Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Jorge Oter González

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Santos Martínez Trabal

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 3

Llengües d'impartició


  • Català

L'assignatura s'imparteix en català, tot i que es faran servir diversos materials de suport en anglès.

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • E9_Aplicar els principis mecànics, electrònics i digitals de la captació, amplificació i gravació de so per a la seva aplicació a diferents plataformes: espectacles, ràdio, televisió, audiovisual i multimèdia. Postproduir l'audio i afegir els efectes sonors d'una producció audiovisual

  • E11_Aplicar les regles musicals i els llenguatges per a la creació musical i la gravació de so en la producció musical i la creació de música electrònica pel seu ús com a bandes sonores en produccions audiovisuals

Competències transversals
  • T2_Que els estudiants tinguin capacitat per treballar com a membres d'un equip interdisciplinar ja sigui com a un membre més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles

Presentació de l'assignatura


L'assignatura parteix de les competències teòriques i pràctiques treballades a Àudio i Sonorització, Creació Musical i Producció Sonora, per consolidar-les en l'àmbit de la producció musical. Es proposa un acostament a la producció musical des d'una perspectiva històrica, estètica i analítica, combinant sessions teòriques amb exercicis pràctics que es realitzaran tant a l'aula com al laboratori d'informàtica i a l'estudi d’enregistrament. L'estudi de la producció musical es duu a terme tant en l'àmbit estrictament discogràfic com en l'àmbit específic dels mitjans audiovisuals.

En aquesta assignatura es duu a terme una col·laboració amb el Taller de Músics.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


BLOC 1 - Història de la producció musical: gèneres, estils i escoles de producció

1. Les nocions de 'producció musical' i els diversos conceptes associats al terme 'productor'.

2. Breu recorregut per la història de la producció musical. Estils i escoles de producció.

3. Els gèneres musicals.

4. Relacions entre procediment tècnic i estètica sonora.

 

BLOC 2 - Eines i recursos creatius. Anàlisi de produccions.

1. Les eines de producció d’àudio. Capacitats correctives i creatives.

2. Reconeixement auditiu dels efectes i processos creatius estudiats.

3. Anàlisi de produccions en l’àmbit discogràfic.

4. Anàlisi de produccions en l’àmbit dels mitjans audiovisuals.

 

Activitats i sistema d'avaluació


L'assignatura planteja l'avaluació en tres blocs: 

Projecte de producció musical  (40%)

Prova parcial (10%)

Prova global (50%)

 

Per fer mitjana caldrà haver superat el treball obligatori i la prova final amb un mínim de 5 sobre 10. Aquells estudiants que obtinguin una qualificació inferior a 5 al treball l'hauran de recuperar. Aquells estudiants que obtinguin una qualificació inferior a 5 a la prova global hauran de fer una prova de recuperació. La prova de recuperació s'aprova amb un 5. Es mantindrà la nota de la prova parcial. En cap cas es podrà optar a la recuperació per pujar nota.

La prova parcial no disposa de recuperació.

Les qualificacions podran ser revisades en una data i lloc publicats pel professor a través de l'eCampus.

La identificació de plagi es considera una circumstància greu que pot comportar una qualificació de suspens a una activitat. En cas de detecció de plagi s’informarà a la coordinació del grau per tal que es puguin prendre les mesures disciplinàries corresponents. 

Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.

Bibliografia


Bàsic

Huber, David M., & Caballero, Emiliano. (2023). Modern Recording Techniques. A Practical Guide to Modern Music Production. (10.a ed.). Focal Press.

Moorefield, Virgil. (2010). The Producer as Composer. Shaping the Sounds of Popular Music. The MIT Press.

Complementària

Burgess, Richard J. (2013). The art of music production. The theory and practice. Oxford University Press.

Chanan, Michael. (1995). Repeated Takes: A Short History of Recording and Its Effects on Music. Verso.

Coryat, Karl. (2008). Guerrilla home recording: How to get great sound from any studio. RLPG/Galleys.

Daley, Dan. (2004). “The Engineers Who Changed Recording.” Sound on Sound Magazine, October. http://www.soundonsound.com/people/engineers-who-changed-recording

Davis, Richard. (2010). Complete Guide to Film Scoring. Berklee Press.

Frith, Simon and Zagorski-Thomas, Simon (Eds). (2012). The Art of Recording Production: An Introductory Reader for a New Academic Field. Ashgate Publishing.

Gibson, David., & Curtis, Maestro. (2005). The Art of Producing. How to Produce an Audio Project. ArtistPro Publishing.

Hexel, Vasco. (2016). Hans Zimmer and James Newton Howard’s The Dark Knight: A Film Score Guide. Rowman & Littlefield.

Katz, Mark. (2010). Capturing Sound: How Technology Has Changed Music. University of California Press.

Senior, Mike. (2018). Mixing Secrets for the Small Studio. Routledge.

Zagorski-Thomas, Simon. (2014). The Musicology of Record Production. Cambridge University Press.