Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Jordi Sarola Gassiot

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Sandra Montoro Gutiérrez
Alicia Costa Izurdiaga 
Andrea González Contijoch 
Inés Navarro Blanch 

Curs acadèmic: 2025

Curs d'impartició: 3

Llengües d'impartició


  • Català

Les classes presencials orals s'impartiran en català. Hi ha documents amb llengua castellana i anglesa, així com materials audiovisuals amb castellà i anglès.

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • RAE33- Planificarà programes de transició i d'educació dieteticonutricionals per a subjectes sans i malalts.
     

  • RAE39- Serà capaç de participar en l'anàlisi, la planificació, la intervenció i l'avaluació d'estudis epidemiològics i programes d'intervenció en alimentació i nutrició en diferents àrees.
     

  • RAE41- Dissenyarà programes d'educació dieteticonutricional i de formació en nutrició i dietètica, així com la seva implementació.
     

  • RAE42- Serà capaç de participar en la planificació de polítiques alimentàries-nutricionals per a l'educació alimentària i nutricional de la població.
     

  • RAE43-Serà capaç d'intervenir en projectes de promoció, prevenció i protecció amb un enfocament comunitari i de salut pública.
     

  • RAE47. Identificarà i problematitzarà els biaixos, estereotips i rols de gènere en la seva disciplina i en l’exercici de la seva professió.

Presentació de l'assignatura


L'assignatura de dietètica és de tipologia obligatòria, i pertany a la Matèria 5, Salut pública i nutrició comunitària.  

L’objectiu de l’assignatura és contribuir a la formació de l’estudiant en els següents aspectes:

  • Conèixer les organitzacions de salut, nacionals i internacionals, així com els diferents sistemes de salut, reconeixent el paper del dietista-nutricionista
  • Conèixer i intervenir en el disseny, realització i validació de estudis epidemiològics nutricionals, així com participar a la planificació, anàlisi i avaluació de programes d'intervenció en alimentació i nutrició en diferents àmbits
  • Ser capaç de participar en activitats de promoció de la salut i prevenció de trastorns i malalties relacionades amb la nutrició i els estils de vida, duent a terme leducació alimentària- nutricional de la població. 
  • Col·laborar en la planificació i desenvolupament de polítiques en matèria d'alimentació, nutrició i seguretat alimentària basades en les necessitats de la població i la protecció de la salut.
  • Conèixer les característiques principals de la nutrició comunitària.
  • Identificar els àmbits d’actuació i els grups diana de les accions de nutrició comunitària.
  • Familiaritzar-se amb les polítiques alimentàries locals, nacionals i internacionals.
  • Revisar diferents programes implementats en l’àmbit de la nutrició comunitària.

Continguts


Bloc 1. Bases de la nutrició comunitària.

  • Tema 1. Concepte i funcions de la Nutrició Comunitària.
  • Tema 2. Determinants de la salut.
  • Tema 3. Polítiques públiques i polítiques alimentàries
  • Tema 4. Nutrició comunitària i salut pública
  • Tema 5. Avaluació de l’estat nutricional en poblacions
  • Tema 6. Avaluació del consum d’aliments en poblacions
  • Tema 7. Recomanacions nutricionals, objectius nutricionals i guies alimentàries
  • Tema 8. Variabilitat en l’alimentació humana. Models de consum alimentari
  • Tema 9. Sistemes alimentaris. Influència de l’entorn sobre els hàbits alimentaris de la població
  • Tema 10. Excessos i deficiències nutricionals: prevalença, causes i prevenció
  • Tema 11. Situació nutricional dels diferents subgrups poblacionals al nostre país

Bloc 2. Polítiques alimentàries a nivell internacional, nacional i local.

  • Tema 12. Planificació, programació i avaluació en nutrició comunitària
  • Tema 13. Programes de nutrició a Espanya. Programes de nutrició internacionals
  • Tema 14. Alimentació, sostenibilitat i medi ambient

 

Bloc 3. Estudis, programes i accions desenvolupades en nutrició comunitària:

  • Tema 15. Revisar i contrastar els objectius, el grup diana i l’aplicabilitat de diferents programes de nutrició comunitària.
  • Tema 16. Revisar guies de promoció de la salut: alimentació i activitat física.

Bloc 4. Abordatge multidisciplinar dels programes de nutrició comunitària: paper del dietista/nutricionista com agent de salut en un equip de nutrició comunitària.

Seminaris 1-3

Activitats i sistema d'avaluació


El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura contempla diferents activitats d’avaluació de la Matèria 5, Salut pública i nutrició comunitària.

Avaluació de la modalitat presencial
CODI SISTEMA D'AVALUACIÓ PONDERACIÓ MÍNIMA PONDERACIÓ MÀXIMA
EP1 Examen presencial parcial i final de l'assignatura. Qüestionaris de veritable o fals, d'opció múltiple, aparellament d'elements, respostes curtes o de desenvolupament. 20% 40%
EP2 Exposicions orals, individuals i/o grupals, per part de l'estudiant, avaluant l'adequació al tema proposat, la metodologia, els resultats, la bibliografia i les conclusions, així com la capacitat de comprensió i exposició tant de forma escrita i oral. 15% 60%
EP3 Presentació de la memòria escrita, parcial i/o final, de treballs individuals o grupals, avaluant l'adequació al tema proposat, metodologia, resultats, bibliografia i conclusions. 15% 60%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Avaluació de la modalitat virtual
CODI SISTEMA D'AVALUACIÓ PONDERACIÓ MÍNIMA PONDERACIÓ MÀXIMA
EV1 Examen a través de l'e-Campus, parcial i final. Qüestionaris de veritable o fals, dopció múltiple, aparellament delements, respostes curtes o de desenvolupament. 5% 15%
EV3 Ús adequat del campus virtual i les TIC aplicades a la seva matèria (assistència a classes síncrones, visualització de material audiovisual, participació en fòrums de debat, resolució de qüestionaris on-line). Participació en les activitats i/o debats plantejats a l'e-Campus 10% 25%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Activitats avaluadores:

Seminaris 1, 2 i 3

Treball en grup i exposició oral

Qüestionaris virtuals d'autoavaluació

Qüestionaris d'avaluació associats a una lectura, material audiovisual o podcast

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003. Perquè la nota de l’examen faci mitjana amb la resta de notes obtingudes durant el transcurs de l’assignatura serà necessari obtenir una nota igual o superior a 5 punts sobre un total de 10 punts.

Segons normativa UPF, l’alumnat que té opció a realitzar la recuperació de l’assignatura és aquell que hagi obtingut una qualificació de “suspens”. En cas de no superar l’assignatura, l’única part susceptible de recuperació és l’examen, amb un examen extraordinari (recuperació) dins del mateix curs acadèmic.

El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura. Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre.

En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.

L’ús de la intel·ligència artificial (IA) en aquesta assignatura es troba regulat al Pla d’Aprenentatge. Cal consultar-lo per conèixer les condicions específiques d’ús. 

Bibliografia


Bàsic

Aranceta J, Castillo Hernández JL. Nutrición comunitaria: métodos y estrategias. 2ª ed. Barcelona: Elsevier; 2023. ISBN: 9788490228999

Aranceta J. Nutrición comunitaria. 4ª ed. Barcelona: Elsevier; 2021. ISBN: 9788413823836

Gil Hernández A. Tratado de nutrición. Tomo IV: Nutrición humana en el estado de salud. 4ª ed. Madrid: Editorial Médica Panamericana; 2021. ISBN: 9788411061643