Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Sara González Millán

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Anna Castells Molina
Lia Moreno Simonet 

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 1

Llengües d'impartició


  • Català

Alguns materials i/o llibres es proporcionaran en el seu idioma original. En aquest cas s'inclou el francès, castellà i anglès.

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències bàsiques
  • Aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació, d'una forma professional per obtenir competènices que es demostren per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi

     

  • Poder transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat

Competències específiques
  • Realitzar els processos d'ensenyament-aprenentatge relatiu a l'activitat física i de l'esport, amb atenció a les característiques individuals, col.lectives i contextuals de les persones

  • Aplicar els fonaments estètics i expressius al moviment humà

  • Programar el procés d'entrenament de les habilitats motrius en els seus diferents nivells i entorns de pràctica

  • Identificar els riscos que es deriven per a la salut, de la pràctica d'activitats físiques i esportives inadequades i proposar alternatives 

Competències generals
  • Descriure els factors fisiològics i biomecànics que condicionen la pràctica de l'activitat física i l'esport

  • Reconèixer els efectes de la pràctica de l'exercici físic sobre l'estructura i funció del cos humà

  • Aplicar els drets fonamentals i de la igualtat d'oportunitats entre homes i dones, els principis d'igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les personas amb discapacitat, de solidaritat, de protecció medioambiental i els valors propios d'una cultura de la pau i de valors democrátics

Competències transversals
  • Aplicar els coneixements a la seva feina, de forma professional, amb l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes a l'àrea de l'Activitat Física i de l'Esport

     

  • Incorporar hàbits de l'excel.lència i de qualitat per a l'exercici professional

Presentació de l'assignatura


La motricitat humana es caracteritza per la capacitat de mantenir l’equilibri a la vegada que es realitzen diverses tasques. Aquestes tasques poden ser molt diverses. En l’assignatura “Activitats gimnàstiques, acrobàtiques i castelleres” ens centrarem en aquelles que impliquen coordinacions i equilibris per orientar el cos de forma correcta en l’espai, com per exemple girar sobre un mateix, girar sobre el punt de recolzament o de suspensió, suportar d’altres objectes o companys a les espatlles, etc.. Les activitats gimnàstiques i acrobàtiques es caracteritzen per que el seu focus d’ensenyament són els girs i els equilibris en multitud de situacions, fet que les fa fonamentals pel correcte desenvolupament motriu dels nens i adolescents.


L’assignatura presenta les bases per una anàlisi tècnica de les activitats acrobàtiques i gimnàstiques en general que ajudarà a l’alumne a identificar i entendre les diferents accions motrius bàsiques que componen un element gimnàstic o una acrobàcia. A la vegada, el coneixement de les accions motrius bàsiques possibilita la construcció d’un pla didàctic per l’ensenyament dels elements gimnàstics i les acrobàcies. Les activitats gimnàstiques i acrobàtiques que necessiten la interacció d’un o varis companys per realitzar  l’element s’engloben en aquesta assignatura dins de l’acrosport. Una aplicació tradicional de “l’acrosport” a Catalunya són els castellers. Aquesta perspectiva tradicional també s’ha incorporat a l’assignatura per tal d’integrar la cultura i tradicions pròpies dins els coneixements dels alumnes.


Moltes d’aquestes activitats gimnàstiques, acrobàtiques i castelleres són realitzades seguint un ritme. L’anàlisi bàsica de la música per esbrinar els seus compassos i ritmes és fonamental per l’execució final dels moviments propis d’aquestes activitats. A més, la transversalitat d’aquest coneixement el fa un coneixement important i útil per a d’altres activitats. També cal destacar la importància de les capacitats físiques principals que suporten aquestes activitats: la força i la flexibilitat Els exercicis i mètodes per a millorar ambdues capacitats de forma específica a les activitats gimnàstiques, acrobàtiques i castelleres seran tractats perquè així formin part de l’ensenyament d’aquest tipus d’activitats.

Respecte a la perspectiva de gènere des de l'assignatura es vetllarà per utilitzar en tot moment un llenguatge no sexista i inclusiu. D'altra banda considerem molt important exemplificar amb referents masculins i femenins lluitant contra qualsevol estereotip en referència al gènere i s'impulsarà a un treball amb grups mixtes i heterogenis durant el desenvolupament de l'assignatura.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

L'ús de l'IA en aquesta assignatura es troba regulat al pla d'aprenentatge.

Continguts


1. Les activitats acrobàtiques, gimnàstiques i castelleres

  • 1.1. Definicions
  • 1.2. Usos socials i transferències
  • 1.3. generalitats de les diferents disciplines (codi i reglament)

2. Anàlisi tècnic

  • 2.1. Pràctica elements tècnics. Execució
  • 2.2. Anàlisi de la tècnica

3. Marc pedagògic.

  • 3.1. Etapes d'aprenentatge
  • 3.2. Nivell de partida i progressió cap als elements i exercicis gimnàstics i/o acrobàtics
  • 3.3. Desenvolupament i estructura de la sessió.
  • 3.4. Les ajudes i correccions

4. El contingut motor dels “esports acrobàtics”.

  • 4.1. Les accions motrius
  • 4.2. Els moviments parcials

5. Preparació física.

  • 5.1. Especificitat a través dels moviments parcials.
  • 5.2. Treball de la PF  a les sessions

6. El ritme.

  • 6.1. Aprendre a seguir un compàs sonor.
  • 6.2. Realització d'habilitats gimnàstiques amb sincronització amb la música i companys/es

Activitats i sistema d'avaluació


Sistema de qualificació (Real decreto 1125/2003, de 5 de setembre) que estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions a les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa a tot el territori estatal:

0 - 4,9: Suspès

5,0 - 6,9: Aprovat

7,0 - 8,9: Notable

9,0 - 10: Excel·lent

D'acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació, si s'ha suspès l'assignatura. Si la qualificació és de No presentat/da, no s'hi podrà optar a la recuperació.

 

Avaluació contínua:

L'assignatura es considera aprovada quan la nota sigui igual o superior a 5/10 punts i s'han aprovat totes les parts que s'indiquen com obligatòries d'aprovar amb la nota que s'indica. Les parts que poden fer mitjana amb la resta de notes cal que tinguin la valoració mínima que s'indica.

L’avaluació contínua està formada per dos grans blocs: (1) exàmens(2) activitats d'aula.

(1) Exàmens 85%.

a) Examen teòric individual (35%). Avalua conceptes i coneixements desenvolupats en les classes o en les activitats d’ampliació de coneixement proposades. És obligatoriCal aprovar-lo amb un mínim de 5/10 per aprovar l'assignatura. En cas de suspendre és recuperable en període de reavaluació.

b)  Examen pràctic en grup - Coreografia (25%). Avalua la capacitat de crear, executar, exposar/transcriure una coreografia amb incorporació d'elements acrobàtics, artístics i formacions amb un suport musical. És obligatori. Cal puntuar amb un mínim de 4/10 per poder fer mitjana. En cas de suspendre no és recuperable en període de reavaluació.

b)  Examen pràctic individual - Sessió (25%). Avalua la capacitat de crear, executar i dinamitzar una sessió de treball que respongui a un objectiu. És obligatori. Cal puntuar amb un mínim de 4/10 per poder fer mitjana. En cas de suspendre no és recuperable en període de reavaluació.

(2) Activitats d'aula individuals i petit grup 15%.  Activitats que es desenvolupen al llarg de l'assignatura en les sessions teòriques o pràctiques. No són recuperables en període de reavaluació.

Activitat avaluadora

Ponderació

Competències avaluades

Examen teòric i pràctic individual

60%

T7,E1,G4,G6,T4,E4,E5,E7,B4

Examen pràctic en grup

25%

T7,E1,G4,G6,T4,E4,E5,E7,B4

Activitats i treballs individuals/grupals

15%

T7,E1,G4,G6,T4,E4,E5,E7,B4

L’assistència mínima a les sessions pràctiques per poder aprovar és del  80% de les sessions. Una assistència inferior al 80% suposarà el suspens de l’assignatura. 

No presentar-se a qualsevol part de l’es activitats implica un 0 en aquella part. La no presentació als exàmens obligatoris no permet presentar-se a la recuperació i per tant l’assignatura queda suspesa.

Els alumnes que no aprovin l’examen teòric amb una nota igual o superior al 5 o que no aprovin l'assignatura amb una nota igual o superior a 5 poden acollir-se a l’avaluació de recuperació. La resta de notes es mantenen pel càlcul de la nota final. L'alumne només podrà acollir-se a l'avaluació de recuperació fent un examen teòric.

Avaluació de recuperació

Consisteix en un examen teòric. L’examen avaluarà els conceptes, coneixements procediments teoricopràctics desenvolupats a classe i en les tasques d’ampliació. La nota de l’examen equival al 35% de la nota final. El 65% restant es manté de les notes aconseguides en l’avaluació contínua. L’avaluació de recuperació només és aplicable a l’examen teòric de l’assignatura.

Activitat avaluadora en període de recuperació

Ponderació

Competències avaluades

 Examen

35%

T7,E1,G4,G6,T4,E4,E5,E7,B4

Bibliografia


Bàsic

Carrasco, R . (1976). Gymnastique aux agrès: L’activité du débutant. París,
França: Vigot.

Carrasco, R. (1976). Gymnastique aux agrès: Essai systématique d’enseignement. París, França: Vigot.

Leguet, J. (1985). Actions motrices en gymnastique sportive. París, França: Editions Vigot.

Complementària

Alter, M. J. (2000). Los estiramientos: Desarrollo de ejercicios. Barcelona, Espanya: Editorial Paidotribo.

Carrasco, R. (1976). Pedagogie des agrès. París, França: Vigot.

Estapé, E. (2002). La acrobacia en la gimnasia artística. Barcelona, Espanya: INDE Publicaciones

GIMNASIA RÍTMICA DEPORTIVA. Aspectos y evolución (Madrid, 1996)

Gadjoš, A. (1983) Préparation et entraînement à la gymnastique sportive. París, França: Éditions Amphora.

Pozzo, T., i Studeny, C. (1987). Théorie et pratique des sports acrobatiques. París, França: Editorial Vigot.

Sáez, F. (2003). Gimnasia Artística. Los fundamentos de la técnica. Madrid, Espanya: Editorial Biblioteca Nueva.

Smoleuskiy, V., i Gaverdouskiy, I. (1996). Tratado general de gimnasia artística deportiva. Barcelona, Espanya: Editorial Paidotribo.

Thomas, L., Fiard, J., Soulard, C., i Chautemps, G. (1997). Gimnasia deportiva. Lleida, Espanya: Editorial Deportiva Agonos