Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Carolina Chabrera Sanz

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Carme Planas Campmany
Gemma Garreta Parés 
Laura Curell Ferrer 

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 1

Llengües d'impartició


  • Català

Els idiomes que conviuen a l'aula són el català, el castellà i l’anglès, tant en les interaccions com en els materials utilizats. La prova final es realitzarà en català.

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències bàsiques
  • CB4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic, tant especialitzat com no especialitzat

  • CB5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per empendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

  • CB2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les competències que cal demostrar per mitjà d'una elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi

  • CB1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements d'una àrea d'estudi que tingui la base en l'educació general, i s'acostuma a trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats.inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi

  • CB3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir o interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic

Competències generals
  • CG11_Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys i fomentar l'educació per la salut

  • CG19_Gaudir d'autonomia i capacitat crítica per a l'ús de les TIC

Competències transversals
  • CT 1 Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions

Presentació de l'assignatura


Aquesta assignatura té com a objectiu proporcionar a l'estudiant eines que optimitzin el procés d'aprenentatge.

L'assignatura consisteix en una introducció a l’ús de recursos metodològics de cerca de bibliografia científica, comprensió i organització de la informació en Ciències de la Salut.

Igualment es treballen els models d'aprenentage, recursos per la presa de decisions com el pensament crític, característiques d'un pensador/a critic i com aplicar-ho a la pràctica clínica, treballant de forma específica la realització dels registres clínics propis de la professió infermera.

L'organització de l'estudi, la metodologia de treball, les estratègies cognitives i la millora de les habilitats comunicatives, tant escrites com orals, són la base per optimitzar la integració de l'estudiant al món universitari.

Per aquest motiu, des de l'inici, es proporciona a l'alumne metodologies per assolir els coneixements i les habilitats, i per tant les competències, que li seran necessàries en el desenvolupament de la seva trajectòria acadèmica i personal.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

L’ús de la intel·ligència artificial (IA) en aquesta assignatura es troba regulat al Pla d’Aprenentatge. Cal consultar-lo per conèixer les condicions específiques d’ús. 

Continguts


Sessió PRELIMINAR Setmana zero

Conèixer l'estructura i el funcionament de la UPF i el projecte educatiu Tecnocampus

BLOC A

1. La comunicació dins l'àmbit de la infermeria

  • L’adequació
  • La coherència
  • La cohesió
  • La correcció

2. L'escriptura científica

  • Objectiu del text científic
  • L'estil del text científic
  • La gramàtica al servei de l'estil científic
  • Estratègies de comunicació escrita
  • Estratègies de comunicació oral
  •  Diferències entre escriptura i oralitat
  • Característiques del discurs oral
  • El llenguatge no verbal i para verbal
  • Anàlisi i pràctica de discursos orals

BLOC B

1. Conceptes introductoris

  • Introducció a la recerca
  • Fases de la recerca
  • Introducció a les fonts d’informació

2. Revisió de la literatura

  • Característiques de la revisió de la literatura
  • Fases de la revisió de la literatura: definició del problema, formulació de la pregunta PICO, formulació dels objectius, estratègies de cerca, límits i obtenció i discussió dels resultats
  • Identificació de les fonts d’informació en ciències de la salut
  • Exemples pràctics

3. Referències bibliogràfiques i citacions

  • Conceptes introductoris
  • La citació bibliogràfica
  • La referència bibliogràfica

4. Mendeley (Gestor de referències)

  • Introducció al Mendeley com a gestor de referències
  • Instal·lació
  • Utilitats

BLOC C 

1. Estils aprenentatge.La gestió del temps

2. El pensament crític. El judici crític en infermeria

3. Registres clínics i transferència d’informació

4. Tutories del desenvolupament de treball

 

Activitats i sistema d'avaluació


El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura contempla diferents activitats d’avaluació de la Materia 3 - Salud Pública, Comunicació i Investigació en Salut:

Sistema d'avaluació Ponderació mínima Ponderació màxima
SE1. Examen 20% 40%
SE2. Treballs individuals 20% 40%
SE3. Treballs en grup 20% 40%
SE4. Participació a l'aula 5% 40%
SE5. Seminaris 10% 50%
SE7. Prova pràctica 5% 40%

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.

Segons normativa UPF, els estudiants que tenen opció a realitzar la recuperació de l’assignatura són aquells que hagin obtingut una qualificació de “suspens”, que són les úniques susceptibles de modificació en el procés de recuperació.

El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.

Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.

Bibliografia


Bàsic

Amadeo, I., & Sole´, J. (2009). Curs pràctic de redacció. Barcelona: Educaula. 

Baró, T. (2011). Parlar i convencer: [receptes per a fer bones presentacions en públic]. Barcelona: Serbal. 

Boeglin Naumovic, M. (2007). Leer y redactar en la universidad¿: del caos de las ideas al texto estructurado. Alcalá de Guadaíra¿: MAD. 

Cassany, D. (1999). Construir la escritura. Barcelona: Paido´s. 

Cassany, D. (2018). La cuina de l’escriptura¿: un manual imprescindible per a tots aquells que s’han de posar a escriure. La Butxaca

Critical thinking, clinical reasoning, and clinical judgment : a practical approach. Autora:Rosalinda Alfaro-LeFevre  2021

Edición:Seventh edition. Editorial:Elsevier

Cueva Martín, A. de la., Aleixandre Benavent, R., Rodríguez i Gairi´n, J. M., & Universitat de València. (2001). Fonts d’informació en ciències de la salut. València: Universitat de València. 

De la Cueva, A., Aleixandre, R., Rodríguez, J. M. (2001). Fonts d’informació en ciències de la salut. Universitat de València.

Estrada, J. M. (2007). Capítulo 2: La búsqueda bibliográfica y su aplicación en PubMed-MEDLINE. SEMERGEN - Medicina de Familia, 33(4), 193–199. https://doi.org/10.1016/S1138-3593(07)73875-3 

Lluch, G., & Nicolás, M. (2015). Escriptura acadèmica¿: planificació, documentació, redacció, citació i models. Barcelona¿: Editorial UOC.

Pacios, A.R. (2013). Técnicas de búsqueda y uso de la información. Editorial Universitaria Ramón Areces.

Técnicas de búsqueda y uso de la información. (2013). Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces. 

Tecnocampus. (2021). Recursos d’informació. https://www.tecnocampus.cat/biblioteca-crai/recursos-dinformacio 

Turull, A., Ardanuy Baró, J., Arroyo i Amayuelas, E., & Arroyo i Amayuelas, E. (2017). Tècniques de treball i de comunicació¿: instrumentàrium per a les ciències jurídiques i socials. Barcelona¿: Huygens Editorial. 

Universitat Oberta de Catalunya. (2022). Universitat Oberta de Catalunya. https://biblioteca.uoc.edu:8080/ca/plana/Estil-APA/

Complementària

Amat Salas, O., Rodrigo de Larrucea, J., & Rocafort Nicolau, A. (2017). Com fer recerca¿: treball de final de grau, tesi de màster, tesi doctoral i altres projectes de recerca (Primera ed). Barcelona¿: Profit Editorial.