Que estàs buscant?
L’idioma de l’assignatura, tant oral com escrit, és el català.
Mostrar coneixements sobre l'organització del transport marítim, terrestre, aeri i multimodal, la gestió aduanera i el comerç internacional per a poder gestionar i/o contractar el transport
Aquesta assignatura ofereix una visió global del sistema de transports i la seva rellevància en la logística i l’economia. Permet a l’estudiant adquirir competències per comprendre, analitzar i gestionar els diferents modes de transport, desenvolupant habilitats per a la presa de decisions eficients, sostenibles i adaptades als reptes actuals i futurs del sector.
Conformitat amb el REGLAMENT (CE) núm. 1071/2009 DEL PARLAMENT EUROPEU I DEL CONSELL de 21 d’octubre de 2009
D’acord amb el REGLAMENT (CE) núm. 1071/2009 DEL PARLAMENT EUROPEU I DEL CONSELL de 21 d’octubre de 2009, pel qual s’estableixen les normes comunes relatives a les condicions que s’han de complir per a l’exercici de la professió de transportista per carretera, aquesta assignatura compleix amb el que estableix l’Annex I, dins de l’apartat H: Elements de seguretat viària, treballant i avaluant-hi els continguts següents:
H. Seguretat viària
L’aspirant haurà, en particular en relació amb el transport de mercaderies i de viatgers per carretera:
conèixer les qualificacions que ha de posseir el personal encarregat de dur a terme el transport (permís de conducció, certificats mèdics, certificats d’aptitud, etc.);
poder posar en pràctica les mesures oportunes per assegurar-se que els conductors respecten les normes, prohibicions i restriccions de circulació vigents als diferents Estats membres (limitacions de velocitat, prioritats, parada i estacionament, utilització dels llums de trànsit, senyalització viària, etc.);
poder elaborar instruccions destinades als conductors per a la verificació de les normes de seguretat relatives, d’una banda, a l’estat del material de transport del seu equip i de la càrrega i, d’altra banda, a la conducció preventiva;
poder establir procediments d’actuació en cas d’accident i posar en pràctica procediments adequats per evitar la repetició d’accidents o d’infraccions greus;
poder aplicar procediments per estibar correctament les mercaderies i conèixer les tècniques corresponents;
En relació amb el transport de viatgers per carretera:
tenir coneixements elementals de la geografia viària dels estats membres.
El TecnoCampus posarà a l’abast del professorat i de l’alumnat les eines digitals necessàries per poder dur a terme l’assignatura, així com, si s’escau, guies i recomanacions que facilitin l’adaptació a la modalitat no presencial.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
BLOC 1
Tema 1. Aspectes generals del transport
Característiques del transport
Modes de transport
Professions del transport
Entitats i empreses
La política de transport a Espanya
Política europea de transports
Tema 2. Avaluació i gestió dels transports
Modes de gestió
La col·laboració publicoprivada
Anàlisi cost-benefici
BLOC 2
Tema 3. El transport per carretera
Infraestructures i xarxes de transport per carretera
Organismes internacionals
Regulació dels transports per carretera
Característiques del transport per carretera
Activitats auxiliars i complementàries
Tema 4. El transport de mercaderies per carretera
Evolució de l’oferta i la demanda
Característiques del transport de mercaderies per carretera
El contracte mercantil
Tema 5. El transport internacional de mercaderies per carretera
Marc jurídic internacional
Transport internacional de mercaderies
Tràfic duaner i règim TIR
Conveni CMR
BLOC 3
Tema 6. El transport ferroviari
Instal·lacions i equips ferroviaris
La xarxa ferroviària espanyola
Regulació dels transports per ferrocarril
Transport per ferrocarril de viatgers i mercaderies
Xarxes europees
BLOC 4
Tema 7. El transport urbà
El transport en el medi urbà
Plans de Mobilitat Urbana Sostenible
Peatges de congestió
BLOC 5
Tema 8. Transport intermodal
Aspectes generals del transport intermodal
Transport combinat carretera-ferrocarril
Interfície marítimo-terrestre
AVALUACIÓ
Consistirà en l’avaluació continuada i l’examen final, amb els percentatges següents:
40%: Avaluació continuada
60%: Examen final
Avaluació continuada (40% de la nota):
És obligatòria per a tot l’estudiantat matriculat a l’assignatura i inclourà les activitats següents:
Qüestionaris tipus test (30% de l’AC): es realitzaran des de casa amb un temps màxim de 20 minuts, en un període habilitat de cinc dies, en finalitzar cada mòdul teòric.
Treball en grup (50% de l’AC): en equips de 3-4 persones, es proposarà el disseny d’una estratègia de transport intermodal per a la gestió logística d’una empresa fictícia. Es valorarà tant la qualitat del document com la presentació i defensa a classe.
Seminaris curts i participació (20% de l’AC): cada estudiant haurà d’intervenir en seminaris pràctics, debats o petites presentacions de casos. Es valorarà la capacitat d’anàlisi, pensament crític i participació activa.
La no entrega d’alguna de les activitats d’avaluació continuada representarà un 0 en aquella prova.
Examen final (60% de la nota):
Constarà de dues parts:
Una primera part amb preguntes tipus test, en què les respostes incorrectes penalitzaran.
Una segona part amb preguntes de desenvolupament pràctic, similars als exercicis treballats al llarg del curs.
Per poder optar a la ponderació de l’AC (40%) i de l’examen (60%), és requisit indispensable obtenir una nota mínima de 4 punts a l’examen final. En cas contrari, caldrà presentar-se a la recuperació.
Assistència no obligatòria
L’assistència a l’assignatura no és obligatòria, però sí recomanable.
Recuperació
La recuperació va adreçada únicament a l’alumnat que hagi suspès l’assignatura en la convocatòria ordinària. No es podran presentar a la recuperació aquells estudiants que no s’hagin presentat a la convocatòria ordinària.
En el període de recuperació només hi ha possibilitat de recuperar l’examen final (100% de la nota). En cap cas es guardarà la nota de l’avaluació continuada.
Autenticitat i originalitat acadèmica
El procés d’avaluació es fonamenta en el treball personal de l’estudiantat i pressuposa l’autenticitat i l’originalitat de les activitats lliurades. El plagi o la còpia comportaran la suspensió de l’activitat o de l’assignatura, amb independència de l’autor i de la resta de persones implicades.
Ús d’eines d’intel·ligència artificial (IA) generativa
El seu ús està permès com a suport per a l’estudi i la pràctica, però queda totalment prohibit emprar-les per elaborar les activitats d’avaluació. El professorat pot sol·licitar aclariments en cas de dubte sobre l’autoria.
Cendero, B. y Truyols, M. (2008). El transporte: aspectos y tipologías. Ed. Delta Publicaciones; Madrid.
De Ruso, G. (2001). Análisis coste-beneficio. Ed. Ariel Economía; Barcelona.
IDAE. PMUS: Guía práctica para la elaboración y implantacion de planes de Movilidad urbana sostenible. Julio 2006. Ed. Instituto para la Diversificación y Ahorro de la Energía; Madrid.
López, A. (2006). Infraestructuras ferroviarias. Ed. Universidad Politécnica de Cataluña; Barcelona.
Mauleón, M. (2013). Transporte, operadoras y redes. Ed. Díaz de Santos; Madrid.
Ministerio de Fomento, Gobierno de España. Análisis, información y divulgación sobre la aportaciones del transporte por carretera a la intermodalidad. Ed. Ministerio de Fomento; Madrid.
Ruíz, JM (2011). El transporte por carretera. Ed. Marge Books; Barcelona.
Albalate, D., Bel, G., Bel-Piñana, P (2015). Tropezando dos veces con la MISMA piedra: quiebra de autopistas de peaje y costas para Contribuyentes y usuario. Revista de Economía Aplicada.
http://chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://documentos.fedea.net/pubs/fpp/2015/10/FPP2015-08.pdf
Albalate, D. y Bel, G. (2015). La experiencia internacional en alta velocidad ferroviaria.
http://chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://documentos.fedea.net/pubs/fpp/2015/10/FPP2015-08.pdf
De Ruso, G. (2015). La política de infraestructuras en España: Una reforma pendiente.