Que estàs buscant?
S6. Aplicar els principis d’organització d’empreses en entorns industrials.
S34. Aplicar la seva capacitat d’anàlisi crítica, d’autoconeixement, d’intel·ligència emocional i la seva capacitat d’aprendre a aprendre per resoldre les situacions a les quals ha de fer front dins del seu àmbit personal o professional.
C6. Crear valor cultural, social o econòmic, a partir de la identificació de reptes i necessitats actuals i futures, la generació de solucions i la realització i desenvolupament d’aquestes.
C7. Redactar textos amb l’estructura adequada als objectius de comunicació.
C17. Aplicar diferents tècniques i eines bàsiques per a la presa de decisions empresarials.
C18. Organitzar adequadament els processos de negoci de l’empresa.
C21. Contribuir a desenvolupar equips interdisciplinaris i transdisciplinaris, reconeixent i respectant les diferents visions i àrees de coneixement, integrant-les cap a un objectiu comú establert.
Assignatura emmarcada en la matèria Optativa, d'enfocament eminentment pràctic orientada al desenvolupament i la gestió de negocis industrials dins el nou
paradigma de la Indústria 4.0. L'assignatura pretén aproximar els nostres futurs enginyers a la realitat de la empresa i el mercat, tot simulant el funcionament
d’una empresa industrial, considerant les seves principals àrees funcionals, com ara producció i logística, marketing i vendes, servei al client, R+D+I, i gestió
de persones. L’assignatura pretén capacitar l’estudiant en aspectes relacionats amb el disseny i la gestió de productes i processos de l’empresa en el marc
de la Indústria 4.0. En aquest marc, s’estudien diferents eines i metodologies per al disseny de productes innovadors, orientat cap el concepte d’smart
product. Per altra banda es treballa el procés central del nou model industrial: la transformació digital de l’empresa, aprofitant per a la implantació d’un model
de gestió basat en els processos de negoci i en el coneixement generat en digitalitzar-los. Finalment, es treballa en el disseny del procés de fabricació, i en la
planificació i control de l’explotació del negoci.
Títol contingut 1: Introducció a la gestió de l’empresa industrial
Títol contingut 2: La Gestió del Coneixement
Títol contingut 3: El disseny del producte
Títol contingut 4: La gestió del producte
Títol contingut 5: El disseny de processos
Títol contingut 6: La gestió de processos
Títol de l’activitat 1: Disseny de l’estratègia empresarial. Disseny funcional i formal del producte
Títol de l’activitat 2: Disseny tècnic del producte. Posicionament
Títol de l’activitat 3: Disseny tècnic del procés de fabricació. Operacions, marketing i finances
Títol de l’activitat 4: Planificació i control de la producció. Previsió de la demanda, PMP, MRP, compres i controlling
Títol de l’activitat 5: Examen
L’avaluació de l’assignatura es farà a partir dels resultats obtinguts per l’empresa al llarg del quadrimestre. Una part de l’avaluació és comuna per a tots els
membres de l’equip, en funció dels resultats empresarial aconseguits; i una altra és individual en funció dels resultats de l’àrea funcional de la que és
responsable cada alumne, i dels resultats de l’avaluació de l’activitat 5 (Examen). Es plantejaran activitats relacionades amb les àrees de coneixement:
estratègia, compres i proveïdors, fabricació, vendes i marketing, R+D+I. Cadascuna d’aquestes àrees serà responsabilitat d’un alumne integrant de l’equip de
treball. A continuació s’indica el pes de cadascuna de les activitats en l’avaluació final de l’assignatura.
ACTIVITAT 1: 20 %
ACTIVITAT 2: 20 %
ACTIVITAT 3: 20 %
ACTIVITAT 4: 20 %
ACTIVITAT 5: 20 %
L’assistència a les sessions de classe i el lliurament dels informes corresponents de les activitats desenvolupades és condició necessària per a l’avaluació de
l’assignatura.
Les 4 primeres activitats de l’assignatura conformen un projecte general, de tal manera que cada activitat, si és necessari, es pot recuperar en realitzar la
següent, a partir del feedback rebut de la seva correcció.
Per a les activitats 1 a 4, si el resultat de la seva avaluació no és satisfactori, o els docents ho consideren oportú podran convocar als integrant d’el grup a la
realització d’una prova d’avaluació individualitzada.
Important:
Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa
d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut
d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà
convocar l’estudiant
ACC1Ó (2009). Innovació en el desenvolupament de nous productes. Guies d’Innovació i Internacionalització. Generalitat de Catalunya.
CARLES, M.; BARBENA, P.; MORALES, S. (2020). Menció en Fabricació Intel·ligent en la Indústria 4.0. ESUPT.
CONESA, V. (2025). Guía Metodológica para la Evaluación del Impacto Ambiental. Mundi-Prensa, Madrid.
HORRILLO, J. (2025). Materials de l’assignatura d’Organització de l’Empresa en la Indústria Digital. CUT. Departament de Tecnologia. Mataró
BOOTHROYD, G.; DEWHURST, P.; NIGHT, W. (2011). Product Design for Manufacture and Assembly. CRC Press
CHORAFAS, D.N. (2008). Integrating ERP, CRM, Supply Chain Management and Smart Materials. Auerbach Publication
DAVENPORT, T.H.; PRUSAK, L. (2001). Conocimiento en acción. Prentice Hall. Buenos Aires
DOMÍNGUEZ MACHUCA, J. A., et al. (2003). Dirección de operaciones. Aspectos tácticos y operativos en la producción y los servicios. McGraw Hill. Madrid
DRUCKER, P. (reimp. 2004). The practice of management. Harper&Row Publishers. New York.
EDVINSON, L.; MALONE M. (1998). El capital intelectual, Editorial Norma, México 1998
ESCORSA, P.; MASPONS, R. (2001). De la vigilancia tecnológica a la inteligencia competitiva. Financial Times, Prentice Hall. Madrid.
JOYANES, L. (2017). Industria 4.0 la Cuarta Revolución Industrial. Alfaomega – Marcombo
KOTLER P. y G. ARMSTRONG (2018), Principios de Marketing, 17ª edición. Madrid: Pearson Educación
PORTER, M (1987). Ventaja Competitiva. CECSA. México.