborativa de repte tecnològic, per posar en pràctica tot l'après durant el curs.
Convocatòria per a la concessió de subvencions per reduir la bretxa de gènere a l'àmbit de les TIC en el marc del Pla de recuperació, transformació i resiliència, finançat per la Unió Europea mitjançant el programa Next Generation EU, convocades mitjançant la Resolució EMT/4692/2024, de 19 de desembre (ref. BDNS 805662). Núm. d’expedient: SDC005/24/000237
Import concedit
Import del projecte