Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Alexandra Masó Llorente

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Josep Maria Calafell Martinez

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 2

Llengües d'impartició


  • Català

Els materials de lectura poden estar en català, castellà o anglès.

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències bàsiques
  • B4. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

Competències específiques
  • E1. Reconèixer l'entorn en què opera l'organització, el funcionament de l'empresa i les seves àrees funcionals i els instruments d'anàlisi.

  • E2. Aplicar els fonaments del màrqueting i investigació de mercats.

  • E3. Identificar les eines qualitatives i quantitatives d'anàlisi i diagnòstic per a la investigació de mercats.

  • E4. Analitzar i avaluar les estratègies de desenvolupament, llançament i posicionament de nous productes, així com prendre decisions en relació amb la variable del producte, preu, distribució i comunicació.

Competències generals
  • G1. Ser capaç de treballar en equip, participant activament en les tasques i negociant davant opinions discrepants fins arribar a posicions de consens, adquirint així l'habilitat per aprendre conjuntament amb altres membres de l'equip i crear nous coneixements.

Competències transversals
  • T1. Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en les dues llengües oficials a Catalunya.

  • T5. Desenvolupar tasques aplicant els coneixements adquirits amb flexibilitat i creativitat i adaptant-los a contextos i situacions noves.

Presentació de l'assignatura


Objectius d'aprenentatge generals de l'assignatura:

  1. Entendre perquè hi ha productes que val la pena ser comercialitzats, desenvolupant en els alumnes, la capacitat de veure oportunitats de millora i noves formes de resoldre necessitats reals del consumidor, a través de la creació i disseny de productes i marques
  2. Conèixer les tècniques per diferenciar els productes i les marques, dissenyant una proposta de valor.
  3. Ser capaç de llençar un producte al mercat amb mètode i entendre el seu cicle de vida i matrius estratègiques.
  4. Entendre el efecte del producte en el comportament del consumidor

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


1. Introducció al producte

  • Política de productes
  • Producte i màrqueting
  • Influencia de l’entorn sobre la marca
  • Nivells de producte
  • Classificació de productes

2.Cicles de vida del producte

  • Etapes del cicle de vida i les seves estratègies
  • Perfils especials de cicle de vida
  • Factors subjacents al cicle de vida
  • Matriu BCG

3. La marca i les seves matrius estratègiques

  • L’empresa multiproducte
  • Línia y cartera de productes
  • Model ABC
  • Matriu McKinsey

 

Activitats i sistema d'avaluació


SE1. Examen Parcial 1 (20%)

SE2. Projecte Final Assignatura (40%)

SE3. Participació Activa (1 activitat de classe) (10%)

SE4. Examen final (30%)

Bibliografia


Bàsic

¿Qué es el Branding?. Matthew Healey. Ed Gustavo Gil, S.L (2009)

Buyology, Verdades y Mentiras De Por Qué Compramos. Booket (2012 )

Change by Design. Tim Brown

La vaca púrpura. Seth Godin. Booket. (2011)

Marketing Manager. Kotler Keller. Pearson 14 edition (2012)

Complementària

A Handbook for Revolution : Empathy. Roman Krznaric. Random House Group Company (2014)

Blue Ocean Strategy. W.Chan Kim (2008)

Business Model Generation. Alexander Osterwalder (2010)

Creative Confidence. David Kelley

Las 22 leyes inmutables de la marca.  Al Ries y Laura Ries.

Mapas Estrategicos. Kaplan y Norton. Harvard School Press. Gestion 2000.(2004)

Marketing lateral : nuevas técnicas para encontrar las ideas más rompedoras. Kotler. Pearson (2005)

NeedFinding: Design Research and Planninig. Dev Patnaik. Third Edition (2014)

The Lean Entrepreneur: How Visionaries Create Products, Innovate with New Ventures, and Disrupt Markets. Brant Cooper, Patrick Vlaskovits.(2013)

Wired to Care: How Companies Prosper when they create widespread Empathy. Dev Patnaik. Pearson Education. (2009)

https://www.youtube.com/watch?v=C1rF1id3nLo

TED Talk: Wired to Care: How Companies Prosper when they create widespread Empathy.