Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Marc Terradellas Fernández

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Karima Bouallalene Jaramillo
Gema Barrachina Fernández 
Jaume Martí Mora 

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 1

Llengües d'impartició


  • Català

Ocasionalment en castellà 

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • RAE3 - Identificarà els aspectes psicològics i socials en la relació fisioterapeuta-pacient comprenent el resultat en l'estat de salut o malaltia de les persones, famílies i comunitat.
     

  • RAE4 - Incorporarà tècniques d'assertivitat i habilitats socials aplicant-les, en l'educació per a la salut en els usuaris al llarg de tota la vida, en la realització dels seminaris pràctics.
     

  • RAE10 - Identificarà els problemes psicològics i físics derivats de la violència de gènere realitzant la detecció precoç, l'assistència, i la rehabilitació de les víctimes d'aquesta manera de violència en els seminaris pràctics, la simulació i les pràctiques acadèmiques externes.
     

Presentació de l'assignatura


Aquesta assignatura pretén que l’estudiant obtingui uns coneixements bàsics sobre els fonaments psicològics que sustenten el comportament humà. El/la futur/a professional de fisioteràpia, necessita comptar amb aquest coneixements per comprendre millor la complexitat de la relació assistencial i poder utilitzar estratègies i habilitats que li permetin realitzar intervencions efectives i humanes, L’objectiu fonamental de l’assignatura és ajudar a l’estudiant a adquirir els coneixements bàsics que estableixen la base de la conducta humana, de manera que sigui capaç de reconèixer les funcions psicològiques i assolir una major comprensió de l’ésser humà en la seva totalitat 

La distribució dels continguts teòrics i/o pràctics de l’assignatura, es podran consultar al cronograma i seccions de l’aula virtual corresponent abans del seu inici.   

Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides. 

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


Tema 1:  La comunicació amb els pacients, familiars i altres professionals  

Tema 2 : Psicologia del desenvolupament i personalitat  

Tema 3:  Habilitats psicològiques bàsiques  

Tema 4: Impactes psicològics en l’activitat física i l’esport  

Tema 5: El dolor  

Tema 6: Qualitat Assistencial  

Tema 7: Procés d’adaptació a la discapacitat   

Tema 8: Lideratge i treball en equip  

Activitats i sistema d'avaluació


Aquesta assignatura podrà considerar en la seva proposta d'avaluació els següents indicadors detallats a la taula següent:  

Sistemas d'avaluació 

Sistema d'avaluació 

Ponderació mínima 

Ponderació màxima 

SE1. Portafolis electrònic

10% 

40% 

SE2. Exposició oral 

20% 

50% 

SE3. Examen 

30% 

60% 

SE4. Autoavaluació

5% 

30% 

SE5. Avaluació entre iguals (2P2) o coavaluació 

5% 

30% 

 

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.  

Les assignatures tindran activitats d'avaluació i recuperació d'acord amb a la guia docent i el pla d’aprenentatge de l’assignatura, publicats a la seva aula virtual i que  establiran els requisits necessaris per poder-hi concórrer.  

D'acord amb la normativa UPF vigent, podran concórrer al procés de recuperació tots els estudiants que, havent participat a les activitats d'aprenentatge i avaluació durant el trimestre, hagin obtingut la qualificació de suspens de l'assignatura corresponent en l'avaluació trimestral. No hi podran concórrer els que no hagin participat en les activitats d'aprenentatge i avaluació o hagin renunciat a l'avaluació. Si la qualificació és de "no presentat/da", no podrà optar a la recuperació i per tant l'assignatura s'haurà de tornar a cursar íntegrament al curs acadèmic següent. 

Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.

L’ús de la intel·ligència artificial (IA) en aquesta assignatura es troba regulat al Pla d’Aprenentatge. Cal consultar-lo per a conèixer les condicions específiques d’ús.

Bibliografia


Bàsic

Delgado Losada, Maria Luisa. (2014). Fundamentos de psicología : para ciencias sociales y de la salud. Editorial Médica Panamericana.

Morrison, Val, Bennett, Paul.(2008). Psicología de la salud. Pearson Prentice Hall. 

Weinberg, Robert.  (2010). Fundamentos de psicología del deporte y del ejercicio físico (4a ed.). Panamericana. 

Complementària

Arbinaga, F. i Cantón, E. (2013). Psicología del deporte y la salud: una relación compleja. Madrid: Editorial EOS.

Clèries, X. (2006). La comunicación. Una competencia esencial para los profesionales de la salud. Barcelona: Elsevier.

Gil, J. (2004). Psicología de la Salud. Aproximación histórica, conceptual y aplicaciones. Pirámide: Madrid.

Martí Mora, J. y Diaz, J. (2022) Psicologia para el trabajo diario de entrenadores, deportistas y psicologos.Septentrion Ediciones. Cantabria

Marí, P. (2011). Aprender de los campeones. Barcelona: Plataforma editorial.

Miangolarra, J.C. (2003). Rehabilitación clínica integral. Funcionamiento y discapacidad. Masson: Barcelona.

Márquez, Sara. (2004). Ansiedad, estrés y deporte. Madrid: Editorial EOS

Remor, E., Arranz, P. i Ulla, S. (Editores). (2003). El psicólogo en el ámbito hospitalario. Bilbao: Desclée De Brouwer, Biblioteca de Psicología.

Riera, J. (1985). Introducción a la psicología del deporte. Barcelona: Martinez Roca.

Stebbins, R. A. (1992). Amateurs, professionals, and serious leisure. Montreal: McGill-queen's Univ. Press.

Video Promocional Psicologia del Deporte (2021). Federación Española de Psicologia del Deporte.

https://www.youtube.com/watch?v=81EwMC5aX3Y

Vives, J. (2011). Entrenando al entrenador: Ideas y trucos para una comunicación constructiva y eficaz. Madrid: Bubok.

Vázquez, C. i Hervás, G. (Coordinadores). (1999). La ciencia del bienestar. Fundamentos de una psicología positiva. Madrid: Alianza Editorial.