Que estàs buscant?
Les classes presencials orals s'impartiran en català. Hi ha documents amb llengua castellana i anglesa, així com materials audiovisuals amb castellà i anglès.
RAE6- Explicarà les bases i fonaments de l'alimentació i la nutrició humana elaborant planificacions dietètiques.
RAE7- Adquirirà habilitats de treball en equip com a unitat, en la qual s'estructuren de forma uni o multidisciplinar i interdisciplinar els professionals de dietètica i nutrició, mostrant habilitats de comunicació per a treballar de forma col·laborativa i obtenir resultats compartits.
RAE24- Calcularà els requeriments nutricionals en situació de salut i malaltia en qualsevol etapa del cicle vital, seguint les bases de l'alimentació saludable i avaluant-ne l'aplicació.
RAE27- Avaluarà l'estat nutricional de subjectes i/o grups, tant sans com malalts, planificant-ne l'estratègia nutricional corresponent.
RAE29- Elaborarà la història dietètica de les persones sanes i malaltes, utilitzant la terminologia emprada en ciències de la salut i interpretant les dades clíniques, bioquímiques i farmacològiques en la valoració nutricional de la persona malalta i en el seu tractament dieteticonutricional.
RAE35- Utilitzarà les eines bàsiques en TIC en el camp de l'Alimentació, la Nutrició i la Dietètica.
RAE26- Detectarà precoçment les desviacions quantitatives i qualitatives, del balanç nutricional, i realitzarà la seva avaluació.
L’assignatura de Càncer i Nutrició, és una matèria de tipologia optativa orientada a aprofundir entre l’estat nutricional i el procés oncològic, així com el paper de la intervenció nutricional dins de l’abordatge integral del pacient amb càncer.
Al llarg de l’assignatura s’aborda la integració dels coneixements de nutrició clínica aplicats específicament al pacient oncohematologic. L’assignatura ofereix una visió global i actualitzada de les estratègies de suport nutricional, posant especial èmfasi en la valoració, el diagnòstic i la intervenció nutricional individualitzada en les diferents etapes del procés terapèutic.
L’objectiu de l’assignatura és contribuir a la formació de l’estudiant en els següents aspectes:
1- Adquirir els coneixements dels diversos tipus de càncer i els tractament oncològics, així com identificar els efectes secundaris associats que poden afectar l’estat nutricional, la ingesta alimentaria i la composició corporal.
2- Avaluar l’estat nutricional d’un pacient oncohematològic en les diferents fases de la malaltia i del procés terapèutic, utilitzant eines de cribratge i valoració nutricional per establir un diagnòstic nutricional.
3- Valorar els requeriments nutricionals segons la situació clínica del pacient, tenint en compte factors com el tipus de tumor o el tractament oncològic previst.
4- Elaborar un tractament nutricional individualitzat a les necessitats específiques de cada pacient oncohematològic amb l’objectiu de prevenir o tractar la desnutrició relacionada amb la malaltia, afavorir l’estat nutricional més òptim per finalitzar el tractament i contribuir a la millora de l’estat general i la qualitat de vida del pacient.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Seminaris
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Segons normativa UPF, els estudiants que tenen opció a realitzar la recuperació de l’assignatura són aquells que hagin obtingut una qualificació de
“suspens”, que són les úniques susceptibles de modificació en el procés de recuperació.
El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.
|
Sistemes d'avaluació presencials |
Sistema d'avaluació |
Ponderació mínima |
Ponderació màxima |
|
|
EP1. Examen presencial parcial i/o final de l'assignatura. Qüestionaris de vertader o fals, d'opció múltiple, d'aparellament d'elements, preguntes de resposta curta o de desenvolupament. |
40% |
60% |
||
|
EP5. Activitats de simulació, assistència i rúbrica/es específica/ques d'avaluació. |
10% |
30% |
||
|
5% |
20% |
||
|
Sistema de evaluación |
Ponderación mínima |
Ponderación máxima |
||
|
Sistemes d'avaluació virtuals |
EV5. Informes escrits de treballs o exercicis pràctics (individuals o en grup) elaborats per l'estudiantat i lliurats com a tasca a través de la plataforma E-campus. |
5% |
20% |
|
|
EV6. Qüestionaris disponibles a l'E-campus per a l'autoavaluació i l'avaluació docent, amb preguntes quantitatives i qualitatives en què s'expliciten els criteris d'avaluació. |
5% |
20% |
Gil Hernández Á, Álvarez Hernández J, Bordejé Laguna L, Cuerda Compés C, Maldonado Lozano J, Martínez Olmos MÁ, Matía Martín P. Tratado de Nutrición. Tomo 5: Nutrición y Enfermedad. Editorial; 2024.
Fundació Alícia; Institut Català d’Oncologia. Recomanacions generals sobre l’alimentació. Barcelona: Fundació Catalunya La Pedrera.
Ligibel JA, Bohlke K, May AM, Clinton SK, Demark-Wahnefried W, Gilchrist SC, et al. Exercise, diet, and weight management during cancer treatment: ASCO guideline. J Clin Oncol. 2022;40(22):2491-2507. doi:10.1200/JCO.22.00687.
Muscaritoli M, Arends J, Bachmann P, et al. ESPEN practical guideline: Clinical Nutrition in cancer. Clinical Nutrition. 2021;40:2898–2913. doi:10.1016/j.clnu.2021.02.005