Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Víctor Illera Domínguez

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Sara González Millán
Jorge Salse Batán 

Curs acadèmic: 2026

Curs d'impartició: 2

Llengües d'impartició


  • Català

Els materials complementaris poden estar també en anglès i castellà

Les classes podran ser impartides en castellà i català

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • RAE35 - L'estudiant serà capaç d'aplicar processos metodològics d'aprenentatge i desenvolupament motor, desenvolupament de capacitats coordinatives i tècniques.

  • RAE51 - L'estudiant serà capaç de debatre sobre la importància de la seva professió, reflexionant críticament sobre la seva identitat i formació per promoure l'activitat física de manera adequada.

  • RAE52 - L'estudiant serà capaç d'explicar la importància de la seva professió, reflexionant sobre la seva identitat i formació per promoure l'activitat física de manera segura i eficient.

  • RAE57 - L'estudiant serà capaç d'identificar les desigualtats i els biaixos basats en el sexe, gènere i raça presents en la investigació científica.

  • RAE58 - L'estudiant serà capaç de combatre els biaixos en la investigació i la pràctica esportiva, promovent la inclusió i l'equitat mitjançant coneixements multidisciplinaris.

  • RAE59 - L'estudiant serà capaç d'adoptar pràctiques inclusives que evitin la discriminació i contribueixin al canvi de paradigma actual cap a un de més equitatiu i just.

  • RAE62 - L'estudiant estarà capacitat per abordar els desafiaments globals amb una perspectiva àmplia i compromesa.

  • RAE63 - L'estudiant serà capaç d'argumentar per defensar els drets fonamentals, la justícia social, la democràcia i la protecció del medi ambient a nivell personal i col·lectiu.

Presentació de l'assignatura


Aquesta assignatura estudia els fonaments neurofisiològics i neuropsicològics aplicats al moviment humà i el seu desenvolupament. A partir de les teories del control i aprenentatge motor i l'estudi dels seus factors i influències, el professional de les Ciències de l'Activitat Física i l'Esport coneixerà i aplicarà els instruments i metodologies de mesura i desenvolupament del comportament motor humà. D'altra banda, l'alumnat tindrà l'oportunitat de conèixer els processos bàsics que intervenen en la coordinació dels moviments i com aquests es modifiquen a partir de l'aprenentatge i el creixement.

Els continguts de l'assignatura estan relacionats amb altres assignatures del grau com Pedagogia i Psicologia de l'esport.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres. 


L´ús de la IA en aquesta assignatura està regulat en el pla d'aprenentatge.

Continguts


TEMA 1. Habilitats motrius: estudi i classificació.

1.1. Classificació i descripció HHMM

1.2. Avaluació del rendiment motor

TEMA 2. Introducció al Control Motor

2.1. Bases neurofisiològics del moviment

2.2. Teories del control motor

2.3. Components del control motor: cognitius, sensitius i motors.

2.4. Control motor i esport: aplicacions pràcticas

TEMA 3: Estudi del procés de l'Aprenentatge  i desenvolupament Motor

3.1. Plasticitat Neuronal.

3.2. Conceptes i fonamentació teòrica de l'aprenentatge motor

3.3. Principis del Desenvolupament Motor.

3.4. Procediments d'ensenyament: Factors que influeixen en l'aprenentatge motor: atenció, memoria, feedback…

3.5. Principals teories sobre el desenvolupament motor

3.6. Seqüenciació del desenvolupament motor

 

Activitats i sistema d'avaluació


La qualificació final de l'alumne és el resultat d’una avaluació continuada i una avaluació final. L'aprovat de l'assignatura s'obté amb una qualificació igual o superior a 5 punts (sobre 10 punts) d’acord amb la següent taula de ponderació:

 

Avaluació

Activitat avaluadora

Ponderació

Continuada

 Activitats individuals

15%

Continuada Seminaris 15%

Continuada

 Treball en grup

20%

Final

 Examen

50%

Criteris NECESSARIS per fer mitjanes entre les activitats avaluadores:

Avaluació

Activitat avaluadora

Criteri per fer Mitjana 

Continuada

Activitats individuals

3/10
Continuada Seminaris

Qualsevol nota

Continuada

Treball en grup

65% Assistencia a les pràctiques

(Qualsevol nota)

Final

Examen

5/10

Requisits per avaluar el treball en grup i fer mitjana:

- Realització mínima obligatòria a les pràctiques del 65%. L’assistència a les pràctiques obligatòria del 65% per poder ser avaluat en aquest ítem. Les faltes d'assistència no es podran justificar.

Requisits per avaluar els seminaris i fer mitjana:

-Les tasques lligades als seminaris només es comptabilitzaran en cas d'haver assistit a la pràctica en qüestió. Si un membre del grup no assisteix a una pràctica, aquest quedarà exclòs del lliurament de l'informe de pràctiques i tindrà una qualificació de 0/10 en aquest informe.

Avaluació en període de recuperació:

Si la nota de l'examen final és inferior a 5/10 i, per tant, queda suspesa l'assignatura, s'haurà de recuperar l'examen final i superar la qualificació de 5/10. Es poden donar els següents escenaris:
- Examen final suspès: assignatura suspesa independentment de la nota final de l'assignatura. S'ha de recuperar l'examen amb una nota superior a 5.
- Examen final aprovat i nota final de l'assignatura suspesa a causa de l'avaluació contínua: assignatura suspesa. L'avaluació contínua no es pot recuperar i si la nota final de l'assignatura és inferior a 5/10, encara que s'aprovi l'examen final, l'assignatura quedarà suspesa.

Segons normativa UPF, els estudiants que tenen opció a realitzar la recuperació de l’assignatura són aquells que hagin obtingut una qualificació de “suspens”, que són les úniques susceptibles de modificació en el procés de recuperació. Si la qualificació és de No presentat/da, no s'hi podrà optar a la recuperació.

Activitat avaluadora

Criteri per fer Mitjana

 Treballs individuals

NO RECUPERABLE

Seminaris NO RECUPERABLE

 Treball en grup

NO RECUPERABLE

 Examen final

50%

 

 

Cronograma i Guia d’activitats.

Sistema de qualificació (Real decreto 1125/2003, de 5 de septiembre) que estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions a les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa a tot el territori estatal:

0 - 4,9: Suspès

5,0 - 6,9: Aprovat

7,0 - 8,9: Notable

9,0 - 10: Excel·lent

Bibliografia


Bàsic

Cano, de la Cuerda. R. Martínez, Piédrola. RM. Miangolarra, Page. JC. (2017) Control y aprendizaje motor: Fundamentos, desarrollo y reeducación del movimiento humano. Madrid: Editorial médica panamericana.

Rigal, R. (2006) Educación motriz y educación psicomotriz en Preescolar y Primaria. Barcelona: INDE.

Shumway-Cook, A. Woollacott, M.. (2019). Control Motor. De la Investigación a la Práctica Clínica. España: Editorial: Lippincott.

Complementària

Batalla, A.; Ruiz, L.M. y Torralba, M.A. (2006). Models teòrics explicatius de l’aprenentatge motor. Temps d’Educació. 30, 253-272

Díaz Lucea, J. (1999). La enseñanza y aprendizaje de las habilidades y destrezas motices básicas. Barcelona: INDE.

Famose,J.P. (1992). Aprendizaje motor y dificultad de la tarea.Barcelona. Ed. Paidotribo

Gallego Izquierdo T. (2007) Bases teóricas y fundamentos de la Fisioterapia. Madrid: Editorial Médica Panamericana.¿

García-Baró J.A. Vaticón, Herreros. M. D. (2006) Organización funcional del sistema motor. En Fisiología del Ejercicio (35-81). Madrid: Editorial Médica Panamericana.

Granda, J. y Alemany, I (2001). Manual de aprendizaje y desarrollo motor. Barcelona. Paidós

Kandel E. (2001). Principios de neurociencia. Madrid: McGraw-Hill  Interamericana de España.¿

Magill, R.A. (2011). Motor learning and control. McGraw Hill. New York

Malina, R.M., Bouchard, C. y Bar-Or, O. (2004). Growth, maturation and physical activity. Champaign IL. Human Kinetics.

Oña, A., Martínez, M., Moreno, F. y Ruiz, L.M. (1999). Control y Aprendizaje Motor. Madrid: Síntesis.

Riera, J. (1989) Fundamentos del aprendizaje de la técnica y la táctica deportivas. Barcelona: INDE.

Riera, J. (2005). Habilidades en el deporte. Barcelona. INDE.

Rizzolatti, G. Singaglia, C. (2006) Las neuronas espejo; los mecanismos de la empatia emocional. Barcelona: Paidos Iberica.

Ruiz, L.M. (1994). Deporte y Aprendizaje: Procesos de adquisición y desarrollo de habilidades. Madrid: Visor

Ruiz, L.M. (1995). Competencia motriz. Madrid. Gymnos

Ruiz, L.M. (coord) (2001). Desarrollo, comportamiento motor y deporte. Barcelona: Inde

Ruiz, LM. (1987) Desarrollo motor y actividades físicas. Madrid: Gymnos.

Schmidt, R. A. y Lee, T.D. (2011). Motor control and learning. Champaign IL. Human Kinetics.

Solà, J. (2009). Taxonomía funcional del comportamiento motor humano. Kronos. 8 (16). 25-32

VVAA. (2011). El diseño de contextos de enseñanza-aprendizaje para el desarrollo de la motricidad. Tándem, Didáctica de la Educación Física. 36. 27-35