Que estàs buscant?
Les classes s’impartiran en castellà. A més, hi pot haver alguns materials en llengua anglesa. El professor coneix les 3 llengües i l'alumnat es pot dirigir als mateixos en qualsevol d'elles.
Els treballs, pràctiques i exàmen es poden respondre en català o castellà.
Tenir la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment en la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que inclouen una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic
Identificar els riscos que es deriven per a la salut, de la pràctica d'activitats físiques i esportives inadequades i proposar alternatives
Realitzar programes d'activitats físiques i esportives
Seleccionar el material i equipament esportiu adequat per a cada tipus d'activitat i població i en condicions de seguretat
Desenvolupar recursos cognitius i tècnics per l'empreneduria en activitats marítimes, wellness i salut
Descriure els factors fisiològics i biomecànics que condicionen la pràctica de l'activitat física i l'esport
Entendre els fonaments, estructures i funcions de les habilitats i patrons de la motricitat humana
Entendre els fonaments de l'acondicionament físic per a la pràctica de l'activitat física i de l'esport
Utilitzar les fonts del coneixement científic certificat en l'àmbit de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
Generar recursos per l'adaptació a noves situacions i resolució de problemes, i per l'aprenentatge autònom i la creativitat
Incorporar hàbits de l'excel.lència i de qualitat per a l'exercici professional
L'activitat física i l'esport actual, tenen dos grans objectius clars: obtenir el màxim rendiment possible i salvaguardar la salut dels qui el practiquen. Per aconseguir-ho, hem de ser capaços de dissenyar i aplicar diferents exercicis que compleixin aquestes dues màximes.
Saber què fer, perquè fer-ho i com fer-ho, és determinant per al bon resultat del procés.
Funcional significa que té un propòsit i que està en relació amb l’objectiu que ens hem plantejat. Funcional es allò que realment prepara la persona o esportista per a l’esport o activitat per a la que entrena.
Es gestionaran dades i variables que puguin relacionar-se amb el seu rendiment i salut, i es veurà el procés d’entrenament com a un conjunt integrat de decisions i actuacions. La integració de les variables condicionals i la seva valoració funcional ofereix un coneixement acurat, exigent i segur de com és cada esport, com es juga, com s'entrena i com s'ha d'entrenar, redefinint l'entrenament sota la funcionalitat.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
L'ús de la IA en aquesta assignatura està regulat en el pla d'aprenentatge.
Tema 1. Entrenament Funcional
1.1 Contextualització de l'Entrenament Funcional
Tema 2. Entenent la Força Basada en el Moviment
2.1 Tot és Força: Força, velocitat, resistència, ADM (Amplitud de Movimiento), coordinació... basat en el moviment humà com a eix vertebrador de les propostes d'exercicis
2.2 Tipus de treball segons el tipus de contracció muscular: Múscul i moviment
2.3 Correspondència dinàmica
2.4 Nivells d'aproximació a la funcionalitat del moviment
2.5 Anàlisi i aplicació de diversos materials per a l'entrenament funcional de la força
Tema 3. Avaluació Funcional
3.1 Avaluació de l'estabilitat dinàmica. Proves, instruments de mesura, tècniques d'anàlisi i interpretació de resultats
3.2 Avaluació de la Força: Activació, quantitat, qualitat i velocitat en la generació de força. Proves, instruments de mesura, tècniques d'anàlisi i interpretació de resultats
3.3 Avaluació funcional de l'ADM: Capacitat d'elongació i capacitat contràctil del múscul. Proves, instruments de mesura, tècniques d'anàlisi i interpretació de resultats
3.4 Avaluació funcional de la velocitat. Proves, instruments de mesura, tècniques d'anàlisi i interpretació de resultats
3.5 Avaluació funcional de la resistència. Proves, instruments de mesura, tècniques d'anàlisi i interpretació de resultats
Tema 4. Adaptació de l'Entrenament Funcional al Context
4.1 Alt Rendiment
4.2 Salut
4.3 Educació
Sistema de qualificació (Real decreto 1125/2003, de 5 de setembre, pel qual s’estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions a les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa a tot el territori estatal):
0 - 4,9: Suspenso (SS)
5,0 - 6,9: Aprobado (AP)
7,0 - 8,9: Notable (NT)
9,0 - 10: Sobresaliente (SB)
La qualificació final de l’alumne és el resultat d’una avaluació continua a través de diferents activitats avaluatives. L’aprovat de l’assignatura s’obté amb una qualificació igual o superior a 5 punts (sobre 10 punts) d’acord amb la següent taula de ponderació:
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Competències avaluades |
Pràctiques en grup reduïts |
30% |
CB3, G4, G8, G9, T3, T6, T7, E7, E9, E11, E13 |
Treball final d'assignatura (Individual, parelles o grups reduïts) |
30% |
CB3, G4, G8, G9, T3, T6, T7, E7, E9, E11, E13 |
Examen teòric-pràctic |
40% |
CB3, G4, G8, G9, T3, T6, T7, E7, E9, E11, E13 |
Criteris NECESSARIS per a fer mitjana entre las activitats avaluadores així com per aprovar l'assignatura.:
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Pràctiques o treballs individuals |
30% i superior a 4/10 |
Pràctiques o treball en grup |
30% i superior a 4/10 |
Examen teòric (oral) -pràctic |
40% i superior a 5/10 |
IMPORTANT:
L'exàmen no es pot suspendre, s'ha d'obtenir una nota superior a 5/10.
La mitjana final de l'assignatura ha de ser superior a 5/10
S'ha d'assistir a un mínim del 60% de les classes pràctiques per poder accedir a l'avaluació contínua.
Recuperació
D’acord amb la normativa vigent, a l’activitat avaluadora de l’examen, només es podrà optar a la recuperació de l’assignatura, si s’ha suspès.
Si la mitjana final de l'assignatura es inferior a 5 i per tant queda suspesa, s'haurà de recuperar. Es poden donar els següents escenaris:
- Examen final suspès: assignatura suspesa independentment de la mitjana. S'ha de recuperar l'examen amb una nota superior a 5.
- Examen final aprovat i mitjana suspesa degut a l'avaluació continua: S'ha d'aprovar l'avaluació continua.
Boyle, M. (2017): El entrenamiento Funcional aplicado a los deportes. Ediciones Tutor.
El Entrenamiento en los deportes de equipo (2017). Francisco Seirul-lo Vargas
Fernández-Valdés Villa, B. (2020). La variabilidad de movimiento en el entrenamiento de fuerza en los deportes de equipo/Movement variability in resistance training in team sports.
Carr, K y Feit, M.K. (2022); Functional Training Anatomy. Editorial Human Kinetics
Cook, G. (2012). Movement. EEUU: On Target Publications.
Fernández-Valdés, B., Sampaio, J., Exel, J., González, J., Tous-Fajardo, J., Jones, B., & Moras, G. (2020). The influence of functional flywheel resistance training on movement variability and movement velocity in elite rugby players. Frontiers in Psychology, 11, 1205.
Horschig, A y Sonthana, K., (2022). Recontruyendo a Milón. Ediciones Tutor
Moras, G., Fernández-Valdés, B., Vázquez-Guerrero, J., Tous-Fajardo, J., Exel, J., & Sampaio, J. (2018). Entropy measures detect increased movement variability in resistance training when elite rugby players use the ball. Journal of science and medicine in sport, 21(12), 1286-1292.
Seirul-lo, F. (1993). Preparación física aplicada a los deportes de equipo. Colección CadernosTécnico-Pedagóxicos do INEF de Galicia, A Coruña: Centro Galego de Documentación e Edicións Deportivas.
Verstegen, M., Williams, P. (2014). Every day is game day. EEUU: Avery.