Informació general


Tipus d'assignatura: Optativa

Coordinador: Joan Triadó Aymerich

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Julián Horrillo Tello

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 4

Llengües d'impartició


  • Català

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • S6. Aplicar els principis d’organització d’empreses en entorns industrials.

  • S29. Aplicar la capacitat d’anàlisi crítica, d’autoconeixement, d’intel·ligència emocional i d’aprendre a aprendre per resoldre les situacions a les quals s’ha d’enfrontar en l’àmbit personal o professional.

  • C6. Crear valor cultural, social o econòmic a partir de la identificació de reptes i necessitats actuals i futures, la generació de solucions i la realització i desenvolupament d’aquestes.

  • C7. Redactar textos amb l’estructura adequada als objectius de comunicació.

  • C16. Aplicar diferents tècniques i eines bàsiques per a la presa de decisions empresarials.

  • C17. Organitzar adequadament els processos de negoci de l’empresa.

  • C20. Contribuir al desenvolupament d’equips interdisciplinaris i transdisciplinaris, reconeixent i respectant les diferents visions i àrees de coneixement, integrant-les cap a un objectiu comú establert.

Presentació de l'assignatura


Assignatura emmarcada en la matèria Optativa, d'enfocament eminentment pràctic orientada al desenvolupament i la gestió de negocis industrials dins el nou
paradigma de la Indústria 4.0. L'assignatura pretén aproximar els nostres futurs enginyers a la realitat de la empresa i el mercat, tot simulant el funcionament
d’una empresa industrial, considerant les seves principals àrees funcionals, com ara producció i logística, marketing i vendes, servei al client, R+D+I, i gestió
de persones. L’assignatura pretén capacitar l’estudiant en aspectes relacionats amb el disseny i la gestió de productes i processos de l’empresa en el marc
de la Indústria 4.0. En aquest marc, s’estudien diferents eines i metodologies per al disseny de productes innovadors, orientat cap el concepte d’smart
product. Per altra banda es treballa el procés central del nou model industrial: la transformació digital de l’empresa, aprofitant per a la implantació d’un model
de gestió basat en els processos de negoci i en el coneixement generat en digitalitzar-los. Finalment, es treballa en el disseny del procés de fabricació, i en la
planificació i control de l’explotació del negoci.

Continguts


Títol contingut 1: Introducció a la gestió de l’empresa industrial

  • Smart factory i Indústria 4.0
  • Estratègia empresarial
  • De la idea al producte
  • Els processos de negoci de l’empresa industrial
  • El procés de compra. Proveïdors
  • El procés de fabricació
  • El procés de venda. Mercats
  • Gestió mediambiental de l’empresa

Títol contingut 2: La Gestió del Coneixement

  • Entorn competitiu globalitzat.
  • L’empresa com a sistema d’informació
  • El Capital Intel·lectual i la gestió d’intangibles
  • Models per a la gestió del coneixement
  • Aplicació de la cadena de valor del coneixement
  • Eines i sistemes de suport a la gestió del coneixement

Títol contingut 3: El disseny del producte

  • Disseny sostenible de producte
  • Innovació de Producte
  • Smart product
  • Eines de suport al disseny de producte

Títol contingut 4: La gestió del producte

  • Gestió de la cartera de productes
  • Vigilància tecnològica i intel·ligència competitiva
  • Emprenedoria corporativa
  • Eines de suport a la gestió de producte

Títol contingut 5: El disseny de processos

  • Reenginyeria de processos i transformació digital de l'empresa
  • Polítiques de gestió d’estoc de matèries primeres, en trànsit i producte acabat
  • Disseny de sistema productiu: Innovació de procés, sostenibilitat i productivitat energètica
  • Marketing industrial. Estratègia industrial
  • Eines de suport al disseny de processos

Títol contingut 6: La gestió de processos

  • Gestió de compres
  • Gestió d’operacions
  • Gestió comercial
  • Eines de suport: Supply Chain Management (SCM), Enterprise Resource Planning (ERP), Customer Relationship Management (CRM)

Activitats i sistema d'avaluació


Títol de l’activitat 1: Disseny de l’estratègia empresarial. Disseny funcional i formal del producte

Títol de l’activitat 2: Disseny tècnic del producte. Posicionament

Títol de l’activitat 3: Disseny tècnic del procés de fabricació. Operacions, marketing i finances

Títol de l’activitat 4: Planificació i control de la producció. Previsió de la demanda, PMP, MRP, compres i controlling

Títol de l’activitat 5: Examen

 

L’avaluació de l’assignatura es farà a partir dels resultats obtinguts per l’empresa al llarg del quadrimestre. Una part de l’avaluació és comuna per a tots els
membres de l’equip, en funció dels resultats empresarial aconseguits; i una altra és individual en funció dels resultats de l’àrea funcional de la que és
responsable cada alumne, i dels resultats de l’avaluació de l’activitat 5 (Examen). Es plantejaran activitats relacionades amb les àrees de coneixement:
estratègia, compres i proveïdors, fabricació, vendes i marketing, R+D+I. Cadascuna d’aquestes àrees serà responsabilitat d’un alumne integrant de l’equip de
treball. A continuació s’indica el pes de cadascuna de les activitats en l’avaluació final de l’assignatura.

ACTIVITAT 1: 20 %
ACTIVITAT 2: 20 %
ACTIVITAT 3: 20 %
ACTIVITAT 4: 20 %
ACTIVITAT 5: 20 %

L’assistència a les sessions de classe i el lliurament dels informes corresponents de les activitats desenvolupades és condició necessària per a l’avaluació de
l’assignatura.
Les 4 primeres activitats de l’assignatura conformen un projecte general, de tal manera que cada activitat, si és necessari, es pot recuperar en realitzar la
següent, a partir del feedback rebut de la seva correcció.
Per a les activitats 1 a 4, si el resultat de la seva avaluació no és satisfactori, o els docents ho consideren oportú podran convocar als integrant d’el grup a la
realització d’una prova d’avaluació individualitzada.
 

Bibliografia


Bàsic

ACC1Ó (2009). Innovació en el desenvolupament de nous productes. Guies d’Innovació i Internacionalització. Generalitat de Catalunya. 

CARLES, M.; BARBENA, P.; MORALES, S. (2020). Menció en Fabricació Intel·ligent en la Indústria 4.0. ESUPT. 

CONESA, V. (2025). Guía Metodológica para la Evaluación del Impacto Ambiental. Mundi-Prensa, Madrid. 

HORRILLO, J. (2025). Materials de l’assignatura d’Organització de l’Empresa en la Indústria Digital. CUT. Departament de Tecnologia. Mataró

Complementària

BOOTHROYD, G.; DEWHURST, P.; NIGHT, W. (2011). Product Design for Manufacture and Assembly. CRC Press

CHORAFAS, D.N. (2008). Integrating ERP, CRM, Supply Chain Management and Smart Materials. Auerbach Publication 

DAVENPORT, T.H.; PRUSAK, L. (2001). Conocimiento en acción. Prentice Hall. Buenos Aires

DOMÍNGUEZ MACHUCA, J. A., et al. (2003). Dirección de operaciones. Aspectos tácticos y operativos en la producción y los servicios. McGraw Hill. Madrid

DRUCKER, P. (reimp. 2004). The practice of management. Harper&Row Publishers. New York.

EDVINSON, L.; MALONE M. (1998). El capital intelectual, Editorial Norma, México 1998

ESCORSA, P.; MASPONS, R. (2001). De la vigilancia tecnológica a la inteligencia competitiva. Financial Times, Prentice Hall. Madrid.

JOYANES, L. (2017). Industria 4.0 la Cuarta Revolución Industrial. Alfaomega – Marcombo

KOTLER P. y G. ARMSTRONG (2018), Principios de Marketing, 17ª edición. Madrid: Pearson Educación

PORTER, M (1987). Ventaja Competitiva. CECSA. México.