Que estàs buscant?
Les classes presencials orals s'impartiran en català. Hi ha documents amb llengua castellana i anglesa, així com materials audiovisuals amb castellà i anglès.
RAE5- Identificarà els diferents mètodes educatius i tècniques de comunicació d'aplicació en ciències de la salut, l'alimentació i la nutrició humana.
RAE27- Avaluarà l'estat nutricional de subjectes i/o grups, tant sans com malalts, planificant-ne l'estratègia nutricional corresponent.
RAE33- Planificarà programes de transició i d'educació dieteticonutricionals per a subjectes sans i malalts.
RAE39- Serà capaç de participar en l'anàlisi, la planificació, la intervenció i l'avaluació d'estudis epidemiològics i programes d'intervenció en alimentació i nutrició en diferents àrees.
RAE41- Dissenyarà programes d'educació dieteticonutricional i de formació en nutrició i dietètica, així com la seva implementació.
RAE43-Serà capaç d'intervenir en projectes de promoció, prevenció i protecció amb un enfocament comunitari i de salut pública.
RAE47. Identificarà i problematitzarà els biaixos, estereotips i rols de gènere en la seva disciplina i en l’exercici de la seva professió.
L’assignatura d’Educació Nutricional ofereix una aproximació pràctica i aplicada als coneixements adquirits en altres matèries dins del Grau de Nutrició Humana i Dietètica com la Nutrició Comunitària, amb l’objectiu de preparar futurs professionals per a intervenir de manera eficaç en la promoció d’hàbits alimentaris saludables.
Aquesta formació se centra en el desenvolupament d’estratègies d’educació alimentària com a eina fonamental per fomentar estils de vida saludables i prevenir malalties relacionades amb la nutrició. L’educació nutricional s’emmarca dins de les accions de promoció de la salut i és considerada una peça clau dins de l’àmbit de la salut pública, especialment en contextos com l’atenció primària o l’àmbit escolar.
El dietista-nutricionista hi juga un paper essencial, tant en la planificació com en la implementació de programes dirigits a diversos col·lectius, adaptant els continguts i les metodologies a les necessitats específiques de cada grup. A més, es fa èmfasi en l’ús de la comunicació terapèutica i l’educació sanitària com a recursos imprescindibles per generar canvis responsables i sostenibles en el comportament alimentari, tant a escala individual com col·lectiva.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Mòdul 1. Fonaments de l’educació nutricional i per a la salut
Mòdul 2. Planificació i metodologia de programes d’educació nutricional
Mòdul 3. Àmbits d’aplicació i col·lectius específics
Mòdul 4. Habilitats comunicatives i motivacionals
Seminaris: 1,2,3 i 4
El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d'aprenentatge d'aquesta assignatura contempla diferents activitats d'avaluació de la Matèria 5 - formació Bàsica
Avaluació de la modalitat presencial:
|
Codi |
Sistema d'avaluació |
Ponderació mínima |
Ponderació màxima |
|
EP1 |
Examen final |
20% |
40% |
|
EP2 |
Exposicions oral grupals |
15% |
60% |
|
EP3 |
Presentació d’una memòria escrita parcial i/o final grupal |
15% |
60% |
Avaluació de la modalitat virtual:
|
Codi |
Sistema d'avaluació |
Ponderació mínima |
Ponderació màxima |
|
EV1 |
Qüestionaris a través de l'E-Campus |
5% |
15% |
|
EV3 |
Participació a les activitats o debats proposades a l'ECampus |
15% |
40% |
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Perquè la nota de l’examen faci mitjana amb la resta de notes obtingudes durant el transcurs de l’assignatura serà necessari obtenir una nota igual o superior a 5 punts sobre un total de 10 punts.
Segons normativa UPF, l’alumnat que té opció a realitzar la recuperació de l’assignatura és aquell que hagi obtingut una qualificació de “suspens”. En cas de no superar l’assignatura, l’única part susceptible de recuperació és l’examen, amb un examen extraordinari (recuperació) dins del mateix curs acadèmic.
El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.
Qualsevol forma de frau acadèmic serà sancionada d’acord amb la normativa d’avaluació del centre. En cas que es detectin indicis de frau, inclòs l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial generativa, el professorat de l’assignatura podrà convocar l’estudiant a una entrevista individual amb l’objectiu de verificar-ne l’autoria.
L’ús de la intel·ligència artificial (IA) en aquesta assignatura es troba regulat al Pla d’Aprenentatge. Cal consultar-lo per conèixer les condicions específiques d’ús.
Aranceta J. Nutrición comunitaria. 2ª ed. Barcelona: Masson; 2014.
Contento IR. Nutrition education: linking research, theory, and practice (3rd edition). Sudbury, Mass. Jones and Bartlett Publishers. 2016.
Luis CHJ. Nutrición Comunitaria: Método i Estrategias. Barcelona: Elsevier; 2023.