Que estàs buscant?
Material: Català 20% - Castellà 80%
B2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les competències que cal demostrar per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi
B5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
E3_Analitzar i valorar la informació dels estats comptables, aplicant criteris legals o definits per l'empresa, avaluar el rendiment econòmic i elaborar informes financers que serveixin per a la presa de decisions
G2_Ser capaç d'innovar desenvolupant una actitud oberta davant del canvi i estar disposats a reavaluar els vells models mentals que limiten el pensament
T4_Dominar les eines informàtiques i les seves principals aplicacions per a l'activitat acadèmica i professional ordinària
T5_Desenvolupar tasques aplicant, amb flexibilitat i creativitat, els coneixements adquirits i adaptant-los a contextes i situacions noves
L'assignatura proposa la comprensió dels conceptes comptables bàsics per poder entendre i assimilar el procés d'elaboració dels estats comptables i el significat dels estats financers confeccionats com a resultat de l'activitat d'una organització.
Aquest sistema d´informació és aplicable per a diferents tipus d´organitzacions. L'eix central de l'assignatura és la comprensió i el desenvolupament d'un cicle comptable, que es treballa a partir de la comptabilització de transaccions bàsiques de l'empresa i amb l'obtenció final d'un balanç de situació i un compte de resultats corresponents a la activitat empresarial en un període de temps.
El coneixement i la correcta aplicació de la normativa comptable i dels criteris de valoració comptable completen els requeriments necessaris per aconseguir unes competències i capacitats bàsiques per al futur desenvolupament professional de l'alumne i per al seguiment dels estudis, i especialment, amb els relacionats amb l'itinerari de comptabilitat i finances.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, transfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis dels altres.
Tema 1. Introducció a lestudi de la comptabilitat.
Definició de la comptabilitat; la realitat econòmica; Riquesa i Renda; Estructura Econòmica i Financera; una aproximació a la inversió i al finançament; el patrimoni, anàlisi de les situacions patrimonials, masses patrimonials. Anàlisi de l'actiu, passiu i net patrimonial; el fons de maniobra; el balanç de situació com a expressió de l'equilibri patrimonial. Instruments de representació comptable: comptes i llibres de comptabilitat.
Tema 2. Immobilitzacions intangibles i materials. Amortització i Deteriorament.
Immobilitzat: concepte i classes. Immobilitzat material: concepte i classes; reconeixement i valoració; valoració posterior al reconeixement inicial; correccions de valor; alienacions i baixes. Immobilitzat intangible: concepte i classes; reconeixement i valoració; correccions de valor; alienacions i baixes.
Amortització: concepte; significat tècnic, econòmic i financer; variables que cal considerar en el càlcul de l'amortització; sistemes d'amortització i bases d'amortització.
Deteriorament: Concepte, naturalesa, causes i classes de deteriorament.
Tema 3. Actius i Passius Corrents.
Drets de cobrament: concepte i classes, valoració i deteriorament. Tresoreria: concepte i objectius. Obligacions de pagament: concepte i classes, valoració, tractament de les nòmines. Introducció a l'impost sobre el valor afegit. IVA Repercutit. IVA Suportat. Comptabilització. Regularització comptable.
Tema 4. Finançament bàsic.
El finançament de l'empresa: l'equilibri financer; recursos propis i recursos aliens. Recursos propis: capital i reserves: concepte i classes; Recursos aliens a llarg termini: concepte i classes.
Tema 5. Ingressos i despeses. Resultat.
Ingressos: concepte i classes; reconeixement comptable dels ingressos. Despeses: concepte i classes; reconeixement comptable de les despeses. Principi de correlació d'ingressos i despeses. Imputació temporal d'ingressos i de despeses. Resultat: concepte i classes.
Tema 6. Cicle comptable. Comptes anuals.
Inici de l'exercici. Desenvolupament comptable de l'exercici. Final de l'exercici: regularització i reclassificació de comptes, periodificació d'ingressos i despeses, correccions valoratives, determinació del resultat, tancament de comptes. Elaboració dels comptes anuals. El balanç de situació: concepte i objectius; elements que l'integren; informació a revelar. Presentació del resultat: concepte i objectius; elements que l'integren; informació a revelar.
Sistema d'avaluació:
Treball individual (parcial) |
30% |
Exàmen Final |
70% |
L'examen al final del trimestre suposa el 70% de la nota (50% pràctic + 20% teòric). L'examen teòric consisteix en preguntes tipus test amb quatre respostes possibles de les quals una única resposta és vàlida. El mètode de valoració serà el següent: 1 punt si la resposta és correcta, –0,25 si és incorrecta i 0 si no es respon la pregunta. Cal treure una nota mínima de 4 sobre 10 a cada part (pràctic i teòric) per tenir dret a fer nota mitjana, en cas que alguna part o totes dues no superin aquest 4 sobre 10 no se superarà l'examen.
El 30% restant es formarà a partir de l'examen parcial.
En recuperació només es podrà fer la prova final que computarà el 70% de la qualificació final, ja que es conservaran la nota del parcial. En la recuperació els estudiants hauran de treure una nota mínima de 4 sobre 10 a cada part (pràctic i teòric) per tenir dret a fer nota mitjana, en cas que alguna part o totes dues no superin aquest 4 sobre 10 no se superarà l'examen.
Un alumne que no s'hagi presentat a la primera convocatòria NO es pot presentar a la recuperació.
Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.
MUÑOZ MERCHANTE, A. (2021): Introducción a la Contabilidad. Editorial Sanz y Torres, S.L. Depósito Legal: M-756-2021.
PLAN GENERAL DE CONTABILIDAD DE PEQUEÑAS Y MEDIANAS EMPRESAS (2021): Reial Decret 1/2021, 30 de gener.
ALBELDA, E. y SIERRA, L. (2014): Introducción a la contabilidad financiera. Ejercicios básicos. Pirámide.
DIÉGUEZ, J. (Coord.) (2015): Contabilidad financiera. El Plan General de Contabilidad. Pirámide.
LOSILLA, M.F. (2011): Prácticas de contabilidad financiera. Madrid: Garceta.
MONTESINOS JULVE, VICENTE (2009): Introducción a la contabilidad financiera: un enfoque internacional. Ariel. 6ª edición corregida y puesta al día adaptada al Plan General de Contabilidad.
PLAN GENERAL DE CONTABILIDAD (2021): Reial Decret 1/2021, 30 de gener.
SOLÀ ,Magda.; VILARDELL, Inmaculada. (2009): Introducción a la contabilidad general. McGrawHill
URIAS VALIENTE, J. (2004): 2 volúmenes: 1.- Introducción a la contabilidad: Aspectos teòricos y 2.- Manual práctico de contabilidad: Introducción. Madrid. Ediciones Académicas.