Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Víctor Illera Domínguez

Trimestre: Tercer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Gerard Carmona Dalmases
Marc Carmona Serra 

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 1

Llengües d'impartició


  • Català

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • RAE2 - L'estudiant serà capaç de descriure, mitjançant la identificació i comprensió dels procediments, mètodes i tècniques que intervenen en el procés d'ensenyament-aprenentatge en els diversos contextos de l'activitat física i l'esport de múltiples manifestacions del moviment humà, en una simulació de cas pràctic acadèmic.

  • RAE3 - L'estudiant serà capaç de dissenyar processos metodològics d’ensenyament-aprenentatge basats en l'observació, reflexió, anàlisi, diagnòstic, execució, avaluació tècnica-científica i/o difusió del procés.

  • RAE33 - L'estudiant serà capaç d'identificar i descriure les principals característiques de múltiples manifestacions del moviment humà. Això inclou les habilitats motrius bàsiques, activitats físiques i habilitats esportives.

  • RAE34 - L'estudiant serà capaç d'enumerar les principals característiques de les múltiples manifestacions del moviment humà.

  • RAE37 - L'estudiant serà capaç d'idear diferents processos metodològics d'aprenentatge i desenvolupament motor, desenvolupament de capacitats coordinatives i tècniques i habilitats esportives adaptant i/o individualitzant la intervenció a les necessitats individuals, amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial.

  • RAE44 - L'estudiant serà capaç de reconèixer les bases del mètode científic en ciències de l'activitat física i de l'esport, incloent-hi l'ètica, la justícia social i les tècniques d'investigació.

  • RAE49 - L'estudiant serà capaç d'identificar la tecnologia i instrumentació específica de les ciències de l'activitat física i de l'esport, per poder aplicar-la en les valoracions funcionals i en la millora del rendiment dels seus esportistes.

  • RAE56 - L'estudiant serà capaç d'elaborar informes detallats i fonamentats que reflecteixin l'anàlisi i l'avaluació de les intervencions realitzades, utilitzant evidència científica per justificar les decisions preses.

  • RAE61 - L'estudiant serà capaç d'utilitzar metodologies de recerca per recopilar, analitzar i presentar dades que contribueixin al coneixement i la pràctica en l'ambit de l'activitat física i l'esport.

Presentació de l'assignatura


L'assignatura tracta de definir i contextualitzar conceptualment els diferents nivells d'estructuració de la pràctica esportiva. S'analitzaran l'estructura i els components de l'exercici físic i, més concretament, de l'esport.

Es presentarà una sistemàtica d'anàlisi fonamentada en les taxonomies de les accions motrius existents, com a elements elementals de la tàctica esportiva i les seves relacions amb la tècnica i el concepte d'estratègia. Posteriorment, es proposarà a l'alumnat un model d'anàlisi de l'exercici físic i, més concretament, de l'esport que els servirà per comprendre la lògica interna de qualsevol manifestació motriu, sota el “paraigües” conceptual de l'esport.

L'assignatura incorpora la perspectiva de gènere.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres. 

L’ús de la IA en aquesta assignatura està regulat en el pla d’aprenentatge.

Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.

Continguts


Tema 1. Introducció.

1.1.- Presentació de l'assignatura i contextualització en el Pla d'estudi de Grau.

1.2.- Contextualització, conceptualització d’exercici físic i esport.

 

Tema 2. Classificació dels esports.

2.1.- Classificació estructural.

2.2.- Classificació funcional.

 

Tema 3. Tècnica.

3.1.- Contextualització i definició.

3.2.- Classificació.

3.3.- Casos pràctics i models de referència.

3.4.- Anàlisi qualitatiu i criteris d’eficàcia

 

Tema 4. Tàctica.

4.1.- Contextualització i definició.

4.2.- Classificació.

4.3.- Casos pràctics. Edició de vídeo.

4.4.- Anàlisi funcional de la tàctica esportiva.  

 

Tema 5. Estratègia.

5.1.- Contextualització i definició.

5.2.- Reglament esportiu i estratègia.

5.3.- Classificació.

5.4.- Casos pràctics: accions estratègiques en competició.

5.5.- Planificació estratègica.

 

Tema 6. Requeriments condicionals de l’esport.

6.1.- Contextualització.

6.2.- Anàlisi dels requeriments condicionals de l'esport:

      6.2.1.- Resistència

      6.2.2.- Força

      6.2.3.- Velocitat

 

 

 

Activitats i sistema d'avaluació


El sistema de qualificació (Real decret 1125/2003, de 5 de setembre, pel que s’estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions en les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa en tot el territori estatal):

0 – 4,9: Suspens (SS)

5,0 – 6,9: Aprovat (AP)

7,0 – 8,9: Notable (NT)

9,0 – 10,0: Excel·lent (SB)

 

L'assignatura s'aprova si s’obté una qualificació igual o superior a 5 punts (sobre 10) segons la següent taula de ponderació:

Avaluació

Activitat avaluadora

Ponderació

Competències avaluades

Contínua

Treballs en grup i/o individuals + Informe de pràctiques

35% + 15% = 50%

G9, E6, E11, G4, G1, T2, T4, T6, E2, B4.

Final

Examen final

50%

G9, E6, E11, G4, G1, T4, T6, B4.

 

 

 

 

 

 

Criteris per poder fer mitjana entre les qualificacions de les activitats avaluadores:

Avaluació

Activitat avaluadora

Criteri

Contínua

Treballs en grup i/o individuals + Informe de pràctiques

3/10

Final

Examen

5/10

 

 

 

 

 

 

Recuperació

Dintre del mateix curs acadèmic, les competències no assolides es poden recuperar. D’acord amb la normativa vigent, només és possible realitzar les proves de recuperació si s’ha suspès l'examen. Si la qualificació és de No presentat/da, no s'hi podrà optar a la recuperació. La nota obtinguda durant l’avaluació continuada es mantindrà.

Activitat avaluadora en període de recuperació

Ponderació

Competències avaluades

Treballs en grup i/o individuals + Informe de pràctiques (contínua)

No recuperable

G9, E6, E11, G4, G1, T2, T4, T6, E2, B4

 Examen

50%

G9, E6, E11, G4, G1, T4, T6, B4

 

 

En el marc de les 7 Competències Comunes del TecnoCampus, aquesta assignatura incorpora l’avaluació de la competència 7. Competències digitals: afavoreixen fer un ús solvent de les diferents fonts d’informació, essent capaços de seleccionar i identificar les més veraces i pertinents per a cada situació i àmbit d’especialitat, així com per poder emprar les tecnologies pròpies de l’àmbit de coneixement. Aquesta competència, a més de ser avaluada de manera específica amb l’objectiu de poder ser acreditada posteriorment, representa com a mínim un 10 % de la ponderació final de l’assignatura, integrant-se en els sistemes d’avaluació propis de la mateixa, els quals s’especifiquen en la present guia docent. Per a més informació, es pot consultar el pla d’aprenentatge de l’assignatura.

Bibliografia


Bàsic

Riera, J. (2005). Fundamentos del aprendizaje de técnica y táctica deportivas (4a ed.). Barcelona: INDE.

Riera, J. (2005). Habilidades en el Deporte. Barcelona: INDE.

Sampedro, J. (1999). Análisis de la estrategia en los Deportes de Equipo. Madrid: Gymnos.

Complementària

Dixit, A.K. (1992). Pensar estratégicamente: Un arma decisiva en los negocios, la política y la vida diaria. Barcelona: Antoni Bosch.

Izquierdo, M. (2008). Biomecánica y bases neuromusculares de la actividad física y el deporte. Madrid: Panamericana.

Knudson, DV. (2013). Qualitative diagnosis of human movement. Improving performance in sport and exercise.  Champaing, IL (USA): Human Kinetics.

Parlebas, P. (2001). Juegos, deporte y sociedad. Léxico comentado en acción motriz. Barcelona: Paidotribo.

Seirul·lo, F. (2017). El entrenamiento en los deportes de equipo. Barcelona: Mastercede

Solà, J. (2010). Inteligencia táctica deportiva: Entenderla y entrenarla. Barcelona: INDE.