Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Víctor Illera Domínguez

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Pol Soto Mollfulleda
Maria Mar Rovira Rodriguez 

Curs acadèmic: 2026

Curs d'impartició: 1

Llengües d'impartició


  • Català

Llengua de recursos: Català, castellà i anglès

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • RAE22 - L'estudiant serà capaç de generar i adaptar intervencions d'exercici basades en evidències científiques per millorar capacitats individuals, resolent problemes i adaptant-se a les necessitats de les persones en contextos esportius i seguint prescripcions mèdiques quan sigui necessari.

  • RAE23 - L'estudiant serà capaç de proposar intervencions d'exercici basades en evidències científiques per millorar capacitats individuals, utilitzant els recursos disponibles i adaptant-se a les necessitats de les persones.

  • RAE25 - L'estudiant serà capaç d'adaptar intervencions d'exercici basades en evidències científiques per millorar capacitats del moviment humà, adaptant-se a les necessitats de diferents poblacions i seguint prescripcions mèdiques quan sigui necessari.

  • RAE27 - L'estudiant serà capaç d'indicar quines activitats i programes d'entrenament fomenten l'adhesió a un estil de vida actiu i la pràctica regular d'activitat física i esport.

  • RAE28 - L'estudiant serà capaç de seleccionar programes d'entrenament que fomentin un estil de vida actiu, millorant la salut i el benestar, adaptant-se a diverses poblacions i seguint prescripcions mèdiques.

  • RAE51 - L'estudiant serà capaç de debatre sobre la importància de la seva professió, reflexionant críticament sobre la seva identitat i formació per promoure l'activitat física de manera adequada.

  • RAE54 - L'estudiant serà capaç de desenvolupar un enfocament multidisciplinari en la seva feina, integrant coneixements i habilitats de diverses àrees per enriquir el seu rendiment professional en l'activitat física i l'esport.

  • RAE55 - L'estudiant serà capaç d'implantar un enfocament multidisciplinari en la seva feina.

  • RAE58 - L'estudiant serà capaç de combatre els biaixos en la investigació i la pràctica esportiva, promovent la inclusió i l'equitat mitjançant coneixements multidisciplinaris.

  • RAE66 - L'estudiant serà capaç d'informar per promoure la pràctica de l'activitat física com a dret fonamental i component essencial de la salut pública.

Presentació de l'assignatura


L’assignatura de Psicologia de l’Activitat Física i l’Esport aporta als alumnes de CAFE els coneixements bàsics sobre els aspectes psicològics que es donen en la realització d’activitat física i en les dinàmiques d’entrenament i competició esportiva.

Aquests coneixements són aplicables per a la majoria de sortides professionals (monitor de fitness, entrenador personal, preparador físic, tècnic esportiu, professor...) perquè permeten entendre i connectar millor amb les persones a qui aquests professionals es dirigeixen (millorant el seu  lideratge), i perquè són una ajuda de cara a poder optimitzar millor les dinàmiques d’entrenament (millorant la faceta tècnica a partir d’incorporar i gestionar els processos psicològics en l’aprenentatge i en el rendiment).

El plantejament de l’assignatura (presencial, amb dinàmiques participatives) implica pels alumnes un important treball de manera grupal però també autònoma, participant en els diferents seminaris i exercicis programats.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots poguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres. 

L’ús de la IA d’aquesta assignatura es troba regulada pel pla d’aprenentatge.

Continguts


BLOC 1. FONAMENTS DE LA PSICOLOGIA

Tema 1. Introducció a la Psicologia i a la Psicologia de l'Esport

  • La Psicologia. Definició i objecte d’estudi
  • Evolució històrica de la psicologia. Escoles
  • La Psicologia de l'Esport. Definició i objecte d'estudi.
  • Evolució històrica de la Psicologia de l'Esport.
  • El rol del Psicòleg Esportiu. Àmbits d'intervenció i acreditació professional.

Tema 2. Introducció als instruments i eines de recollida de dades en psicologia

  • Avaluació en Psicologia de l’Esport: exploració inicial, seguiment i valoració.
  • Qüestionaris i proves més utilitzades en Psicologia de l’Esport: eines disponibles (CBAS, ICE, SAS-2...).
  • Les entrevistes: formats i aplicacions.
  • Metodologia de la observació: procediments i instruments d’observació externa i auto-observació.

BLOC 2. ELS VALORS I L’ESPORT

Tema 3. La socialització a través de l’esport

  • Definició
  • La transmissió de valors a través de l'esport
  • Estereotips de gènere
  • Abús sexual i violència de gènere.

BLOC 3. LA PSICOLOGIA I LES VARIABLES INDIVIDUALS

Tema 4. La motivació i la emoció

  • Què és la motivació. Principals teories en l’àmbit esportiu.
  • La motivació en el context esportiu: eines i aplicacions.
  • Què son les emocions. Principals teories en l’àmbit esportiu.
  • Les emocions en el context esportiu: eines i aplicacions.

Tema 5. L'autoconfiança

  • Què és l'autoconfiança i el seu impacte en el rendiment.
  • Principals models aplicats a l'àmbit esportiu.
  • Eines per treballar l'autoconfiança.

Tema 6. Atenció i concentració 

  • Què és l’atenció. Principals teories en l’àmbit esportiu.
  • Millorant l’atenció i la concentració: estratègies aplicades.

Tema 7. La personalitat

  • Concepte de personalitat
  • Principals teories de la personalitat aplicades a l'esport
  • La personalitat i l’esport: aplicacions a l'àmbit de l'esport

Tema 8. L’ansietat i l’estrès

  • Concepte i definició d'estrès, ansietat i activació.
  • Principals teories i models utilitzats en l'esport.
  • Fonts i efectes de l'ansietat en l'esport: l'ansietat competitiva.
  • Estratègies per controlar el nivell d'estrès i ansietat en els esportistes

BLOC 4. PSICOLOGIA DE GRUPS

Tema 9. El lideratge

  • Tipus de lideratge. Característiques i eines d’avaluació.
  • Habilitats directives. Conducta directiva i conducta de suport
  • Estrategies aplicades per ser un líder efectiu

Tema 10. La comunicació

  • Definició i característiques.
  • Models teòrics més aplicats a l'àmbit esportiu
  • Estratègies per a una comunicació efectiva

Tema 11. Gestió de grups

  • La gestió de conflictes en l’àmbit esportiu.
  • Principals habilitats personals per a la gestió grupal. Exemples pràctics.
  • Estratègies des de la psicologia esportiva

 

 

BLOC 5. PRINCIPIS D’APRENENTATGE 

Tema 12. Les lleis de l’aprenentatge

  • Principis del condicionament clàssic i del condicionament operant
  • L'avaluació conductual. Conceptes bàsics i aplicació a l'esport.
  • Tècniques conductuals: el qüestionari CBAS.

BLOC 6. ALTRES CAMPS DE LA PSICOLOGIA

Tema 13. Els riscos psicològics de l’esport

  • Les addiccions
  • Trastorns de la conducta alimentària: anorèxia i bulímia
  • La salut mental

Tema 14. Psicologia de les lesions 

  • Models teòrics més emprats en la intervenció de lesions
  • La psicologia del dolor: principis bàsics.
  • Fases d'una intervenció en la recuperació de lesions. Cas pràctic.

Tema 15. La psicologia de l’arbitratge  

  • Introducció a la psicologia de l’arbitratge
  • Creació d’un pla d’entrenament psicològic per a àrbitres 

Tema 16. La retirada de l’esportista

  • Factors psicològics de la retirada esportiva
  • Factors contextuals de la retirada esportiva
  • Preparació a la retirada.

 

 

Activitats i sistema d'avaluació


Sistema de qualificació (Reial decret 1125/2003, de 5 de setembre, pel qual s'estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions en les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa en tot el territori estatal):

  • 0-4,9: Suspens (SS)
  • 5,0-6,9: Aprovat (AP)
  • 7,0-8,9: Notable (NT)
  • 9,0 - 10: Excel·lent (EX)

La qualificació final de l'alumne és el resultat d'una avaluació contínua a través de diferents activitats avaluatives. L'aprovat de l'assignatura s'obté amb una qualificació igual o superior a 5 punts (sobre 10 punts) d'acord amb la següent taula de ponderació:

 

Activitat avaluadora

Ponderació

Competències

Avaluació continuada

50%

G9, B2, G6, B3, G12

Examen Final

50%

G9, B2, G6, B3, G12

 

Per tant, l'adquisició de competències per part de l'alumne/a serà valorada a través del sistema d'avaluació contínua i a través d’un examen final.  

 

Examen Final

L’examen final té una ponderació total del 50% de la nota global de l’assignatura.

Criteris NECESSARIS per fer la mitjana entre les activitats avaluadores:

Activitat avaluadora

Criteri per fer mitjana

Avaluació continuada

 No hi ha cap requisit

Examen Final

≥  5/10

 

 

 

Avaluació Continuada

Té una ponderació total del 50% de la nota global de l’assignatura. L’estudiant té dret a l’examen final, indiferentment de la mitjana obtinguda a l’avaluació continuada. L’avaluació continuada NO és susceptible de recuperació.

Activitat

Descripció

Ponderació

Treball grupal

Seminari Tèc. Reg. Emocional

20%

Treball grupal

Seminari Ansietat Competitiva

15%

Treball grupal

Seminari Comunicació

15%

 

Hi haurà un examen de recuperació que es farà a principi del següent trimestre. D'acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació si s'ha suspès l'assignatura. Si la qualificació és de No presentat/da, no es podrà optar a la recuperació.

Es guardaran les notes de seminaris, treballs, per fer mitja amb l'examen de recuperació. En el cas de suspendre, els alumnes hauran de cursar l'assignatura al següent any i no es guardarà cap nota.

Activitat avaluadora en el període de recuperació

Ponderació

Examen

50%

 

Bibliografia


Bàsic

Arbinaga, F. i Cantón, E. (2013). Psicología del deporte y la salud: una relación compleja. Madrid: Editorial EOS.

Buceta, J.M. (1998). Psicología del entrenamiento deportivo. Madrid: Dyckinson.

Buceta, J.M. (2021). Psicología del Deporte del alto rendimiento. Dykinson.

Dosil, J. (2008). Psicologia de la actividad física y del deporte. Segunda edición. Madrid: McGraw-Hill/Interamericana de España.

Vives, J. (2011). Entrenando al entrenador: Ideas y trucos para una comunicación constructiva y eficaz. Madrid: Bubok.

Complementària

Clèries, X. (2006). La comunicación. Una competencia esencial para los profesionales de la salud. Barcelona: Elsevier.

Gil, J. (2004). Psicología de la Salud. Aproximación histórica, conceptual y aplicaciones. Pirámide: Madrid.

Márquez, Sara. (2004). Ansiedad, estrés y deporte. Madrid: Editorial EOS

Miangolarra, J.C. (2003). Rehabilitación clínica integral. Funcionamiento y discapacidad. Masson: Barcelona.

Valdés, H.M. (1998). Personalidad y deporte. Barcelona: INDE Publicaciones.