Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Alexandra Masó Llorente

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Bruno Gabarrón Leiva

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 4

Llengües d'impartició


  • Català

L'assignatura s'imparteix en català tot i que el material pot estar en qualsevol dels tres idiomes (català, castellà o anglès).

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències bàsiques
  • B4. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

Competències específiques
  • E10. Analitzar i avaluar el paper de les comunitats digitals i les xarxes socials a l'empresa.

  • E13. Identificar les eines bàsiques de l'e-Màrqueting.

     

  • E14. Aplicar els coneixements adquirits a la gestió de comunitats digitals.

  • E15. Reunir i interpretar dades  significatives per a emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'àmbit empresarial i ser capaç d'elaborar un document que permeti transmetre informació o una proposta empresarial innovadora.

  • E9. Aplicar les eines tecnològiques per a l'aprofitament dels recursos del negoci a través del Màrqueting.

Competències generals
  • G1. Ser capaç de treballar en equip, participant activament en les tasques i negociant davant opinions discrepants fins arribar a posicions de consens, adquirint així l'habilitat per aprendre conjuntament amb altres membres de l'equip i crear nous coneixements.

Competències transversals
  • T1. Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en les dues llengües oficials a Catalunya.

  • T4. Dominar les eines informàtiques i les seves principals aplicacions per a l'activitat acadèmica i professional ordinària.

Presentació de l'assignatura


L'objectiu d'aquesta assignatura és aprendre a definir, planificar, executar i avaluar una estratègia en Xarxes Socials. A partir d'un projecte grupal, es treballaran els canals, les estratègies i les diferents eines de diagnosi i seguiment en una estratègia a les Xarxes. Des del paper de les xarxes socials en el context de la web 2.0, el rol dels influencers fins a conceptes com els Leads, KPIs o les mètriques, es treballen i s'incorporen a les diferents fases de l'estratègia SM.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


Per graus amb formació específica de marketing (MiCD i Doble ADE-MKT) els continguts son:

Tema 1. El pla de social media

  • Els efectes de les xarxes en els individus, el col·lectiu i l'empresa
  • L'herència del Web 2.0
  • Objectius i estratègia

Tema 2. Recerca i anàlisi

  • Definició -Why - Buyer Persona - context
  • Territori de marca

Tema 3. Els connectors

  • Fonaments de la connectivitat humana: el nombre de Dunbar
  • La llei dels especials i els influencers

Tema 4. Planificació i gestió de campanyes de social media

  • Elements clau en una estratègia social media
  • Política Social media (SM)
  • Canals pel SM
  • Calendari editorial

Tema 5. Creació i curació de continguts

  • Continguts generats per l'usuari
  • Concepte de curació
  • Tipologies de curació

Tema 6. Execució del pla de social media

  • Continguts
  • Algorismes
  • Bones pràctiques
  • Eines
  • Nous formats

Tema 7. Mesura, visualització i optimització del pla

  • Les mètriques en SM
  • KPIs
  • Eines d'anàlisi i seguiment

Tema 8. Presentació de resultats. Social Media Report

 

Per la resta de graus els continguts son: (aquesta diferència és deguda a que els graus de MKT ja tenen assignatures pròpies on s'imparteixen continguts referents al Social Media)

1. El Pla de Social Media

  • Introducció al Social Media Marketing
  • Tendències i evolució de les xarxes socials
  • Objectius i importància d'un Pla de Social Media
  • Fases del Pla de Social Media

2. Els Connectors

  • Fonaments de la connectivitat humana: el nombre de Dunbar
  • La llei dels especials i els influencers

3. Recerca i anàlisi

  • Definició -Why - Buyer Persona - Context
  • Territori de marca

4. Planificació i gestió

  • Elements clau en una estratègia social media
  • Política Social media (SM)
  • Canals pel SM
  • Calendari editorial

5. Creació i curació de continguts

  • Continguts generats per l'usuari
  • Concepte de curació
  • Tipologies de curació

6. Execució

  • Continguts
  • Algorismes
  • Bones pràctiques
  • Eines
  • Nous formats

7. Mesura, optimització i visualització

  • Les mètriques en SM
  • KPIs
  • Eines d'anàlisi i seguiment

8. Publicitat a Xarxes Socials

 

Activitats i sistema d'avaluació


El sistema d'avaluació es divideix en activitats d'avaluació continuada (60%) i un examen final (40%).

Resum del sistema d'avaluació:

Sistema Percentatge
Activitats individuals 10%
Activitats grupals 10%
Exposicions estratègia SM 15%
Projecte grupal. Estratègia SM 25%
Examen final 40%

 

Per poder presentar-se a l'examen final, és necessari haver fet l'entrega i la presentació del projecte final sobre l'estratègia de Social Media.

Per aprovar l'examen final, és necessari una puntuació igual o superior a 5 sobre 10 o 50 sobre 100.

Per aprovar l'assignatura, és obligatori aprovar l'examen final. L'examen final s'aprova amb una nota igual o superior a 5 sobre 10 o 50 sobre 100.

Per aprovar l'assignatura, és obligatori aprovar el projecte final. El projecte final s'aprova amb una nota igual o superior a 5 sobre 10 o 50 sobre 100.

Al període de recuperació només es pot recuperar el 40% de l'examen final. Per recuperar caldrà obtenir una nota mínima de 5 sobre 10 o 50 sobre 100 per computar la mitjana de l'assignatura.

Un alumne que no s'hagi presentat a la primera convocatòria NO pot presentar-se a la recuperació.

Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.

Bibliografia


Bàsic

Deighton, John & Kornfeld, Leora (2006) "Case study: United Breaks Guitars". Harvard Business Publishing

Gladwell, Malcolm (2002) "The Tipping Point: How Little Things Can Make a Big Difference". Back Bay Books (January 7, 2002)

Complementària

Christakis, Nicholas A. & Fowler, James H. (2011) "Connected: The Surprising Power of Our Social Networks and How They Shape Our Lives -- How Your Friends' Friends' Friends Affect Everything You Feel, Think, and Do". Back Bay Books; Reprint edition (January 12, 2011)

David S. White and Alison Le Cornu (2011). Visitors and Residents: A new typology for online engagement. First Monday, Volume 16, Number 9 - 5 September 2011 http://journals.uic.edu/ojs/index.php/fm/article/viewArticle/3171/3049

Dodson, Ian (2016). The art of digital marketing: The definitive guide to creating strategic, targeted, and measurable online campaigns. New Jersey: Wiley.

McGruer, David. Dynamic digital marketing: Master the world of online and social media marketing to grow your business. Wiley.

Universitat de Barcelona. (2012). “Llibre blanc de les xarxes socials de la Universitat de Barcelona”. [Internet]. Disponible a: http://www.ub.edu/web/ub/galeries/documents/noticies/llibre_blanc_UB.pdf

Williams, Jason (2016). Social media: Marketing strategies for rapid growth using Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Pinterest & YouTube. Wrocław: Amazon.