Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Alexandra Masó Llorente

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Jordi Garolera Berrocal
Jordi Oller Nogués 

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 2

Llengües d'impartició


  • Català

 

 

 

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències bàsiques
  • B4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees,problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat

     

  • B5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis postriors amb un alt grau d'autonomia

     

Competències específiques
  • E4_Avaluar i definir les polítiques de personal d'una empresa o organització empresarial, seleccionar equips de treball, definir perfils i establir necessitats de personal

     

Competències generals
  • G1_ Ser capaç de treballar en equip, participant activament en les tasques i negociant enfront opinions discrepants fins arribar a posicions de concens, adquirint així l'habilitat per aprendre conjuntament amb altres membres de l'equip i crear nous coneixements

Competències transversals
  • Comunicar con propiedad de forma oral y escrita  en las  dos lenguas oficiales en Cataluña

  • T4_Dominar les eines informàtiques i les seves principals aplicacions per a l'activitat acadèmica i professional ordinària

Presentació de l'assignatura


L'assignatura examina com les persones creen i mantenen organitzacions complexes per poder arribar a uns objectius i a unes fites.

Els estudiants estudiaran les organitzacions des de la perspectiva de la teoria clàssica organitzacional amb un èmfasi posat en l'eficiència, la capacitat d'adaptació i altres perspectives com la cultural o la política.

Mitjançant l'ús de la "metodologia de el cas", els estudiants podran vincular el material teòric de l'assignatura a casos reals durant les sessions de seminari en grups més reduits.

Continguts


Tema 1: Què són les organitzacions i quins són els seus principals reptes?

- Què és una organització?

- Dimensions del disseny organitzatiu

- L'evolució de la teoria i el disseny de les organitzacions

 

Tema 2: Disseny organitzatiu i estructura organitzativa

- Finalitat organitzativa

- Marcs de selecció d'estratègia i disseny

- Avaluació de l'eficàcia organitzativa

- Estructura organitzativa

- Alternatives de disseny organitzatiu

 

Tema 3: L'entorn extern i les relacions interorganitzatives

- El context ambiental

- Incertesa ambiental

- Teoria de la dependència dels recursos

- Teoria de l'ecologia de la població

- Visió institucional del disseny de l'organització

 

Tema 4: L'organització i l'entorn internacional

- Oportunitats globals vs locals

- Dissenyar l'estructura per adaptar-se a l'estratègia global

- Diferències culturals

- Nous enfocaments del disseny organitzatiu global

 

Tema 5: Cultura organitzativa i valors ètics

- Disseny i cultura de l'organització

- Cultura organitzativa, aprenentatge i rendiment

- Valors ètics i responsabilitat social

- Com els líders configuren la cultura i l'ètica

 

Tema 6: Tecnologies de la informació i control

- Informació per a la presa de decisions i control

- Enfortiment de la coordinació interna

- Enfortiment de les relacions externes

- Impacte de les TIC en el disseny de l'organització

 

Tema 7: Processos de presa de decisions

- La presa de decisions individual

- Presa de decisions organitzatives

- Marc de presa de decisions de contingència

- Errors de decisió i aprenentatge

 

Tema 8: Conflicte, poder i política

- Conflicte intergrupal a les organitzacions

- Poder i organitzacions

- Processos polítics a les organitzacions

- Utilitzar el poder, la política i la col·laboració

Activitats i sistema d'avaluació


Sistema d’avaluació:

Seminaris

30%

Examen final

50%

Participació a classe 20%

L'examen final de trimestre suposa el 50% de la nota. Es necessita una nota mínima de 5 sobre 10 per aprovar.

En recuperació només es podrà realitzar l'examen final que computarà el 50% de la qualificació final, ja que es conservaran les notes de les activitats.

Un alumne que no s'hagi presentat a la primera convocatòria NO es pot presentar a la recuperació.

Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.

Bibliografia


Bàsic

Colella, F., Dalton, P., & Giusti, G. (2023). Moral Support and Performance. Management Science.

Daft, R.L., Murphy, J., Willmott, H. (2020).Organization Theory & Design: An International Perspective 4th Edición
 

Giusti, Giovanni; Dopeso-Fernández, Roberto. Incentive magnitude and reference point shifting: a laboratory experiment. International Journal of Manpower, 2020.

Complementària

Orazalin, N., & Baydauletov, M. (2020). Corporate social responsibility strategy and corporate environmental and social performance: The moderating role of board gender diversity. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 27(4), 1664-1676.

Triana, M. D. C., Jayasinghe, M., Pieper, J. R., Delgado, D. M., & Li, M. (2018). Perceived workplace gender discrimination and employee consequences: a meta-analysis and complementary studies considering country context. Journal of Management, 0149206318776772.