Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Jordi Sarola Gassiot

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

María Marhuenda Muñoz
álvaro Fernánez Blanco 
Jordi Sarola Gassiot 
Miguel Sabariego Navarro 

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 2

Llengües d'impartició


  • Català

Les classes presencials orals s'impartiran generalment en català. A més, s'empraran documents i material en llengua castellana i anglesa.

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • RAE21- Participarà en la protecció del consumidor en el marc de la seguretat alimentària a l'àmbit acadèmic teòric i pràctic.
     

Presentació de l'assignatura


L'assignatura de toxicologia dels aliments pertany a la Matèria 3, Higiene, seguretat alimentaria i gestió de la qualitat.

L’objectiu de l’assignatura és proporcionar els coneixements relacionats amb la toxicologia dels aliments.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


Bloc 1. Introducció i fonaments de toxicologia.

Bloc 2. Toxicologia alimentària.

  • Tòxics naturals presents als aliments
  • Contaminants ambientals, d'origen antropogènic i metalls pesants
  • Contaminants generats durant el processament o cocció dels aliments
  • Tòxics per excés

 

Seminari 1. Mètodes experimentals

Seminari 2. Microplàstics

Seminari 3. Determinació de compostos polars

Activitats i sistema d'avaluació


El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura contempla diferents activitats d’avaluació de la Matèria 3, Higiene, seguretat alimentaria i gestió de la qualitat.

Es combina l'avaluació contínua (presencial i virtual) i un examen presencial.

Avaluació de la modalitat presencial:

Codi

Sistema d’avaluació

Ponderació mínima

Ponderació màxima

Resultats d’aprenentatge

EP1

Examen presencial final

20%

40%

RAE 21

EP2 Exposicions orals grupals 15% 60% RAE 21

EP3

Presentació de memòria escrita de les pràctiques de laboratori

15%

60%

RAE 21

 

Avaluació de la modalitat virtual:

Codi

Sistema d’avaluació

Ponderació mínima

Ponderació màxima

Resultats d’aprenentatge

EV3

Participació en activitats i/o debats plantejats a l'e-Campus

10%

25%

RAE 21

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.

Perquè la nota de l’examen faci mitjana amb la resta de notes obtingudes durant el transcurs de l’assignatura serà necessari obtenir una nota igual o superior a 5 punts sobre un total de 10 punts.

Segons normativa UPF, l’alumnat que té opció a realitzar la recuperació de l’assignatura és aquell que hagi obtingut una qualificació de “suspens”. En cas de no superar l’assignatura, l’única part susceptible de recuperació és l’examen, amb un examen extraordinari (recuperació) dins del mateix curs acadèmic.

El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.

L’ús de la intel·ligència artificial (IA) en aquesta assignatura es troba regulat al Pla d’Aprenentatge. Cal consultar-lo per conèixer les condicions específiques d’ús. 

Bibliografia


Bàsic

Cameán Fernández, A. M., & Repetto Jiménez, M. (2006). Toxicología alimentaria. Madrid: Ediciones Díaz de Santos. ISBN: 978-8479787271

Klaassen, C. D., & Watkins III, J. B. (2021). Casarett & Doull's essentials of toxicology (4.ª ed.). New York: McGraw Hill. ISBN: 978-1260452297

Repetto Jiménez, M., & Repetto Kuhn, G. (2024). Toxicología fundamental (5.ª ed.). Madrid: Ediciones Díaz de Santos. ISBN: 978-8490524794

Complementària

Gupta, P. K. (2020). Problem solving questions in toxicology. Cham: Springer Nature. ISBN: 978-3-030-50408-3