Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Alexandra Masó Llorente

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Alex Araujo Batlle
Victor Jordan Vallverdu 

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 1

Llengües d'impartició


  • Català

Les classes són impartides en català.

Les ponències i els recursos docents proporcionats a l'assignatura, així com els materials de treball recomanats, poden estar en qualsevol de les següents llengües: català, castellà i anglès.

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències bàsiques
  • B4. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

Competències específiques
  • E9. Aplicar les eines tecnològiques per a l'aprofitament dels recursos del negoci a través del Màrqueting.

Competències generals
  • G1. Ser capaç de treballar en equip, participant activament en les tasques i negociant davant opinions discrepants fins arribar a posicions de consens, adquirint així l'habilitat per aprendre conjuntament amb altres membres de l'equip i crear nous coneixements.

Competències transversals
  • T1. Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en les dues llengües oficials a Catalunya.

  • T4. Dominar les eines informàtiques i les seves principals aplicacions per a l'activitat acadèmica i professional ordinària.

Presentació de l'assignatura


Eines TIC és una assignatura transversal, de formació bàsica i obligatòria de primer curs que introdueix l'estudiant en l’àmbit digital des d'una perspectiva empresarial. Aquesta assignatura té una càrrega lectiva de 6 ECTS repartits en un trimestre, combinant el treball lectiu a classe amb l’aprenentatge autònom fora de l’aula. Partint de la certesa que les competències digitals són necessàries per aprendre, treballar i participar en la societat actual, l'assignatura d' Eines TIC amplia aquest enfocament per abordar competències digitals específiques en l'àrea d'estudi de les ciències socials i de l'empresa.

L’objectiu principal és iniciar l'estudiant, de manera progressiva durant el trimestre, en l’adquisició de la competència d’ús i aplicació de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) en els camps acadèmic, personal i professional, tot desenvolupant els coneixements, habilitats i actituds en l'àmbit digital per treure’n el màxim profit. Aquesta assignatura pertany a l’àrea d’estudi de Gestió de la Innovació en un context digital, i també s’enfoca a plantejar i comprendre quines són les tendències històriques i actuals, així com l’evolució i l’impacte d'aquestes en el sector empresarial.

L’assignatura promou la reflexió sobre l’efecte de la tecnologia en el món laboral i també en l’àmbit personal. En aquest sentit, ajuda a desenvolupar el pensament racional i crític sobre l’ús de les TIC per estudiar i treballar en la societat de la informació i el coneixement. Per a cursar aquesta assignatura, cal tenir un mínim de coneixements previs de les TIC a nivell d’usuari assolits en l’etapa preuniversitària.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


Bloc 1. TIC, digitalització i transformació digital

  • Digitalització i transformació digital de les persones, les empreses i la societat
  • Cerca, gestió, anàlisi, tractament i presentació de la informació
  • Entorns Personals d’Aprenentatge (PLE)

Bloc 2. La presencia digital de les empreses i dels usuaris

  • TIC, social media i IA. L’evolució de la presència digital a la xarxa
  • Comunicació i col·laboració a la xarxa
  • Creació de continguts multimèdia i Contingut Generat per l’Usuari (UGC)
  • Identitat digital, reputació en línia i marca personal

Bloc 3. Les experiències immersives

  • Les innovacions tecnològiques aplicades al mercat
  • Realitat augmentada i realitat virtual aplicada al negoci
  • Mobilitat i tecnologies de proximitat

Bloc 4. Big Data i sistemes d'informació

  • El big data aplicat a l’empresa
  • Fonts d’informació i dades
  • Sistemes d’informació i presa de decisions

Bloc 5. Tendències i projectes d'integració tecnològica

  • Gestió de projectes i equips en xarxa
  • L’impacte a la societat de la Intel·ligència artificial, el blockchain i l’Internet de les coses
  • La ciberseguretat i privacitat

Activitats i sistema d'avaluació


L'assignatura combina diferents activitats i sistemes d'avaluació, amb l'objectiu d'obtenir una avaluació individual i de treball en grup.

  • 60% Avaluació individual: 40% examen final + 20% seminaris
  • 40% Avaluació grupal: 40% treballs en grup.

Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de  verificar-ne l’autoria.

Altres especificacions:

  • Per a superar l'assignatura, és obligatori dur a terme totes les activitats de seminari i cal aprovar amb una nota igual o superior a cinc l'examen final de validació dels continguts fonamentals de l'assignatura.
  • Per a superar l'assignatura cal obtenir una nota mitjana igual o superior a 5 al global de l'assignatura.
  • Hi ha un examen de recuperació en cas de suspendre l’examen final. L’estudiant que no s'hagi presentat a la primera convocatòria d’examen no pot presentar-se a la recuperació.
  • No es poden recuperar les notes de les tasques d’avaluació contínua, és a dir, només es pot recuperar l’examen final.
  • La recuperació de l’examen no serveix per apujar nota, només s'hi podran presentar aquells que els hagi quedat l'assignatura suspesa en la convocatòria ordinaria..

Bibliografia


Bàsic

Laudon, K. C., & Laudon, J. P. (2021). Management Information Systems: Managing the Digital Firm. Pearson.

Pisani, f. (2016). Creadores de futuro. Fundación Telefónica http://www.fundaciontelefonica.com/arte_cultura/publicaciones-listado/pagina-item-publicaciones/itempubli/502/

 

Turban, E., Pollard, C., Woord, G. (2021). Information Technology for Management: Driving Digital Transformation to Increase Local and Global Performance, Growth and Sustainability, 12th Edition, International Adaptation. Wiley. ISBN: 978-1-119-80253-2

Complementària

Agència de Ciberseguretat de Catalunya. https://ciberseguretat.gencat.cat/ca/inici

Agencia Española de Protección de Datos. AEPD. https://www.aepd.es/es

Chaffey, D., & White, G. (2019). Digital Business and E-Commerce Management. Pearson.

DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens - With new examples of knowledge, skills and attitudes, EUR 31006 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2022, ISBN 978-92-76-48882-8, doi:10.2760/115376, JRC128415.

Eurostat. Digital economy and society. https://ec.europa.eu/eurostat/web/digital-economy-and-society/

Instituto Nacional de Ciberseguridad. INCIBE. https://www.incibe.es

World Wide Web Consortium. W3C. https://www.w3.org