Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Maria Dolors Celma Benaiges

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Jorge Peinado Medrano

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 3

Llengües d'impartició


  • Català

L’idioma de l’assignatura, tant oral com escrit, és el català.

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • Mostrar coneixements sobre l'organització del transport marítim, terrestre, aeri i multimodal, la gestió aduanera i el comerç internacional per a poder gestionar i/o contractar el transport

Presentació de l'assignatura


Aquesta assignatura ofereix una visió global del sistema de transports i la seva rellevància en la logística i l’economia. Permet a l’estudiant adquirir competències per comprendre, analitzar i gestionar els diferents modes de transport, desenvolupant habilitats per a la presa de decisions eficients, sostenibles i adaptades als reptes actuals i futurs del sector.

Conformitat amb el REGLAMENT (CE) núm. 1071/2009 DEL PARLAMENT EUROPEU I DEL CONSELL de 21 d’octubre de 2009

D’acord amb el REGLAMENT (CE) núm. 1071/2009 DEL PARLAMENT EUROPEU I DEL CONSELL de 21 d’octubre de 2009, pel qual s’estableixen les normes comunes relatives a les condicions que s’han de complir per a l’exercici de la professió de transportista per carretera, aquesta assignatura compleix amb el que estableix l’Annex I, dins de l’apartat H: Elements de seguretat viària, treballant i avaluant-hi els continguts següents:

H. Seguretat viària

L’aspirant haurà, en particular en relació amb el transport de mercaderies i de viatgers per carretera:

  1. conèixer les qualificacions que ha de posseir el personal encarregat de dur a terme el transport (permís de conducció, certificats mèdics, certificats d’aptitud, etc.);

  2. poder posar en pràctica les mesures oportunes per assegurar-se que els conductors respecten les normes, prohibicions i restriccions de circulació vigents als diferents Estats membres (limitacions de velocitat, prioritats, parada i estacionament, utilització dels llums de trànsit, senyalització viària, etc.);

  3. poder elaborar instruccions destinades als conductors per a la verificació de les normes de seguretat relatives, d’una banda, a l’estat del material de transport del seu equip i de la càrrega i, d’altra banda, a la conducció preventiva;

  4. poder establir procediments d’actuació en cas d’accident i posar en pràctica procediments adequats per evitar la repetició d’accidents o d’infraccions greus;

  5. poder aplicar procediments per estibar correctament les mercaderies i conèixer les tècniques corresponents;

En relació amb el transport de viatgers per carretera:

  1. tenir coneixements elementals de la geografia viària dels estats membres.

 

El TecnoCampus posarà a l’abast del professorat i de l’alumnat les eines digitals necessàries per poder dur a terme l’assignatura, així com, si s’escau, guies i recomanacions que facilitin l’adaptació a la modalitat no presencial.

 

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


BLOC 1

Tema 1. Aspectes generals del transport
Característiques del transport
Modes de transport
Professions del transport
Entitats i empreses
La política de transport a Espanya
Política europea de transports

Tema 2. Avaluació i gestió dels transports
Modes de gestió
La col·laboració publicoprivada
Anàlisi cost-benefici

BLOC 2

Tema 3. El transport per carretera
Infraestructures i xarxes de transport per carretera
Organismes internacionals
Regulació dels transports per carretera
Característiques del transport per carretera
Activitats auxiliars i complementàries

Tema 4. El transport de mercaderies per carretera
Evolució de l’oferta i la demanda
Característiques del transport de mercaderies per carretera
El contracte mercantil

Tema 5. El transport internacional de mercaderies per carretera
Marc jurídic internacional
Transport internacional de mercaderies
Tràfic duaner i règim TIR
Conveni CMR

BLOC 3

Tema 6. El transport ferroviari
Instal·lacions i equips ferroviaris
La xarxa ferroviària espanyola
Regulació dels transports per ferrocarril
Transport per ferrocarril de viatgers i mercaderies
Xarxes europees

BLOC 4

Tema 7. El transport urbà
El transport en el medi urbà
Plans de Mobilitat Urbana Sostenible
Peatges de congestió

BLOC 5

Tema 8. Transport intermodal
Aspectes generals del transport intermodal
Transport combinat carretera-ferrocarril
Interfície marítimo-terrestre

Activitats i sistema d'avaluació


AVALUACIÓ

Consistirà en l’avaluació continuada i l’examen final, amb els percentatges següents:

  • 40%: Avaluació continuada

  • 60%: Examen final

Avaluació continuada (40% de la nota):
És obligatòria per a tot l’estudiantat matriculat a l’assignatura i inclourà les activitats següents:

  • Qüestionaris tipus test (30% de l’AC): es realitzaran des de casa amb un temps màxim de 20 minuts, en un període habilitat de cinc dies, en finalitzar cada mòdul teòric.

  • Treball en grup (50% de l’AC): en equips de 3-4 persones, es proposarà el disseny d’una estratègia de transport intermodal per a la gestió logística d’una empresa fictícia. Es valorarà tant la qualitat del document com la presentació i defensa a classe.

  • Seminaris curts i participació (20% de l’AC): cada estudiant haurà d’intervenir en seminaris pràctics, debats o petites presentacions de casos. Es valorarà la capacitat d’anàlisi, pensament crític i participació activa.

La no entrega d’alguna de les activitats d’avaluació continuada representarà un 0 en aquella prova.

Examen final (60% de la nota):
Constarà de dues parts:

  • Una primera part amb preguntes tipus test, en què les respostes incorrectes penalitzaran.

  • Una segona part amb preguntes de desenvolupament pràctic, similars als exercicis treballats al llarg del curs.

Per poder optar a la ponderació de l’AC (40%) i de l’examen (60%), és requisit indispensable obtenir una nota mínima de 4 punts a l’examen final. En cas contrari, caldrà presentar-se a la recuperació.

Assistència no obligatòria
L’assistència a l’assignatura no és obligatòria, però sí recomanable.

Recuperació
La recuperació va adreçada únicament a l’alumnat que hagi suspès l’assignatura en la convocatòria ordinària. No es podran presentar a la recuperació aquells estudiants que no s’hagin presentat a la convocatòria ordinària.

En el període de recuperació només hi ha possibilitat de recuperar l’examen final (100% de la nota). En cap cas es guardarà la nota de l’avaluació continuada.

Autenticitat i originalitat acadèmica
El procés d’avaluació es fonamenta en el treball personal de l’estudiantat i pressuposa l’autenticitat i l’originalitat de les activitats lliurades. El plagi o la còpia comportaran la suspensió de l’activitat o de l’assignatura, amb independència de l’autor i de la resta de persones implicades.

Ús d’eines d’intel·ligència artificial (IA) generativa
El seu ús està permès com a suport per a l’estudi i la pràctica, però queda totalment prohibit emprar-les per elaborar les activitats d’avaluació. El professorat pot sol·licitar aclariments en cas de dubte sobre l’autoria.

Bibliografia


Bàsic

Cendero, B. y Truyols, M. (2008). El transporte: aspectos y tipologías. Ed. Delta Publicaciones; Madrid.

De Ruso, G. (2001). Análisis coste-beneficio. Ed. Ariel Economía; Barcelona.

IDAE. PMUS: Guía práctica para la elaboración y implantacion de planes de Movilidad urbana sostenible. Julio 2006. Ed. Instituto para la Diversificación y Ahorro de la Energía; Madrid.

López, A. (2006). Infraestructuras ferroviarias. Ed. Universidad Politécnica de Cataluña; Barcelona.

Mauleón, M. (2013). Transporte, operadoras y redes. Ed. Díaz de Santos; Madrid.

Ministerio de Fomento, Gobierno de España. Análisis, información y divulgación sobre la aportaciones del transporte por carretera a la intermodalidad. Ed. Ministerio de Fomento; Madrid.

Ruíz, JM (2011). El transporte por carretera. Ed. Marge Books; Barcelona.

Complementària

Albalate, D., Bel, G., Bel-Piñana, P (2015). Tropezando dos veces con la MISMA piedra: quiebra de autopistas de peaje y costas para Contribuyentes y usuario. Revista de Economía Aplicada.

http://chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://documentos.fedea.net/pubs/fpp/2015/10/FPP2015-08.pdf
Albalate, D. y Bel, G. (2015). La experiencia internacional en alta velocidad ferroviaria.

http://chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://documentos.fedea.net/pubs/fpp/2015/10/FPP2015-08.pdf
De Ruso, G. (2015). La política de infraestructuras en España: Una reforma pendiente.