Que estàs buscant?
Les classes presencials orals s'impartiran en català. Hi ha documents amb llengua castellana i anglesa, així com materials audiovisuals amb castellà i anglès.
RAE6- Explicarà les bases i fonaments de l'alimentació i la nutrició humana elaborant planificacions dietètiques.
RAE24- Calcularà els requeriments nutricionals en situació de salut i malaltia en qualsevol etapa del cicle vital, seguint les bases de l'alimentació saludable i avaluant-ne l'aplicació.
RAE27- Avaluarà l'estat nutricional de subjectes i/o grups, tant sans com malalts, planificant-ne l'estratègia nutricional corresponent.
RAE29- Elaborarà la història dietètica de les persones sanes i malaltes, utilitzant la terminologia emprada en ciències de la salut i interpretant les dades clíniques, bioquímiques i farmacològiques en la valoració nutricional de la persona malalta i en el seu tractament dieteticonutricional.
RAE35- Utilitzarà les eines bàsiques en TIC en el camp de l'Alimentació, la Nutrició i la Dietètica.
RAE37- Serà capaç de prescriure el tractament específic, corresponent a l'àmbit de competència del Dietista-Nutricionista.
RAE26- Detectarà precoçment les desviacions quantitatives i qualitatives, del balanç nutricional, i realitzarà la seva avaluació.
RAE47. Identificarà i problematitzarà els biaixos, estereotips i rols de gènere en la seva disciplina i en l’exercici de la seva professió.
L'assignatura de dietètica 1 és de tipologia obligatòria, i pertany a la Matèria 4, Ciències de la Nutrició, la Dietètica i la Salut. L’objectiu principal dotar l’alumnat dels coneixements i habilitats necessaris per identificar, valorar i planificar pautes dietètiques saludables adaptades a diferents contextos i poblacions. A través d’un enfocament teòric i pràctic, es treballen aspectes clau en el desenvolupament de la pràctica clínica del dietista-nutricionista, com la utilització de taules de composició d’aliments, el maneig d’eines informàtiques per al càlcul nutricional i l’aplicació de guies alimentàries.
L’objectiu de l’assignatura és contribuir a la formació de l’estudiant en els següents aspectes:
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Bloc I. Estat nutricional i valoració de la dieta
Bloc II. Planificació i confecció de dietes
El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura contempla diferents activitats d’avaluació de la Matèria 4, Ciències de la Nutrició, la Dietètica i la Salut.
| Codi | Sistema d'avaluació | Ponderació mínima | Ponderació màxima |
|---|---|---|---|
| EP1 | Examen presencial final de l'assignatura. Qüestionaris de veritable o fals, dopció múltiple, aparellament delements, respostes curtes o de desenvolupament. | 20% | 40% |
| EP2 | Exposicions orals, individuals i/o grupals, per part de l'estudiant, avaluant l'adequació al tema proposat, la metodologia, els resultats, la bibliografia i les conclusions, així com la capacitat de comprensió i exposició tant de forma escrita i oral. | 15% | 60% |
| EP3 | Presentación de la memoria escrita, parcial y/o final, de trabajos individuales o grupales, evaluando la adecuación al tema propuesto, metodología, resultados, bibliografía y conclusiones. | 15% | 60% |
| EP4 | Activitats plantejades dins de l'aula avaluant la participació, el debat i/ o l'assistència. Rúbrica/ques evaluadora/es especifica/es | 5% | 15% |
| Codi | Sistema d'avaluació | Ponderació mínima | Ponderació màxima |
|---|---|---|---|
| EV3 | Ús adeqüat de les TIC aplicades a la seva materia (assistència a classes síncrones, visualització de material audiovisual, participación en fórums de debat, resolución de qüestionaris online). Participació en activitats i/o debats plantejats a l’e-Campus. | 10% | 25% |
Activitats avaluadores:
Farran A., Fernández R., Gorgori A., Junyent S. Tablas estándar de composición de los alimentos - TECA. Madrid: McGraw Hill; 2022.
Federación Española de Sociedades de Nutrición, Alimentación y Dietética (FESNAD). Ingestas Dietèticas de Referencia (IDR) para la población española. Pamplona: EUNSA; 2010.
GIL, Angel. Tratado de Nutrición. Tomo I, II, III, IV. Madrid, 2018.
Guía fotográfica de porciones de alimentos consumidos en España. Granada: FINUT, Fundación Iberoamericana de Nutrición; 2019
Institute of Medicine of The National Academies. Dietary reference intakes for energy, carbohydrate, fiber, fat, fatty acids, cholesterol, protein, and amino acids. Washington: National Academies Press; 2005.
Nutrició Humana i Dietètica: Coordinat per Jordi Salas-Salvadó i Nancy Babio. Edicions URV. 1ª edició, 2010. ISBN 978-84-8424-135-5.
Palma I., Farran A., Cantós D. Tablas de composición de alimentos por medidas caseras de consumo habitual en España. Barcelona: Edicions de la Universitat de Barcelona; Madrid: Mc- Graw-Hill-Interamericana de España; 2008.
Sociedad Española de Nutrición Comunitaria. Guía de la alimentación saludable. Madrid: SENC; 2018.
Sociedad Española de Nutrición Comunitaria. Guías alimentarias para la población española: la nueva pirámide de alimentación saludable. Madrid: Sociedad Española de Nutrición Comunitaria; 2016.