Informació general


Tipus d'assignatura: Optativa

Coordinador: Joan Triadó Aymerich

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Julián Horrillo Tello

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 4

Llengües d'impartició


  • Català

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • S6. Aplicar els principis d’organització d’empreses en entorns industrials.

  • S34. Aplicar la seva capacitat d’anàlisi crítica, d’autoconeixement, d’intel·ligència emocional i la seva capacitat d’aprendre a aprendre per resoldre les situacions a les quals ha de fer front dins del seu àmbit personal o professional.

  • C6. Crear valor cultural, social o econòmic, a partir de la identificació de reptes i necessitats actuals i futures, la generació de solucions i la realització i desenvolupament d’aquestes.

  • C7. Redactar textos amb l’estructura adequada als objectius de comunicació.

  • C17. Aplicar diferents tècniques i eines bàsiques per a la presa de decisions empresarials.

  • C18. Organitzar adequadament els processos de negoci de l’empresa.

  • C21. Contribuir a desenvolupar equips interdisciplinaris i transdisciplinaris, reconeixent i respectant les diferents visions i àrees de coneixement, integrant-les cap a un objectiu comú establert.

Presentació de l'assignatura


Assignatura emmarcada en la matèria Optativa, d'enfocament eminentment pràctic orientada al desenvolupament i la gestió de negocis industrials dins el nou
paradigma de la Indústria 4.0. L'assignatura pretén aproximar els nostres futurs enginyers a la realitat de la empresa i el mercat, tot simulant el funcionament
d’una empresa industrial, considerant les seves principals àrees funcionals, com ara producció i logística, marketing i vendes, servei al client, R+D+I, i gestió
de persones. L’assignatura pretén capacitar l’estudiant en aspectes relacionats amb el disseny i la gestió de productes i processos de l’empresa en el marc
de la Indústria 4.0. En aquest marc, s’estudien diferents eines i metodologies per al disseny de productes innovadors, orientat cap el concepte d’smart
product. Per altra banda es treballa el procés central del nou model industrial: la transformació digital de l’empresa, aprofitant per a la implantació d’un model
de gestió basat en els processos de negoci i en el coneixement generat en digitalitzar-los. Finalment, es treballa en el disseny del procés de fabricació, i en la
planificació i control de l’explotació del negoci.

Continguts


Títol contingut 1: Introducció a la gestió de l’empresa industrial

  • Smart factory i Indústria 4.0
  • Estratègia empresarial
  • De la idea al producte
  • Els processos de negoci de l’empresa industrial
  • El procés de compra. Proveïdors
  • El procés de fabricació
  • El procés de venda. Mercats
  • Gestió mediambiental de l’empresa

Títol contingut 2: La Gestió del Coneixement

  • Entorn competitiu globalitzat.
  • L’empresa com a sistema d’informació
  • El Capital Intel·lectual i la gestió d’intangibles
  • Models per a la gestió del coneixement
  • Aplicació de la cadena de valor del coneixement
  • Eines i sistemes de suport a la gestió del coneixement

Títol contingut 3: El disseny del producte

  • Disseny sostenible de producte
  • Innovació de Producte
  • Smart product
  • Eines de suport al disseny de producte

Títol contingut 4: La gestió del producte

  • Gestió de la cartera de productes
  • Vigilància tecnològica i intel·ligència competitiva
  • Emprenedoria corporativa
  • Eines de suport a la gestió de producte

Títol contingut 5: El disseny de processos

  • Reenginyeria de processos i transformació digital de l'empresa
  • Polítiques de gestió d’estoc de matèries primeres, en trànsit i producte acabat
  • Disseny de sistema productiu: Innovació de procés, sostenibilitat i productivitat energètica
  • Marketing industrial. Estratègia industrial
  • Eines de suport al disseny de processos

Títol contingut 6: La gestió de processos

  • Gestió de compres
  • Gestió d’operacions
  • Gestió comercial
  • Eines de suport: Supply Chain Management (SCM), Enterprise Resource Planning (ERP), Customer Relationship Management (CRM)

Activitats i sistema d'avaluació


Títol de l’activitat 1: Disseny de l’estratègia empresarial. Disseny funcional i formal del producte

Títol de l’activitat 2: Disseny tècnic del producte. Posicionament

Títol de l’activitat 3: Disseny tècnic del procés de fabricació. Operacions, marketing i finances

Títol de l’activitat 4: Planificació i control de la producció. Previsió de la demanda, PMP, MRP, compres i controlling

Títol de l’activitat 5: Examen

 

L’avaluació de l’assignatura es farà a partir dels resultats obtinguts per l’empresa al llarg del quadrimestre. Una part de l’avaluació és comuna per a tots els
membres de l’equip, en funció dels resultats empresarial aconseguits; i una altra és individual en funció dels resultats de l’àrea funcional de la que és
responsable cada alumne, i dels resultats de l’avaluació de l’activitat 5 (Examen). Es plantejaran activitats relacionades amb les àrees de coneixement:
estratègia, compres i proveïdors, fabricació, vendes i marketing, R+D+I. Cadascuna d’aquestes àrees serà responsabilitat d’un alumne integrant de l’equip de
treball. A continuació s’indica el pes de cadascuna de les activitats en l’avaluació final de l’assignatura.

ACTIVITAT 1: 20 %
ACTIVITAT 2: 20 %
ACTIVITAT 3: 20 %
ACTIVITAT 4: 20 %
ACTIVITAT 5: 20 %

L’assistència a les sessions de classe i el lliurament dels informes corresponents de les activitats desenvolupades és condició necessària per a l’avaluació de
l’assignatura.
Les 4 primeres activitats de l’assignatura conformen un projecte general, de tal manera que cada activitat, si és necessari, es pot recuperar en realitzar la
següent, a partir del feedback rebut de la seva correcció.
Per a les activitats 1 a 4, si el resultat de la seva avaluació no és satisfactori, o els docents ho consideren oportú podran convocar als integrant d’el grup a la
realització d’una prova d’avaluació individualitzada.

 

Important:

Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa
d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut
d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà
convocar l’estudiant


 

Bibliografia


Bàsic

ACC1Ó (2009). Innovació en el desenvolupament de nous productes. Guies d’Innovació i Internacionalització. Generalitat de Catalunya. 

CARLES, M.; BARBENA, P.; MORALES, S. (2020). Menció en Fabricació Intel·ligent en la Indústria 4.0. ESUPT. 

CONESA, V. (2025). Guía Metodológica para la Evaluación del Impacto Ambiental. Mundi-Prensa, Madrid. 

HORRILLO, J. (2025). Materials de l’assignatura d’Organització de l’Empresa en la Indústria Digital. CUT. Departament de Tecnologia. Mataró

Complementària

BOOTHROYD, G.; DEWHURST, P.; NIGHT, W. (2011). Product Design for Manufacture and Assembly. CRC Press

CHORAFAS, D.N. (2008). Integrating ERP, CRM, Supply Chain Management and Smart Materials. Auerbach Publication 

DAVENPORT, T.H.; PRUSAK, L. (2001). Conocimiento en acción. Prentice Hall. Buenos Aires

DOMÍNGUEZ MACHUCA, J. A., et al. (2003). Dirección de operaciones. Aspectos tácticos y operativos en la producción y los servicios. McGraw Hill. Madrid

DRUCKER, P. (reimp. 2004). The practice of management. Harper&Row Publishers. New York.

EDVINSON, L.; MALONE M. (1998). El capital intelectual, Editorial Norma, México 1998

ESCORSA, P.; MASPONS, R. (2001). De la vigilancia tecnológica a la inteligencia competitiva. Financial Times, Prentice Hall. Madrid.

JOYANES, L. (2017). Industria 4.0 la Cuarta Revolución Industrial. Alfaomega – Marcombo

KOTLER P. y G. ARMSTRONG (2018), Principios de Marketing, 17ª edición. Madrid: Pearson Educación

PORTER, M (1987). Ventaja Competitiva. CECSA. México.